Slog över och vart tokig "ta tid o läs snälla"

Sv: Slog över och vart tokig "ta tid o läs snälla"

.
Nä, det va inte just skrivet...det finns faktiskt dom som varit med om en del tidigare, så att man av ren försiktighet tar en röntgen, så man slipper stå där en gång till o avliva sin käraste arbetskamrat...
Usch, vad ledsen man blir av o läsa såna här påhopp
[/QUOTE]

som med min häst... haft honom i 6 år... nu halt... pålagringar och lösa benbitar... tråkigt... han påminde lite om den hästen som diskuteras just nu... men han var mkt svårare.... men jag fick ordning på honom, och sen han jag rida honom i 3 år som en normal häst, sen kom hältorna.... så mitt tips til dig
jag är arab människa, det araber oftast har problem med är lösa benbitar i lederna, och cystor i knäna... ska du lägga ner tid på hästen och ha den som din så röntga den, innan det är försent, som det blev med min... (oxå arab) jag var 13 när jag fick den hästen... och han var mkt värre än vad din låter.... MKT MKT värre... så angående åldern så tror jag att har man bara viljan och inte är rädd så kommer du nog att lyckas!

lycka till med din fina häst!

Tibra skrev:
Denna skojare "känner" vi, han vill helst inte utnämna sig (eller vad man säjer) som veterinär utan jobbar mest i skogen.
Men han är en riktig veterinär och hjälper/åker ut till de han känner och de i byn.
Sedan om jag ska vara ärlig känner jag ingen som besiktat sin häst så de måste ha röntgen:eek: men de som är mer "STORA hästintresserade med benlindor, väl kammad man och noga med precis allt så hästen får mer ett mänskligt liv än ett djurliv kanske använder röntgen" det där kanske inte lät så schyst skrivet men jag försökte bara göra en beskrivning hur jag själv ser på det hela.
Kanske för att vi bor på landet och tar saker med en naturlig nypa salt?
Jag vet inte men jag känner då ingen av mina nära hästvänner som måste åka och röntga hästen för en besiktning.
Eller hur menade du?

Men snälla vän.
Har man en häst som slår över baklänges gång på gång, och som varit svår att rida in av samma orsaker, och över huvud taget är en risk att rida pga att hon reagerar kraftigt emellanåt, så åker man och röntkar!
Vad exakt gjorde denna "veterinär" när han besiktigade?

Jag sa det tidigare i tråden och jag säger det igen:
vad är det för ägare som tycker det är "kul" som du beskriver att låna ut en sån häst till en tonårstjej att experimentera och mixtra med hej vilt? Och utsätta sig själv framför allt för livsfara?

Jag förstår att du vill ha en sommar häst osv. Men varför en sån extremt problematisk häst? Det finns många normala och uppfostrade hästar.

åke skrev:
Jag tror inte att hästen har ont någonstans. Därimot så är araber känsliga hästar. Har hon då varit illa behandlad innan så har hon noll förtroende för dig. Att börja rida så har tidigt på en sådan "trasig" häst tycker jag är lite taskigt. Bli kompis med henne. Låt det ta en eller två månader.Att rida är bara en ynka liten del i allt det roliga man kan ha med sin häst.

Det sista har du rätt i, men jag tror knappast att hästen har noll förtroende om det gick bra att rida i början! Hästen kan visst ha ont och man måste ju kolla upp det innan man kan bedöma. :mad:

Jag vet inte ens varför jag orkar lägga ned tid på detta, men det är en häst, ett liv som diskuteras och som på ett eller annat sätt HAR råkat illa ut tidigare. Det innebär inte att den ska fortsätta att må dåligt så jag antar att det är därför jag bryr mig...

Det verkar som om du inte vill ha hjälpen från oss på det här forumet Tibra, vilket du har påpekat flera gånger, så min fråga till dig är;
Varför har du då lagt ned så mycket tid på att skriva detta inlägg och svara alla människor som försöker bry sig om dig OCH hästen?

Det är ren välmening och värt att fundera över innan man kastar det i papperskorgen... Vi har alla olika åsikter om vad felet på Janna kan vara. Men man måste börja i rätt ände!

Vilken är då rätt ände? Ja, det har vi säkert också olika åsikter om... Men ska vi vara petiga så är det ett KONTRAKT som måste upprättas innan hästen lämnar ägarens mark.
Utan kontrakt kan man bli skadeståndsskyldig om något går fel med hästen. Speciellt vid ett lån! Innan hästen hämtas så ska även en veterinärbesiktning göras, som ägaren skall stå för. Finns anledning att tro att hästen har inre bekymmer så skall ägaren även stå för en röntgen.

Det är ju ägaren som ÄGER hästen och vore jag ägare till en häst som jag lånade ut (nej men vänta nu, jag ÄR ägare till en häst som är utlånad!) så skulle jag vilja veta att det är bra med den INNAN jag lånar ut den (under tiden den är utlånad) och även att allt är bra när jag får tillbaka den.

Detta är inget påhopp. Det är ägaren jag tycket agerat konstigt, även om du skulle krävt dessa åtgärder innan. Men det är lätt att vara efterklok. Dock hoppas jag att du kan lära dig av det, för din egen skull, tills nästa gång.

För DIN skull. Och även för hästens.

Ska man ha en häst får man räkna med att det kostar. En veterinärbesktning för 1500kr är helt rimligt. Vad tror du att det skulle kosta om hästen blir sjuk och får åka in på djursjukhus? (runt 25000kr är inte onormalt) Eller ska du ta det med en nypa salt och låta hästen "bli frisk" hemma - för det är mer av ett hästliv? Ursäkta men jag blir upprörd över sådana kommentarer! Det är ett dum-snålt tänk och har ingen sympati för hästens välbefinnande! Har jag missuppfattat dig ber jag om ursäkt.

Att göra det är FRÄMST för hästens skull. För att HÄSTEN inte ska behöva gå och ha ont och lida. Är det inget fel på en veterinärbesiktning eller en eventuell röntgen, bra då är det inte i skelettet felet sitter. Då kan det vara fel i mjukdelarna = equiterapeut (vilket aldrig är fel på en häst, bra att underhålla muskler och övriga mjukdelar).

Du kan jämföra detta med en elektronisk felsökning - tv´n fungerar inte. Vad är första åtgärden? Du kontrollerar om det finns ström. Om svaret är 'ja' så kontrollerar man om sladden sitter i, är svaret 'ja' så kanske det är tv´n som gått sönder och måste in på service. Likväl som du inte själv öpnnar tv´n (om du inte är elektriker och tv-reparatör...) och börjar skruva, likväl tror man inte sig själv kunna bota en sjuk häst!

## Med detta vill jag inte säga att det är fel (fysiskt) på Janna, för det behöver det inte vara! Men det är en åtgärd man gör om man är djurälskare och vill att sin vän ska må bra! Kosta vad det kosta vill!

Men jag anser att om du tycker att de människorna som tar sig tid att svara på ditt inlägg bara är anklagande och har fel - varför sätter du då ut ett inlägg här och säger att du vill ha hjälp?

Även om du inte tycker att alla svar är bra så borde du kanske reflektera över att det är ETT ALTERNATIV - inte ett "måste vara det felet". För det är det ingen som har sagt (hoppas jag). Se dem som hjälp i felsökningsprocessen - för det är en process att ta reda på vad som har gått fel med Janna. En process du måste ta dig igenom om du vill att Janna ska bli bra och få ditt förtroende och förmodligen sitt eget förtroende också.

Jag hoppas verkligen att det går bra för dig, för ambitionen har du!

//Draken

Hur gammal är hästen i fråga? Jag hade först av allt gjort en vet undersökning av hästen innan jag börjat rida... En ev. skada kan ju förvärras. När man sen vet att det bara är psykiska åkommor som hon har, får sakta förtroendet för människor byggas upp... Hoppas hon och du lyckas hur det än går....

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 021
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 820
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 818
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V