Har man förtroendearbetstid så förstår jag. Jag trodde nog bara inte att det var så vanligt. I mina kretsar är det ffa chefer som har det och de kompenseras också med högre lön.
Förtroendearbetstid tänker jag också är väldigt mycket ett givande och tagande, som åter igen, inte kan jämföras med att arbeta på schema inom ex. vården.
Jag har inte förtroendearbetstid och exakt noll av mina arbetsuppgifter skulle bli gjorda om jag blev sjuk, vare sig på kort eller lång sikt. Det finns ingen som kan ta över någonting. Men det innebär inte att det är mitt ansvar, det är fortfarande ledningens.
Jag undrar också, varför skulle man ens sjukskriva sig enstaka dagar om man har förtroendearbetstid och ändå behöver arbeta ikapp? Finns det då krav på att man ska vara tillgänglig? Hur funkar det vid deltidssjukskrivning?
Kanske spårar nu.
Insåg också att det vore en intressant egen tråd! Mitt perspektiv kommer ju från golvet som skyddombud I en galen bransch som skenar under våra amerikanska ägare. Vi ser flera olika typer av problem med våra olika arbetstider men vår produktionssite har ju varit svensk mycket länge tillbaka. Så vi har säkert bra rutiner för en del "inbyggt" (som jag kanske felaktigt tagit för givna) precis som vi har olika typer av ledningsproblem som drabbar de olika grupperna olika.