Jag skulle säga att det flera som tycker att det är lättare att ha koll på kontanter jämfört med pengar på kort. Det tror jag är relativt vanligt hos unga men såklart även hos vuxna. Vårt samhälle är ju tyvärr idag inte längre uppbyggt för kontanter, frånsett kanske främst matbutiker.Jag tycker det låter väldigt klokt med att man inte ska använda sparkontot till konsumtion! Jag känner mig givetvis dum som har jag gjort det. Dock inga stora summor men slår man ihop det över åren så är det mer än jag känner mig bekväm med.
Det är som hjärnan har lite svårt att förstå att det är pengar? Jag hade lättare när man såg kontanter ( betala med kontanter.) men nu är det mycket onlineshoppning med Swish och bankkort. Detbär som jag inte fattar var dom försvinner någonstans!? Jag kan tyvärr inte skylla på min diagnos (ADD) även om jag vill det ibland. Det är jobbigt med impulsköp! Jag får tyvärr mycket ångest när jag köpt nåt.
Jag tycker kuvertmetoden var suverän förr. För man la kontanter i olika kuvert med vart det skulle gå till. Det funkade faktiskt för mig! Undrar om man kunde göra det på nåt annat sätt nu fast med utan kontanter?
Kan det hjälpa att du har en budgetapp som läser av dina konton? Jag använder appen zlantar (som ägs av Svea Bank AB) och har då gett appen tillåtelse att läsa av mina bankkonton mm. Sen har jag i appen satt en budget för flera olika poster. Då kan jag tydligt se hur mycket pengar jag har spenderat på de olika posterna.
För att appen ska hjälpa så måste du såklart gå in i den (av och till måste man be appen hämta information från kontona). Sen ska man känna sig bekväma med att appen kan läsa ens konton. Jag har gjort avvägningen att det är tillräckligt säkert.