Sluta med wooling

Sen skulle det så klart vara hemskt skönt och antagligen mycket bättre för samhället som helhet, om kvinnor slutade att hjälpa till med att blåsa upp mäns egon. Men därifrån till att det är kvinnors fel att män så pass ofta har uppblåsta egon, är det en rätt bra bit.
 
Vidrigt att någon hittar ytterligare en sak att beskylla kvinnor för. Jag kan sätta mycket pengar på att kvinnan han pratade med upprepade gånger försökte få en syl i vädret men att han på vanligt mansplainingsmanér fortsatte "förklara" utan att bry sig om vad hon sa.

Men nej, jag har inte för vana att blåsa upp manliga egon. Jag berömmer ofta och gärna både kvinnor och män när orsak till det finns men jag ser inte män som förvuxna bebisar som behöver någon som hyllar allt de gör.
 
Intressant krönika av Åsa Beckman i DN. Kände mig träffad.

Hon skriver om fenomenet när kvinnor hur kvinnor ofta skyddar mäns uppblåsta självkänsla. Hon skriver om ett mail hon fått från en man.

"Egentligen hade jag inte tänkt fortsätta att skriva om det här kvinnliga beteendet men så fick jag ett underbart mejl från Henrik i Uppsala. Det liksom spottade och fräste om varje bokstav. Han var utled på kvinnor som håller på så här. Han kallade det för wooling, en blandning av women och fooling.

Hur många gånger, skrev Henrik ilsket, har man inte stått där och förklarat något för en kvinna som ”i det närmaste verkar ha någon grav kognitiv nedsättning”. Han exemplifierade: ”Ta en kamera, man berättar om bländare, slutare, ja tar god tid på sig. Sen i efterhand får man reda på att HON ÄR EN JÄVLA FOTOGRAF PÅ NATIONAL GEOGRAPHIC OCH VUNNIT ÅRETS BILD TIO GÅNGER! Varför säger inte människan det på en gång???”

Erkänner mig skyldig. Jag har gjort så många gånger. :o :(

Ni andra. Ägnar ni er åt att woola?

https://www.dn.se/nyheter/asa-beckman-nu-ar-det-hog-tid-att-sluta-woola-kvinnor/

Jag känner ju också att det känns som en grejen medelålders, vit man blir kränkt över.

Jag har upprepat ansetts veta noll endast baserat på mitt kön och utseende. Jag är förmodligen fruktansvärd i Henriks ögon som tycker det är rätt underhållande att låta de här världsmästarmännen få håll låda ett tag innan de sen får reda på att de faktiskt kan mindre. Jag spelar inte ovetande. Men jag kan låta bli att säga emot ett tag.

Sen orkar man väl inte ta på sig att fostra vuxna människor hela tiden. Man kan ju tycka att folk får ta ansvar för sin egen utveckling eller brist på det.
 
Intressant krönika av Åsa Beckman i DN. Kände mig träffad.

Hon skriver om fenomenet när kvinnor hur kvinnor ofta skyddar mäns uppblåsta självkänsla. Hon skriver om ett mail hon fått från en man.

"Egentligen hade jag inte tänkt fortsätta att skriva om det här kvinnliga beteendet men så fick jag ett underbart mejl från Henrik i Uppsala. Det liksom spottade och fräste om varje bokstav. Han var utled på kvinnor som håller på så här. Han kallade det för wooling, en blandning av women och fooling.

Hur många gånger, skrev Henrik ilsket, har man inte stått där och förklarat något för en kvinna som ”i det närmaste verkar ha någon grav kognitiv nedsättning”. Han exemplifierade: ”Ta en kamera, man berättar om bländare, slutare, ja tar god tid på sig. Sen i efterhand får man reda på att HON ÄR EN JÄVLA FOTOGRAF PÅ NATIONAL GEOGRAPHIC OCH VUNNIT ÅRETS BILD TIO GÅNGER! Varför säger inte människan det på en gång???”

Erkänner mig skyldig. Jag har gjort så många gånger. :o :(

Ni andra. Ägnar ni er åt att woola?

https://www.dn.se/nyheter/asa-beckman-nu-ar-det-hog-tid-att-sluta-woola-kvinnor/
Jag tycker det är lustigt att han har en kvinna framför sig med en kamera i handen, inte en mobil, för då hade han inte diskuterat bländare, slutare, utan kamera. Ändå så är det hennes fel för att inte hon upplyser honom om det faktum att hon är fotograf?
Hon kanske tyckte det var (jävligt) uppenbart när hon stod där med kameran i handen.
 
Jag känner igen fenomenet. Gör så själv ibland att jag låter andra gå på och förklara. Det har inte med mansplaining att göra, då det inte handlar om att män förklarar för någon som han vet är expert. Jag låter kvinnor gå på också ibland. Jag tycker det känns besvärande att jag hamnar där ibland. Ser att andra hamnar där också.

Jag blir ofta beklämd över att andra förutsätter att jag inte kan och bara går på utan att kolla av. För att inte sätta den andra i en pinsam situation kan jag låta dem hållas. Det handlar mer om det för mig än att understödja enbart manliga egon.

Det är inte så fräscht att ansvara kvinnor för att man själv förutsätter att kvinnor inte kan. Samtidigt har han satt fingret på en struktur som är viktig att se. Detta förekommer ju trots allt i en viss utsträckning av en anledning. Dock behöver ju båda könen förhålla sig annorlunda kring det.
 
Intressant krönika av Åsa Beckman i DN. Kände mig träffad.

Hon skriver om fenomenet när kvinnor hur kvinnor ofta skyddar mäns uppblåsta självkänsla. Hon skriver om ett mail hon fått från en man.

"Egentligen hade jag inte tänkt fortsätta att skriva om det här kvinnliga beteendet men så fick jag ett underbart mejl från Henrik i Uppsala. Det liksom spottade och fräste om varje bokstav. Han var utled på kvinnor som håller på så här. Han kallade det för wooling, en blandning av women och fooling.

Hur många gånger, skrev Henrik ilsket, har man inte stått där och förklarat något för en kvinna som ”i det närmaste verkar ha någon grav kognitiv nedsättning”. Han exemplifierade: ”Ta en kamera, man berättar om bländare, slutare, ja tar god tid på sig. Sen i efterhand får man reda på att HON ÄR EN JÄVLA FOTOGRAF PÅ NATIONAL GEOGRAPHIC OCH VUNNIT ÅRETS BILD TIO GÅNGER! Varför säger inte människan det på en gång???”

Erkänner mig skyldig. Jag har gjort så många gånger. :o :(

Ni andra. Ägnar ni er åt att woola?

https://www.dn.se/nyheter/asa-beckman-nu-ar-det-hog-tid-att-sluta-woola-kvinnor/
Men, jag fattar faktiskt inte? Nu kan jag tyvärr inte läsa krönikan så jag vet inte hur Åsa Backman resonerar här men utifrån ditt inlägg så verkar det för mig helt tydligt att fotografen (kvinnan) verkar försöka göra precis tvärtom. Alltså INTE boosta den indignerade gubbens ego utan försöker spräcka hans uppblåsta bubbla genom att låta honom mala på utifrån hans vanföreställning att han liksom självklart vet mest eftersom han är man. Bara det att han är så jävla puckad så han inte fattar själv varför han är så förbannad. Han är ju helt bortgjord liksom. Ser inte Åsa Backman det? Varför drar hon slutsatsen att det är för att blåsa upp hans ego?
 
Intressant krönika av Åsa Beckman i DN. Kände mig träffad.

Hon skriver om fenomenet när kvinnor hur kvinnor ofta skyddar mäns uppblåsta självkänsla. Hon skriver om ett mail hon fått från en man.

"Egentligen hade jag inte tänkt fortsätta att skriva om det här kvinnliga beteendet men så fick jag ett underbart mejl från Henrik i Uppsala. Det liksom spottade och fräste om varje bokstav. Han var utled på kvinnor som håller på så här. Han kallade det för wooling, en blandning av women och fooling.

Hur många gånger, skrev Henrik ilsket, har man inte stått där och förklarat något för en kvinna som ”i det närmaste verkar ha någon grav kognitiv nedsättning”. Han exemplifierade: ”Ta en kamera, man berättar om bländare, slutare, ja tar god tid på sig. Sen i efterhand får man reda på att HON ÄR EN JÄVLA FOTOGRAF PÅ NATIONAL GEOGRAPHIC OCH VUNNIT ÅRETS BILD TIO GÅNGER! Varför säger inte människan det på en gång???”

Erkänner mig skyldig. Jag har gjort så många gånger. :o :(

Ni andra. Ägnar ni er åt att woola?

https://www.dn.se/nyheter/asa-beckman-nu-ar-det-hog-tid-att-sluta-woola-kvinnor/
Så trist med DN s artiklar att de aldrig är öppna.

Jag tror inte ens ledarna på DN är öppna, dvs där de uttalar sina politiska åsikter baserade på sin politiska identitet. Alla tidningar borde åtminstone ha öppna ledare, dvs om de har någon politisk åsikt. Många tidningar med aktiv politisk hemvist har öppna ledare/insändare åtminstone.
 
Senast ändrad:
Jag fick punktering förra våren, är fullkomligt kapabel att byta själv förstås, men en kille stannade och förklarade hur jag skulle göra och visade. Han var väldigt mästrande och förklarade som att jag vore dum i huvudet. Jag lät honom hållas. Jag har svårt att se att en 40-årig kvinna ute på landet inte kan byta däck, men jag slapp den här gången. Däremot idiotförklarade jag i mitt stilla sinne honom som började förklara hur man gjorde när man byter utan att fråga om jag ville ha hjälp eller kunde byta.
 
Fast jag kan ofta låta männen hållas. Speciellt män med utländsk härkomst för jag upplever de lite värre än etniska svenskar.

Tex var jag och bytte däck i höstas när mannen som äger verkstaden sa att det var bäst att han backade ut min stora bil, då det stod en värdefull BMW utanför. Ingen idé att protestera utan han får väl backa ut min bil då och briljera. Att jag kört större fordon i mitt förra yrke var ingen idé att liksom ta upp. Att jag kör omkring i den där bilen varenda djävla dag utan att backa in i någonting hade han liksom inte hjärna att räkna ut själv. Han fick väl backa ut den liksom.
 
Intressant krönika av Åsa Beckman i DN. Kände mig träffad.

Hon skriver om fenomenet när kvinnor hur kvinnor ofta skyddar mäns uppblåsta självkänsla. Hon skriver om ett mail hon fått från en man.

"Egentligen hade jag inte tänkt fortsätta att skriva om det här kvinnliga beteendet men så fick jag ett underbart mejl från Henrik i Uppsala. Det liksom spottade och fräste om varje bokstav. Han var utled på kvinnor som håller på så här. Han kallade det för wooling, en blandning av women och fooling.

Hur många gånger, skrev Henrik ilsket, har man inte stått där och förklarat något för en kvinna som ”i det närmaste verkar ha någon grav kognitiv nedsättning”. Han exemplifierade: ”Ta en kamera, man berättar om bländare, slutare, ja tar god tid på sig. Sen i efterhand får man reda på att HON ÄR EN JÄVLA FOTOGRAF PÅ NATIONAL GEOGRAPHIC OCH VUNNIT ÅRETS BILD TIO GÅNGER! Varför säger inte människan det på en gång???”

Erkänner mig skyldig. Jag har gjort så många gånger. :o :(

Ni andra. Ägnar ni er åt att woola?

https://www.dn.se/nyheter/asa-beckman-nu-ar-det-hog-tid-att-sluta-woola-kvinnor/
Vad vill han att man ska göra då? Hålla upp ett plakat där det står HÅLL KÄFTEN?
 
Intressant krönika av Åsa Beckman i DN. Kände mig träffad.

Hon skriver om fenomenet när kvinnor hur kvinnor ofta skyddar mäns uppblåsta självkänsla. Hon skriver om ett mail hon fått från en man.

"Egentligen hade jag inte tänkt fortsätta att skriva om det här kvinnliga beteendet men så fick jag ett underbart mejl från Henrik i Uppsala. Det liksom spottade och fräste om varje bokstav. Han var utled på kvinnor som håller på så här. Han kallade det för wooling, en blandning av women och fooling.

Hur många gånger, skrev Henrik ilsket, har man inte stått där och förklarat något för en kvinna som ”i det närmaste verkar ha någon grav kognitiv nedsättning”. Han exemplifierade: ”Ta en kamera, man berättar om bländare, slutare, ja tar god tid på sig. Sen i efterhand får man reda på att HON ÄR EN JÄVLA FOTOGRAF PÅ NATIONAL GEOGRAPHIC OCH VUNNIT ÅRETS BILD TIO GÅNGER! Varför säger inte människan det på en gång???”

Erkänner mig skyldig. Jag har gjort så många gånger. :o :(

Ni andra. Ägnar ni er åt att woola?

https://www.dn.se/nyheter/asa-beckman-nu-ar-det-hog-tid-att-sluta-woola-kvinnor/
Så Åsa Beckmen menar att det är kvinnornas fel att män förklarar saker? Härligt! Och tar hjälp av en man för att förklara det. Jag brukar visserligen låta män trampa i klaveret innan jag trycker dit dem. Inom jakt finns det en hel del såna, bäst var det väl när en skulle förklara för mig hur en jaktstig går till på föreningens interna tävling, men innan han hann klart så avbröt jag och förklarade att jag inte hade tid att lyssna eftersom jag var stationschef och var tvungen och gå. Eller den som skulle börja förklara för mig att kvinnor inte kunde hantera jakthundar när det var jag som var hundförare för dagen.
Men det var väl antagligen mitt fel, jag borde ha förstått att de hade tänkt förklara saker för mig och då skulle jag ha talat om att de inte behövde. :up:
 
Om bara kvinnor betedde sig bättre, skulle män inte behöva mansplaina dem. Är vad jag tolkar att han säger.

Helvete heller att jag tänker skämmas för alla de gånger jag misslyckas med att avbryta mäns allvetande monologer om saker de inte vet något om.
Åh. Tack. Precis det där försökte jag tänka när jag läste första inlägget i tråden, men utan att riktigt kunna formulera det bra ens för mig själv :p
 
Sen skulle det så klart vara hemskt skönt och antagligen mycket bättre för samhället som helhet, om kvinnor slutade att hjälpa till med att blåsa upp mäns egon. Men därifrån till att det är kvinnors fel att män så pass ofta har uppblåsta egon, är det en rätt bra bit.
Det var väl så jag tolkade artikeln.
Skuldfrågan ägnade jag ingen möda. Däremot detta att hjälpa till att boosta och blåsa upp manliga egon. Där kände jag mig träffad. Jag vet att jag gör det och skäms efteråt varje gång. Ändå gör jag det
 
Det var väl så jag tolkade artikeln.
Skuldfrågan ägnade jag ingen möda. Däremot detta att hjälpa till att boosta och blåsa upp manliga egon. Där kände jag mig träffad. Jag vet att jag gör det och skäms efteråt varje gång. Ändå gör jag det
Men det är ändå viktigt att det större problemet här är hur män beter sig. Att, som Beckman, inte trycka på det utan istället kritisera kvinnor som drabbas av mäns i min mening helt omotiverade hybris, blir ju också att stötta just mäns uppblåsta egon.

Det hon gör i texten är i min läsning att till varje pris undvika att säga något negativt om män, för att inte riskera att stöta sig med dem. (På sitt sätt en förståelig försiktighetsåtgärd eftersom kränkta män är farliga, men.)
 
Jag har upprepat ansetts veta noll endast baserat på mitt kön och utseende. Jag är förmodligen fruktansvärd i Henriks ögon som tycker det är rätt underhållande att låta de här världsmästarmännen få håll låda ett tag innan de sen får reda på att de faktiskt kan mindre. Jag spelar inte ovetande. Men jag kan låta bli att säga emot ett tag.

Så gör jag med. Jag tycker det känns som en rätt naturlig typ av självuppfostran. Först låta dem slösa tid - sen känna sig lite pinsam. Jag inbillar mig att de flesta normalt funtade undviker att hamna i den tråkiga känslan och tänker efter nästa gång. Möjligen har jag lite för höga tankar om män(skligheten).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp