Slösa som måste bli en spara!

Bukefalos 30 år!

Jag hade bara telia förr, men sen kom ju halebop som gick i samma nät och sen kom fello (kanske inte i den ordningen men så som jag bytt iaf) iom att det är telias nät vilket varit ett måste där vi bor, så har det funkat likadant bara varit billigare! Tror att uppsägningstiden är 3 mån, men det kan du läsa på respektive mobiloperatörs sida.
Tack för ditt svar!

Det låter toppen med Fello! Jag har nu räknat på vad fiber kostar hos mig och om jag behåller mobilabonnemanget på mobilen så blir det billigare att ha kvar som jag har nu med Telia. Om jag har förstått det rätt. Men skulle jag däremot byta till ett billigare mobilabonnemang så skulle det löna sig! Jag har en månads uppsägning på Telia. Men jag vågar inte.. är trygghetsmänniska och tycker det är jobbigt med förändringar. Knäppt jag vet.

Mitt bästa shoppingtips är helt enkelt att inte köpa något man inte behöver. "Behöver" definierar jag som att man återkommande under åtminstone några månader kännt ett behov av vad det nu är innan man bestämmer sig för att köpa. Och då ser man till att välja en pryl som täcker det redan identifierade behovet. Var det t.ex. ett problem förra sommaren att jag saknade shorts med tillräckligt stor ficka för mobilen, då kan jag köpa ett par shorts i sommar. Men bara om jag hittar ett par med tillräcklig ficka.
Hade jag däremot tillräckligt med funktionella och bekväma shorts förra sommaren, så behöver jag inte köpa fler förrän de går sönder eller inte passar längre. Även om jag hittar några jättefina eller det kommer ett erbjudande. Det är annars himla lätt att se något, vilja ha det, och konstruera ett behov i efterhand. Och då blir prylen liggande, eftersom den egentligen inte behövdes.

En fördel med den approachen är också att man hinner fundera igenom sitt köp ordentligt, jämföra funktioner med andra modeller, och kolla upp priser. Ofta inser man då att den där produkten inte är så bra, perfekt och användbar som det verkade, och "nyförälskelsen" hinner gå över innan det blir köp. Eller så landar man i att produkten verkligen är super, och då är chansen stor att man faktiskt blir nöjd med sitt köp. Vilket också minskar risken att man känner ett behov av att byta ut/köpa nytt när man redan har en man verkligen gillar.
Tack för ditt utförliga svar! Ska tänka på detta!

Till er alla som svarar i min tråd: Tack för ni är så snälla som hjälper mig med mitt ekonomiska tänk!

Jag har nu i dag gjort en mer hållbar budget med hjälp av papper och penna! Jag har räknat ihop alla fasta kostnader plus räknat ut rörliga kostnader. Jag har nu sett till att dela upp resten som är kvar efter allt i fyra delar. Nu vet jag vad jag får spendera på varje vecka. Nu ser jag på svart och vitt hur det funkar!

Hoppas bara att min ”shopping mani” håller sig borta! Men jag är taggad inför detta och ska förhoppningsvis klara av detta! Det är otroligt viktigt att jag göra detta!

Till er alla som svarar i min tråd: Tack för ni är så snälla som hjälper mig med mitt ekonomiska tänk!

Jag har nu i dag gjort en mer hållbar budget med hjälp av papper och penna! Jag har räknat ihop alla fasta kostnader plus räknat ut rörliga kostnader. Jag har nu sett till att dela upp resten som är kvar efter allt i fyra delar. Nu vet jag vad jag får spendera på varje vecka. Nu ser jag på svart och vitt hur det funkar!

Hoppas bara att min ”shopping mani” håller sig borta! Men jag är taggad inför detta och ska förhoppningsvis klara av detta! Det är otroligt viktigt att jag göra detta!
Lycka till, jag hoppas det hjälper. Jag är en big fan av "trackers" när jag ska få in en ny vana, så tipsen nedan tycker jag är bra. Säg att du har en budget på mat på 2000:-/månad, då kan du rita upp en stapel på rutat papper med en ruta för varje 100:-, så då blir det tjugo rutor. När du sedan köper något för 500:- färglägger du fem rutor, då blir det väldigt visuellt hur mycket som är kvar att röra sig med. Och @Bluefish tips är jättebra om man vill sluta (eller börja) med en vana. Ju fler dagar man håller i vanan desto större motstånd brukar det vara att bryta när man har flera dagar i rad i kalendern med det man vill göra.

Ett litet trick för att motivera till att handla så lite som möjligt är att kryssa i en kalender/på ett a4 eller vad som helst där du kan rita upp en översikt över månadens dagar. Ett grönt kryss för varje dag du inte dragit kortet, ett rött när du handlat något. Sporrande att utmana sig och nyttigt att se hur ofta man egentligen handlar och hur nödvändigt det var.

(I mitt huvud är det rör med vätskor av olika färg som fylls på och töms ut. Ibland så ritar jag färgade staplar på ett papper för att se tydligare.)

Tack för ditt svar!

Det låter toppen med Fello! Jag har nu räknat på vad fiber kostar hos mig och om jag behåller mobilabonnemanget på mobilen så blir det billigare att ha kvar som jag har nu med Telia. Om jag har förstått det rätt. Men skulle jag däremot byta till ett billigare mobilabonnemang så skulle det löna sig! Jag har en månads uppsägning på Telia. Men jag vågar inte.. är trygghetsmänniska och tycker det är jobbigt med förändringar. Knäppt jag vet.
Jag har Fellos billigaste med lite data i. Sedan använder jag alltid wifi när jag är hemma eller på olika offentliga ställen (som tåget och bibblan). Det beror så klart lite på hur man använder mobilen och vilka ställen man brukar vara på om det funkar att göra så eller om man brukar behöva ha den uppkopplad mot mobildata mer permanent.

Jag har nu sett till att dela upp resten som är kvar efter allt i fyra delar.
Sedan när du vant in dig och ser att du klarar dig bra med de budgetgränser du har så är målet att också ha en pott som går till sparkontot. :)

Så bra att du tycker du har fått en struktur och att du tror det kommer fungera!

Jag har flera konton på min bank. Har döpt dom till
Hund
Bil
Mat
Spara
Slösa
När pengarna kommer in på kontot så fördelas det lite olika mellan kontona, går automatiskt över en uträknad summa varje månad. Det som blir över på matkontot när nästa lön kommer in åker in på Slösa-kontot😁 Och jag jobbar 70% och har inget högavlönat jobb, men Slösakontot växer😁

Sedan när du vant in dig och ser att du klarar dig bra med de budgetgränser du har så är målet att också ha en pott som går till sparkontot. :)

Så bra att du tycker du har fått en struktur och att du tror det kommer fungera!
Tack! Det går lite upp och ner men hittills har jag hållit min budget.

Jag har ett spar på Dreams på 150kr som dras från mitt konto den 1 första varje månad. Jag glömde kanske skriva upp det förut. Det är liten summa pengar jag fått ihop. Jag gillar Dreams! Bara nackdelen de tar 40kr i avgift varje månad också..
men det funkar! Har inte rört pengarna iallafall!

Jag har ett spar på Dreams på 150kr som dras från mitt konto den 1 första varje månad. Jag glömde kanske skriva upp det förut. Det är liten summa pengar jag fått ihop. Jag gillar Dreams! Bara nackdelen de tar 40kr i avgift varje månad också..
40:- för att spara 150:-…. Du hade kunnat upprätta ett likadant sparande gratis på tex Avanza, med ränta på pengarna.

Det är alla sådana där småposter som gör att kontot står och hackar, man ska inte betala för att nån annan ska förvalta finanserna utan man ska ha betalt för att nån annan får låna pengarna.

Om de tar en avgift så skulle jag använda annat sparkonto och avsluta abonnemanget på Dreams. Med en avgift på 40 kr förlorar du 26% av det du sparar i avgift (baserat på 150 kr).

Vill du inte ha det på din vanliga bank så tycker jag Avanza är ett bra alternativ. Kostar inget och på deras sparkonto får du lite ränta. Avanza är väldigt enkelt att starta sparkonto hos.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?