Bukefalos 28 år!

Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Tror du min häst bockade helatiden? :crazy:

Nej det hände kanske 2-3 ggr/ridtur när det var som värst, ibland färre gånger, ibland gick det några ridturer mellan bockningarna osv.

Madick, vet precis vad du menar tyvärr :cry: Min förra valack gick i fin passage i grimma och longerlina hos veterinären dagen vi dömde ut honom. På böjt och rakt spår tyckte veterinären han såg fin ut, jag höll fast vid att han var halt igen.

Böjde honom och han var kraftigt halt på 3 ben :cry: Samtliga leder på de 3 benen. Hittade aldrig nån orsak till hältorna på honom, men när vi hade behandlat honom 6-7 ggr så gick det inte att fortsätta.

Denna häst tog det 3 veterinärbesök att övertyga veterinärerna om att han faktiskt var halt!
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Tror du min häst bockade helatiden? :crazy:

Nej det hände kanske 2-3 ggr/ridtur när det var som värst, ibland färre gånger, ibland gick det några ridturer mellan bockningarna osv.

Madick, vet precis vad du menar tyvärr :cry: Min förra valack gick i fin passage i grimma och longerlina hos veterinären dagen vi dömde ut honom. På böjt och rakt spår tyckte veterinären han såg fin ut, jag höll fast vid att han var halt igen.

Böjde honom och han var kraftigt halt på 3 ben :cry: Samtliga leder på de 3 benen. Hittade aldrig nån orsak till hältorna på honom, men när vi hade behandlat honom 6-7 ggr så gick det inte att fortsätta.

Denna häst tog det 3 veterinärbesök att övertyga veterinärerna om att han faktiskt var halt!


Men våran häst bockade inte varje ridtur och inte mycket! Det kunde va en bock eller två någon ENSTAKA ridtur när hon vilat och var pigg och busig :)
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Jag förstår hur du menar ang. att unghästar givetvis kan busa till det lite grann. Visst kan det vara så! JAG tycker det kan vara normalt, utan att något behöver vara fel. Och jag håller helt med dig där. Men i det här fallet så känns det annorlunda och rimligtvis borde även ni såhär i efterhand se kopplingen med första händelsen och senare händelser. Givetvis är det inte lätt när man själv befinner sig där, det vet jag själv att man många gånger bedömt hästen som OK och senare så är det kanske inte så för att hästen gärna döljer det.

Och en fråga till någon som vet, Slinger drabbar väl främst, eller enbart(?) hingstar?
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Slinger är väl en genetisk sjukdom precis som CA, och drabbar därmed de som har gener för den, oavsett kön? Det är iaf så jag har lärt mig.

squarepants: Nej ni kanske inte upplevde det som det då, men så här i efterhand, visst känns det som att det skulle kunna ha ett samband?

Jag försöker inte skälla på dig eller liknande, utan bara uppmana dig att se att nästa gång en häst börjar bocka, även om det bara upplevs som bus, så kanske du tar ut en ET och faktiskt kollar upp hästen?
Det viktigaste är ju att man lär sig nåt av sina misstag!
För misstag gör vi alla, en del väljer att blunda och kommer göra misstaget om och om igen. Medans andra öppnar ögonen och lär sig något nytt!

Att ta ut ET är inget som är jätte dyrt (min ET tar 650 kr), och jag tar ut denne med jämna mellanrum för att bara kolla så att allt är som det ska, och har jag MINSTA misstanke om att nåt kan vara fel så tar jag ut ET nästan direkt. Minsta grejj i hästens beteende.

Dock gäller det bara hästar som rids och tränas i min värld. För en häst som inte går med ryttare på ryggen ska i regel klara av att dels läka sig själv, och att bära sig själv. Det är ju oftast när man sätter ryttare på ryggen på dem som de börjar få spänningar osv.

Att man vill ha mer kött på benen innan man åker till en veterinär förstår jag, veterinärbesök är DYRT! Så då vill man gärna se en specifik sak, eller att hästen bockar som satan eller liknande.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Då var bockarna inget man reflekterade över, det är ju nu i efterhand som man börjat fundera på alla saker som hänt.. Men du har uppenbarligen inte läst allt jag skrivit. Gör det innan du uttalar dig om att du tycker att vi agerat fel.

Jodå, jag har läst allt. Och om bockningarna var glada så varför ens ta upp dem som ett symptom nu i efterhand?

För 15-20 år sen hade jag säkert resonerat precis om ni gör nu. Med den erfarenhet (tråkig sådan) jag har idag är jag mycket mer försiktig och vaksam. Det kostar mer att vänta med att kolla upp hästen än att ta det säkra före det osäkra och vänta när hästen ändrar beteende.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Hittade bilder och hon ser ut att ha en väldigt mystisk rygg. Är det fotovinkeln som luras kanske? Annars kan ju exteriören vara en orsak till problem.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Men våran häst bockade inte varje ridtur och inte mycket! Det kunde va en bock eller två någon ENSTAKA ridtur när hon vilat och var pigg och busig :)

Det kanske inte hade nåt med bockningarna att göra, men tycker ni inte själva att de andra sakerna som hände:
Hästen fick panik i transporten, slog sig i ryggen, ingen som undersökte henne.
Efter att ni själva ansett att hon var ok, så började ni att rida.
Hästen får panik när ni ska lasta, voltar kraftigt 4-5 gånger, ingen som undersöker hästen.
I efterhand säger ni att hästen var livsfarlig att rida, ändå bestämmer ni er för att rida dan efter
:confused:

Låter ju lite konstigt att nu börja undra om det var nåt fel i huvudet på hästen, istället för att kanske reflektera över att man kanske borde ha gjort en grundlig undersökning redan vid första incidenten.

Kanske det var något fel som skulle kommit fram redan då och då hade de 2 sista inte behövt hända, oavsett felet på hästen. Kanske den hade blivit tvunget att tas bort ändå. Eller så berodde det på nåt som kanske kunde bli bättre med rätt vård.
Nu kvittar det ju, men att envist hålla fast vid att ni inte kunde göra mer tycker jag låter lite dumt.

Man behöver absolut inte ta ut vet varje gång hästen gör nåt avvikande, men jag har större respekt för dem som gör det, än de som inte gör det och sen skyller på att hästen var dum.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Nej, vi tyckte inte hästen var livsfarlig att rida, då hade vi inte ridit henne. Hon var helt normalbusig unghäst innan detta började.
Det handlar mest om att om hon hade överlevt så hade inte jag känt mig trygg med att rida henne pga av oberäkneligt beteende.

Ja hon var mera svankryggig än mina andra hästar men det har blivit bättre allt eftersom hon har växt och musklat sig. Men samtidigt inte så konstig i ryggen att man reagerade på det.

Och NEJ, det handlar inte om att det skulle vara för dyrt att ta ut t ex ET eller veterinär utan helt enkelt om att vi inte trodde att problemet satt där.

Men visst, man kan vara efterklok och säga att hade vi gjort det eller det hade vi kunnat hitta ditten eller datten.
Och det är väl inte omöjligt att hon hade ont, men det blir rena gissningsleken nu i efterhand.
Vad denna tråden handlade om var i första hand symptomerna på ex slinger då vi fått det "förslaget" från andra (ja erfarna) hästmänniskor.

På svaren här låter det som vi har misskött hästen stackaren och varit totalt okunniga. Anklagar oss själv gör vi redan då det hela var/är j*vligt tragiskt och känns väldigt onödigt.
Men vi hade verkligen inte ridit henne eller jobbat med henne om vi hade haft minsta misstanke att hon skulle haft ont.

Att hon reds dagen efter hon slog över handlar helt enkelt om att få henne att "lyssna". Alltså inga lååååånga turer utan en kort tur med sällskap i skogen för att bli "mindre vildhäst" som hon blev av vilan i hagen.

Jaja, gjort är gjort och jag kan lugna alla som tycker att vi varit väldigt nonchalanta att vi knappast lär göra om samma misstag igen.
(Och ja, våra andra hästar lever och mår bra och bockar ibland också:p)
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Det är ju så, man lär sig av varje häst. Vissa hästar får "stå ut" med mer än andra. Det finns ingen anledning att anklaga sig själv i efterhand, bara konstatera att nästa gång kanske ni provar ett annat sätt och tidigare när det inte blir som ni tänkt er.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Jag förstår hur du menar ang. att unghästar givetvis kan busa till det lite grann. Visst kan det vara så! JAG tycker det kan vara normalt, utan att något behöver vara fel. Och jag håller helt med dig där. Men i det här fallet så känns det annorlunda och rimligtvis borde även ni såhär i efterhand se kopplingen med första händelsen och senare händelser. Givetvis är det inte lätt när man själv befinner sig där, det vet jag själv att man många gånger bedömt hästen som OK och senare så är det kanske inte så för att hästen gärna döljer det.

Och en fråga till någon som vet, Slinger drabbar väl främst, eller enbart(?) hingstar?

Jamen självklart är det så att vi funderat på alla situationer fram och tillbaks 711 ggr om nu efter och funderat över samband och diverse olika anledningar. Det är ju just därför vi hade dom här funderingarna som jag skrev i mitt första inlägg.

Nej, det är ju inte lätt när man är mitt inne i det och första tanken man får om en häst bockar lite eller bråkar lite att den är skadad. Speciellt inte då det var en unghäst som nyligen var inriden. I mina ögon ska inte en unghäst foga sig och va jätte snäll från början.

Men alla har vi olika åsikter och tänker på olika sätt. :)
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Det kanske inte hade nåt med bockningarna att göra, men tycker ni inte själva att de andra sakerna som hände:
Hästen fick panik i transporten, slog sig i ryggen, ingen som undersökte henne.
Efter att ni själva ansett att hon var ok, så började ni att rida.
Hästen får panik när ni ska lasta, voltar kraftigt 4-5 gånger, ingen som undersöker hästen.
I efterhand säger ni att hästen var livsfarlig att rida, ändå bestämmer ni er för att rida dan efter
:confused:

Låter ju lite konstigt att nu börja undra om det var nåt fel i huvudet på hästen, istället för att kanske reflektera över att man kanske borde ha gjort en grundlig undersökning redan vid första incidenten.

Kanske det var något fel som skulle kommit fram redan då och då hade de 2 sista inte behövt hända, oavsett felet på hästen. Kanske den hade blivit tvunget att tas bort ändå. Eller så berodde det på nåt som kanske kunde bli bättre med rätt vård.
Nu kvittar det ju, men att envist hålla fast vid att ni inte kunde göra mer tycker jag låter lite dumt.

Man behöver absolut inte ta ut vet varje gång hästen gör nåt avvikande, men jag har större respekt för dem som gör det, än de som inte gör det och sen skyller på att hästen var dum.


Men hon fick inte panik, det var inte "panikagerande".
Och jag skulle aldrig sätta mig på en häst som jag ansåg livsfarlig! Men hade hon överlevt så hade jag precis som piffpuffen skrev här nu inte vågat sätta mig på hästen igen. För hade hon gjort en sån volt när någon av oss suttit på så hade det varit ett livsfarligt beteende. Jag skyller inte på att hästen var dum, hon var INTE dum.

Och det är lätt att vara efterklok och nästa gång lär vi fundera både en och två och tre ggr extra just pga hur detta slutade.
Men vad det gäller bockningarna så lär iallafall inte jag börja kolla upp en häst bara för att den bockar lite, för jag tycker att det är ett fullt normalt beteende för en pigg och sprallig häst, speciellt om det gäller en unghäst.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Det är ju så, man lär sig av varje häst. Vissa hästar får "stå ut" med mer än andra. Det finns ingen anledning att anklaga sig själv i efterhand, bara konstatera att nästa gång kanske ni provar ett annat sätt och tidigare när det inte blir som ni tänkt er.

Det låter verkligen hemskt när flera av er får det att låta som att vi nästintill vanvårdat hästen som inte kollade upp den hos vet. så fort hon bockade lite.
Och anklagar sig själv gör man, det spelar ingen roll om vi inte anser att vi inte gjort något fel. Eller att jag vet att jag inte gjorde något fel i situationen som slutade i katastrof, man anklagar sig själv ändå och funderar på om man gjorde något fel eller om man gjort något fel tidigare.

Vi har självklart lärt oss någonting av det här. Men som sagt va, jag kommer nog antagligen inte börja kolla upp mina hästar hos vet. så fort den bockar/busar/bråkar lite.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Jag ville bara skriva några rader om min häst som fick Wobbler konstaterat på klinik. Han är tyvärr avlivad för två år sedan, till min stora sorg.

Min häst var en korsning mellan arab och halvblod som jag köpte extremt mager och ohanterad. Med åren utvecklades han fullt normal till en fin kille. På våren när han skulle fylla tre år började jag rida in honom. Det var inga problem alls utan han var jättesnäll. Däremot kunde han snubbla och ramla ner på framknäna ibland. Särskilt i övergångar från högre till lägre gångart. Eftersom jag red en unghäst och inte har så bra balans som ryttare tyckte jag inte att detta var särskilt konstigt, men nu i efterhand så förstår man inte riktigt hur man tänkte. Vägar som jag normalt travar och galopperar på idag med min nuvarande häst, skulle jag aldrig drömma om att göra det på med min gamla. Jag tog även hjälp utav tränare under tiden jag red in honom och hon såg egentligen inget konstigt förutom att han snubblade och halvt gick omkull.

En dag när jag kom till stallet var han hur vinglig som helst och helt håglös. Jag trodde att han hade gått omkull och slagit sig eller att någon annan häst hade gjort honom illa. Tillkallade genast veterinär som tog olika blodprover på honom som kunde tänkas ge dessa symptom bl.a. fästingsjukdom

När han inte blev bättre åkte vi iväg med honom till skara djursjukhus där man gjorde ytterligare tester. Bland annat hade de en smal pinne med en vass syl på änden som de slog löst på benet med. En normal häst hade reagerat över sticket men inte han...

Därefter så röntgades han och då såg man att koterna i nacken låg tät. Det berodde på sammanväxningar eller möjligtvis ett svullnad efter ett hårt slag. Eftersom hela min familj var med och var mer eller mindre gråtfärdiga hela tiden fick vi ta med honom hem ytterligare några veckor för att se om han blev bättre med antibiotika. Men det gjorde det naturligtvis inte...

När vi skulle åka iväg på återbesöket var han inte bättre... han som alltid har gått in frivilligt i släpet vägrade att gå på. Han kände väl att det var för ostabilt. Det har jag dåligt samvete för idag. Hur jag kunde tvinga honom att gå på släpet fast jag såg att han var livrädd. I det ögonblicket såg jag på honom att det är något som verkligen är fel... han ville inte längre.

När vi kom fram till djursjukhuset röntagdes han igen och man kunde tydligt se en försämring. Hans nerver släppte inte igenom signalerna till hans bakben. Det fanns ingenting att göra och situationen var ohållbar. Jag var tvungen att ta bort min fina häst.

Några dagar senare ringde de från djursjukhuset och frågade om de fick använda hans kropp till att utforska sjukdomen, vilket jag sa ja till. Kan jag hjälpa någon annan häst att slippa gå igenom samma sak som min gjorde så är jag glad.

Enligt vet. så drabbas oftare hingstar och valacker än ston. Ofta är de väldigt välvuxna och fina. oftast infaller det i tidig ålder.

Detta är en av de absolut jobbigaste perioderna i mitt liv där jag växlade mellan hopp och förtvivlan. Man frågar sig nästan alltid - Varför händer det just mig och min häst?
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

I mina ögon ska inte en unghäst foga sig och va jätte snäll från början.

Men alla har vi olika åsikter och tänker på olika sätt. :)

Ja här tänker vi verkligen olika! Jag har ridit in många unghästar och fött upp flera hästar själv och så länge jag är lyhörd och tar hänsyn till hästens naturliga beteende så handlar det inte om att den ska "foga sig" och vara "jättesnäll". Den är lugn för att den förstår vad som händer och att allt är som det ska vara, den vänjer sig successivt vid det jag gör och den har ingen anledning att bråka på något sätt.

Det handlar om att LÄRA hästen bli hanterad och riden, inte tvinga den att bli foglig.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Ja här tänker vi verkligen olika! Jag har ridit in många unghästar och fött upp flera hästar själv och så länge jag är lyhörd och tar hänsyn till hästens naturliga beteende så handlar det inte om att den ska "foga sig" och vara "jättesnäll". Den är lugn för att den förstår vad som händer och att allt är som det ska vara, den vänjer sig successivt vid det jag gör och den har ingen anledning att bråka på något sätt.

Det handlar om att LÄRA hästen bli hanterad och riden, inte tvinga den att bli foglig.


Du väljer verkligen att tolka allt på precis motsatt vis mot hur du vill att allting ska fungera.
Jag menar inte att en häst ska va helt knäpp och bråka och bocka som sjutton när man rider in den. Men jag ser absolut inget fel i att en unghäst bockar och busar lite när man rider in dom eller när dom stått några dagar/vecka för att dom är pigga/glada.
Har själv vart med och ridit in ett antal hästar, så jag är inte så okunnig och oerfaren som du tycks tro.

Jag tänker inte "försvara" mitt sätt att tänka och hantera olika hästar, du gör på ditt sätt och jag gör på mitt sätt. Och ditt sätt är säkert jätte bra, men sättet jag lärt mig är ock bra och det är inga hästar som mår dåligt eller blir felbehandlade pga mitt sätt att rida/rida in/hantera hästar.

Vi hade en fruktansvärd otur med den här unghästen, det kunde hänt vem som helst. Kunde lika gärna ha slutat på det här viset för en som tänker som du gör.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Hej! när jag läste det som hänt kom jag att tänka på att min väninna berättade om en häst (eng. fullblod) som hon hade haft, som fick ett epileptiskt anfall, rest sig slagit över och dött. Det här är ca 30 år sedan men jag ska kolla med henne. Hon hade sålt honom som ridhäst efter att själv tävlat honom i amatrlopp. Jag vet att hon berättade att han ibland betedde sig "underligt" fast han var så gudasnäll. Bara en idé.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Hej! när jag läste det som hänt kom jag att tänka på att min väninna berättade om en häst (eng. fullblod) som hon hade haft, som fick ett epileptiskt anfall, rest sig slagit över och dött. Det här är ca 30 år sedan men jag ska kolla med henne. Hon hade sålt honom som ridhäst efter att själv tävlat honom i amatrlopp. Jag vet att hon berättade att han ibland betedde sig "underligt" fast han var så gudasnäll. Bara en idé.



Det där va ju faktiskt en tanke som varken vi eller någon annan tänkt.. Skriv gärna om du får reda på någon mer info :)
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Hej igen!
Fick veta att hästen obducerades, och att vet då sa att det kunde vara epilepsi.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Har funnits en tråd här tidigare om Ep-hästar.....kolla där:idea:
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp