Slopad karensdag - bra eller dåligt? (utbruten från Valvaka!)

Bukefalos 30 år!

Har man förtroendearbetstid så förstår jag. Jag trodde nog bara inte att det var så vanligt. I mina kretsar är det ffa chefer som har det och de kompenseras också med högre lön.

Förtroendearbetstid tänker jag också är väldigt mycket ett givande och tagande, som åter igen, inte kan jämföras med att arbeta på schema inom ex. vården.

Jag har inte förtroendearbetstid och exakt noll av mina arbetsuppgifter skulle bli gjorda om jag blev sjuk, vare sig på kort eller lång sikt. Det finns ingen som kan ta över någonting. Men det innebär inte att det är mitt ansvar, det är fortfarande ledningens.

Jag undrar också, varför skulle man ens sjukskriva sig enstaka dagar om man har förtroendearbetstid och ändå behöver arbeta ikapp? Finns det då krav på att man ska vara tillgänglig? Hur funkar det vid deltidssjukskrivning?

Kanske spårar nu :).

Insåg också att det vore en intressant egen tråd! Mitt perspektiv kommer ju från golvet som skyddombud I en galen bransch som skenar under våra amerikanska ägare. Vi ser flera olika typer av problem med våra olika arbetstider men vår produktionssite har ju varit svensk mycket länge tillbaka. Så vi har säkert bra rutiner för en del "inbyggt" (som jag kanske felaktigt tagit för givna) precis som vi har olika typer av ledningsproblem som drabbar de olika grupperna olika.

Jag undrar också, varför skulle man ens sjukskriva sig enstaka dagar om man har förtroendearbetstid och ändå behöver arbeta ikapp? Finns det då krav på att man ska vara tillgänglig? Hur funkar det vid deltidssjukskrivning?

Kanske spårar nu :).

Jag har förtroendearbetstid och sjukskriver mig bara (enstaka dagar) om det faktum att jag inte är frisk innebär att jag missar något som jag borde ha varit med på. Är jag lite småsjuk på sättet där man inte orkar ta sig någonstans och inte riktigt kan vara så produktiv så jobbar jag halvdag hemifrån och svarar på sånt som behöver lösas på dagen. På kort sikt kommer jag ju ändå vara den som ser till att lösa det som låg på bordet för stunden.

Skulle jag vara så mycket sjuk att något behöver lösas av kollegor istället så får det ju vara en diskussion med chefen, precis som att jag har den dialogen om det är för mycket eller för lite att göra. Mitt jobb går väldigt mycket ut på att jag "skapar jobbet" och det är först när det kommer till prioriteringar som berör andra som chefen kopplas in. Har jag för mycket att göra får jag be om hjälp med vad som ska prioriteras, levererar jag för lite kommer det visa sig vid nästa medarbetarsamtal.

Det är rätt sällan folk har enstaka sjukdagar hos oss, och för en "normalfrisk" person är det tänkt att arbetsbelastningen ska vara sådan att det går att flexa åt lite olika håll. Å andra sidan förväntas vi leverera för fullt när det faktiskt är dags, och jobbar långa dagar utan övertid, ob och liknande när det behövs.

Jag tycker det är svårt. Någon form av avdrag tycker jag ändå är rimligt för att undvika att folk stannar hemma bara för att de är lite trötta eller helt enkelt inte har lust.
Jag har inte varit sjuk på flera år så har inte drabbats direkt hårt av karensdagen.

Jag tycker det är svårt. Någon form av avdrag tycker jag ändå är rimligt för att undvika att folk stannar hemma bara för att de är lite trötta eller helt enkelt inte har lust.
Jag har inte varit sjuk på flera år så har inte drabbats direkt hårt av karensdagen.
Det är 20% avdrag de övriga dagarna, jag tänker att det behålls även på första dagen?

Men jag har väl ingenstans skrivit att det är SAMMA sak att arbeta som PA och det jag gör? Tvärtom har jag upprepat som en papegoja att olika jobb har OLIKA fördelar och nackdelar. Jag tycker därför inte att man kan säga att det är lättare eller svårare att jobba på kontor än som PA.

Om det redan "fuskas" så vet jag inte varför man skulle vilja öka det? Och om man accepterar de konsekvenserna för att det är viktigare att ingen som är lite sjuk går till jobbet, så är det väl i alla fall viktigt att ha en plan för hur det ska finansieras?

Med tanke på hur otroligt slimmade många organisationer är idag, så måste det finnas en plan för hur det ökade "fusket" ska täckas ekonomiskt för att man ska kunna acceptera det som konsekvens?
Jag tror helt enkelt inte att det skulle bli någon sorts lavinartad ökning av sjukfrånvaro alls. Jag tror att antalet endagars skulle öka men genomsnittslängden på sjukdagarna skulle minska istället eftersom det inte längre skulle kännas "nödvändigt" att vara borta flera dagar för att få någon sorts valuta för karensen.
Jag är lite kluven, jag tycker egentligen att slopad karens är jättebra (för alla som sköter sig), men förstår också att de som sätter i system att stanna hemma kommer ha ett guldläge. Jag jobbar idag på ett kontorsjobb, och kan jobba hemma. Där är det så klart ett mindre problem, men samtidigt, är du sjuk så ska du egentligen (för din egen skull!) vara sjukskriven och faktiskt vila dig. Jag jobbade med covid, dels för att jag var tvungen (ett externt, digitalt möte med utomstående parter som inte går att flytta) och för att karensavdraget är så saftigt att man helt enkelt "inte har råd" att vara sjuk. Och innan någon börjar gapa om att det är chefens jobb att se till att folk ska kunna vara hemma, detta mötet är en jättejättegammal grej som infördes långt, långt före att min chef blev chef (kanske på 90-talet), och han jobbar för att vi ska bli av med den här grejen, just för att det är helt ohållbart att man "måste" jobba för att kollegan ska slippa ta det mötet själv. Det är alltså helt omöjligt att ta det mötet själv.

Innan dess jobbade jag i en butik. Där var det om möjligt ännu värre att vara sjuk. Där var det inte bara fråga om att man förlorade pengar, det var också kollegor som sattes i skiten om man inte kom för att schemat var upplagt för att ett visst antal personer skulle jobba. Särskilt på helgen var det typ omöjligt att vara sjuk. Och det får ju resultatet att man går till jobbet trots att man är sjuk, och smittar ner sina kollegor som i sin tur smittar ner sina familjemedlemmar och de smittar sina kollegor.

Jag efterfrågar inte ett totalförbud som under pandemin, minsta snorkråka och du stannar hemma, eller att man måste stanna hemma om familjemedlem är sjuk. Men att ha den ekonomiska möjligheten att faktiskt vara sjuk om du är sjuk, det tycker jag är en grundförutsättning.

Men som sagt, jag tror ju tyvärr att det också kan bli folk som stannar hemma i tid och otid. Men för de som sköter sig, så skulle ett slopat karensavdrag vara guld.
Men alltså hur vanligt kan det vara att det sätts i system? På mitt jobb är chefen skyldig att utreda orsaken om man har fler än 6 sjuktillfällen under 12 månader. Det är ju sinnessjukt lite om man planerat att fuska..

Jag tror helt enkelt inte att det skulle bli någon sorts lavinartad ökning av sjukfrånvaro alls. Jag tror att antalet endagars skulle öka men genomsnittslängden på sjukdagarna skulle minska istället eftersom det inte längre skulle kännas "nödvändigt" att vara borta flera dagar för att få någon sorts valuta för karensen.

Men alltså hur vanligt kan det vara att det sätts i system? På mitt jobb är chefen skyldig att utreda orsaken om man har fler än 6 sjuktillfällen under 12 månader. Det är ju sinnessjukt lite om man planerat att fuska..
På mitt nuvarande jobb har jag också extremt svårt att se att någon skulle sätta det i system. På tidigare arbetsplatser hade det absolut hänt. Men där var det dålig ledning också.

Här är jag säkert färgad av min industri men det finns system som fångar upp mycket korttidsfrånvaro. Tex är ju AG långtgående skyldig för rehab o dyl vid missbruksproblem och ska upptäcka tecken på sådant, tex återkommande sjukdom på måndagar. Dvs det ingår ju I min syn på att sådant är ledningsproblem och ska inte regleras med karensdag/inte karensdag.

Men AG tar väl fortfarande sitt ansvar att ha kontroll över antal arbetade timmar? Det kan de väl inte ducka genom förtroendetid eller annat?

Finns verkligen för och nackdelar med olika typer av arbetstid, det håller jag med alla i tråden om!
Jag har ingen som helst känsla av att vare sig min närmaste chef eller någon högre upp har koll på min arbetstid. Oavsett om kollen nu skulle gälla att se till att jag gör mina timmar, eller att jag inte jobbar för mycket.

Öht är antal arbetade timmar inte något som brukar komma upp. Om jag underpresterar kommer det att märkas, däremot. Det jan ju bero på att jag jobbar för lite, men så sett även tex på att jag är inkompetent.

Hur ersätts man som arbetstagare om man arbetar mer än avtalat då?
Eller menar du på allvar att man arbetar gratis?

Jag tycker inte det är bra att osund kultur och att chefer inte tar sitt lagstadgade, civilrättsliga arbetsmiljöansvar normaliseras till den grad att det används som motargument till att det skulle vara "lyxigt" att kunna arbeta hemma.

Jag arbetar under liknande förhållanden, så jag vet hur det i praktiken fungerar. Skulle jag faktiskt vara sjuk i flera dagar och inte kan hålla mina deadlines, då sitter jag inte och jobbar på helgen. Aldrig i livet. Kan jag inte själv prioritera och omfördela så går jag till min chef.

Jag anser att det är en oerhörd förmån och lyxigt att kunna planera mitt arbete själv och arbeta på distans vid krasslighet (så klart inte regelrätt sjukdom).
Jag är hemma den här veckan. Då vet jag att kollegorna täcker upp för måste-saker. Däremot saker som bara jag kan kommer ju vänta på mig när jag kommer tillbaka. Eftersom jag jobbar med växter är det dumt för mig att vara sjuk så här års.

Känner att det finns väl en anledning till att det försvann från första början.
Var många som utnyttjade det då och lär väl bli så igen.
Själv kommer jag inte vara hemma för lite kli i halsen som under pandemin oavsett karensdag eller inte och lär inte vara ensam om det.

Varför då? Jag vet liksom ingen som skulle utnyttja det. Klart att jag är medveten om att det finns, men att det skulle kosta företag så mycket att de går omkull känns inte realistiskt.

Jag vet många.
Tycker det är rimligt att det regleras lokalt, att varje företag får bestämma själva.

Själv kommer jag inte vara hemma för lite kli i halsen som under pandemin oavsett karensdag eller inte och lär inte vara ensam om det.

Samma här. Är min arbetsförmåga påverkad stannar jag givetvis hemma, om inte går jag till jobbet även om jag är lite snorig, karensdag eller ej.

Är tämligen övertygad om att folk var friskare under pandemin berodde mer på bättre handhygien mtp att i många fall smittar man dagar innan man själv får symptom.

Anledningen är ju politisk motiverad. Men visst får man en lägre sjukfrånvaro om människor som är sjuka istället befinner sig på arbetet för att de inte anser sig ha råd att vara frånvarande. Lite som att färre människor som får sjukpenning när reglerna blir strängare istället hamnar på andra ställen i statistiken. Antingen hos försörjningsstödet eller helt utan inkomst samt en hel del hos arbetsförmedlingen där de inte kan anställas eftersom de är för sjuka.

Själv är det nästan lättare för mig att vara hemma när jag vet att det inte kostar min arbetsgivare något mot tex när jag är sjuknärvarande och är på jobbet fastän jag inte lyckas prestera något. Men jag har en ekonomi så jag klarar av att tappa några inkomstdagar månaden utan att gå under helt.

Samma här. Är min arbetsförmåga påverkad stannar jag givetvis hemma, om inte går jag till jobbet även om jag är lite snorig, karensdag eller ej.

Är tämligen övertygad om att folk var friskare under pandemin berodde mer på bättre handhygien mtp att i många fall smittar man dagar innan man själv får symptom.
Alltså du smittar ju innan, men när du snorar och hostar så sprider du smittämnena runt dig på ett helt annat sätt än när du inte snorar, nyser och hostar.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka