Slowcooker

Eller otur med biten. Vi råkade få tag i en senig bit. Den var inte bra efter 8h. Hade nog aldrig blivit bra heller. Jag skulle prova igen, med en annan bit :)

Bitarna känns inte seniga, bara sådär nystekt-hårda, när jag biter i de...

Vad kan det vara för fel med slowcookern? För låg värme?
 
Nej, det har inte bubblat. Nu har jag satt på "high" för en halvtimma sen, och precis mätt temperaturen till 70 c. Det lär nog inte småbubbla av det heller misstänker jag.

Så här står det på crock-pots hemsida: "Vid användning av en stektermometer så kan du avläsa din enhets temperatur. När Crock-Pot® nått rätt tillagningstemperatur så avstannar båda inställningarna Låg och Hög på ca 100°C."

Hög-inställningen gör ju alltså bara att den kommer upp snabbare i temperatur - det blir alltså inte varmare på Hög än på Låg.
 
Så här står det på crock-pots hemsida: "Vid användning av en stektermometer så kan du avläsa din enhets temperatur. När Crock-Pot® nått rätt tillagningstemperatur så avstannar båda inställningarna Låg och Hög på ca 100°C."

Hög-inställningen gör ju alltså bara att den kommer upp snabbare i temperatur - det blir alltså inte varmare på Hög än på Låg.


Inte en crokpot utan nåt annat billigt elände :(

Så min når inte rätt temperatur alls? För inte ens potatisbitarna har varit färdiga efter 8 timmar, vilket jag räknar som uselt iaf.
 
Inte en crokpot utan nåt annat billigt elände :(

Så min når inte rätt temperatur alls? För inte ens potatisbitarna har varit färdiga efter 8 timmar, vilket jag räknar som uselt iaf.
Nej, om inte potatisbitarna är färdiga heller så måste det vara något som är tokigt. Är det första gången du använder den, eller har den funkat bättre förut?
 
Nej, om inte potatisbitarna är färdiga heller så måste det vara något som är tokigt. Är det första gången du använder den, eller har den funkat bättre förut?

Det är andra gången, förra gången körde jag en hel kyckling men den blev inte heller helt färdig (6 timmar) , mätte temperaturen i köttet och det var runt 60 grader så det dög inte, så jag körde den färdig i ugnen.

Nu tänkte jag att det skulle bli klart, i med 8 timmar, men nä... jag tror jag ger upp.
 
Det är andra gången, förra gången körde jag en hel kyckling men den blev inte heller helt färdig (6 timmar) , mätte temperaturen i köttet och det var runt 60 grader så det dög inte, så jag körde den färdig i ugnen.

Nu tänkte jag att det skulle bli klart, i med 8 timmar, men nä... jag tror jag ger upp.
Nej, det verkar inte som om din slowcooker funkar riktigt som den ska. Det är nog ingen idé att fortsätta laga mat i den tyvärr.
 
Jag efterlyser fortfarande, och vill ha - instapot! Jag hittar inga i sverige, nån som har sett något om dom nånstans? Det ÄR inte samma sak som en vanlig tryckkokare. Så den diskussionen behöver vi inte gå in på. Och crockpot har inte samma tryckkokarfunktion som instapot.
https://instantpot.com/
 
Det är andra gången, förra gången körde jag en hel kyckling men den blev inte heller helt färdig (6 timmar) , mätte temperaturen i köttet och det var runt 60 grader så det dög inte, så jag körde den färdig i ugnen.

Nu tänkte jag att det skulle bli klart, i med 8 timmar, men nä... jag tror jag ger upp.
I våran crockpot blir kyckling klar på 4-5 timmar, hela kyckling ramlmar i sär. Så den blir nog inte ordentligt varm.
 
Igår köpte vi en slowcooker, och jag tänkte inviga den lite stillsamt under morgondagen med det här receptet:

3 dl röda linser
paprika/chili-pulver (jag har även testat att blanda i spiskummin och en kanelstång, vilket blev riktigt gott)
peppar
2 buljongtärningar (grönsaks)
1 gul lök
3 potatisar
2 morötter
ev. 1 vitlöksklyfta
1,2 liter vatten (späd eventuellt med lite extra mot slutet)
1 burk krossade tomater

Ska kokas i 6-8 h på låg. Vilken typ av kött skulle fungera bra att ha i den, undrar jag? (Som man kan lägga i samtidigt som allt annat.)
 
Kan man koka kikärter (sådana torra hårda) direkt i en gryta med andra ingredienser i en slowcooker? Hur länge och på låg/hög i så fall?
Jag har försökt googla men blir inte klokare, hittar bara recept med färdiga kikärter på tetra eller när man kokar enbart torra kikärter för att frysa in färdigkokta.
 
Kan man koka kikärter (sådana torra hårda) direkt i en gryta med andra ingredienser i en slowcooker? Hur länge och på låg/hög i så fall?
Jag har försökt googla men blir inte klokare, hittar bara recept med färdiga kikärter på tetra eller när man kokar enbart torra kikärter för att frysa in färdigkokta.
Har aldrig testat kikärtor, men däremot har jag ju kokat ärtsoppa några gånger. Blötlagda kvällen innan, och sedan har jag kört hela dagen (dvs 10-11 timmar) på låg. Vet inte om det kan vara ungefär samma?
 
Igår köpte vi en slowcooker, och jag tänkte inviga den lite stillsamt under morgondagen med det här receptet:

3 dl röda linser
paprika/chili-pulver (jag har även testat att blanda i spiskummin och en kanelstång, vilket blev riktigt gott)
peppar
2 buljongtärningar (grönsaks)
1 gul lök
3 potatisar
2 morötter
ev. 1 vitlöksklyfta
1,2 liter vatten (späd eventuellt med lite extra mot slutet)
1 burk krossade tomater

Ska kokas i 6-8 h på låg. Vilken typ av kött skulle fungera bra att ha i den, undrar jag? (Som man kan lägga i samtidigt som allt annat.)
Fläsk(ytter)filé kanske? Eller kycklingfilé?
 
Igår köpte vi en slowcooker, och jag tänkte inviga den lite stillsamt under morgondagen med det här receptet:

3 dl röda linser
paprika/chili-pulver (jag har även testat att blanda i spiskummin och en kanelstång, vilket blev riktigt gott)
peppar
2 buljongtärningar (grönsaks)
1 gul lök
3 potatisar
2 morötter
ev. 1 vitlöksklyfta
1,2 liter vatten (späd eventuellt med lite extra mot slutet)
1 burk krossade tomater

Ska kokas i 6-8 h på låg. Vilken typ av kött skulle fungera bra att ha i den, undrar jag? (Som man kan lägga i samtidigt som allt annat.)

Rimmad fläskbog/fläsklägg. Eller ett märgben?
 
Kickar igång gammal tråd, behöver slowcookinspiration för främst vegetariska rätter.

Vad har ni för favoriter? :)
 
Tack for att du puttade upp den har traden. Jag har nu (inte har da jag anvander Amerikanska matt for enkelheten's skull) printat ut 6 olika recept for ett par veckor frammat.
Da jag just kopt en Ninja Foodi (den storsta med allt fran sous vide och slow cooker till tryckkokare och en hel del darimellan) tanker jag inte stressa med att laga mat varje kvall ... eller i alla fall inte "sta over spisen" nar jag kommer hem.
 
Jag gjorde väldigt goda tjocka/knäckta revben för några veckor sedan. Salt, peppar, lökpulver och en burk coca-cola. Och så fick allt ligga där och gotta sig på låg värme i sisådär 9 timmar. Det blev underbart gott :) ! Jag läste någonstans att det hade med syran i coca-colan att göra - att det gjorde köttet väldigt mört.

Annars har en favorit hela vintern varit risgrynsgröt. Den blir fantastisk i crock-potten :) !
 

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 997
Senast: Korven
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 255
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp