Slösa som måste bli en spara!

Bukefalos 30 år!

Det skulle jag aldrig våga.

Om jag ställer till det så att någon kommer åt mitt konto så skall de bara få tag på "kaffe pengar".
Så jag för över litet drygt vad jag tror skall gå åt inför varje inköp.

Typ över 10 olika konton i 4 banker.
Jag borde nog städa litet där tror jag bestämt.
Har man järnkoll och självbevarelsedrift samt är ansluten till en man-in-the-middle-tjänst för internethandel då är det riskfritt, jag handlar ju från snart sagt hela världen och det går lätt att se vilka som är seriösa och vilka som inte är det och hittills under alla 68 år jag levt har ingen fått tag på så mycket som en ettöring genom falskspel och bedrägeri, jag har inte heller lyckats slarva bort plånbok eller nycklar men jag har märkt att det verkar vara ovanligt numera att ha koll på sina finanser och grejer.

När det gäller skönhet, så är det ett måste för mig. Detta för jag har social ångest. Destuom är jag tyvärr inte vacker utan smink. Inte med smink heller haha! Men det döljer när jag rodnar bland folk. Det är stort handikapp för mig annars. Men tack för ditt input!
Jag kan ärligt säga att jag skulle varken märka om du var sminkad eller inte eller rodnade, jag ser insidan på människor och inte utsidan. Jag har en kompis som en gång sa "lår som hinkar, häck som en ardenner och innanför skalet klappar ett hjärta av renaste guld" om en tjej han numera sen många år är gift med och det stämmer, hon är både snäll, ömsint och smart och har alltid varit rund och liten.:)

Jag kan ärligt säga att jag skulle varken märka om du var sminkad eller inte eller rodnade, jag ser insidan på människor och inte utsidan. Jag har en kompis som en gång sa "lår som hinkar, häck som en ardenner och innanför skalet klappar ett hjärta av renaste guld" om en tjej han numera sen många år är gift med och det stämmer, hon är både snäll, ömsint och smart och har alltid varit rund och liten.:)
Hur andra människor ser ut eller vill se ut handlar ju om dom inte om dig eller någon annan.

Han sa alltså inte bara "Ett hjärta av renaste guld". Det hade ju räckt, om han inte kände sig tvungen att påpeka sin frus "brister", så som han föreställer sig att gemene man ser dem? :confused:

Tillägg: Jag kanske ska börja köra något liknande när jag presenterar min sambo. "Här är [namn]. Ja nä alltså jag vet, men han är snäll och gillar att laga mat."

Tack för ditt svar! Ärligt talat, så köpte jag budgetmallen i morse. Det var rabatt på den 99kr kostade den. Så jag slog till. Men den verkar säkert bra. Men jag fick inte till det på mobilen så den funkar nog bättre på datorn. Det var ett engångsbelopp så det var ingen fara. Tänkte ge den en chans sedan när jag har tillgång till datorn.
Just det här är en klassisk "shopping-fälla". 99 kr är inte mycket, men det finns så många gratis mallar att ladda ner, alternativt be chatgpt om hjälp. Jag har Handelsbanken och i deras app ingår en "ekonomiöversikt" som fungerar jättebra.

Shoppinghjärnan har alltså lurat dig på 99 kr.

Jag är egentligen inte bättre själv. Beställde nyss nya träningskläder för att de saknade mig och erbjöd 50(!)% rabatt. Jättebra, men jag har egentligen kläder så jag klarar mig.. därmed är jag lurad 😅 företagen vet det här, dom har analyserat vad vi konsumenter går igång på. Det mesta i "skönhet" tror jag att jag klarar mig i minst 1-2 år på. Men jag faller för reklamen och bygger onödiga lager.

Sen är lager inte dumt heller, i vissa fall. Jag har till exempel endast ett schampo jag kan använda, på grund av exem. Det är kanon om jag kan köpa tre samtidigt när det är 25% rabatt. Men det är i praktiken ett FÅTAL varor det fungerar på. Så avregistrera alla reklammail för att undvika frestelsen är mitt tips. Jättebra OM det råkar dyka upp det perfekta erbjudandet, men tyvärr är du redan lurad några gånger innan om du prenumererar på mailen och faller för reklamen..

Har man järnkoll och självbevarelsedrift samt är ansluten till en man-in-the-middle-tjänst för internethandel då är det riskfritt,
Jag är nog mest orolig för kapning av BankID eller Swish. På internet så använder jag Klarna.

Men jag måste ju också ha dubbla ekonomier, en till mig och en till gården som ju är en firma. Så det blir litet trassligare då.

Hur andra människor ser ut eller vill se ut handlar ju om dom inte om dig eller någon annan.
Men det kan ju finnas ett värde i att veta att omgivningen inte bryr sig om det så mycket som man tror.
Om det nu är så att det är just omgivningen som man bryr sig om vad den skall tycka.
Vilket många ju gör.

Jag är egentligen inte bättre själv. Beställde nyss nya träningskläder för att de saknade mig och erbjöd 50(!)% rabatt. Jättebra, men jag har egentligen kläder så jag klarar mig.. därmed är jag lurad
Och bråttom är det också.
Bara just nu!

Jag råkade köpa hörlurar samtidigt med min gratis telefon. De var visserligen ganska så bra, och jag skulle ändå köpa hörlurar, men de var inte så billiga som de påstod jämfört med fysisk butik och satt inte så bra på mitt huvud. Nu har jag modifierat dem så att de sitter bra, men det hade varit bättre att köpa något billigare som var rätt från början.

Det är oerhört vad de kan de där säljarna på nätet.
För mig så blev det en läxa som kostade några hundralappar för mycket.

Just det här är en klassisk "shopping-fälla". 99 kr är inte mycket, men det finns så många gratis mallar att ladda ner, alternativt be chatgpt om hjälp. Jag har Handelsbanken och i deras app ingår en "ekonomiöversikt" som fungerar jättebra.

Shoppinghjärnan har alltså lurat dig på 99 kr.
Exakt detta, man måste lära sig hantera erbjudanden och reklam. Också lära sig själv att man måste tex inte köpa något bara för att man tycker att det är fint/fiffigt/rolig idé. En sak kan vara det - utan att man behöver ha med den hem.

Jag är nog knäpp av mig för jag vågar inte säga upp Telia pga. Att jag haft dom i många år och är rädd att jag inte kommer bli nöjd med någon annan mobiloperatör. Även om det dyrt så har det aldrig krånglat för mig.

Men jag borde egentligen kolla efter en annan mobiloperatör och se om det funkar bättre. Samt kanske skaffa fiber i stället. Men hur lång bindningstid har man på fiber och mobilabonnemang? Jag är sjukt dålig på sånt här tyvärr! Får försöka läsa på och räkna på det hela vad som blir billigast för mig.
Jag hade bara telia förr, men sen kom ju halebop som gick i samma nät och sen kom fello (kanske inte i den ordningen men så som jag bytt iaf) iom att det är telias nät vilket varit ett måste där vi bor, så har det funkat likadant bara varit billigare! Tror att uppsägningstiden är 3 mån, men det kan du läsa på respektive mobiloperatörs sida.

Jag är nog mest orolig för kapning av BankID eller Swish. På internet så använder jag Klarna.

Men jag måste ju också ha dubbla ekonomier, en till mig och en till gården som ju är en firma. Så det blir litet trassligare då.
Måste du aldrig identifera dig med bank-id när du använder Klarna? Det behöver jag göra med jämna mellanrum. Fast det var kanske inte så du menade?

Måste du aldrig identifera dig med bank-id när du använder Klarna? Det behöver jag göra med jämna mellanrum. Fast det var kanske inte så du menade?
Jo, men Klarna blir en dörrvakt mellan säljaren och mitt bankkonto.
Säljaren får inte direkt tillgång till mina uppgifter.
Och så har jag 30 dagar på mig att stoppa betalningen om det är något som är fel.

Jo, men Klarna blir en dörrvakt mellan säljaren och mitt bankkonto.
Säljaren får inte direkt tillgång till mina uppgifter.
Och så har jag 30 dagar på mig att stoppa betalningen om det är något som är fel.
Jag kör också Klarna på nätet! Känns tryggast. Och behöver man returnera så behöver man inte ligga ute med några pengar heller :)

Exakt detta, man måste lära sig hantera erbjudanden och reklam. Också lära sig själv att man måste tex inte köpa något bara för att man tycker att det är fint/fiffigt/rolig idé. En sak kan vara det - utan att man behöver ha med den hem.
Vi har också grupptrycket som uppstår i vissa grupper där några tipsar om "billiga" grejer med en massa rabatt som sen visar sig är "billiga" av en anledning när paketen kommer och prylarna ska användas och jag tänker närmast på 3D-skrivare nu. Jag har nyligen köpt en för närmare 7,000 spänn av känt märke men jag ansågs galen när "nästan samma maskin finns för nästan halva priset", yeah, sure, och gissa vilka som fortfarande stångas med div. barnsjukdomar och undermålig kvalitet. Min håller på att betala sig själv redan och var bara att ställa upp ur kartongen, plugga in sladden i eluttaget, trycka på knappen och använda direkt och det är ingen liten lätt pjäs. Man får vad man betalar för.

Kläder direktimporterade från Kina och Asien är en annan bluffmarknad, det står så fint om reklamationer och det vet vi ju hur det blir med det när plagget inte ens dög till putstrasor.

Mitt bästa shoppingtips är helt enkelt att inte köpa något man inte behöver. "Behöver" definierar jag som att man återkommande under åtminstone några månader kännt ett behov av vad det nu är innan man bestämmer sig för att köpa. Och då ser man till att välja en pryl som täcker det redan identifierade behovet. Var det t.ex. ett problem förra sommaren att jag saknade shorts med tillräckligt stor ficka för mobilen, då kan jag köpa ett par shorts i sommar. Men bara om jag hittar ett par med tillräcklig ficka.
Hade jag däremot tillräckligt med funktionella och bekväma shorts förra sommaren, så behöver jag inte köpa fler förrän de går sönder eller inte passar längre. Även om jag hittar några jättefina eller det kommer ett erbjudande. Det är annars himla lätt att se något, vilja ha det, och konstruera ett behov i efterhand. Och då blir prylen liggande, eftersom den egentligen inte behövdes.

En fördel med den approachen är också att man hinner fundera igenom sitt köp ordentligt, jämföra funktioner med andra modeller, och kolla upp priser. Ofta inser man då att den där produkten inte är så bra, perfekt och användbar som det verkade, och "nyförälskelsen" hinner gå över innan det blir köp. Eller så landar man i att produkten verkligen är super, och då är chansen stor att man faktiskt blir nöjd med sitt köp. Vilket också minskar risken att man känner ett behov av att byta ut/köpa nytt när man redan har en man verkligen gillar.

Mitt bästa tips är att aldrig impulsshoppa.

Lägg grejer i varukorgen. Men klicka inte vidare till kassan. Jobba på din korg, läs reviews, fundera på om du verkligen behöver det den här månaden eller om du kan vänta en månad. Trimma, ta bort och lägg till.

När lönen kommit och räkningarna är betalda så anpassar du korgen/korgarna till det du budgeterat och så köper du då (eller sparar ännu längre tid).

Det viktiga är att bryta dopamincykeln med impulsköp och börja med planerade inköp och investeringar.

Och ja, jag anser att ett bra solskydd för ansiktet är en investering. Det är en investering i långtida hälsa, så man slipper cancer. Smink kan vara en investering i mental hälsa och socialt klister, och fysisk hälsa (att man inte får hudreaktioner av det), men det behöver planeras. Inte impulsköpas.

Samma med kläder. Det var dags för mig att köpa en vårjacka som inte är full av hö och hästhår. Jag har letat, researchat och planerat den i 3 månader innan jag beställde. Under den tiden har jag också hunnit spara ihop vad den kostade.

Ett enkelt sätt att spara pengar och dessutom få en billig hobby är att börja sy sina kläder själv, symaskiner finns för en spottstyver på loppis och Tradera, tyg finns på loppisar som kan både bli till kläder och heminredning. Jag hade länge hatat mina jobbarbrallor med fickor som fastnade i allting och dessutom var brallorna sen länge färdiga för pannan så jag köpte kompressionstyg och sydde ett par leggings med rejäla fickor och benfickor som sitter som en andra hud. Okej, tyget var inte gratis men brallorna har hållit i över 2 år nu i nästan daglig användning i både verkstad och till annat där kläder slits, jag har 2 par att skifta med så dom leggingsen blev billiga om man räknar över tid.

Hantera en symaskin och sy om kläder och lappa och laga har jag alltid gjort och när leggingsen skulle skapas investerade jag i en overlock, ett Traderafynd för väldigt små pengar så klädkontot är inget att räkna med här.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka