Slopad karensdag - bra eller dåligt? (utbruten från Valvaka!)

Bukefalos 30 år!

Angel

Trådstartare
Nej, som jag skrev får du tycka att det inte spelar någon roll om politiken är genomförbar eller inte. Men jag tycker att det är konstig åsikt om du tycker att vi andra inte heller borde bry oss om det. Trots allt är en slopad karensdag och billigare tandvård rätt viktiga grejer, tycker jag.
Slopad karensdag är definitionen av idioti 😅 prova samma sak igen men förvänta sig ett annat utfall. Jisses vad folk kommer "erbjudas" utköp från sina jobb när de blir borta för mycket så de blir för dyra att ha kvar.

Slopad karensdag är definitionen av idioti 😅 prova samma sak igen men förvänta sig ett annat utfall. Jisses vad folk kommer "erbjudas" utköp från sina jobb när de blir borta för mycket så de blir för dyra att ha kvar.

Ja, jag tror inte på att införa det rätt av bara. I Danmark, som ofta refereras till, så är också uppsägningreglerna enklare för arbetsgivaren. Och det vill knappast vänstern införa.

Men i den bästa av världar så är det just nu en konstruktiv dialog skulle kunna börja, för att jämka ihop de olika sidornas viktigast delar. Man måste ju inte ta bort hela karensdagen, utan skulle kunna ha kvar ett avdrag första dagen och fördela ut det på kommande dagar. T ex få 50% avdrag/lön första dagen, 30/70% avdrag/lön dag 2-5 och 20/80% från dag 6. Istället för 100/0 dag 1 och 20/80 från dag 2, som idag.

Då blir karensdagen slopad, men kostnaden för företagen skulle förhoppningsvis inte bli lika stor. Alla parter har fått igenom en del av sitt förslag, men alla har fått kompromissa :)

Eller så minskar sjukfrånvaron drastiskt eftersom folk inte längre går till jobbet när de är sjuka och då smittar ner sina kollegor.

Båda sakerna kan ske samtidigt? De som har en hög arbetsmoral och aldrig skulle sjukanmäla sig utan att behöva, kan hålla sig friskare. Och samtidigt kan de med lägre arbetsmoral kan vara hemma lite oftare, eftersom man får lika mycket pengar i plånboken men mer ledig tid.

Jag ser inte att det är någon direkt motsättning mellan båda dessa trender?

Båda sakerna kan ske samtidigt? De som har en hög arbetsmoral och aldrig skulle sjukanmäla sig utan att behöva, kan hålla sig friskare. Och samtidigt kan de med lägre arbetsmoral kan vara hemma lite oftare, eftersom man får lika mycket pengar i plånboken men mer ledig tid.

Det finns möjlighet att kräva förstadagsintyg för personer med hög sjukfrånvaro. Men överlag kan det nog vara bättre på populationsnivå att man minskar sjuknärvaron.

Det finns möjlighet att kräva förstadagsintyg för personer med hög sjukfrånvaro. Men överlag kan det nog vara bättre på populationsnivå att man minskar sjuknärvaron.

Som en av dem som kommer att jobba mer när andra jobbar mindre så tycker jag att det är lika viktigt att upprätthålla en schysst arbetsfördelning bland kollegorna, som att minska sjuknärvaron. Jag håller med om att det är viktigt att minska frisknärvaron, men jag vill inte att det ska ske genom att det samtidigt blir en ojämnare arbetsfördelning.

Förstadagsintyg måste man väl ha särskilda skäl till att kräva in, och det måste gå ett tag för att arbetsgivaren ska kunna motivera det. Samt att det kommer att belasta vården ytterligare med alla intyg som ska skrivas, om det skulle bli vanligt.

Sjuknärvaron är nog i allra högsta grad det största problemet. Många är sjuka på mitt jobb, men ännu fler är sjuka och är på jobbet.

Utan sjuknärvaro så blir det inte hälften så många sjukskrivningar.

Sjuknärvaron är nog i allra högsta grad det största problemet. Många är sjuka på mitt jobb, men ännu fler är sjuka och är på jobbet.

Utan sjuknärvaro så blir det inte hälften så många sjukskrivningar.

De flesta som är sjuka runt mig pratar väldigt ofta om samtidigt sjuka familjemedlemmar. Det skulle bli helt ohållbart om ingen får gå till skola och jobb utan att vara totalt frisk.

Man utgår kanske från sin egen erfarenhet?
Min är att jag drar på mig alla smittor och din att folk har dålig arbetsmoral?

Jag jobbade flera år då det inte fanns karensavdrag, jag var inte alls lika sjuk på den tiden som jag blev när kollegor tog sig till jobbet trots att de var sjuka för att de inte hade råd att vara hemma.

Jag har jobbat på jobb som personlig assistent dit jag inte kunnat komma förkyld pga kundens problematik. Då blir det lite tokigt med karensavdrag medan de med kontorsjobb kunnat jobba hemma eller gå till kontoret ändå. Är ju inte särskilt fett att vara personlig assistent redan utan sjukdagar.

Man utgår kanske från sin egen erfarenhet?
Min är att jag drar på mig alla smittor och din att folk har dålig arbetsmoral?

Jag jobbade flera år då det inte fanns karensavdrag, jag var inte alls lika sjuk på den tiden som jag blev när kollegor tog sig till jobbet trots att de var sjuka för att de inte hade råd att vara hemma.

Men om båda fenomenen - att människor blir smittade av sjuka människor och att det finns människor som hellre är lediga än jobbar - existerar samtidigt i samhället, så bör väl sjukförsäkringssystemet utformas för att hantera båda?

Jag har jobbat på jobb som personlig assistent dit jag inte kunnat komma förkyld pga kundens problematik. Då blir det lite tokigt med karensavdrag medan de med kontorsjobb kunnat jobba hemma eller gå till kontoret ändå. Är ju inte särskilt fett att vara personlig assistent redan utan sjukdagar.

Nackdelen med kontorsjobb som man kan ta med sig hem är att du då ofta förväntas jobba när du är sjuk, för man kan ju jobba hemifrån. Och så blir man inte ersatt, så först tar man ut karensdagen om man verkligen inte kan vara med i mötena en dag, och sen jobbar man ändå igen tiden man missade på helgen istället 🤷‍♀️

Nackdelen med kontorsjobb som man kan ta med sig hem är att du då ofta förväntas jobba när du är sjuk, för man kan ju jobba hemifrån. Och så blir man inte ersatt, så först tar man ut karensdagen om man verkligen inte kan vara med i mötena en dag, och sen jobbar man ändå igen tiden man missade på helgen istället 🤷‍♀️
Nackdelen med att vara personlig assistent är att man inte har råd att vara sjuk.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka