Slösa som måste bli en spara!

Bukefalos 30 år!

Jag tycker det låter väldigt klokt med att man inte ska använda sparkontot till konsumtion! Jag känner mig givetvis dum som har jag gjort det. Dock inga stora summor men slår man ihop det över åren så är det mer än jag känner mig bekväm med.

Det är som hjärnan har lite svårt att förstå att det är pengar? Jag hade lättare när man såg kontanter ( betala med kontanter.) men nu är det mycket onlineshoppning med Swish och bankkort. Detbär som jag inte fattar var dom försvinner någonstans!? Jag kan tyvärr inte skylla på min diagnos (ADD) även om jag vill det ibland. Det är jobbigt med impulsköp! Jag får tyvärr mycket ångest när jag köpt nåt.

Jag tycker kuvertmetoden var suverän förr. För man la kontanter i olika kuvert med vart det skulle gå till. Det funkade faktiskt för mig! Undrar om man kunde göra det på nåt annat sätt nu fast med utan kontanter?
Jag skulle säga att det flera som tycker att det är lättare att ha koll på kontanter jämfört med pengar på kort. Det tror jag är relativt vanligt hos unga men såklart även hos vuxna. Vårt samhälle är ju tyvärr idag inte längre uppbyggt för kontanter, frånsett kanske främst matbutiker.

Kan det hjälpa att du har en budgetapp som läser av dina konton? Jag använder appen zlantar (som ägs av Svea Bank AB) och har då gett appen tillåtelse att läsa av mina bankkonton mm. Sen har jag i appen satt en budget för flera olika poster. Då kan jag tydligt se hur mycket pengar jag har spenderat på de olika posterna.

För att appen ska hjälpa så måste du såklart gå in i den (av och till måste man be appen hämta information från kontona). Sen ska man känna sig bekväma med att appen kan läsa ens konton. Jag har gjort avvägningen att det är tillräckligt säkert.

Det här är ju något fantastiskt för din ekonomi och inget tyvärr ur den aspekten! Kan du klara dig utan så fortsätt så, bilägande kan kosta skjortan.

Ett litet trick för att motivera till att handla så lite som möjligt är att kryssa i en kalender/på ett a4 eller vad som helst där du kan rita upp en översikt över månadens dagar. Ett grönt kryss för varje dag du inte dragit kortet, ett rött när du handlat något. Sporrande att utmana sig och nyttigt att se hur ofta man egentligen handlar och hur nödvändigt det var.
Tack för ditt svar!
Ur ekonomisk synvinkel så kan jag tänka mig att det är bra för ekonomin. Men inte när det gäller det praktiska tyvärr. Men jag förstår vad du menar! Har social ångest ochbilen räddade mig många gånger när jag behövde ta mig någonstans. ( svårt och åka buss). Men jag går i KBT nu så förhoppningsvis så kan jag åka buss i framtiden hoppas jag. Pga. Medicinering funkar det inte och köra bil längre.

Det låter bra med att markera i kalendern hur det går med köpfri dag! El köpt dag också. Bra med översikt!

Jag skulle säga att det flera som tycker att det är lättare att ha koll på kontanter jämfört med pengar på kort. Det tror jag är relativt vanligt hos unga men såklart även hos vuxna. Vårt samhälle är ju tyvärr idag inte längre uppbyggt för kontanter, frånsett kanske främst matbutiker.

Kan det hjälpa att du har en budgetapp som läser av dina konton? Jag använder appen zlantar (som ägs av Svea Bank AB) och har då gett appen tillåtelse att läsa av mina bankkonton mm. Sen har jag i appen satt en budget för flera olika poster. Då kan jag tydligt se hur mycket pengar jag har spenderat på de olika posterna.

För att appen ska hjälpa så måste du såklart gå in i den (av och till måste man be appen hämta information från kontona). Sen ska man känna sig bekväma med att appen kan läsa ens konton. Jag har gjort avvägningen att det är tillräckligt säkert.
Tack för ditt svar!

Ok. Jag är lite för orolig av mig att använda en app som ser min ekonomi på banken tyvärr. Men det var ett bra tips i allefall!

Men det går mycket reklam för mig om en ett företag som säljer en ekonomimall/budgetmall som man manuellt skriver in sina kostnader och som sedan räknar ut hur mycket man har kvar efter . Om jag förstått det rätt. Det är engångskostnad att köpa den. Kan tänka mig att den är som exelark? Har funderat mycket på köpa den men vet inte om den är bra. Den är inte kopplad till sitt konto på nåt sätt. Vad tro du/ni? Någon som har hört nåt om den budgetmallrn?

Tack för ditt svar!

Ok. Jag är lite för orolig av mig att använda en app som ser min ekonomi på banken tyvärr. Men det var ett bra tips i allefall!

Men det går mycket reklam för mig om en ett företag som säljer en ekonomimall/budgetmall som man manuellt skriver in sina kostnader och som sedan räknar ut hur mycket man har kvar efter . Om jag förstått det rätt. Det är engångskostnad att köpa den. Kan tänka mig att den är som exelark? Har funderat mycket på köpa den men vet inte om den är bra. Den är inte kopplad till sitt konto på nåt sätt. Vad tro du/ni? Någon som har hört nåt om den budgetmallrn?
Varför köpa en mall när det finns gratis verktyg? Till exempel här hittar du excel-mallar (gratis) samt länk till Konsumentverkets budgetkalkyl där du får hjälp att sätta rimliga summor på olika budgetposter som utgångsläge innan du identifiat hur stora kostnader du har och för att kunna avgöra om de faktiska kostnaderna är orimligt höga eller inte.

https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/tips-guider/privatekonomi/budget/

Skippa allt som handlar om "beuty", ingen lär ens märka skillnaden, ja ingen manlig vill säga det är en erfarenhet jag har av skönhetsprodukter, dom är bara dyra och tillför absolut ingenting. Jag är också ensamhushåll men med ett mindre ställe på landet och utgifterna för boendet är idag enbart fastighetsavgift 4000:- per år, lånet helt betalt, el på drygt 1500:- i månaden, internet-telefoni och betalkanaler drygt tusenlappen, matkonto 1500:- och ved till uppvärmning 7-8000:- per år. Det gäller att planera långsiktigt och stänga "villhöver-kranen", då räcker pengarna till allt som behövs och det blir en bra slant över också ifall man vill ha nåt extra, som ett växthus, som jag just håller på att sätta upp.

Jag har aldrig, och kommer aldrig, att göra nån sorts budget, jag köper det som behövs när det behövs men shoppar aldrig det som inget tillför.

Jag tycker kuvertmetoden var suverän förr. För man la kontanter i olika kuvert med vart det skulle gå till. Det funkade faktiskt för mig! Undrar om man kunde göra det på nåt annat sätt nu fast med utan kontanter?
Gör det på papper.
Du kan använda kuvert.
Skriv summan som du skulle ha lagt i kuvertet på ett papper och lägg det pappret i kuvertet.

Sedan så lägger du kvittot på det som du har köpt i kuvertet och drar bort det från summan på pappret.

Jag gör så i huvudet automatiskt.
Men om man inte kan det så är papper och penna bra.
Det ger också tid för eftertanke om man först måste titta i kuvertet innan man kan köpa något.

Jag har aldrig, och kommer aldrig, att göra nån sorts budget, jag köper det som behövs när det behövs men shoppar aldrig det som inget tillför.
Tillämpar ungefär samma modell.
Dessutom sr jag till att ha minimalt på det konto jag har kortet på. För över pengar till ett sparkonto när räkningarna är betalda.

Jag är inte ung längre och har det mesta jag behöver. Eftersom jag nte jobbar längre behövs inte så mycket kläder heller.

Sparar det jag kan, eftersom jag vet att n är som helst kan något gå sönder eller behöva ersättas.

Tack för ditt svar!

En ekonomimall/budgetmall låter som en jättebra idé!

Tillämpar ungefär samma modell.
Dessutom sr jag till att ha minimalt på det konto jag har kortet på. För över pengar till ett sparkonto när räkningarna är betalda.

Jag är inte ung längre och har det mesta jag behöver. Eftersom jag nte jobbar längre behövs inte så mycket kläder heller.

Sparar det jag kan, eftersom jag vet att n är som helst kan något gå sönder eller behöva ersättas.
Det viktiga när man bor "utanför city" och äger sitt eget boende är ju att ha en bra slatt pengar på kontot om kul-frysen, spisen eller vattenpumpen säger upp sig och inte går att laga, jag har bara ett konto, har alltid haft bara ett konto så föra över behöver jag aldrig befatta mig med. Omkostnaderna hålls nere eftersom jag lappat och lagat, byggt och installerat allt mellan himmel och jord hela livet och ringa hantverkare, nänä, det är dom som ringer mig när nån specialapplikation behöver konstrueras snabbt.

Hej på er! Jag vet att det finns många kloka människor härinne med med bra ekonomiskt tänk! Kanske kan ni hjälpa mig tänka rätt och genomföra det praktiskt? Önskar tips och råd för att få en hållbar budget!

Fakta: låg inkomst men ett sparkonto och snälla föräldrar!

Har koll på mina fasta utgifter som är låga. Sedan mindre koll på resten ( tänk matkonto, transport, övrigt osv.)

Vilka poster ska man ha i en hållbar budget?

Jag har:

Hyra: ( hyresrätt liten etta.)
Mobil och mobilt bredband:
Försäkringar:
El:
Netflix:
Tv4play:
Spotify
Planeringsapp:
Sparkonto:
Bankavgift två stycken:
Matkonto ( ica kort)’

Inga barn, ingen bil. Inga lån. Äldre person.

Kommer ha en låg inkomst längre tid framöver. Sparkontot jag har är till för oväntade stora utgifter. Som tandvård ex. Och om det skulle bli något med den fasta inkomsten. Man vet aldrig.

Mina frågor är:
Hur hög matkostnad har du per månad?
Hur mycket spenderar du på shopping?
Hur mycket har du att röra med i övrigt?
Hur mycket sparar du?

Tacksam för svar!
Lite svårt att ge konkreta råd när man inte vet på ett ungefär vad du har att röra dig med, jag lägger rätt mycket på mat för att jag har råd med det men kan lätt spara ett par tusne på det med. Tittar du väldigt mycket på streamingtjänster, så det blir märkbart om du säger upp dem? Ananrs hade jag börjat där. Går det att se över försäkringar? Är det så att du kommer få tillbaka en högre inkomsnt längre frra migen, eller är den lägre inkopmnsten i princip för alltid?

Jag handlar rätt mycket kläder osv till mig och dottern (hon växer dock som ogärs just nu så..) men jag säljer på Vinter, sellpy och dylikt och köper sen enbart för de pengarna (oftast), så även om jag shoppar en del blir det nästan 0 iaf.

Jag har fello 32 gb för 215 kr månaden. Hemma har vi fiber. Det hade inte räckt med 32 gb om jag hade använt mobilsurfet till allt, dessutom är fiber mkt stabilare. Men det beror ju på vad man gör också förstås. Jag jobbar en del hemifrån, utöver det så är det mest streaming.
Jag brukar säga upp streamingtjänsterna när jag känner mig snål och inte tycker att jag har råd, det blir fort en massa pengar om man har många + typ bookbeat och spotify.

Varför köpa en mall när det finns gratis verktyg? Till exempel här hittar du excel-mallar (gratis) samt länk till Konsumentverkets budgetkalkyl där du får hjälp att sätta rimliga summor på olika budgetposter som utgångsläge innan du identifiat hur stora kostnader du har och för att kunna avgöra om de faktiska kostnaderna är orimligt höga eller inte.

https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/tips-guider/privatekonomi/budget/
Tack för ditt svar!

Tack för tipsen! Ska kolla in länken du länkade!

Gör det på papper.
Du kan använda kuvert.
Skriv summan som du skulle ha lagt i kuvertet på ett papper och lägg det pappret i kuvertet.

Sedan så lägger du kvittot på det som du har köpt i kuvertet och drar bort det från summan på pappret.

Jag gör så i huvudet automatiskt.
Men om man inte kan det så är papper och penna bra.
Det ger också tid för eftertanke om man först måste titta i kuvertet innan man kan köpa något.
Tack så mycket för tipset! Det måste jag testa framöver! Jag är tyvärr väldigt dålig på huvudräkning, men med miniräknare så går det säkert bra!

En ekonomimall/budgetmall låter som en jättebra idé!
Tack för ditt svar! Ärligt talat, så köpte jag budgetmallen i morse. Det var rabatt på den 99kr kostade den. Så jag slog till. Men den verkar säkert bra. Men jag fick inte till det på mobilen så den funkar nog bättre på datorn. Det var ett engångsbelopp så det var ingen fara. Tänkte ge den en chans sedan när jag har tillgång till datorn.

Lite svårt att ge konkreta råd när man inte vet på ett ungefär vad du har att röra dig med, jag lägger rätt mycket på mat för att jag har råd med det men kan lätt spara ett par tusne på det med. Tittar du väldigt mycket på streamingtjänster, så det blir märkbart om du säger upp dem? Ananrs hade jag börjat där. Går det att se över försäkringar? Är det så att du kommer få tillbaka en högre inkomsnt längre frra migen, eller är den lägre inkopmnsten i princip för alltid?

Jag handlar rätt mycket kläder osv till mig och dottern (hon växer dock som ogärs just nu så..) men jag säljer på Vinter, sellpy och dylikt och köper sen enbart för de pengarna (oftast), så även om jag shoppar en del blir det nästan 0 iaf.
Tack för ditt svar!

Inkomsten kommer nog vara samma under en längre tid om inget krånglar. Sedan förhoppningsvis kanske det finns möjlighet att få lite högre i framtiden. Nu gissar jag bara.

Matkostnaden har jag inte så stor koll på ännu. Har bytt kost till utan läsk, godis och andra godsaker nyligen. Vill kunna äta bra mat för kroppens skull.

Streamingtjänsterna kommer jag nog behöva senare i framtiden mer. Eller nu med också för den delen.

Jättesmart med att du köper kläder för pengarna du har fått in på sålda varor! Jag har en del grejor så jag borde nog kunna sälja av lite. Men det är där med att komma till ett ombud som krånglar för mig. ( lägga på paketet.) måste ha skjuts då. Men jag bör kolla upp det och se om går att lösa och sedan göra som du!

Jag har fello 32 gb för 215 kr månaden. Hemma har vi fiber. Det hade inte räckt med 32 gb om jag hade använt mobilsurfet till allt, dessutom är fiber mkt stabilare. Men det beror ju på vad man gör också förstås. Jag jobbar en del hemifrån, utöver det så är det mest streaming.
Jag brukar säga upp streamingtjänsterna när jag känner mig snål och inte tycker att jag har råd, det blir fort en massa pengar om man har många + typ bookbeat och spotify.
Jag är nog knäpp av mig för jag vågar inte säga upp Telia pga. Att jag haft dom i många år och är rädd att jag inte kommer bli nöjd med någon annan mobiloperatör. Även om det dyrt så har det aldrig krånglat för mig.

Men jag borde egentligen kolla efter en annan mobiloperatör och se om det funkar bättre. Samt kanske skaffa fiber i stället. Men hur lång bindningstid har man på fiber och mobilabonnemang? Jag är sjukt dålig på sånt här tyvärr! Får försöka läsa på och räkna på det hela vad som blir billigast för mig.

Skippa allt som handlar om "beuty", ingen lär ens märka skillnaden, ja ingen manlig vill säga det är en erfarenhet jag har av skönhetsprodukter, dom är bara dyra och tillför absolut ingenting. Jag är också ensamhushåll men med ett mindre ställe på landet och utgifterna för boendet är idag enbart fastighetsavgift 4000:- per år, lånet helt betalt, el på drygt 1500:- i månaden, internet-telefoni och betalkanaler drygt tusenlappen, matkonto 1500:- och ved till uppvärmning 7-8000:- per år. Det gäller att planera långsiktigt och stänga "villhöver-kranen", då räcker pengarna till allt som behövs och det blir en bra slant över också ifall man vill ha nåt extra, som ett växthus, som jag just håller på att sätta upp.

När det gäller skönhet, så är det ett måste för mig. Detta för jag har social ångest. Destuom är jag tyvärr inte vacker utan smink. Inte med smink heller haha! Men det döljer när jag rodnar bland folk. Det är stort handikapp för mig annars. Men tack för ditt input!

Det finns ju mi
Tack så mycket för tipset! Det måste jag testa framöver! Jag är tyvärr väldigt dålig på huvudräkning, men med miniräknare så går det säkert bra!

Det finns miniräknare i telefonen, så den är ju alltid med.
Du kan ta med en papperslapp med summan som du får handla för och dra bort den från summan på papperslappen i kuvertet.

Det är så jag tänker i huvudet för att hålla reda på ekonomin.
Men det går ju att göra rent fysiskt med kuvert, papperslappar och penna också.
(I mitt huvud är det rör med vätskor av olika färg som fylls på och töms ut. Ibland så ritar jag färgade staplar på ett papper för att se tydligare.)

, jag har bara ett konto, har alltid haft bara ett konto så föra över behöver jag aldrig befatta mig med.
Det skulle jag aldrig våga.

Om jag ställer till det så att någon kommer åt mitt konto så skall de bara få tag på "kaffe pengar".
Så jag för över litet drygt vad jag tror skall gå åt inför varje inköp.

Typ över 10 olika konton i 4 banker.
Jag borde nog städa litet där tror jag bestämt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka