Bukefalos 28 år!

Slinger/Wobbler/tumör/dum??

squarepants

Trådstartare
Har läst en hel del om Slinger/Wobbler nu, och inser att det inte är helt omöjligt att min ena medryttarhäst kanske hade något sådant, eller något annat fel.
Hon vart 3 år nu i sommar, eller skulle ha blivit. Hon kom till stallet jag rider i, i december.. Hon var inte speciellt mycket riden då, men inriden och så. Vi tyckte redan från början att hon var väldigt vinglig och ostabil, men tänkte då bara att det var "unghäst vinglig", vilket det kanske var också för hon vart bättre och bättre. Hon var väldigt kaxig och lite trotsig från början, när man ledde henne till och från hagen. Men världens mysigaste och keligaste häst i övrigt. Super snäll att rida förutom när hon var pigg, då var det en hel del bockande, och i början när vi red henne så ville hon inte gå fram, ingen framåtbjudning alls, men den bättrades när vi började rida ut i skogen.

Vi har också haft VÄLDIGA problem med att få skorna att sitta kvar, hon trampade av sig samma sko gång på gång på gång, satt båda framskorna 1 vecka så var vi överlyckliga. Vi klagade å klagade på hovslagaren för att hon la ut skorna för mycket, men det hjälpte inte.

Sen för 1 månad sen, så skulle vi iväg och träna. Hon reste sig lite och konstrade, men efter en stund så gick hon på, sen stod hon helt lugnt i transporten, Frida stod med henne inne i transporten utan att ha satt fast henne medans jag bara gick in i stallet för att hämta ett hönät, när jag helt från ingenstans hör världens brak. Då har Kasira flippat och på något sätt halkat och hamnat UNDER bakbommen, detta resulterade i häst som fick gå i hagen i 3 veckor, men vad vi kunde utläsa vart det som tur var inga allvarliga skador, utan bara väldigt öm i ryggen. Efter 3 veckor som var förra måndagen ömmade hon ingenting längre och vi började rida henne.

Hon bråkade mest första ridturen, ville inte gå fram, drog mot utgången av hagen vi red i, sparkade, bockade å stegrade.. Men efter en stund så lyckades vi ta oss framåt ett par varv i ett tempo valt av henne men åt det hållet jag ville.

Dagen efter var ungefär samma sak, med resultatet att Frida flög av, men sedan gick det ganska bra resten av ridturen.

Sen i onsdags så skulle vi iväg och träna med båda hästarna. Lastningen började bra med att Kasira lyssnade fint och gick på transporten halvt, sen backa hon därifrån. Och sen körde vi att vi gick på å backade av henne ett par ggr innan hon gjorde det själv. Men helt plötsligt stängde hon bara av och slutade lyssna, och utan förvarning ställde hon sig på bakbenen och slog över, det var mer brutala bakåtvolter än stegring. Så gjorde hon 4-5 ggr, utan att lära sig nånting och var fortfarande stundvis helt blockerad och lyssnade inte.

Till mardrömsdagen, torsdags. Hovslagaren var och skodde henne, vilket gick hur bra som helst. Kasira skötte sig exemplariskt. På eftermiddagen skulle vi ut i skogen på en ridtur, vi sadlade och tränsade både hästarna. Kasira stod helt lugnt och stilla medans jag sadlade och tränsade.
När jag stod med henne på stallgången, helt löss och bara knäppte det sista på tränset så hände nånting, hon tog ett par steg bakåt, lättade i fram och jag släppte då för att inte bråka med henne. Men när jag släppte så kastade hon sig handlöst bakåt, gör en bakåtvolt rätt in i väggen som är ett par meter bakom. Hon landar på sidan/rygg med huvudet i en väldigt konstig ställning.
Först var hon helt apatisk och försökte inte ens resa sig, sen började hon fara omkring på golvet och skadade sig bara mer och mer för varje gång hon försökte resa sig. Hon reste sig aldrig upp igen, vi hade en skräckslagen blodig häst som veterinären fick komma och avliva akut.

Jag har träffat många olika konstiga hästar, helt störda, allmänt psykopatiska, vrånga, kaxiga osv. Men har aldrig träffat en häst som beter sig på detta viset.

Är det någon som har några funderingar?
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Kom även på nu när jag tänker efter att hon hela tiden varit svårare att ställa åt ett håll, kommer inte ihåg vilket just nu.. Men hon har vart betydligt hårdare åt ena hållet och ville alltid gå böjd åt ena hållet.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Jag har avlivat en unghäst pga slinger/wobbler. Han blev stelare och konstigare i gången (blev bara 2år så aldrig riden) , jag la täcke på honom för att han inte skulle få ont i ryggen men det hjälpte inte. En morgon såg jag att han hade svårt att resa sig i boxen, han hittade liksom inte balansen. Ringde då till djursjukhuset, åkte in med honom, fick röntgat nacken och det blev avlivning på en gång. Det var fruktansvärt, tycker så synd om hästen som inte ens hann fylla 2 år..

Veterinären sa att hade han inte avlivats omgående hade han blivit farlig för omgivningen, just på det sätt som du beskriver att din häst blev, utan att mena något illa. Min häst var också världens snällaste.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Usch va hemskt.. :( Ja, det är verkligen inte kul när man måste avliva hästar/djur, speciellt inte när dom är så unga och borde ha framtiden för sig.

Jag måste säga att det känns så mycket bättre att se att många symptom och även det du skrev nu att din veterinär sa till dig stämmer in på lilla Kasira. Det gör det på något sätt lättare för oss att hantera det som hände om det finns en sån här förklaring. Och man blir mer och mer tacksam för att det hände när det hände och att hon "bara" skadade sig själv. Hon kunde lika gärna flippat när nån av oss satt på, och då vet man inte hur det hade slutat :/ Så även om det som hände var fruktansvärd och man önskar att det inte hade hänt på ett så brutalt sätt som det gjorde så hade vi nog tur i oturen..
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Hästen är alltså bara tre år? Den var inriden redan i vintras, Vad menar du med inriden? insutten eller vad? Hur har hästen arbetats sedan i vintras? Hur ofta och hur mycket vila har den fått?
Det kan inte vara så att hästen faktiskt inte förstår vad som förväntas av den och därför blir hon stressad och protesterar.
I övrigt så utgår jag från att hästen har kollats upp på klinik efter att ha gått över samt efter olyckan i transporten sådant kan absolut orsaka låsningar och snedbelastningar som kan göra ont vid arbete.
Kolla upp hästen snarast och rid inte mer innan då du lätt kan få en smärtminnesproblematik att tampas med om hästen förknippar ridning med smärta.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Nej att hästen inte rids mer är det ingen risk för, läs första inlägget så ser du varför.

Detta var ett fblsto och hon reds in i december och har sedan ridits regelbundet men JA hon har fått vila i tillräcklig mängd. Detta berodde inte på att hon inte fattade vad vi ville. Smart häst när hon väl var med men hon kopplade ifrån på ett väldigt konstigt sätt emellanåt.

Att hästar konstrar och testar är inget nytt för någon av oss men dom här reaktionerna som hästen haft har inte känts riktigt "sunda" dvs det är inte vanligt unghästfasoner.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Jag tror på ont. Av något, i början låter hon ju normal. Bockningarna och även slå runt när ni sadlat låter som sadeltvång. Varken slinger, wobbler eller tumör och absolut inte bara dum, utan nånting gör ont.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Hästen hade inte sadeltvång, vi har både stött på hästar med sadeltvång och så var det inte i detta fallet. Hon flippade på precis samma sätt med sadel som utan sadel om du läser allt jag skrev.

Så slinger/wobler/tumör kan inte orsaka smärta?

Och sen verkar det inte som att någon förstår att hästen nu springer på dom gröna ängarna?
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Är jag snurrig nu, eller är du och TS samma person?
Eller efter att läst lite, är TS din medryttare?

Kunde det hänt nåt vid andra lastningen på onsdag, då hon gjorde 4-5 volter?
Kollade nån upp henne då innan ni bestämde er för ridturen? Hon borde ju haft ont nånstans om hon slog över så många gånger..
 
Senast ändrad:
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Vad är det du undrar över vad veterinären säger?

Veterinären konstaterade genom att bara kolla på henne när hon låg på golvet att den hästen kommer aldrig bli bra, hon hade brutit nånting i ryggen/nacken.

Det här om sjukdomar och liknande är våra egna spekulationer/tankar för att försöka få någon förklaring till hennes beteende.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Om det skulle vara ryggproblem som gjorde att hon flippade skulle jag köpt om hon dummade sig när vi red.

Men första gången den gången hon stog helt lugnt i transporten och sedan helt utan anledning fick totalspel fanns det ju inget som kunde gjort ont. Samma sak när man lastade henne. Hon kunde gå på 10 gånger på raken utan problem, man kunde backa och flytta henne utan problem och hon var "med". Men helt plötsligt bara hon blev "tom" och samma sak då, stå helt stilla och helt plötsligt bara kasta sig bakåt.
Alltså inga små proteststegringar utan det var rena bakåt/uppåt HOPPEN.

Det är ju därför vi inte blir riktigt kloka på VAD det var som gjorde att hon betedde sig som hon gjorde.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Funderade väl mest på att första gången hon skadade sig var i transporten. Och att hon kanske fick nästa ryck i transporten för att hon förknippade det med fara och smärta.
Det jag undrade mest var väl om en vet tittat på henne efter de tre veckorna hon gick i hagen, då det står " efter vad vi kunde utläsa vart det inga allvarliga skador" samt efter sista volterna utanför transporten.

Då undrar man ju vad vet konstaterade efter de båda gångerna.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Ni verkar inte vara intresserade av något annat än att få medhåll att det var något allvarligt mystiskt fel på hästen, men jag skriver ändå.

Jag har haft ett fullblod (också sto) som uppförde sig liknande det ni beskriver. Bl.a. stod hon lugnt och fint i släpet och plötsligt har hon gått över mellanväggen och fastnar. Inga problem att lasta på igen eller någon annan gång. Samma sak i ridningen, ibland gick allting hur bra som helst, ibland var det helt oförväntade kast som när vi ramlade ner i ett krondike, eller rätt in i ridhusväggen... Kunde bli helt okontaktbar om hon blev upprörd.

Den hästen hade diverse problem, tänderna, hovarna, magen till och från. De få gånger hon var HELT ok (oftast var det magen som ställde till besvär när tänder och hovar efter mycket jobb var ok) så var hon en dröm att rida. Jättefin och trevlig i stallet men ett par gånger flippade hon ur utan förklaring. Mycket känslig för vilken sadel vi hade och hur den satt.

Den hästen sålde jag och som avelssto funkar hon helt suveränt och får snabba avkommor som inte är lika flänga...

Hästar ÄR komplexa. Vissa säger inte ifrån fast de har hur ont som helst, andra reagerar på minsta lilla. Varför leta efter obskyra fel när det dessutom inte går att få fram något svar om nu hästen redan är borta?
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Funderade väl mest på att första gången hon skadade sig var i transporten. Och att hon kanske fick nästa ryck i transporten för att hon förknippade det med fara och smärta.
Det jag undrade mest var väl om en vet tittat på henne efter de tre veckorna hon gick i hagen, då det står " efter vad vi kunde utläsa vart det inga allvarliga skador" samt efter sista volterna utanför transporten.

Då undrar man ju vad vet konstaterade efter de båda gångerna.



Hon kollades inte av veterinär efter olyckan i transporten. Vi valde att vila henne först och se vad som hände, hade hon inte visat bättring efter ett par dagar hade vi naturligtvis kollat upp det!
Men hon blev bättre å bättre å efter 2 veckor gick hon rent, sprang runt å busade i hagen helt oberört och ömmade ingenting på ryggen.
Så vi lät det gå en vecka till och prövade sen att sätta i gång henne, hon reds kanske 20 min mest skritt å lite trav första gången, absolut inget överansträngande.

Efter att hon slog över på onsdagen så kollades hon inte heller, ska man köra en häst till veterinären varje gång den går omkull eller slår över?
Hon gick på transporten en gång direkt efter olyckan och när vi lastade henne på onsdagen så visade hon inga tecken på att bli stressad av situationen.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Hon kollades inte av veterinär efter olyckan i transporten. Vi valde att vila henne först och se vad som hände, hade hon inte visat bättring efter ett par dagar hade vi naturligtvis kollat upp det!
Men hon blev bättre å bättre å efter 2 veckor gick hon rent, sprang runt å busade i hagen helt oberört och ömmade ingenting på ryggen.
Så vi lät det gå en vecka till och prövade sen att sätta i gång henne, hon reds kanske 20 min mest skritt å lite trav första gången, absolut inget överansträngande.

Efter att hon slog över på onsdagen så kollades hon inte heller, ska man köra en häst till veterinären varje gång den går omkull eller slår över?
Hon gick på transporten en gång direkt efter olyckan och när vi lastade henne på onsdagen så visade hon inga tecken på att bli stressad av situationen.

Om min häst hade slagit sig i transporten och varit öm i ryggen i 2 veckor, så hade jag kontaktat veterinär , ja.
Om samma häst sedan fått spel och voltat brutalt 4-5 gånger som ni själva skrev, så ja, jag hade kontaktat veterinär. Jag hade inte vågat rida hästen dan efter heller.

Men det är jag.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Om min häst hade slagit sig i transporten och varit öm i ryggen i 2 veckor, så hade jag kontaktat veterinär , ja.
Om samma häst sedan fått spel och voltat brutalt 4-5 gånger som ni själva skrev, så ja, jag hade kontaktat veterinär. Jag hade inte vågat rida hästen dan efter heller.

Men det är jag.


SJÄLVKLART hade hon kollats upp om hon vart likadan efter två veckor!
Men som jag skrev så vart hon bättre och bättre redan dom första dagarna. Och efter två veckor så tyckte vi oss inte se minsta lilla tecken på att hon fortfarande hade ont. Jag är ganska övertygad om att veterinären inte hade gjort något annat än att ordinerat vila till att börja med.
Och jag är övertygad om att hon var helt oöm och ohalt när vi började rida. Vi hade antagligen kunnat börja rida henne tidigare än så, men vi är både lite pjåskiga å vilar dom hellre några dagar extra.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 406
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 554
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp