Slopad karensdag - bra eller dåligt? (utbruten från Valvaka!)

Bukefalos 30 år!

Edit, okej @farin det var ju mitt svar som var väldigt otydligt ser jag! Alla olika antal timmar syftade till övertid, flextid, mertid osv totalt per månad/år. Vi har en skitdålig ovana att kalla samma tid flera olika saker/blanda ihop dem så varje gång måste man reda ut att man pratar om samma sak = jag lär mig dem aldrig. Och i min roll fokuserar jag främst på frågan i tråden = att folk INTE ska komma till jobbet sjuka pga de tror de är oersättliga (oftast blir skiftet helt tomt och ganska ofta måste processen räddas/stoppas på något vis pga tada: ledningsproblem med strikt/per skift och superlåg redundans i kunskap så jag fattar stressen), att de anställda ska veta vilka rättigheter och skyldigheter de har med våra olika tider/anställningar och att det ska fungera rättvist mellan olika chefer för samma antällningar/tiderna ska attesteras rättvist för alla anställda.
Jag läste nog in mer än vad du skrivit också, kopplade det inte till övertid/mertid eller flextid utan till sjukfrånvaro. Och det hade du ju inte skrivit ser jag nu 🙈

Välkommen till UK där många inte får sjukersättning alls för enstaka dagar. Jag tycker tvärtom att vi är lite lätt bortskämda i Sverige. 😅 Men ofta på ett positivt sätt.
Jag hade teammedlemmar i UK de fick ersättning från första dagen. Kanske beror på arbetsgivaren?

Jag hade teammedlemmar i UK de fick ersättning från första dagen. Kanske beror på arbetsgivaren?
Det gör det absolut, men det finns ingen statlig garanti för det som det mer eller mindre gör i Sverige. Jag får noll sjukersättning om jag inte själv ansöker om det via the council och även då handlar det om en spottstyver.

Det är 20% avdrag de övriga dagarna, jag tänker att det behålls även på första dagen?

Så "slopad karens" innebär alltså att 20% avdrag bör vara kvar? I så fall tror jag inte att det kommer att vara omöjligt för V och C att komma överens, även om jag tror att 50% nog är en rimligare kompromiss.

Hur ersätts man som arbetstagare om man arbetar mer än avtalat då?
Eller menar du på allvar att man arbetar gratis?
Instämmer med det @Palermo svarade.

Jag tycker inte det är bra att osund kultur och att chefer inte tar sitt lagstadgade, civilrättsliga arbetsmiljöansvar normaliseras till den grad att det används som motargument till att det skulle vara "lyxigt" att kunna arbeta hemma.

Jag arbetar under liknande förhållanden, så jag vet hur det i praktiken fungerar. Skulle jag faktiskt vara sjuk i flera dagar och inte kan hålla mina deadlines, då sitter jag inte och jobbar på helgen. Aldrig i livet. Kan jag inte själv prioritera och omfördela så går jag till min chef.

Jag anser att det är en oerhörd förmån och lyxigt att kunna planera mitt arbete själv och arbeta på distans vid krasslighet (så klart inte regelrätt sjukdom).

Bra har jag inte sagt att det är, jag bara berättar hur det är. Vissa saker är bra med förtroendearbetstid, men personligen föredrar jag en rymlig flexmöjlighet hellre än förtroendearbetstid. Distansarbete fungerar ju med båda två, om distansarbete fungerar.

Jag undrar också, varför skulle man ens sjukskriva sig enstaka dagar om man har förtroendearbetstid och ändå behöver arbeta ikapp? Finns det då krav på att man ska vara tillgänglig? Hur funkar det vid deltidssjukskrivning?

Vi har möten i princip varje dag, och då behöver man ju vara fräsch nog för att kunna delta. Och så behöver jag vara tillgänglig för mina kollegor, när de behöver nå mig. Så även om jag har förtroendearbetstid så jobbar jag jättemycket tillsammans med andra. En del möten kan jag vara med på distans, men en del blir inte bra, och vi försöker undvika hybridmöten.

Så kan jag inte vara med på det jag behöver en dag, så sjukanmäler jag mig. Det känns inte rätt att bara inte dyka upp men inte vara sjukanmäld. Rent tekniskt skulle det väl gå att mörka eftersom det bara är chefen som får sjukanmälan via systemet, resten kontaktar jag själv och de kan inte kontrollera om jag faktiskt har sjukanmält mig och får karensdag. Men det skulle kännas riktigt lågt.

Men det händer att man har tur och är tillräckligt okej för att vara med på det jag måste och sedan logga ut tidigt. Då deltidsjukanmäler jag mig inte för ett par timmar, utan jobbar in det när jag är frisk. Så när jag sjukanmäler mig så är jag det en hel dag, och ärligt talat så brukar jag behöva vila när jag är sjuk.

När Covid började spöka så fick vi (som lärare) strikta order om att jobba på plats.

När Covid blev värre fick vi fortsatt strikta order om att jobba på plats.

När Covid exploderade och situationen blev ohållbar så blev vi beordrade att jobba på distans. MEN PÅ JOBBET! Dvs, eleverna skulle vara hemma, lärarna skulle sitta i var sitt rum på skolan och hålla lektioner. Detta för att Sektor Utbildning (den del av kommunen som styr skolan) hävdade att vi (lärare) annars inte skulle göra våra jobb.

Jag tänker att detta sätt att tänka om sina anställda har mer att göra med sin egen syn på, och sin egen inställning till, arbete snarare än den faktiska verkligheten.

Hur många måndagssjuka skulle vi få om vi slopade karensdagen? Egentligen?

Det är ju fortfarande så att din Chef kommer hålla ögonen på stor frånvaro och ta upp det med respektive anställd. Jag var hamnade där ett par gånger eftersom jag 1-2 strödagar/månaden var hemma (i mitt fall pga migrän). Tänker att om din chef ser att du regelbundet är sjuk på måndagar/ fredagar så finns det en konversation ni måste ha. Och det kan också vara att man är helt utmattad pga jobbet och kraschar?

När Covid började spöka så fick vi (som lärare) strikta order om att jobba på plats.

När Covid blev värre fick vi fortsatt strikta order om att jobba på plats.

När Covid exploderade och situationen blev ohållbar så blev vi beordrade att jobba på distans. MEN PÅ JOBBET! Dvs, eleverna skulle vara hemma, lärarna skulle sitta i var sitt rum på skolan och hålla lektioner. Detta för att Sektor Utbildning (den del av kommunen som styr skolan) hävdade att vi (lärare) annars inte skulle göra våra jobb.

Jag tänker att detta sätt att tänka om sina anställda har mer att göra med sin egen syn på, och sin egen inställning till, arbete snarare än den faktiska verkligheten.

Hur många måndagssjuka skulle vi få om vi slopade karensdagen? Egentligen?

Det är ju fortfarande så att din Chef kommer hålla ögonen på stor frånvaro och ta upp det med respektive anställd. Jag var hamnade där ett par gånger eftersom jag 1-2 strödagar/månaden var hemma (i mitt fall pga migrän). Tänker att om din chef ser att du regelbundet är sjuk på måndagar/ fredagar så finns det en konversation ni måste ha. Och det kan också vara att man är helt utmattad pga jobbet och kraschar?
Anställda som ofta är borta måndagar och fredagar skulle garanterat bli skickade för utredning och ev förstadagsintyg rätt fort. Min erfarenhet är att 2/3 blir mer närvarande på arbetet med förstadagsintyg. Främst för att behöver de ta sig ut för att träffa en läkare så kan de lika gärna ta sig ut för att ta sig till jobbet. Mår de bättre, nej inte alls, men ribban för att kunna vara hemma blir mer i linje med de som har en högre förmåga att ta sig till jobbet även dåliga dagar. Om det är så att vi vill ha ett samhälle där vi behöver jobba 40 h i veckan tills vi är 70 och väldigt många egentligen inte alls vill eller orkar det men borde tvingas är sen en annan diskussion.

Sen finns det också många människor som har väldigt hög sjukfrånvaro men ändå absolut inte förtjänar förstadagsintyg eftersom de gör så gott de kan trots kroniska sjukdomar, små barn som ofta smittar ner dom med olika saker osv. För dem kommer det bli besvärligare om det blir den inofficiella policyn på arbetsplatsen att det kommer behövas intyg vid hög frånvaro.

Jag har inte läst hela tråden, men jag är övertygad om att VISSA personer skulle utnyttja slopat avdrag. "Måndagssjukan" skulle också öka. Sen är jag för en justering av avdraget. Du ska ha råd att vara hemma sjuk. Jag har det så bra att jag både kan flexa och jobba hemma, så är jag lite sjuk brukar jag jobba 5-6 h hemifrån. Är jag mycket sjuk så anmäler jag mig sjuk, men det har hänt typ 2-3 gånger på 6 år (exempel, blev matförgiftad en gång på semestern, hade hög feber och var helt knäckt en annan gång).

När jag jobbade fysiskt eller i butik var jag tvungen att anmäla mig sjuk betydligt oftare, så ja, det är klart "orättvist". Sen kommer det aldrig bli helt rättvist, men så är livet.
Jag tänker också att det är ett ganska dumt argument emot slopandet av karensdagen att det kommer utnyttjas av folk. Det är väl klart det kommer göra! Alla system kommer utnyttjas av någon. Rot-avdraget var det väl några rubriker om bara här om veckan liksom? Då kan vi ju lika gärna ta bort hela det systemet också eftersom inte exakt alla sköter sig?
Det har hänt några gånger under mitt arbetsliv både i Sverige och här i UK. Chefen tycker att "Alltså du är ju inte frisk, gå hem med dig.", men det är mer som en "tillåtelse" än en beordring.
Inte bara mig personligen alltså, utan generellt på arbetsplatserna.
I våras "skickade" jag hem chefen. Hen fick vara hemma och hosta/snora istället tyckte jag. Hen jobbade hemma i tre dagar sen, så det var nog rätt beslut av mig :D

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Hönstråden del III
  • Lämplig kattras?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka