Slösa som måste bli en spara!

Bukefalos 30 år!

Olika operatörer har olika bra täckning på olika ställen.
Så vad som är bra beror på.
Jag lever en ambulerande tillvaro och har 2 telefoner med tre olika simkort.
Det kostar en förmögenhet, men skulle inte fungera på annat sätt.
Om jag var bofast på ett ställe så skulle jag välja bort ett abonnemang. Telia är ett kontantkort.

Det beror på.

Om du vill flytta runt så är ju mobilt bredband bättre.
Fiber är dyrt men bra om man spelar onlinespel.
Annars så är 5G snabbt och bra om det finns på platsen man befinner sig på.

När man skall spara pengar så kanske man får sikta på billigast i stället bäst?
Ok! Då förstår jag att du måste ha flera simkort när du bor på olika ställen!

Jag kommer vara bofast länge i denna lägenhet. Spelar ej onlinespel.

Ja, det har du rätt i. I bland måste man tänka på billigaste i stället för det bästa. Det billigaste alternativet är mobila bredbandet. Tack för din input!

Varje måndag för du över x antal kronor på ditt debiteringskonto medan resten av månadens pengar ligger på ett annat konto. Så har du begränsat med pengar att leva på varje vecka, funkar väldigt bra för många.
Tack för ditt svar!

Det där måste jag testa! Låter lite enklare tänk för mig som inte är så smart:) kan jag ha pengarna på samma bank eller måste jag skaffa en till bank för att få till det? Jag tänkte om risken finns att jag nallar från det kontot om pengarna är slut för den veckan. Vad tror du? Tycker det låter som ett bra sätt iallafall med en summa pengar varje måndag.

Tack för ditt svar!

Det där måste jag testa! Låter lite enklare tänk för mig som inte är så smart:) kan jag ha pengarna på samma bank eller måste jag skaffa en till bank för att få till det? Jag tänkte om risken finns att jag nallar från det kontot om pengarna är slut för den veckan. Vad tror du? Tycker det låter som ett bra sätt iallafall med en summa pengar varje måndag.
OM du märker att du nallar av kontot så rekommenderar jag att du har pengarna i en annan bank, och för över tex varje fredag em. Så bör du ha pengarna måndag eftermiddag.

Nallar lite från sparkontot varje månad för att ska funka. Inte bra!

Är det shopping manin som får dig att nalla från sparkontot så hade jag försökt göra det svårare att komma åt pengarna på sparkontot. Ett sätt att göra det lite krångligare för sig är att öppna ett sparkonto i en annan bank. Du kommer fortfarande åt pengarna men att göra överföringar mellan banker är snäppet krångligare än att bara flytta pengar mellan konton på samma bank.

Ett steg längre är att ha två sparkonton. Ett som är mer av en lättillgänglig buffert för dyra månader och som du får ta ifrån om det behövs. Och ett sparkonto som är långsiktigt sparande och ett absolut rör ej om inte huset brunnit ner. Att binda ett sparande över 3/6/12 månader ger dels lite högre ränta och dels låser du pengarna för dig själv.

Själv har jag tre nivåer av sparkonton. Lättillgängligt för dyra månader, sparkonto med viss ränta för när kylskåpet går sönder och ett fondkonto som är låst till katastrofer eller större investeringar (arbetslöshet, köpa bil, kontantinsats etc).

En mobiloperatör som har bra täckning. Ringa, smsa och plus surfa på mobilen.

Tack då förstår jag med extra kort.

Är det bättre med fiber? Har fiber i lägenheten och funderar om det är bättre än det mobila bredbandet jag har.

Nu bor jag iofs i en br men fiber ingår i avgiften, 175. Jag har haft comviq i många år med rabatt. Varje gång den tagit slut har jag ringt och meddelat att jag byter. Då ger de mig mer rabatt. Just nu har jag bundit det på ett år, 79 kr fri sms/telefon och 4GB surf. Jag använder aldrig mobilen och surfar med så får alltid över rejält som förs över till nästa månad.

Sedan håller jag med om att det är bra att öppna olika konton, Mat, fasta utgifter. Jag har nästan allt på autogiro. Abonnemang/streamingtjänster osv.

Jag använder också en app som heter Zlantar (gratis) som ger hyfsad överblick vad man spenderat pengar på den månaden. Den omfattar samtliga bankkonton i Skandia och Nordea (dock ej sparande i annan bank/avanza). Där kan man också göra en budget och se vad pengarna gått till under månaden. Gör en stående överföring så fort din lön kommer in (samma dag) till ditt sparkonto så de pengarna finns inte.

Tyvärr är det, det som ger livet guldkant som du måste dra ner på. Har du en liten tv/skärm kan du kolla om det finns gratis basutbud i din lägenhet. Det kostar ingenting och du får vissa kanaler. Gå till bibblan och låna böcker/ljudböcker. Lyssna på poddar. Öppna inte ens ett konto som heter Nöjen. Du kanske kan sälja en del på vinted/sellphy/tradera/FB/Blocket.

Jaga extrapriser. Jag kollar varje vecka reklamtbladet med extrapriser i olika affärer och åker dit. Hamstra saker som toapapper, tvättmedel, schampo och liknande på extrapris eller tex ÖöB. Jag går väl ibland till överdrift, men generellt kan man spara mycket pengar där. Nu vet jag inte hur din kost ser ut, men det finns billiga rätter som kan bli jättegoda med lite ansträngning.

När det gäller tvtittandet går det kanske att enbart se på plutotv, svtplay och utbudet hos tv4play som inte går under betalning vissa månader-

Är det shopping manin som får dig att nalla från sparkontot så hade jag försökt göra det svårare att komma åt pengarna på sparkontot. Ett sätt att göra det lite krångligare för sig är att öppna ett sparkonto i en annan bank. Du kommer fortfarande åt pengarna men att göra överföringar mellan banker är snäppet krångligare än att bara flytta pengar mellan konton på samma bank.

Ett steg längre är att ha två sparkonton. Ett som är mer av en lättillgänglig buffert för dyra månader och som du får ta ifrån om det behövs. Och ett sparkonto som är långsiktigt sparande och ett absolut rör ej om inte huset brunnit ner. Att binda ett sparande över 3/6/12 månader ger dels lite högre ränta och dels låser du pengarna för dig själv.

Själv har jag tre nivåer av sparkonton. Lättillgängligt för dyra månader, sparkonto med viss ränta för när kylskåpet går sönder och ett fondkonto som är låst till katastrofer eller större investeringar (arbetslöshet, köpa bil, kontantinsats etc).
Tack för ditt utförliga svar!
Shopping manin är väldigt jobbig samt att ligger nog i att jag tröstshoppar när jag är nere. Just nu har varit i en period med inre stress över livet och då sätter det i gång! Men börjar få nu klarhet i det hela och det kommer nog bli bra i slutändan tror jag.

Har som tur hjälp av närstående som jag bollar med ekonomin med.

Har inte ett jättestort sparkonto. Men tack för tipset!

Shopping manin är väldigt jobbig samt att ligger nog i att jag tröstshoppar när jag är nere. Just nu har varit i en period med inre stress över livet och då sätter det i gång! Men börjar få nu klarhet i det hela och det kommer nog bli bra i slutändan tror jag.

En vän till mig får veckopeng av sig själv. Hen har alltså en överföring mellan konton som sker veckovis för att inte göra av med för mycket pengar. Då kan man inte göra av med så stora summor i taget.

Nu bor jag iofs i en br men fiber ingår i avgiften, 175. Jag har haft comviq i många år med rabatt. Varje gång den tagit slut har jag ringt och meddelat att jag byter. Då ger de mig mer rabatt. Just nu har jag bundit det på ett år, 79 kr fri sms/telefon och 4GB surf. Jag använder aldrig mobilen och surfar med så får alltid över rejält som förs över till nästa månad.

Sedan håller jag med om att det är bra att öppna olika konton, Mat, fasta utgifter. Jag har nästan allt på autogiro. Abonnemang/streamingtjänster osv.

Jag använder också en app som heter Zlantar (gratis) som ger hyfsad överblick vad man spenderat pengar på den månaden. Den omfattar samtliga bankkonton i Skandia och Nordea (dock ej sparande i annan bank/avanza). Där kan man också göra en budget och se vad pengarna gått till under månaden. Gör en stående överföring så fort din lön kommer in (samma dag) till ditt sparkonto så de pengarna finns inte.

Tyvärr är det, det som ger livet guldkant som du måste dra ner på. Har du en liten tv/skärm kan du kolla om det finns gratis basutbud i din lägenhet. Det kostar ingenting och du får vissa kanaler. Gå till bibblan och låna böcker/ljudböcker. Lyssna på poddar. Öppna inte ens ett konto som heter Nöjen. Du kanske kan sälja en del på vinted/sellphy/tradera/FB/Blocket.

Jaga extrapriser. Jag kollar varje vecka reklamtbladet med extrapriser i olika affärer och åker dit. Hamstra saker som toapapper, tvättmedel, schampo och liknande på extrapris eller tex ÖöB. Jag går väl ibland till överdrift, men generellt kan man spara mycket pengar där. Nu vet jag inte hur din kost ser ut, men det finns billiga rätter som kan bli jättegoda med lite ansträngning.
Tack för ditt svar!
Väldiga många bra tips som jag tänker ta till mig!
Min kost är ensidig tyvärr. Har just slutat med läsk, godis o dyl.

Har tyvärr social ångest som jag iofs går i KBT för just nu. Men jag brukar åka med mamma till just dom olika butikerna. Har tyvärr inte bil.

Bibblan ska jag försöka låna E-böcker( måste skaffa lånekort först). I stället för köpa E-böcker.

Tack för din input!

En vän till mig får veckopeng av sig själv. Hen har alltså en överföring mellan konton som sker veckovis för att inte göra av med för mycket pengar. Då kan man inte göra av med så stora summor i taget.
Tack för ditt svar!

Jag fick tidigare tips om att föra över pengar varje måndag till mig själv. Så du kanske tänkte lite snarlikt där? Väldigt bra tips i från er båda! Ska testa detta den här månaden som kommer tänkte jag.

Tack för ditt svar!

Jag fick tidigare tips om att föra över pengar varje måndag till mig själv. Så du kanske tänkte lite snarlikt där? Väldigt bra tips i från er båda! Ska testa detta den här månaden som kommer tänkte jag.
Precis fastän när man fördelar ut det per vecka blir det mindre summor och därmed lättare att känna att pengarna håller på att ta slut när veckan tar slut. Bränner man alla pengarna för den veckan redan på onsdagen så kan man leva på det man har i skåpen tills måndagen kommer med nya veckopengar.

Har tyvärr inte bil.

Det här är ju något fantastiskt för din ekonomi och inget tyvärr ur den aspekten! Kan du klara dig utan så fortsätt så, bilägande kan kosta skjortan.

Ett litet trick för att motivera till att handla så lite som möjligt är att kryssa i en kalender/på ett a4 eller vad som helst där du kan rita upp en översikt över månadens dagar. Ett grönt kryss för varje dag du inte dragit kortet, ett rött när du handlat något. Sporrande att utmana sig och nyttigt att se hur ofta man egentligen handlar och hur nödvändigt det var.

Under en period så hade jag ett "slösakonto" på banken. När jag köpte något som inte var nödvändigt, tex smink, kläder jag inte akut behövde osv, så satte jag in samma summa som jag handlade för på detta konto. Allt blev alltså dubbelt så dyrt, vilket psykologiskt hjälpte mig att minska shoppandet och för de sparade pengarna kunde jag sedan spendera på något jag gärna ville ha eller behövde. Kan kanske vara en ide att testa?

Tack för ditt svar!

Ja, det har du rätt i med att man kan växla mellan tv4 play och Netflix! Men tvn kommer tyvärr bli min närmsta vän framöver i framtiden och då vill jag kunna se på filmer och så. Men tack ändå för tipset!

Mitt mobilabonnemang och mobila bredband kostar 700kr i månaden. Telia. Haft i många år. Mobilen köpt kontant.

Just det där med shopping har jag väldigt svårt för. Jag blir tyvärr glad över att shoppa kläder och skönhet. Köper bara det jag behöver. Jag pendlar i vikt också. Plus smink, hudvård,, hårprodukter och solskydd för kunna vistas bland folk. ( går i Kbt). Social ångest. Samt en medicin för tro det eller ej, får ”shopping mani” när jag äter den.

Nallar lite från sparkontot varje månad för att ska funka. Inte bra!
Mitt mobilabonnemang som även används som mitt mobila bredband kostar 100-150 kr i månaden , 1 Mbit räcker för mitt behov. För högsta hastighet finns det abonnemang med fri surf och fria samtal för 400 kr tror ag. Så där kan du spara en hel del :)

Jag kör på olika konton. Lönen kommer på ett, sen flyttar jag över till det kopplat till betalkort å swish. Sen har jag ett dit klarna är kopplat och ett dit kivra är kopplat. Sånt som är 'boende' relaterat betalar jag därifrån (typ hovslagarn) och klarna är mer shopping.
Inte för att jag kör på budget, sålänge som det blir mer totalt efter löning än efter förra 😅

Shoppingkontot blev till när jag skulle köpa sadel med banköverföring (har inte kreditkort och det ville inte uppföra sig) och jag va inte direkt taggad på att använda vanliga kontot till det 😅

Storleken på sparkontot/sparkontona spelar ingen roll alls! Det är tid och kontinuitet som avgör - särskilt när du har ett konto med ränta.

Ett exempel:
Du har 1000 kr som du sätter in på ett sparkonto med 2,5% ränta. Du väljer också att månadsspara 100 kr varje månad som du också sätter in på sparkontot. Håller du bara i detta i 10 år så kommer 1000-lappen ha vuxit till cirka 14 500 kronor. Plötsligt är sparkontot inte så litet längre.

Under de omständigheterna hade jag satt ett tvärstopp för allt som inte är planerade utgifter.

Sedan får man göra köp som är rent nödvändiga. När en pryl går sönder får man köpa en ny för att fylla samma behov. Har promenadskorna gett upp eller vinterjackan gått sönder ersätter man den, pajar mobilen eller tappar man sin favoritkopp i golvet ersätter man dem.

Sen kan det hända man kan behöva t.ex. köpa förbrukningsvaror för att idka en hobby, men då får man göra det till fasta planerade kostnader genom att sätta ett belopp i månadsbudgeten till det.

Man ger helt enkelt inte sig själv något utrymme för att fundera på om eller vad man ska köpa. Vad som ska köpas bestäms i förväg och i hemmet genom strukturerade planeringsbeslut.

Jag tycker att en sådan absolut gräns är lättare att hålla om man tenderar att börja förhandla med sig själv och då tillåta svepskäl och känsloargument att få utrymme. Såvida det inte uppstår en direkt krissituation (typ om man blir fast för att kollektivtrafiken står stilla eller oplanerat blir sittande i väntrummet på akuten behöver man ju få köpa något att äta)

Jag är en sådan som har flera sparkonton för att få översikt. Fick gå till banken och öppna mer än något mindre antal. Väldigt värt det! Har koll på mina fasta utgifter ungefär (var noga i många år så känns ok nu att inte pricka av slaviskt varje månad). Allt som går dras automatiskt från lönekontot. Men sedan samma dag som lön förs det också över till sparkontona. De överföringarna är öronmärkta och jag har koll på dem i ett enkelt excelark. Grönmarkerar bara rutan när den är använd. Typ jag behöver köpa nya däck efter två säsonger ser ut såhär nu efter att jag bytt till sommardäck och de är nya. Första 550 är var snittet/månad blir om jag slår ut kostnaderna på ett år. Andra 550 är vad jag har inlagt dras till kontot från mitt lönekonto. Jag behöver liksom veta exakt vilken summa jag medvetet sparat till saken för att känna atr jag har koll. Sedan är många siffror på ett ungefär. 400 är ett snitt vad det kostar att byta, mer nu med nya däck, mindre när det är andra säsongen med samma däck. Osv. Har häst så behöver ha bra koll på deras kostnader. Är väldigt nöjd faktiskt, känns skönt att veta vad jag har sparat till vs som måste rymmas av det som är kvar på lönekontot.

Bifogade filer

• Screenshot_20260423_184613_Excel.webp
    Screenshot_20260423_184613_Excel.webp
    10,9 KB · Visningar: 52
Tack snälla för ditt utförliga svar!

Jag har en app som heter Tiimo som hjälper mig att struktera dagen med måsten som jag sedan bockar av i efterhand! Enkel och bra! 90 kr i månaden kostar den.
Ok, tack för svar. Låter som en jättebra app! Om man pratar om prioriteringsordning så skulle jag då sätta den före abonnemangstjänster. Sen förstår jag att abonnemangstjänsterna är viktiga :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka