Slowcooker

Vi gör mest långkokt tomatsås i vår :) Blir jättegott! Gör stor sats och fryser in i vanliga fryspåsar som plattas, tinar fort. Till pastarätter och pizza mest.
Ärtsoppa blir också bra, och vegetariska grönsaksgrytor typ tagine-liknande, gärna med lite torkad aprikos i och mycket kryddor. Häller i färdigkokta kikärtor på slutet.
 
Jag har sparat pa flera recept nu, bade med Asiatisk, Latin, och Europeisk/Amerikansk smak profil. I morgon ska jag veckohandla, det blir nog en "taco casserole" da jag har nastan allt hemma redan ... sedan tanker jag mig senare i veckan att kora en "Lasagna i slow cooker" ocksa. Det ska bli kul att se hur det blir.
 
Jag gjorde väldigt goda tjocka/knäckta revben för några veckor sedan. Salt, peppar, lökpulver och en burk coca-cola. Och så fick allt ligga där och gotta sig på låg värme i sisådär 9 timmar. Det blev underbart gott :) ! Jag läste någonstans att det hade med syran i coca-colan att göra - att det gjorde köttet väldigt mört.

Annars har en favorit hela vintern varit risgrynsgröt. Den blir fantastisk i crock-potten :) !

Håller verkligen med om risgrynsgröten!

Idag blev det faktiskt slowcookad risgrynsgröt till middag, ungarna älskar det och så var mjölk riktigt billigt i affären idag 😄
 
I morgon har jag tankt gora (som svardottern sa, RIKTIG, Stroganoff nar hon lagade en for att visa sonen att den dar falukorv ratten som i Sverige heter inte alls ar en Stroganoff :p).
Jag handlade i dag da jag har sa mycket att gora efter forsta skiftet i morgon, men nar jag kommer hem fran var "Tax tant" (Skatte tanten alltsa,) jatte duktig tjej som fixar allt, vi far till och med avdrag for resor ... (5.3 km en vag, och jag kor tva ganger om dagen da jag har 4 timmar nastan mellan mina pass).
 
Fick en slowcooker i företagsjulklapp, vilken grej alltså!

Favoriter hittills:
Kycklingfiléer i egen kycklingbuljong (till ceasarsallad)
Kycklingbuljong av ben (fryser in den i påsar)
Pulled beef
Chili
BBQ wings (görs klart i ugnen 20 min)

Köttfärsås var dock ingen hit.
 
Jag gjorde väldigt goda tjocka/knäckta revben för några veckor sedan. Salt, peppar, lökpulver och en burk coca-cola. Och så fick allt ligga där och gotta sig på låg värme i sisådär 9 timmar. Det blev underbart gott :) ! Jag läste någonstans att det hade med syran i coca-colan att göra - att det gjorde köttet väldigt mört.

Åh, detta vill jag testa. Älskar revben :d. Har dock aldrig provat att göra själv. Du gjorde enbart i slowcooker, inget i ugnen efter?
 
Jag har just startat slow cookern med kyckling brost, salsa och de olika taco kryddor jag har hemma. I kvall blir det taco casserole igen. :)
 
Nu blir jag också sugen på att köpa en! Hade ingen aning om att de kunde vara så billiga. Men, vilken funktion skulle en timer fylla egentligen? Jag är förkylningströg och inte särskilt insatt, så det är säkert något pinsamt sjävklart som jag inte tänker på :p

Timern gör att du kan göra i ordning allt i Crocen på kvällen, och så startar den koka 3-6 timmar innan du kommer hem. Hur lång tid den behöver att koka beror på vilket mode du sätter den i, High eller low temp.
 
Timern gör att du kan göra i ordning allt i Crocen på kvällen, och så startar den koka 3-6 timmar innan du kommer hem. Hur lång tid den behöver att koka beror på vilket mode du sätter den i, High eller low temp.
Fast det funkar inte så bra, tänker jag. Man kan ju inte ha råvaror i rumstemperatur i flera timmar innan de börjar tillagas?
 
Det hade jag aldrig vågat chansa på.

Det rekommenderas ju från proffesionellt kock håll att alla typer kött skal rums tempereras innan tillagning (tar väl ungefär 5-10 timmar beroende på temp i kylen), så om det står någon timme extra innan Crocken börjar tillaga spelar ingen roll ur hälso synpunkt.
 

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 110
Senast: Korven
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 322
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp