Bukefalos 28 år!

Sv: SlavlÖn

absolut, men samtidigt så ska väl staten se över efterfrågan och behov innan man satsar dyra skattemedel och studiemedel på en bransch som just nu i realiteten, består av merparten svartmarknad när det gäller arbetskraft på den nivån. Samt att den som går utbildningen förstår hur marknaden ser ut och inte står där med skägget i brevlådan sen och är förvånad.
 
Sv: SlavlÖn

Men ett genomfört gymnasium är ett tillräckligt bra resultat även om dessa hästutbildade aldrig kommer att jobba med hästar.
Om det får dem genom gymnasiet så är den vinsten tillräcklig.
 
Sv: SlavlÖn

Tydligen inte eftersom det gapas och skriks sen att man måste jobba för slavlön, eller att det inte finns jobb.

det finns väl inget som visar på att om inte just 50 olika hästutbildningar hade funnits, så hade det inneburit att barnen ö.h.t inte gått en gymnasieutbildning?
 
Sv: SlavlÖn

...det finns väl inget som visar på att om inte just 50 olika hästutbildningar hade funnits, så hade det inneburit att barnen ö.h.t inte gått en gymnasieutbildning?

Jag tror att det är så faktiskt.
Många som jag känner har lyckats att ta sig genom Gymnasiet tack vara det.
Gymnasiet är ingen slutgiltig yrkesutbildning med garanterat jobb.
Det måste kompletteras för att bli värdefullt.
Dock så har man nytta av Hästbildning om man vill driva kollektivstall för nöjes skull tillsammans med några vänner.
Då så får man de tillstånd som behövs.
Eller om man har egen Hästverksamhet vilket många faktiskt har.

Gapandet och skrikandet finns i alla branscher.
Jag ser det hos många unga som tror att de skall få toppjobb inom reklam som Webdesigners direkt efter Gymnasiet.
 
Sv: SlavlÖn

Fast skolverket finns ju till av en anledning, dvs de ska grandska innehåll och huruvida utbildningar anses relevanta. Borde inte den relevansen även vara kopplad till en arbetsmarknad innan det godkänns på mass nivå?
 
Sv: SlavlÖn

Den är det ju inte inom andra inriktningar på gymnasienivå så varför kräva det inom just häst?
Estetiska Gymnasium pumpar ut kulturarbetare på marknaden och den arbetsmarknaden är inte heller så lysande.
Man har skojiga inriktningar för att få ungdomar att packa sig genom Gymnasiet.
På Högskolenivå så räknar man på arbetsmarknaden.
 
Sv: SlavlÖn

Måste hålla med Inte ung i resonemanget. Har i över 25 år drivit utb.stall,uppfödning och försäljning. Har under kortare perioder haft anställd personal (naturligtvis med vit lön o max 8 tim arbetsdag, 5 dgr/vecka).
Ridning, hästskötsel och viss mockning ingick i arb.uppgifterna.

De allra flesta som kommer direkt fr "hästutb" har inte en aning om vad det innebär att jobba. När jag instruerat mockning i två veckors tid och det fortfarande slarvas väljer jag att hellre göra det själv !

Har som egen företagare en snittarbetstid på 70 tim/vecka, inget jag alls klagar över utan helt självvalt.

Har sådan ekonomisk bärkraft att jag idag mkt väl skulle kunna anställa ngn men pga de dåliga erfarenheter jag haft med tidigare anställda väljer jag att låta bli.
 
Sv: SlavlÖn

Jag tror det är många som delar den erfarenheten, att det är så dålig arbetskapacitet på bemanningen att det är bättre att göra det själv och få det gjort. Hellre än att reta sig på hur det (inte) blev gjort.

Tråkigt, men sant. Alla vill vara VD på Volvo med tillhörande lön, men få vill göra det faktiska jobbet.
 
Sv: SlavlÖn

Nej det har du i.o.f rätt i, jag tycker dock det är märkligt att svenska staten tycker det är en god ide att bokstavligen föda en bransch där svartjobb är mer praxis än undantag, med svenska skattemedel, alternativt betala studiemedel för att arbetskraften till hög grad skall försvinna utomlands där det är bättre betalt.

Jag tycker det är ett 80-talist syndrom lite det ni pratar om de senaste inläggen. Man vill ha ett högt betalt jobb och ett roligt jobb samtidigt - utan att för den skull ha behövt anstränga sig det minsta. Jag läste en studie i tidningen chef för ngt drygt år sen, där de undersökt just 80 talisternas inställning till jobb, och där var det väldigt tydligt just denna uppfattning. Högt betalt, spännande och omväxlande. När det kom till frågan om man ville ha en massa ansvar så som tex. en chefsbefattning innebär, så var svaret helst inte.... : ) De jag haft nära samarbete med i samband med mitt eget arbete, har återspeglat denna inställning till rätt hög grad de också.
 
Senast ändrad:
Sv: SlavlÖn

Det ligger mycket i det du säger, men det ligger också mycket i vad ts säger. Det finns många som verkligen arbetar hårt, och det är ynkligt att de får så dåligt betalt. Som arbetsgivare skulle jag skämmas för att betala så dåligt, och som arbetstagare skulle jag skämmas över att inte göra ett bra jobb!
 
Sv: SlavlÖn

.. jag tycker dock det är märkligt att svenska staten tycker det är en god ide att bokstavligen föda en bransch där svartjobb är mer praxis än undantag, ...

Men värdet i att ha en Gymnasiekompetens är så stor.
Massor av arbeten kräver det så det är inte på något vis meningslöst.
Och att de försvinner utomlands uppvägs av att det kommer andra människor hit och arbetar även om det är med andra saker.
 
Sv: SlavlÖn

*kl

Någon/vissa nämner att hästägare måste betala för sig för att man ska kunna betala löner osv..

Kan ju ge ett exempel på ett ställe där jag var på intervju i våras.. Lägsta stallhyran där var 5800:-.
Minns inte exakt vad som ingick där men jag vet att mockning inte ingick.

Tror ni de betalade ut vita bra löner för det? Svar nej.
De hade en drös unga tjejer som fick 5000:- i lön + delat skabbigt boende och stallplats ( i 'tävlingsboxar', där hästen inte hade ngn kontakt alls med andra hästar :crazy: )


Kan ju säga att jag inte tog jobbet utan valde att fortsätta på stället jag får 20' vitt fs och jag ångrar det inte! :angel:
 
Sv: SlavlÖn

Okej, ja rötägg finns ju överallt....
Men å andra sidan så vet man inte vilka omkostnader den verksamheten hade i form av lokalhyra, arrende av mark, inköp av foder osv. Sånt varierar ju oerhört i olika delar av landet, vad är det för standard på stallet, vilka faciliteter finns osv. De kanske hade behövt ta ute en boxhyra på kanske 8-9000 för att täcka alla kostnader inkl vitt anställda.

För er som kanske inte läst mitt tidigare inlägg i tråden: Jag betonar att jag absolut INTE är för svartjobb och dåliga villkor.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 592
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
660
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 990
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp