Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
åke skrev:Jag tror inte att hästen har ont någonstans. Därimot så är araber känsliga hästar. Har hon då varit illa behandlad innan så har hon noll förtroende för dig. Att börja rida så har tidigt på en sådan "trasig" häst tycker jag är lite taskigt. Bli kompis med henne. Låt det ta en eller två månader.Att rida är bara en ynka liten del i allt det roliga man kan ha med sin häst.
Ivylin skrev:En sak jag vill veta innan jag säger nåt annat. Du har väl kontrakt med ägaren?? För eftersom det är en såpass "knepig" häst och du behöver redan nu göra besiktning (som ägaren redan borde gjort)
så måste du ha nerpräntat på papper vem som ska betala vad!
Annars kan du bli fast med skyhöga räkningar å dret.
Va ASNOGA i kontrakten. Det underlättar och jag känner stor lättnad när jag får allt klart för mej lixom så slipper man oväntade komplikationer.
Ivylin skrev:Jag tycker ändå du ska satsa på andra "träningsmetoder".
Hästen har ju redan mycket att tänka på verkar det som så flaggor och skrapande plåt gör nog bara att hon undrar vad ni håller på med.
Om ni skrapar med plåt å ni berömmer henne för att hon inte blir rädd så börjar ju hon undra vad det är ni berömmer henne för och "borde jag va rädd för den kanske??"
Försök jobba på problemen som de kommer istället för att dra till med överkurs med en gång. Aktivera henne istället med horsemanship som du skrev. Då kan du änvända det sen när hon blir rädd.
Klokt rådIvylin skrev:En sak jag vill veta innan jag säger nåt annat. Du har väl kontrakt med ägaren?? För eftersom det är en såpass "knepig" häst och du behöver redan nu göra besiktning (som ägaren redan borde gjort)
så måste du ha nerpräntat på papper vem som ska betala vad!
Annars kan du bli fast med skyhöga räkningar å dret.
Va ASNOGA i kontrakten. Det underlättar och jag känner stor lättnad när jag får allt klart för mej lixom så slipper man oväntade komplikationer.
mackan skrev:Med den bakgrunden är det väl inte särskilt konstigt om hästen reagerar på konstiga sätt, oavsett om det finns "anledning" eller ej.
Jag tror knappast du kan "analysera" hur och varför i dagsläget, hästen har en lång historia av problem häst beteende och du har känt henne en vecka. HUR kan du tänka på att rida efter så kort tid, jag förstår faktiskt att ägaren ifrågasatt det....
Sar skrev:Utför man joinup felaktigt skadar det mycket mer än det ger. Måste du skicka runt hästen i 2,5 timmar gör du det inte rätt. Att en häst som kanske har ont springer omkring på liten volt är heller itne att rekommendra.
Varför inte skippa den delen tills du har en riktig tränare som kan hjälpa dig att läsa hästen och istället koncentrera dig på ledövningar och promenader i slog och mark samt den allmänna hästskötseln.