Slog över och vart tokig "ta tid o läs snälla"

Sv: Slog över och vart tokig "ta tid o läs snälla"

mja mycket och mycket men jag har iaf bestämt mig, att jag tänker då inte sitta upp på hästen fören den är heltämjd, hon blir galen utan sin hästkompis vilket är lite skrämmande. =/

Jag tror inte att hästen har ont någonstans. Därimot så är araber känsliga hästar. Har hon då varit illa behandlad innan så har hon noll förtroende för dig. Att börja rida så har tidigt på en sådan "trasig" häst tycker jag är lite taskigt. Bli kompis med henne. Låt det ta en eller två månader.Att rida är bara en ynka liten del i allt det roliga man kan ha med sin häst.

det låter som att något är fel. en häst på ridskolan slog ofta över förut, bara reste sig tvärt och slog över, sedan var hon som om inget hänt.. där kom en kiropraktor och kände på henne och förmodligen ligger en nerv i nacken fel och påfrestas vid ridning..

så det kan juh vara tränset som är felet ändå, att det trycker på fel punkt ibland och hästen får nerven i kläm, blir stel, hoppar med frambene och sedan reser sig och slår över.. för att sedan gå tillbaka till att vara som om inget hänt..

det låter också som det när du säger att hon är försiktigt med huvud/öron och inte låter vemsomhelst ta där..

jag skulle kolla upp med kiropraktor och laser om det kan vara något fel i nackregionen..

hoppas att du hittar felet och kan åtgärda det eller klara av det..

åke skrev:
Jag tror inte att hästen har ont någonstans. Därimot så är araber känsliga hästar. Har hon då varit illa behandlad innan så har hon noll förtroende för dig. Att börja rida så har tidigt på en sådan "trasig" häst tycker jag är lite taskigt. Bli kompis med henne. Låt det ta en eller två månader.Att rida är bara en ynka liten del i allt det roliga man kan ha med sin häst.

mjo håller med dig! absolut, var nog för tidig vet jag nu.. nu när jag verkligen ser hur hon reagerar och är mot vissa saker.
Men ändå, tycker jag att hon är bättre nu än från början, ja menar hon går inte framför mig. låter mig få ta på henne kring öron, ansikte, tycker att bara på en vecka att hon börjat få förtroende på henne, å andra sidan är inte ens mitt förtroende helt säkert på henne.. hon kan bara kuta över en då hon blir nervös eller något annat liknande.
Idag tränade vi igen.. hon kan ju inte vara utan sin hästkompis vilket är väldigt jobbigt =/
men vi skulle skölja av dom med vattenslangen.. jag tänkte shit det här kommer aldrig att gå.
Hästkompisen var uppbunden där på gården bredvid, då kanske Janna skulle bli lugnare för slangen.
Hon vart osäker och gick ifrån slangen.. lyfte på framhovarna då vattnet kom på dom, sparkade med bakbenet då det kom där.. men jag höll i henne, pratade lugnt och smekte henne.. tillslut var det inga problem alls! även om det fortfarande var lite otäckt stod hon stilla där, tyckte nog det var lite skönt iaf.
Då vart man ju glad att man lyckats med det, sedan får man ju bygga upp det här.
En häst som bara stått i hagen, eller iaf inte blivit så mkt ompysslad i några år tycker jag ändå är duktig för sånt.
Nu vet jag inte riktigt vad ägaren lärde och gjorde med henne, om Janna kanske är van vid vattenslangen, men det där tydde iaf på att hon fick bättre förtroende för oss när det gällde den saken.. eller har jag helt fel?
har även tränat med en flagga som vi viftat med i två dar nu, idag var hon knappt rädd för den, jag stod där i mitten då vi löslongera och flaxade som en tok med den, Janna sprang bara runt runt i bra tempo, man blir så glad då man lyckas, samma sak då vi ledde henne på grusgången och min kompis skrapade en plåtbit bredvid och bakom henne, hon var ju mera nyfiken än rädd!
Största problemet nu är väl det där med hästkompisen =/ utan den blir hon näst intill farlig..gjort en annan tråd om den saken.
Mkt horsemanship på den tjejen! helt klart!
Tror heller inte hon har ont..det sitter i hövvet.

En sak jag vill veta innan jag säger nåt annat. Du har väl kontrakt med ägaren?? För eftersom det är en såpass "knepig" häst och du behöver redan nu göra besiktning (som ägaren redan borde gjort)
så måste du ha nerpräntat på papper vem som ska betala vad!
Annars kan du bli fast med skyhöga räkningar å dret.
Va ASNOGA i kontrakten. Det underlättar och jag känner stor lättnad när jag får allt klart för mej lixom så slipper man oväntade komplikationer.

Jag tycker ändå du ska satsa på andra "träningsmetoder".
Hästen har ju redan mycket att tänka på verkar det som så flaggor och skrapande plåt gör nog bara att hon undrar vad ni håller på med.
Om ni skrapar med plåt å ni berömmer henne för att hon inte blir rädd så börjar ju hon undra vad det är ni berömmer henne för och "borde jag va rädd för den kanske??"

Försök jobba på problemen som de kommer istället för att dra till med överkurs med en gång. Aktivera henne istället med horsemanship som du skrev. Då kan du änvända det sen när hon blir rädd.

Ivylin skrev:
En sak jag vill veta innan jag säger nåt annat. Du har väl kontrakt med ägaren?? För eftersom det är en såpass "knepig" häst och du behöver redan nu göra besiktning (som ägaren redan borde gjort)
Va ASNOGA i kontrakten. Det underlättar och jag känner stor lättnad när jag får allt klart för mej lixom så slipper man oväntade komplikationer.

ja jag har kontakt med ägaren MEN.. det dumma är.. vi har inte skrivit nå kontrakt! tänkte fixa det till veckan men jag får ju aldrig tag på det där förbaskade pappret! någon som vet hur jag ska få tag på fodervärdskontraktspapper lite snabbt?

Ivylin skrev:
Jag tycker ändå du ska satsa på andra "träningsmetoder".
Hästen har ju redan mycket att tänka på verkar det som så flaggor och skrapande plåt gör nog bara att hon undrar vad ni håller på med.
Om ni skrapar med plåt å ni berömmer henne för att hon inte blir rädd så börjar ju hon undra vad det är ni berömmer henne för och "borde jag va rädd för den kanske??"

Försök jobba på problemen som de kommer istället för att dra till med överkurs med en gång. Aktivera henne istället med horsemanship som du skrev. Då kan du änvända det sen när hon blir rädd.

men sånt där ingår väl lite i horsemanship?
ja jag tycker det bara blir strul hela tiden..om jag kunde få klart med kontraktet innan hästen går och bryter benen!!

Kan det inte vara så att hon inte ville gå ifrån de andra hästarna och protesterade genom att stegra? Det låter ju lite tidigt att rida ut själv med hästens bakgrundshistoria.

Börja med att rida ut tillsammans med en annan häst först. Träna samtidigt på att gå ut och gå med henne så hon lär sig gå ut villigt från de andra hästarna före du försöker rida.

Hon påminner om en arab vi lånade på 80-talet. Var 12 år, jättetrevlig att rida ut på med annan häst och på ridbana men helt galen då han skulle gå ifrån stallet själv, reste sig rakt upp före man kom ifrån stallplanen, höll på att gå över rygg. Usch, otäckt var det. Han hade lärt sig av ägaren att man fick stanna hemma då man gjorde så. Hon hade aldrig kunnat rida ut själv. Det tog lång tid före det gick att rida ensam. Lagom till det var dags för honom att åka hem fungerade det skapligt.

Den hästen hade då verkligen inte ont. Protesterade ovanligt häftigt.

Se nu inte detta som ett påhopp men jag blir lite förskräckt när jag läser ditt inlägg. Efter några få dagar sitter du upp på en häst som knappt är riden och skulle till slakt för att hon var tokig att rida in. Den hästen galopperar du på första dagen?!:crazy: Och sedan beslutar du dig för att rida ut med hästen själv?!:eek:
Jag kan inte svara dig om hästen har ont eller inte men hästar som knappt är inridna är det inte läge att rida ut på i skogen ensamma dag 2. Hade jag varit ägaren hade jag blivit väldigt upprörd över att du inte var mer erfaren, hon hade antagligen förväntat sig att du skulle följa den mer "normala" utbildningsgången för att rida in och lära känna en häst. Har hon redan haft dåliga inridningserfarenheter är risken stor att du sabbat henne helt och att det tar låååång tid innan hon vågar lita på en ryttare igen.
Du har säkert de bästa intentionerna, ett brinnande intresse och en god vilja men du måste bli mer erfaren innan du tar på dig problemhästar. Hamnar du under nästa gång hon slår över kan du bli handikappad för livet eller dö och det är inte värt det för någon annan hästs skull.
Antingen söker du efter en mer utbildad och snäll häst du kan ha roligt med utan att behöva bli rädd eller skadad eller så ser du till att den här hästen blir ordentligt genomgången vetrinärt och equiterapeutiskt (gärna m. sadel och bettkoll). Visar sig allt vara bra så får du kontakta en erfaren tränare som kan guida dig i fortsatta inridningen. Är inte ägaren villig att stå för detta bör du genast lämna tillbaka hästen.

Jag har fått hjälp av en vän som sysslat med hästar i 14 år, denna häst jag har hemma har knappt något förtroende till mig och det är det vi ska bygga upp..
så vi byggde en korall och började med något som heter join up..det orkar jag inte förklara vad det handlar om men jag förmodar att många vet vad det är.
det tog mig 45 min innan hästen sänkte huvudet och ville ta sig in till mig, då stannade jag henne, vände ryggen till, så fort hon inte hade kontrollen "schasade" jag ut henne på spåret igen. Min vän förklarade vad signalerna betyde, vad jag gjorde för fel och varför vi gjorde såhär.. gud vad jag lärde mig mkt och vad fel jag måste ha gjort..mot slutet hade hästen bara kontrollen över mig, vart jag än gick gick hon efter mig, blicken på mig.. den känslan!
visst fick jag skavsår på fötterna och ont i både armar o rygg.. men det var det värt.
jag tänker inte ge upp.. vad vi båda har förstått har den här hästen knappt något förtroende till människor (kan ha ont men det tvivlar jag på).. och nu när det kommer in nya i hennes liv.
Det kommer dröja med ridningen men jag har faktiskt ingen brådska.. jag tycker det bara är roligt att pyssla med henne och se steg för steg hur bra det går, trots vissa dagar då man bara vill sl*kta hästen.
fel av mig att sitta upp så tidigt det förstår jag nu, nu när jag vet hur hästen är.
ska snart fixa kontraktet och veterinärbesiktning så fort jag får tag på det (har varit lite körigt)
jag gillar Janna, hon är speciell, lättlärd och gosig.. jag blir så varm inombords då hon kommer till mig då jag ropar och följer mig i hagen (inte hela tiden) men jag ser förbättringen..
långt och hårt jobb men rätt så roligt..

Ivylin skrev:
Klokt råd:bow:
så till Tibra: skynda långsamt, fortsätt där det gick så bra första gången du red. Till det positiva i att bli riden är en självklarhet för hästen, plocka inte in något nytt som hon kan reagera negativt på risken att hon även accosierar ridningen till bråket.
Dåligt förklarat.............................det är iaf. min spontana reaktion när jag läser din tråd

ok men jag ska inte sitta upp på henne fören hon har förtroende till mig själv! Jag tror det faktiskt börjar gå bättre, iaf kan hon gå upp till gårn utan hästarna (står hon stilla där stirrar hon väl och är lite nervös men duktig)
jag tränar join up.. första gången tog 45 min, andra kanske 1 h.. idag 2,5h..jag är skittrött..
jag fattar inte varför det tar längre tid för var gång, får hon bättre kondis kanske, de två första dagarna var de vrålvarmt, idag var det nästan kallt och blåste, lättare att vara envis i korallen då.
Som sagt, senare kommer jag öva på marken med både sadel och träns innan jag sitter upp på henne, sedan får vi se vad som händer =)
tyvärr får jag tammetusan inte tag på något fodervärdskontrakt:(

Utför man joinup felaktigt skadar det mycket mer än det ger. Måste du skicka runt hästen i 2,5 timmar gör du det inte rätt. Att en häst som kanske har ont springer omkring på liten volt är heller itne att rekommendra.
Varför inte skippa den delen tills du har en riktig tränare som kan hjälpa dig att läsa hästen och istället koncentrera dig på ledövningar och promenader i slog och mark samt den allmänna hästskötseln.

Lova mig en sak, röntga ryggen på hästen innan ni fortsätter. Har inte läst hela tråden och alla svar, men det första du ska undersöka är om hästen inte har något medicinskt problem nånstans. Och då är det till en DUKTIG hästveterinär du ska till.

I all välmening.

Jag har sett hästar som dina som inte blev kollade förrän de gått och lidit för problemen länge. Bara så du inte gör om samma misstag.

Vänlig hälsning Z

Stackars häst! Jaga runt den i 2,5 timme på en liten volt, det låter inte klokt! Vilket förtroende hästen får.... Jaja ibland undrar man om det inte gör mer skada en nytta att "predika" om NH-träning. Kanske bra om man vet vad man gör men detta låter hemskt!

Från en som kör den vanliga hederliga gamla hästfostran, vilket fungerar alldeles utmärkt!

mackan skrev:
Med den bakgrunden är det väl inte särskilt konstigt om hästen reagerar på konstiga sätt, oavsett om det finns "anledning" eller ej.
Jag tror knappast du kan "analysera" hur och varför i dagsläget, hästen har en lång historia av problem häst beteende och du har känt henne en vecka. HUR kan du tänka på att rida efter så kort tid, jag förstår faktiskt att ägaren ifrågasatt det....
:bow: :bow: :bow: :bow:

Sar skrev:
Utför man joinup felaktigt skadar det mycket mer än det ger. Måste du skicka runt hästen i 2,5 timmar gör du det inte rätt. Att en häst som kanske har ont springer omkring på liten volt är heller itne att rekommendra.
Varför inte skippa den delen tills du har en riktig tränare som kan hjälpa dig att läsa hästen och istället koncentrera dig på ledövningar och promenader i slog och mark samt den allmänna hästskötseln.
:bow: :bow: :bow: :bow:

Låter som en typisk fallbeskrivning av sadeltvång i mina öron (men det behöver ju inte vara det för det.) Hade detta hänt när du satte dig på henne så hade jag hade jag rekommenderat dig att röntga ryggen för Kissing Spines men nu tror jag inte du behöver vara rädd att det är det.
Sadla med gjorden väldigt lös, gå ett varv med henne och dra åt ett hål, gå ett varv, dra åt ett till osv tills sadeln sitter så fast den behöver.
Sen tror jag du kanske har gjort lite mycket med henne för fort, det kan ha blivit för mycket i huvudet på henne på en gång.
2,5 h join up betyder att du förmodligen missat en massa småtecken och det är inte positivt för hästen. Jag råder dig till att helt sluta med det.
Kan du tömköra henne? Det är ett bra och säkert träningsätt att få upp förtroendet er emellan medan du lär känna henne lite mer.
Ang kontrakt så behöver det inte vara ett köpt- du/ ni kan göra ett själva, bara det framkommer vem som tar vilka kostnader när, och vem som har ansvar för vad osv.
Lycka till och ta det försiktigt

ni behöver bygga upp en rejäl vänskap ni två , de går inte över en natt ..

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 021
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 820
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 818
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31