Bukefalos 28 år!

Sv: SlavlÖn

Men just i det här fallet är jag tveksam till om jobbet egentligen är helt vitt. Jag gissar att det bara är pengarna som är vita, stallplats och boende misstänker jag är svart betalning.
 
Sv: SlavlÖn

Å andra sidan finns det ju många utbildningar som slussar ut folk till potentiell arbetslöshet. Det är ju inte alla yrkesgrupper som går åt som smör på arbetsmarknaden.

Visst är det så, jag gick själv en rätt smal högskoleutbildning där vi efter examen var hundratals sökande per tjänst som utlystes....

Självklart ska det finnas utbildning för alla, men just hästutbildningarna känns som "lockvägar" för skoltrötta hästtjejer, ofta med varierande kvalitet.
Jag har fått känslan att unga idag inte ser sitt eget ansvar i formandet av sitt liv, utan det är alltid staten/kommunen/föräldrar/skolan/arbetsgivarens fel när drömmarnas väg inte infinner sig. Man har inget eget ansvar utan bara väntar på att någon annan ska fixa livet åt en.
Det får man göra själv. Val i livet är ens eget ansvar och förhandla får man göra på alla arbetsplatser.
 
Sv: SlavlÖn

Just därför att många inte förstått sitt eget ansvar för sitt eget liv tycker jag det är en farlig väg att ta ännu mer ansvar och helt låta dem vara utan "tänka själv". Bättre rådgivning tror jag är svaret, SYO-konsulterna har ett gigantiskt ansvar!
 
Sv: SlavlÖn

Rent generellt dock om man måste generalisera,har jag uppfattat det som det dock är mer etablerat med vitjobb inom travet, fackliga avtal osv osv, än andra hästskötar jobb?

ang. hästar som får kolik och oförutsedda akutfall osv, sånt skulle jag nog förutsätta att det kan tillhöra jobbet när man har med djur att göra på heltid och jobbar med dem.

Hej!

Jag har ju jobbat med hästar i omgångar och varje gång insett att det inte är värt det.

Att man får jobba över någon gång ibland (tex vid kolik /akut) är ju självklart- men då ska man ju ha betalt för det. Att tvingas jobba över varje dag i flera veckor för att arbetsgivaren inte vill ta in mer personal och man inte vill skippa varken mockningen eller fodringen för hästarnas skull är inte rätt.

(Och detta är rent allmänt inte riktat till dej!:)
Och för att bre på det hela: jag tycker inte det är ett dugg skojigare att mocka boxar och fodra hela stall än vad jag tycker det är att sitta i kassan på ica. Jag tycker om att arbeta med hästarna, men det är sällan det hunnits med på mina jobb.. Så "jobba med det man tycker är roligt" faller också..

/Lavinia, som oavsett arbete fått jobba över lite då och då, men inte varje dag och inte utan extra påslag på lönen...
 
Sv: SlavlÖn

och när man jobbar som hästskötare så borde man väl trots allt få välja vart man vill bo? Det får man sällan göra och vill man inte bo på gården så får man INTE extra lön för det...det är väl inte heller rimligt?

Problemet är ju att bostaden på gården inte slutar att kosta bara för att den är tom.
Och för att kunna få någon anställd över huvud taget så måste man ofta se till att kunna hålla med bostad.
Annars så är det ingen som kan.
 
Sv: SlavlÖn

De allra flesta "riktiga" jobb har en veckoarbetstid av 39 h...

Några 173 h i månaden är inte standard annat än vid slavkontrakt !

Och jag vidhåller att personer (ungdom anser jag att man bara är mellan 15-18, är man myndig så är man förbaske mig vuxen som alla andra :mad:) som är i 18-20 års åldern inte ska ha lägre lön bara pga av åldern - det är inget annat än diskriminering på ren svenska.

Detta är precis av samma skäl som att jag inte anser att kvinnor, invandrare, HBT-personer, muslimer m.fl ska ha lägre lön vid lika arbete.

Jag själv är vit, svensk, hetero man som börjar närma mig 40... men det är inte skäl till att just jag ska högre lön än ovan nämnda grupper bara för att.

Jag blir fullständigt rasande när Maudan håller på med sitt trams med ungdomslöner - snacka om att skapa ett bidragsberoende hos dessa unga vuxna när dom inte kan leva på sina alltför snålt tilltagna löner :mad::mad:

När lönen inte är vit helt igenom (vilket den sällan är i hästsvängen) så ingår inte pension och diverse försäkringar... då är allt en skitlön på ren svenska.

Man måste ha en heltidslön som det faktiskt går att leva på, även om man är tex 18-19 så kostar mat och boende pengar.
 
Sv: SlavlÖn

Jag har aldrig varit med om att mina heltidsanställningar varit på mindre än 40h/vecka. Att det är 173h/månad är nog ett genomsnitt då de flesta månader består av fler än 28 dagar.
 
Sv: SlavlÖn

Man måste ha en heltidslön som det faktiskt går att leva på, även om man är tex 18-19 så kostar mat och boende pengar.

Det må så vara.
Men ungdomar i den åldern jobbar ofta ganska så dåligt också.
De anstränger sig visserligen mycket men får inget gjort så att säga.

Jag har haft anställda på många olika sätt men alltid vitt.
Och min erfarenhet är att det är skit rent ut sagt att vara första jobbet för en stalltjej.
De tror att de har gjort sin insats när de lyckas med att plocka undan efter sig själva.

Det tar mellan 3-6 månader att lära upp så att det börjar att snurra av sig självt.
Någon som har jobbat tidigare, oavsett med vad, den hoppar igång och får jobbet gjort från första dagen.
Och när man får jobbet gjort på 4 timmar så kan man ju göra något trevligt med den resterande tiden.
Jag övergick till att anställa på timme med avtalsenlig lön naturligtvis.
Och fick då mera gjort för mindre pengar.
Jag hade sedan en deltidsanställd och avbytartjänst för jobbet.
Och då så blev även gården skött och inte bara hästarna - för samma pengar.

Så jag tror att det är en dålig spiral.
Man måste ju som anställd leverera också.
 
Sv: SlavlÖn

Jag har jobbat på lönekontor och vi räknade på 174 h/månad som heltid.

Om jag hade ett företag och stod och valde mellan en artonåring och en fyrtiotreåring, ifall lönerna skulle vara exakt lika, så tog jag fyrtiotreåringen utan att tveka. Om jag ska generalisera grovt.
De unga har inte arbetslivserfarenhet och den spelar faktiskt roll.
Därför tycker jag att det ska vara en lönetrappa.
 
Sv: SlavlÖn

Och jag vidhåller att personer (ungdom anser jag att man bara är mellan 15-18, är man myndig så är man förbaske mig vuxen som alla andra :mad:) som är i 18-20 års åldern inte ska ha lägre lön bara pga av åldern - det är inget annat än diskriminering på ren svenska.

Vuxen är inte det samma som erfaren, väldigt få kommer att prioritera unga och oerfarna före de som har några års erfarenhet. Lika lön för lika arbete är bra, men då ska folk utföra samma arbete vilket många gånger är tveksamt just för de som debuterar på arbetsmarknaden.
 
Sv: SlavlÖn

Själv började jag jobba extra på loven redan vid 12-13 års ålder, vid 17 år var jag ganska erfaren... vid 19 var jag odräglig istället men av helt andra orsaker :D

Det är ju milsvid skillnad på folk och folk, det finns synnerligen mogna 18-19 åringar samtidigt som det finns 30 åriga pojkar som förmodligen aldrig kommer att växa upp...

Är man ny inom gebitet får man nästan alltid räkna med en 6 månader innan man presterar fullt ut på jobbet och det gäller vid de flesta nya jobb - oavsett om det är första jobbet eller 4:e så måste man läras upp på nytt när man byter yrkesinriktning.

När det gäller hästvärlden är ju ofta jobbet så otroligt slitsamt, förutom att det ofta är dåligt betalt och dåliga arbetstider, så man kan ju knappast förvänta sig att hitta någon med mångårig erfarenhet - de som har mångårig erfarenhet har redan slitit ut ryggen och ledsnat på dålig arbetsmiljö och taskig attityd från arbetsgivare så inom hästvärlden finns det mest bara "nynasar" att anställa :grin:
 
Sv: SlavlÖn

Är man ny inom gebitet får man nästan alltid räkna med en 6 månader innan man presterar fullt ut på jobbet och det gäller vid de flesta nya jobb - oavsett om det är första jobbet eller 4:e så måste man läras upp på nytt när man byter yrkesinriktning.
Skitsnack.
Det går fortare och fortare för varje jobb.
En erfaren konsult t.ex. går in och presterar från timme 1.
En erfaren lantarbetare skötte mitt stall efter en introduktion på 2h och det bättre än en utbildad hästskötare gjorde efter 3 månader.
För egen del så bytte jag jobb från IT-ingenjör till bussförare och hade en introduktion på 12 dagar innan jag körde trafik.

När det gäller hästvärlden är ju ofta jobbet så otroligt slitsamt, förutom att det ofta är dåligt betalt och dåliga arbetstider, så man kan ju knappast förvänta sig att hitta någon med mångårig erfarenhet -
Jodå en riktig lantarbetare som har gått i ladugård och skött kor.
De kan jobba och få saker gjorda.
Jag tror att de som söker sig till hästutbildningarna inte riktigt är de som är lämpade för ett så tungt och skitigt jobb.
De koskötare som skött mitt stall har tyckt ett det varit rena semestern.
Medan hästskötarna har tyckt ett de jobbat ihjäl sig.
Och då så har koskötarna fått mera gjort på kortare tid.
 
Sv: SlavlÖn

De allra flesta "riktiga" jobb har en veckoarbetstid av 39 h...

Några 173 h i månaden är inte standard annat än vid slavkontrakt !
Nej, man jobbar 2080 timmar på ett år om man jobbar heltid, vilket blir 173 h i månaden.
Men alla månader är olika långa, vissa är ju 5 veckors perioder.

Och jag vidhåller att personer (ungdom anser jag att man bara är mellan 15-18, är man myndig så är man förbaske mig vuxen som alla andra :mad:) som är i 18-20 års åldern inte ska ha lägre lön bara pga av åldern - det är inget annat än diskriminering på ren svenska.
Men lägsta lönen är ju lika. Sen är det ju upp till en själv att förhandla fram en högre lön om så önskas.


Detta är precis av samma skäl som att jag inte anser att kvinnor, invandrare, HBT-personer, muslimer m.fl ska ha lägre lön vid lika arbete.
Ingen ska ha lägre lön. Där emot vill man ha högre får man ju visa det. Genom erfarenhet och kunna förhandla.

Jag själv är vit, svensk, hetero man som börjar närma mig 40... men det är inte skäl till att just jag ska högre lön än ovan nämnda grupper bara för att.
Men får du högre lön gör ni ju inte ett lika jobb. Du lär ju göra jobbet bättre eftersom du tjänar mer?

Jag blir fullständigt rasande när Maudan håller på med sitt trams med ungdomslöner - snacka om att skapa ett bidragsberoende hos dessa unga vuxna när dom inte kan leva på sina alltför snålt tilltagna löner :mad::mad:
Man får väl anpassa sig efter vad man tjänar?
Börjar man på ett skitjobb är de ju ingen som hindrar en att fortsätta leta efter nått bättre.

När lönen inte är vit helt igenom (vilket den sällan är i hästsvängen) så ingår inte pension och diverse försäkringar... då är allt en skitlön på ren svenska.
Knappast arbetsgivaren som bär ansvar för de, utan den som skriver kontrakt.

Man måste ha en heltidslön som det faktiskt går att leva på, även om man är tex 18-19 så kostar mat och boende pengar.
Jag och min make flyttade ihop när vi var 18 år, jag tjänade 87kr/timmen och han tjänade 86kr/timmen. Eftersom vi var under 20 år fick vi inte a-kassa så mellan jobben levde vi båda två på bara en lön.
Och det gick hur bra som helst!
 
Senast ändrad:
Sv: SlavlÖn

Fortfarande så jobbar jag INTE kvar som hästskötare utan studerar.

Men många tycker att 4800 är mycket kvar när boende och stallplats är betalat.

På 4800 ska du betala skoning för hästen ev utrustning om det behövs, både till en själv och hästen.
Du ska ha mat på bordet för det bekostade vi själva, ingick inte mer än fika mitt på dagen. har man bil ska även den undehållas, försäkringar på både bil och häst. Bensinpengar...jaa så mkt pengar blir inte över till annat :mad:

Så är det ju för alla...inte har man allt betalt för att man har lön !!??


För så många timmar man jobbar och så lite man får ut så är det absolut INTE rimligt.

skulle jag jobbat 40 tim/veckan som på ett vanligt jobb och fått 6000 innan skatt på lönebeskedet skulle det betyda att jag inte tjäna mer än 37 kr i timman! 37 kr i timmen
Men i själva verket tjänade jag ca 20 kr timman om jag jobbade alla dagar under en månad och var ledig en helg....det är ju pinsamma uträkningar.

Som sagt boende har man inte heller valt själv och när man bor på gården så vet dom att man ofta är hemma och ber om hjälp.

Det hade fortfarande varit bättre med en riktig lön och själv fått bestämma boende etc:grin:

Men alla som jobbar på fabrik kan få ett rum inne på fabriksområdet så bakas det in i lönen...

Vill man bo i ett fabriksrum så är det ju ens egna val ?!!!
 
Sv: SlavlÖn

Det är synd bara att artikeln inte höjer frågan ang. statens ansvar för att titta över arbetsmarknaden innan femtielva nya hästskötar utbildningar startas med skattemedel och studielån osv. Jag saknar den biten, man ser såna här artiklar med jämna mellanrum, både i tidningar och även radio, men det är aldrig någon debatt om att det kanske skulle finnas en lämplig relation på marknad och efterfrågan också......
 
Sv: SlavlÖn

Men det är ju ändå bättre att dessa elever tar sig genom något Gymnasium, vilket som helst, än att de inte gör det.
Det finns ju andra vinster.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 860
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 339
Senast: Wille
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 120
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 162
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp