Slowcooker

Puttar upp denna tråden istället för att skapa ny tråd.

Jag funderar på att köpa mig en slow cooker i sen julklapp till mig själv.
Men vilket märke ska man välja? Vad är bäst och pålitligast? Vilka funktioner är bra att ha? :)
Funkar en billigare varit från tex Jula eller ska man välja en dyrare? Jag vet ju inte om jag kommer tycka om slow cookern än.
Och sen när man ska använda den, går det att göra iordning allt med kött, grönsaker och kryddor på kvällen och starta på morgonen efter? Jag har inte tid att fixa med mat på morgonen innan jobb.

Många frågor men hoppas att få svar på nått iaf :)
Jag har en trehundrakronors från Clas Ohlson, den har fungerat bra som första slowcook men jag är lite sugen på att uppgradera :)
 
Jag har hört att grytan inte bör vara kylskåpskall när crock-poten startas, pga att det tar längre tid att få upp temperaturen och det är större risk för bakterietillväxt då.
Så kan det vara. Men det kan man ju i så fall lösa genom att plocka ur grytan ur kylen när man stiger upp och sedan låta den stå på bänken tills man ska åka. Då borde den ju ha värmts upp tillräckligt, tänker jag?
 
Går det att göra matlådor i slowcookern? Vore ju underbart om man kunde fixa maten när man är på jobbet, och sen bara lägga i låda och frysa när man kommer hem :angel:
 
  • Gilla
Reactions: tgd
Nej, jag tycker att det är bra med lite större. Vi är 2 stycken, och vår gryta är på 5 liter. Jag skulle absolut inte vilja ha mindre, för jag vill kunna får ner en hel kyckling utan problem, osv.
Såg nu att den saknar varmhållning, jag åker oftast hemifrån kl. 6 och äter kl 18 så kanske är bättre att satsa på en äkta, blir bara 300 kr i skillnad och affärerna ligger bredvid varandra
 
Nå det var märkligt - jag gör risgrynsgröt igen. Enligt Crockpots recept, 4 timmar låg. Förra gången tyckte jag att det kanske hade varit klart redan vid 3,5 timme. Nu har det gått över 4 timmar, och den är inte klar alls! Undrar om jag av misstag hade på hög förra gången. Eller så är denna kokare såpass ojämn (lågprisvariant).
 
Idag testade jag min slökokare för tredje gången sen jag fick den. Slängde ihop en gryta på högrev.

Hade i
Glögg med lingonsmak
Vitvinsvinäger
Soja
Kalvfond
Lite torkade trattkantareller
Champinjoner
Lök
Potatis
Salt
Peppar
Vitlöksalt

Blev gudomligt gott!
 
Fick inte igång ugnen efter att strömmen hade stängts av när det pulades med elen, så fick leta fram instruktionsboken på nätet. Där visar det sig att ugnen ska gå att ställa på timer så att den slås på vid ett viss tillfälle och på förinställd temperatur.
Är det någon som har ett välbeprövat vegetariskt recept de vill delge? Hade tänkt provköra den på helgen för att vara säker på att den funkar som den ska.
Har en Le Cruiset gjutjärnsgryta jag tänkt använda.
 
Nå det var märkligt - jag gör risgrynsgröt igen. Enligt Crockpots recept, 4 timmar låg. Förra gången tyckte jag att det kanske hade varit klart redan vid 3,5 timme. Nu har det gått över 4 timmar, och den är inte klar alls! Undrar om jag av misstag hade på hög förra gången. Eller så är denna kokare såpass ojämn (lågprisvariant).
Låter mysko..... Jag har gjort gröt enligt det receptet flera gånger, och min blir alltid som du beskriver först, dvs klar lite före 4 timmar.
 
Låter mysko..... Jag har gjort gröt enligt det receptet flera gånger, och min blir alltid som du beskriver först, dvs klar lite före 4 timmar.

Okej! Då hade jag nog inte vimsat till det förra gången ändå. Jag skyller på maskinen. Körde 4 timmar och 45 minuter denna andra gång och den blev å andra sidan helt perfekt, bättre än förra gången. :) Jag får nog vara öppen för att den är lite ojämn.
 
Det börjar bli dags att byta ut min budget - slowcooker, den är för liten och så vill jag ha en timer. Helst skulle jag vilja steka i den också men då blir den för dyr i dagsläget.

Vad har ni för varianter och är ni nöjda? :)
 
Har precis kört en gryta på nötkött i en billigare variant av slowcooker, efter 8! timmar på Low så är köttet lika segt som nystekt. Alltså, blä??!

Vad gör jag för fel?
 
Har precis kört en gryta på nötkött i en billigare variant av slowcooker, efter 8! timmar på Low så är köttet lika segt som nystekt. Alltså, blä??!

Vad gör jag för fel?
Det är nog inte du som gör fel, utan möjligtvis din slowcooker. Jag kokade en kålsoppa med fläskköttsgrytbitar igår. Efter 8 timmar var köttbitarna VÄLDIGT möra.
 
Det är nog inte du som gör fel, utan möjligtvis din slowcooker. Jag kokade en kålsoppa med fläskköttsgrytbitar igår. Efter 8 timmar var köttbitarna VÄLDIGT möra.
Eller otur med biten. Vi råkade få tag i en senig bit. Den var inte bra efter 8h. Hade nog aldrig blivit bra heller. Jag skulle prova igen, med en annan bit :)
 

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 073
Senast: Korven
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 295
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp