Slopad karensdag - bra eller dåligt? (utbruten från Valvaka!)

Bukefalos 30 år!

Men då får väll chefen fördela om arbetet vid sjukdom? Det är ändå essensen i en chefs ansvar.

Aldrig i livet att jag hade gått med på att först förlora inkomst för karens/sjuklön och sen arbeta de timmarna gratis vid annat tillfälle.
Tillägg: Jag trodde nog att för de allra flesta som har den typ av tjänst där ingen gör arbetet åt en har relativt flexibla uppdrag. Dvs. antingen kan man ta igen det genom att omfördela arbetsuppgifter/tidsplaner, alt. att man får kompensation genom flex eller övertid om det finns skarpa deadlines.

Roller där inget av ovanstående är möjligt tänker jag att kompenseras genom förtroendearbetstid och/eller hög lön. Att jämföra sådana tjänster med PA blir ju att diskutera apelsiner och krokodiler.

Men då får väll chefen fördela om arbetet vid sjukdom? Det är ändå essensen i en chefs ansvar.

Aldrig i livet att jag hade gått med på att först förlora inkomst för karens/sjuklön och sen arbeta de timmarna gratis vid annat tillfälle.
Ja, som sagt. Det här är organisationsproblem, inte argument för/mot karensdag. Men jag är mot karensdag, om någon undrar. Jag ogillar fenomenet sjuknärvaro. Egentligen inte ens i första hand för risken att sprida smitta, utan för att sjuka människor är sjuka och bör vila sig.

Slopad karensdag är definitionen av idioti 😅 prova samma sak igen men förvänta sig ett annat utfall. Jisses vad folk kommer "erbjudas" utköp från sina jobb när de blir borta för mycket så de bli

Självklart är det skillnad mellan olika jobb, men de slår åt olika håll. Det är olika fördelar och nackdelar med olika jobb.
Låt utsatta yrken som vården och handeln ha slopad karensdag. För övrigt så höj ersättningen vid sjukskrivning till minst 90%.

Jag är inte för ett generellt slopande av karensdagen, däremot för vissa riskyrken som förskola/skola och vård och omsorg.
Dels för risken att bli smittad är större än i många andra yrken och dels för att minska smitttrycket.

Många sjukdomar är åtminstone nästan lika smittsamma under inkubationsfasen som efter att de första symptomen brutit ut så det finns inget större forskningsstöd för att det skulle hjälpa i någon större utsträckning. Att däremot se till att folk tvättar händerna och inte tar sig i ansiktet däremot 👍
Men är man ute bland folk under hela smittoperioden så kan fler smittas, och man utsätter sina kollegor för ett högre smittryck. Det är är fakta. Smittrycket blir lägre om man bara smittas väldigt kort, man kanske då inte blir lika sjuk, eller ens sjuk alls om man har tur. Och åker man kollektivt så kan skillnaden bli enorm, eftersom varje dag man är hemma istället innebär att man INTE smittar ner andra som åker kollektivt.

Men du kan ju inte mena att du arbetar gratis när du arbetar ikapp efter att ha varit sjuk? Då får du väll ändå övertid alt. flextid?

Övertid och flextid är borttaget sedan många år på många arbetsplatser

Chef? I min typ av jobb finns ingen chef som fördelar arbetet mellan olika arbetstagare från dag till dag. Vi förväntas vara självgående inom våra kompetensområden och planera verksamheten tillsammans med övriga man jobbar tillsammans med. Vanligtvis finns olika ledare i verksamheten (t ex projektledare) men de har inget arbetsmiljöansvar, de har ansvar för att koordinera leveranserna så att de utförs i tid och inom budget. Är man konsult och uthyrd till extern verksamhet så har man över huvud taget inte sin chef i närheten för att fördela om något arbete. Vid en längre sjukskrivning så måste chefen naturligtvis hitta en ersättare som får skolas in, men vid kort frånvaro så får man själv se till att ens leveranser blir gjorda.

Tycker jag att det är bra? Nej, jag ser jättestora risker på en del av de arbetsplatser jag varit på som fungerar såhär, jag berättar bara hur verkligheten ser ut. Att det inte alltid är så gött och enkelt att vara "kontorsarbetare" heller.

Jag tycker att alla arbetstagare bör ha en möjlighet att vara sjuk, och jag ser det som naturlig del av livet att vara det ibland.

Ska karensavdraget bort så tycker jag att det ska gälla alla, och jag gillar inte argumentet att jobbar man på kontor så kan man ju jobba hemifrån när man är sjuk.

(Men personligen så vill jag se ett system där en del av karenavdraget är kvar första dagen, men inte helt utan lön som idag.)

Då skulle ett jobb som PA kanske vara bättre för dig än ett jobb som mitt, eftersom du där blir ersatt när du är sjukskriven :)

Som sagt, olika arbeten har olika fördelar och nackdelar.

Chef? I min typ av jobb finns ingen chef som fördelar arbetet mellan olika arbetstagare från dag till dag. Vi förväntas vara självgående inom våra kompetensområden och planera verksamheten tillsammans med övriga man jobbar tillsammans med. Vanligtvis finns olika ledare i verksamheten (t ex projektledare) men de har inget arbetsmiljöansvar, de har ansvar för att koordinera leveranserna så att de utförs i tid och inom budget. Är man konsult och uthyrd till extern verksamhet så har man över huvud taget inte sin chef i närheten för att fördela om något arbete. Vid en längre sjukskrivning så måste chefen naturligtvis hitta en ersättare som får skolas in, men vid kort frånvaro så får man själv se till att ens leveranser blir gjorda.

Tycker jag att det är bra? Nej, jag ser jättestora risker på en del av de arbetsplatser jag varit på som fungerar såhär, jag berättar bara hur verkligheten ser ut. Att det inte alltid är så gött och enkelt att vara "kontorsarbetare" heller.

Jag tycker att alla arbetstagare bör ha en möjlighet att vara sjuk, och jag ser det som naturlig del av livet att vara det ibland.

Ska karensavdraget bort så tycker jag att det ska gälla alla, och jag gillar inte argumentet att jobbar man på kontor så kan man ju jobba hemifrån när man är sjuk.

(Men personligen så vill jag se ett system där en del av karenavdraget är kvar första dagen, men inte helt utan lön som idag.)
Jag jobbar själv på kontor så jag förstår absolut vad du menar (och jag hatar också att det blir en backlog så fort jag är borta) men det är ändå inte samma sak tycker jag.

Jag hatar mitt jobb så har otroligt låg toleransnivå om jag mår dåligt, dvs är jag sjuk-sjuk så är jag hemma för jag orkar på riktigt inte även om jag egentligen inte har råd. Men en förkylning har ju ganska många dagar av snor och host där man ändå mår helt okej och det är väl där orättvisan träder in? Jobbar du inom vården FÅR du inte gå till jobbet, även om du känner dig arbetsför och i och med karensen blir du i princip tvingad att avstå lön.

Sen även om man är övertygad om att borttagande av karensen skulle leda till en massa "fusk" så är det ju redan så till viss del redan. Om jag måste vara borta en torsdag för att jag är sjuk så är det inte en suck i världen att jag går in och jobbar på fredagen även om jag skulle vakna upp och känna mig kärnfrisk, har jag förlorat en hel dags lön kan jag ta det avdraget på fredagen för en mini-semester istället, det känns på något sätt mer "värt".

Jag jobbar själv på kontor så jag förstår absolut vad du menar (och jag hatar också att det blir en backlog så fort jag är borta) men det är ändå inte samma sak tycker jag.

Jag hatar mitt jobb så har otroligt låg toleransnivå om jag mår dåligt, dvs är jag sjuk-sjuk så är jag hemma för jag orkar på riktigt inte även om jag egentligen inte har råd. Men en förkylning har ju ganska många dagar av snor och host där man ändå mår helt okej och det är väl där orättvisan träder in? Jobbar du inom vården FÅR du inte gå till jobbet, även om du känner dig arbetsför och i och med karensen blir du i princip tvingad att avstå lön.

Sen även om man är övertygad om att borttagande av karensen skulle leda till en massa "fusk" så är det ju redan så till viss del redan. Om jag måste vara borta en torsdag för att jag är sjuk så är det inte en suck i världen att jag går in och jobbar på fredagen även om jag skulle vakna upp och känna mig kärnfrisk, har jag förlorat en hel dags lön kan jag ta det avdraget på fredagen för en mini-semester istället, det känns på något sätt mer "värt".

Men jag har väl ingenstans skrivit att det är SAMMA sak att arbeta som PA och det jag gör? Tvärtom har jag upprepat som en papegoja att olika jobb har OLIKA fördelar och nackdelar. Jag tycker därför inte att man kan säga att det är lättare eller svårare att jobba på kontor än som PA.

Om det redan "fuskas" så vet jag inte varför man skulle vilja öka det? Och om man accepterar de konsekvenserna för att det är viktigare att ingen som är lite sjuk går till jobbet, så är det väl i alla fall viktigt att ha en plan för hur det ska finansieras?

Med tanke på hur otroligt slimmade många organisationer är idag, så måste det finnas en plan för hur det ökade "fusket" ska täckas ekonomiskt för att man ska kunna acceptera det som konsekvens?

Jag är lite kluven, jag tycker egentligen att slopad karens är jättebra (för alla som sköter sig), men förstår också att de som sätter i system att stanna hemma kommer ha ett guldläge. Jag jobbar idag på ett kontorsjobb, och kan jobba hemma. Där är det så klart ett mindre problem, men samtidigt, är du sjuk så ska du egentligen (för din egen skull!) vara sjukskriven och faktiskt vila dig. Jag jobbade med covid, dels för att jag var tvungen (ett externt, digitalt möte med utomstående parter som inte går att flytta) och för att karensavdraget är så saftigt att man helt enkelt "inte har råd" att vara sjuk. Och innan någon börjar gapa om att det är chefens jobb att se till att folk ska kunna vara hemma, detta mötet är en jättejättegammal grej som infördes långt, långt före att min chef blev chef (kanske på 90-talet), och han jobbar för att vi ska bli av med den här grejen, just för att det är helt ohållbart att man "måste" jobba för att kollegan ska slippa ta det mötet själv. Det är alltså helt omöjligt att ta det mötet själv.

Innan dess jobbade jag i en butik. Där var det om möjligt ännu värre att vara sjuk. Där var det inte bara fråga om att man förlorade pengar, det var också kollegor som sattes i skiten om man inte kom för att schemat var upplagt för att ett visst antal personer skulle jobba. Särskilt på helgen var det typ omöjligt att vara sjuk. Och det får ju resultatet att man går till jobbet trots att man är sjuk, och smittar ner sina kollegor som i sin tur smittar ner sina familjemedlemmar och de smittar sina kollegor.

Jag efterfrågar inte ett totalförbud som under pandemin, minsta snorkråka och du stannar hemma, eller att man måste stanna hemma om familjemedlem är sjuk. Men att ha den ekonomiska möjligheten att faktiskt vara sjuk om du är sjuk, det tycker jag är en grundförutsättning.

Men som sagt, jag tror ju tyvärr att det också kan bli folk som stannar hemma i tid och otid. Men för de som sköter sig, så skulle ett slopat karensavdrag vara guld.

Vill bara:

Det är ALDRIG omöjligt att vara sjuk, ligger du på sjukhus dyker du tex inte upp.

Går företaget i konken för det är det ett ledningsproblem.

Drabbar det företagets kunder är det ett ledningsproblem.

Drabbar det dina kollegor är det ett ledningsproblem.

Drabbar det din arbetsmiljö senare är det ett ledningsproblem.

Sätts slopad karensdag i system att utnyttjas är det ett ledningsproblem.

Både sjukfrånvaro och sjuknärvaro är ledningsproblem!

Hur finansiering och upplägg ska se ut är ju, tycker jag iaf, intressant att diskutera o läsa om men LEDNINGSPROBLEM har inte med det att göra. Ledningsproblem ska ej lösas av enskilda medarbetare (genom karensdag/inte karensdag osv).

Hur ersätts man som arbetstagare om man arbetar mer än avtalat då?
Eller menar du på allvar att man arbetar gratis?

Jag tycker inte det är bra att osund kultur och att chefer inte tar sitt lagstadgade, civilrättsliga arbetsmiljöansvar normaliseras till den grad att det används som motargument till att det skulle vara "lyxigt" att kunna arbeta hemma.

Jag arbetar under liknande förhållanden, så jag vet hur det i praktiken fungerar. Skulle jag faktiskt vara sjuk i flera dagar och inte kan hålla mina deadlines, då sitter jag inte och jobbar på helgen. Aldrig i livet. Kan jag inte själv prioritera och omfördela så går jag till min chef.

Jag anser att det är en oerhörd förmån och lyxigt att kunna planera mitt arbete själv och arbeta på distans vid krasslighet (så klart inte regelrätt sjukdom).

Vill bara:

Det är ALDRIG omöjligt att vara sjuk, ligger du på sjukhus dyker du tex inte upp.

Går företaget i konken för det är det ett ledningsproblem.

Drabbar det företagets kunder är det ett ledningsproblem.

Drabbar det dina kollegor är det ett ledningsproblem.

Drabbar det din arbetsmiljö senare är det ett ledningsproblem.

Sätts slopad karensdag i system att utnyttjas är det ett ledningsproblem.

Både sjukfrånvaro och sjuknärvaro är ledningsproblem!

Hur finansiering och upplägg ska se ut är ju, tycker jag iaf, intressant att diskutera o läsa om men LEDNINGSPROBLEM har inte med det att göra. Ledningsproblem ska ej lösas av enskilda medarbetare (genom karensdag/inte karensdag osv).
Precis så :bow:

Hur ersätts man som arbetstagare om man arbetar mer än avtalat då?
Eller menar du på allvar att man arbetar gratis?

Jag tycker inte det är bra att osund kultur och att chefer inte tar sitt lagstadgade, civilrättsliga arbetsmiljöansvar normaliseras till den grad att det används som motargument till att det skulle vara "lyxigt" att kunna arbeta hemma.

Jag arbetar under liknande förhållanden, så jag vet hur det i praktiken fungerar. Skulle jag faktiskt vara sjuk i flera dagar och inte kan hålla mina deadlines, då sitter jag inte och jobbar på helgen. Aldrig i livet. Kan jag inte själv prioritera och omfördela så går jag till min chef.

Jag anser att det är en oerhörd förmån och lyxigt att kunna planera mitt arbete själv och arbeta på distans vid krasslighet (så klart inte regelrätt sjukdom).
Avtal ser olika ut. Om man tex har förtroendetid, finns helt enkelt inte övertid i upplägget. Det är väldigt välkänt bland de som har förtroendetid att en nackdel är att gränsen mellan arbete och fritid suddas ut. Vi har det på mitt jobb tex. Det är så väletablerat så att man överhuvudtaget inte skulle använda uttrycket "arbetar gratis", det uttrycket skulle verka konstigt, närmast obegripligt. I mina sammanhang handlar det här om arbeten där ens arbete är ganska tydligt förknippat med ens identitet, sas. Jobbet är på gott och ont inget man hänger av sig när man går hem.

För min egen del ser jag tydligt både vad jag gillar och vad jag inte gillar med det här. Om jag skulle bli sjuk längre än några dagar, kommer en del av mina arbetsuppgifter att fördelas till kollegorna. Annat skulle helt enkelt inte bli gjort om jag var sjuk en längre tid. (Antag att jag är sjuk och i behandling för tex cancer under ett år. Jag skulle inte jobba motsvarande två år, året därpå. Men ett par dagars förkylning hanterar jag i allmänhet genom att hämta upp jobbet när jag blir frisk. Sa jag att sjukskrivningsmoralen är låg?)

Avtal ser olika ut. Om man tex har förtroendetid, finns helt enkelt inte övertid i upplägget. Det är väldigt välkänt bland de som har förtroendetid att en nackdel är att gränsen mellan arbete och fritid suddas ut. Vi har det på mitt jobb tex. Det är så väletablerat så att man överhuvudtaget inte skulle använda uttrycket "arbetar gratis", det uttrycket skulle verka konstigt, närmast obegripligt. I mina sammanhang handlar det här om arbeten där ens arbete är ganska tydligt förknippat med ens identitet, sas. Jobbet är på gott och ont inget man hänger av sig när man går hem.

För min egen del ser jag tydligt både vad jag gillar och vad jag inte gillar med det här. Om jag skulle bli sjuk längre än några dagar, kommer en del av mina arbetsuppgifter att fördelas till kollegorna. Annat skulle helt enkelt inte bli gjort om jag var sjuk en längre tid. (Antag att jag är sjuk och i behandling för tex cancer under ett år. Jag skulle inte jobba motsvarande två år, året därpå. Men ett par dagars förkylning hanterar jag i allmänhet genom att hämta upp jobbet när jag blir frisk. Sa jag att sjukskrivningsmoralen är låg?)

Haft samma, min lön var på nivån att övertidsersättning var bortavtalad. Å ena sidan förtroendearbetstid, där jag hade väldigt förmånliga tider i perioder, å andra sidan stenhårda deadlines där alternativet att inte hinna inte fanns. Och då jobbade jag som en gnu.

Jag anser karensen ska bort, den slår så hårt mot många (mardrömmen är ju för mig att bli sjuk på ob-tid). Tror många vab-ar istället om de har barn för där får du ersättning dag ett.

Haft samma, min lön var på nivån att övertidsersättning var bortavtalad. Å ena sidan förtroendearbetstid, där jag hade väldigt förmånliga tider i perioder, å andra sidan stenhårda deadlines där alternativet att inte hinna inte fanns. Och då jobbade jag som en gnu.

Jag anser karensen ska bort, den slår så hårt mot många (mardrömmen är ju för mig att bli sjuk på ob-tid). Tror många vab-ar istället om de har barn för där får du ersättning dag ett.
I stort sett tänker jag på förtroendetid som att arbetsgivaren har fullt förtroende för att du jobbar häcken av dig.

Å andra sidan känns det som jag skulle bryta ihop om jag inte hade den makt över min arbetstid som förtroendetid medför för mig.

Har man förtroendearbetstid så förstår jag. Jag trodde nog bara inte att det var så vanligt. I mina kretsar är det ffa chefer som har det och de kompenseras också med högre lön.

Förtroendearbetstid tänker jag också är väldigt mycket ett givande och tagande, som åter igen, inte kan jämföras med att arbeta på schema inom ex. vården.

Jag har inte förtroendearbetstid och exakt noll av mina arbetsuppgifter skulle bli gjorda om jag blev sjuk, vare sig på kort eller lång sikt. Det finns ingen som kan ta över någonting. Men det innebär inte att det är mitt ansvar, det är fortfarande ledningens.

Jag undrar också, varför skulle man ens sjukskriva sig enstaka dagar om man har förtroendearbetstid och ändå behöver arbeta ikapp? Finns det då krav på att man ska vara tillgänglig? Hur funkar det vid deltidssjukskrivning?

Kanske spårar nu :).

Kanske dum ide men varför inte ett max antal karensfria dagar per år. Då kan folk som blir sjuka stanna hemma med bibehållen lön och dom som sjukanmäler sig varenda måndag får påverkat plånbok relativt fort?

Här är jag säkert färgad av min industri men det finns system som fångar upp mycket korttidsfrånvaro. Tex är ju AG långtgående skyldig för rehab o dyl vid missbruksproblem och ska upptäcka tecken på sådant, tex återkommande sjukdom på måndagar. Dvs det ingår ju I min syn på att sådant är ledningsproblem och ska inte regleras med karensdag/inte karensdag.

Men AG tar väl fortfarande sitt ansvar att ha kontroll över antal arbetade timmar? Det kan de väl inte ducka genom förtroendetid eller annat?

Finns verkligen för och nackdelar med olika typer av arbetstid, det håller jag med alla i tråden om!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka