Sluta = 4 spår

LillaGeisha

Trådstartare
Fick just höra av min tränare tillika domare att i nya TR ska slutor efter spåret utföras på 4 spår. Undra om alla domare och ryttare vet detta eller om det kommer råda stor förvirring nu i början av säsongen.

Jag undrar också vad som ska vara bra med att utföra dem i 4 spår på tävling (mycket nyttigt dock på träning) :confused: . Jag menar, sluta efter spåret ingår ju redan i LA klasser och sluta på 4 spår är svårt både för ryttare och häst.

Kanske någon här som kan förklara tanken bakom ändringen för mig. Vem vet, det kanske finns en helt logisk förklaring bakom detta.

Mvh//LG
 
Sv: Sluta = 4 spår

LillaGeisha skrev:
Fick just höra av min tränare tillika domare att i nya TR ska slutor efter spåret utföras på 4 spår. Undra om alla domare och ryttare vet detta eller om det kommer råda stor förvirring nu i början av säsongen.

Jag undrar också vad som ska vara bra med att utföra dem i 4 spår på tävling (mycket nyttigt dock på träning) :confused: . Jag menar, sluta efter spåret ingår ju redan i LA klasser och sluta på 4 spår är svårt både för ryttare och häst.

Kanske någon här som kan förklara tanken bakom ändringen för mig. Vem vet, det kanske finns en helt logisk förklaring bakom detta.

Mvh//LG


eh?? har man inte alltid ridit sluta på 4 spår?? jag har iaf gjort det.

öppna skall vara på 3 spår
 
Sv: Sluta = 4 spår

Nej, det skulle vara på tre spår MEN tillåtet att rida närmare 4 spår (kommer ej exakt ihåg vad som stod i TR).
 
Sv: Sluta = 4 spår

Knappast någon nyhet....
Sluta skall helst ridas på 3 spår men är godkänt på 4 också.
 
Sv: Sluta = 4 spår

Ja, enligt gamla TR så var det så, men enligt nya så MÅSTE man rida på 4 spår. Det är alltså inte tillåtet att rida på tre. Jag ifrågasätter meningen med den ändringen i min tråd.

Mvh//LG
 
Sv: Sluta = 4 spår

Fyra spår måste ju vara mycket svårare. Undrar VARFÖR de ändrat?
 
Sv: Sluta = 4 spår

Ere sant?
Jag skulle tro att det är för att man ökar sidvärtsrörelsen då, 3-spårig sluta (?) är juh mer tryck ut bakdelen och rid rakt fram.
nu måste man juh jobba igenom hela slutan)
Kanske e bra?! Kanske inte?!
Jag som jobbade 1.5 månad påatt min ponny inte skulle tvära så mkt i slutan, så att hon INTE gick på 4-spår. (dock bara i höger sluta)

Men nu tycker jag inte att det borde få kallas sluta längre, det är juh i princip samma sak som skänkelvikning, eller felställd skänkelvikning rättare sagt!!!
 
Sv: Sluta = 4 spår

Jag trodde faktiskt inte på det - så jag slog upp TR och döm av min förvåning :confused:

Allmänna kommentarerna om sluta är inte ändrade, men i mom 254 B står det:
"Sluta längs långsidan/medellinjen
Framdelen skall gå på spåret och bakdelen innanför, varvid det yttre benparet trampar framför och förbi det inre. Hästens panna skall vara vinkelrät mot linjen. Hästens böjning i inre sidan skall vara så stor att yttre bakhoven går ca en hovsbredd innanför inre framhoven (fyra spår)."

Diagonal sluta är som vanligt enl TR.

Vi har kurs för Elisabeth Lundholm idag och imorgon. Ska höra med henne om hon vet varför det är ändrat.
Återkommer.
 
Sv: Sluta = 4 spår

Jag brukar inte heller ha så mycket tvärning när jag rider Sluta. Shälv tycker jag att man ska spara hästen tills tävlingen. Nu när man ska rida Sluta på 4 spår kan man ju mest träna på 3 spår och då och då rida på 4 spår. Det beror ju såklart på hur bra hästen kan det, hur mycket man ska träna alltså.
Elin
 
Sv: Sluta = 4 spår

Jo, eftersom det är jobbigare, det är ju mer tvärning på 4 spår än på 3. Det söiter mer på hästen och för att den inte ska vara helt utsliten på tävlingen är det bättre att träna korta sträckor.
 
Sv: Sluta = 4 spår

Om man sitter och rider slutor ett helt pass kanske det blir jobbigt för hästen, men inte så att den inte orkar tävla sen. Om du tycker att din häst känns mer avslagen på tävling för att du har tränat slutor i veckan så är nog din häst lite för otränad.
 
Sv: Sluta = 4 spår

JAg tycker det är tvärt om, att man ska träna slutor på 4 spår på träning så blir slutor på 3 spår lätt för hästen på tävling. Slutor rätt utfört sliter inte på hästen utan stärker den.

Med dessa nya regler så mister man ju den möjligheten.

Det vore kul att få höra orsaken till ändringen av de som har gjort den. Ska ta och maila förbundet och se om jag får något svar.
 
Sv: Sluta = 4 spår

Akustik skrev:
Men nu tycker jag inte att det borde få kallas sluta längre, det är juh i princip samma sak som skänkelvikning, eller felställd skänkelvikning rättare sagt!!!

Nja, i skänkelvikning så ska du ju inte ha någon böjning genom kroppen men det ska du ju ha slutan.

Jag tycker i och för sig inte att det är något fel att rida slutor på 4 spår (gör det ofta på träning). Det jag ifrågasätter är att ha det som krav på tävling.
 
Sv: Sluta = 4 spår

Nej, man kanske inte ska sitta dagen innan tävlingen och bara träna slutor en timme..
Men sluta är juh ignet man bara rider för tävlingensskull, det är en mycket lösgörande övning, söm är bra till alla tillfällen!
Perfekt at rida på skogsstigar i skogen, i ridhuset som rättvänd, förvänd eller på diagonalen.

Och förf att hästen ska kunna prestera sitt bästa på tävlingsplatsen (där den dessutom kan vara spänd) måsten man ha tränat påå övningarna ett tag, så det inte blir något nytt för hästen.
Och så att hästen reagerar såpass fort på hjälperna att dne kan flytta sig utan någon större ansträngning!

Sluta är en övning som kräver samling (för att rida den så man ska göra på tävling..) men det är ingenting gärmfört med samlad galopp, förvänd galopp i serpentinbågar m.m, som förekommer i samma programm där man rider sluta. (I de MSV programmen ingr öven galoppombyten och sluta)
 
Sv: Sluta = 4 spår

Det va de jag menade med felställd skänkelvikning, och dessutom ska man inte böja hästen så mkt i slutan.. För det är lätt att dom fuskar då..
Eftersom att (4-spårigt) man kan inte böja så mkt, för då tar man med sig ytter framben utåt mot mitten - och hästen går på 3 spår.

(jag har jobbat med det mkt med min ponny, hon ville hellre gå på 4 spår, och med den enkla grejjen att jag inte böjde henne lika mkt.. Så gick hon på 3 spår).
Dom ska endast vara ställd utot, samma ställning man har på hästen när man sluter ett spår, alltså inte så mkt)
 
Sv: Sluta = 4 spår

lundsbo skrev:
Allmänna kommentarerna om sluta är inte ändrade, men i mom 254 B står det:
"Sluta längs långsidan/medellinjen
Framdelen skall gå på spåret och bakdelen innanför, varvid det yttre benparet trampar framför och förbi det inre. Hästens panna skall vara vinkelrät mot linjen. Hästens böjning i inre sidan skall vara så stor att yttre bakhoven går ca en hovsbredd innanför inre framhoven (fyra spår)."

Diagonal sluta är som vanligt enl TR.

.
.
Det är en bra beskrivning på sluta, pannan på hästen skall peka mot kortsidan av banan om man rider sluta på spåret, bogen ska också vara rakt mot kortsidan,
det är i bålen som hästen ska vara böjd.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 125
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 638
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 927
Senast: Jeps
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 492
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp