Sluta med wooling

Jag har aldrig riktigt förstått poängen med att låta någon -oavsett kön- stå och förklara något som man själv vet mer om, än vad den som förklarar gör. Slöseri med min och deras tid, så jag låter ingen "hållas" utan upplyser tämligen direkt att det där vet jag redan.
 
Men det är ändå viktigt att det större problemet här är hur män beter sig. Att, som Beckman, inte trycka på det utan istället kritisera kvinnor som drabbas av mäns i min mening helt omotiverade hybris, blir ju också att stötta just mäns uppblåsta egon.

Det hon gör i texten är i min läsning att till varje pris undvika att säga något negativt om män, för att inte riskera att stöta sig med dem. (På sitt sätt en förståelig försiktighetsåtgärd eftersom kränkta män är farliga, men.)
Jag förstår hur du menar.
Samtidigt så är den enda jag kan ändra just mig själv.
För att klara att se mig själv i spegeln utan att skämmas så vill jag vara uppmärksam på hur jag beter mig. Inte i reltaion till någon annans beteende utan just för min egen skull.
 
Jag förstår hur du menar.
Samtidigt så är den enda jag kan ändra just mig själv.
För att klara att se mig själv i spegeln utan att skämmas så vill jag vara uppmärksam på hur jag beter mig. Inte i reltaion till någon annans beteende utan just för min egen skull.
Jodå. Och för att överleva i en galen värld utan att själv bli galen behöver en de strategier en kan komma på.

Men om vi sen lägger til någon sorts grundläggande genusmedveten maktanalys här, så ser vi ju att Beckman kör i diket med sitt resonemang.
 
Nu har jag inte läst länken men jag ser ingenstans att hon skulle hålla i en kamera utan "bara" han efter att ha mansplainat hur en kamera fungerar blir förbannad över att hon är en skickligare fotograf än vad han är och att han är bortgjord?

Jag vårdar inga manliga egon, jag har ett mansdominerat yrke och jag sticker inte under stol med mina åsikter eller färdigheter varken privat eller professionellt. Jag har inget intresse av att skriva någon på näsan men är inte heller intresserad av att någon ska förklara för mig saker jag redan kan/vet.

De gånger jag anlitar en däckverkstad så vill de själva köra in och ut bilen, jag tar för givet att det är en ansvarsfråga för dem och ser inte att de särbehandlar någon pga kön utan det gäller alla kunderna där.
 
Intressant krönika av Åsa Beckman i DN. Kände mig träffad.

Hon skriver om fenomenet när kvinnor hur kvinnor ofta skyddar mäns uppblåsta självkänsla. Hon skriver om ett mail hon fått från en man.

"Egentligen hade jag inte tänkt fortsätta att skriva om det här kvinnliga beteendet men så fick jag ett underbart mejl från Henrik i Uppsala. Det liksom spottade och fräste om varje bokstav. Han var utled på kvinnor som håller på så här. Han kallade det för wooling, en blandning av women och fooling.

Hur många gånger, skrev Henrik ilsket, har man inte stått där och förklarat något för en kvinna som ”i det närmaste verkar ha någon grav kognitiv nedsättning”. Han exemplifierade: ”Ta en kamera, man berättar om bländare, slutare, ja tar god tid på sig. Sen i efterhand får man reda på att HON ÄR EN JÄVLA FOTOGRAF PÅ NATIONAL GEOGRAPHIC OCH VUNNIT ÅRETS BILD TIO GÅNGER! Varför säger inte människan det på en gång???”

Erkänner mig skyldig. Jag har gjort så många gånger. :o :(

Ni andra. Ägnar ni er åt att woola?

https://www.dn.se/nyheter/asa-beckman-nu-ar-det-hog-tid-att-sluta-woola-kvinnor/
Eller så tar han huvudet ur röven och slutar mansplaina? Varför tror han att han ska förklara kamerafunktionerna för henne till att börja med?

Men nejdå, lägg återigen ansvaret för mäns beteende på kvinnor!:wtf:
 
Eller så tar han huvudet ur röven och slutar mansplaina? Varför tror han att han ska förklara kamerafunktionerna för henne till att börja med?

Men nejdå, lägg återigen ansvaret för mäns beteende på kvinnor!:wtf:

Det är typisk karaktäristik hos mansplaining, det där totalt ointresserade, icke-lyssnande, avsaknad av ödmjukhet. Skulle han inlett en dialog skulle det väldigt direkt blivit uppenbart att motparten vare sig önskade, behövde eller tyckte det var intressant att få sin profession förklarad för sig av en amatör.

Men tänk vad han hade kunnat få möjlighet att lära sig och kanske till och med få ta del av en intressant diskussion med andra ingångsvärden och en annan attityd.

Att det här blir en extra twist i misären är tragikomiskt.
 
Jag vårdar inga manliga egon, jag har ett mansdominerat yrke och jag sticker inte under stol med mina åsikter eller färdigheter varken privat eller professionellt. Jag har inget intresse av att skriva någon på näsan men är inte heller intresserad av att någon ska förklara för mig saker jag redan kan/vet.

Men typ. Jag blir mest galen på entreprenörer som kommer in till vårt företag och inte kan se mig som kvinna som lika kompenent som mina manliga kollegor. Jag kan inte låta bli att poängtera detta för dem heller.

Senast förra veckan då vi skulle provköra en värmeanläggning för att en extern firma skulle utföra lite mätningar. Jag får i order av min medarbetare som var ansvarig för den externa firmans jobb, att jag skulle starta anläggningen en viss tid så att den skulle vara redo en annan viss tid. Sagt och gjort, jag gjorde detta. Efter en stund kommer den externa firmans representanter (två män i 30-40-årsåldern varav en av dem jobbat hos oss tidigare men inte på min tid sas, men har haft exakt samma jobb som jag har idag och mkt väl vet vad som ingår i det), varpå de frågar om NN startat anläggningen. Jag sitter alltså ensam i kontrollrummet och kör vid tillfället 2 anläggningar + denna aktuella då. Ensam alltså. Ingen NN i sikte. Han ställer alltså frågan till mig om NN startat... Jag svarade att "Jag har startat den eftersom det är mitt jobb att starta den". Han "jahaaa" och ser lite förvirrad ut, snarare över mitt svar än av att jag faktiskt startat den. Jag "Ja, jag fick ju höra att den skulle vara i drift kl XX och då är det mitt jobb som driftansvarig här att se till att det är så. Jag sitter inte här gratis och upptar plats. Det är faktiskt mitt jobb.".

Detta händer ganska ofta skulle jag vilja påstå även om det var vanligare då jobbade på ett annat ställe. Nån kan komma in i kontrollrummet och stå och vänta, när jag frågar vad de väntar på kan det vara så att de väntar på att nån från driften ska komma in och starta nån maskin åt dem. Jaha? JAG SITTER HÄR REDAN.:banghead::banghead::banghead:
 
Haha.. om man bara kör på och inte ställer några frågor eller stämmer av mot mottagaren så är det inte så konstigt att man sen tycker det blir pinsamt.
Det är ju naturligt att man inte vet något om mottagaren om man inte frågar.. Jag har varit i den situationen själv som kvinnan här och det är inte mitt ansvar att vissa inte läser av eller ställer frågor. Innan man ger en hel föreläsning om en kamera så frågar man väl vad personen vill veta etc.
 
Åh herregud vilka flashbacks!

Den gången en snubbe ägnade en halv dejt åt att förklara för mig hur en viss sak fungerar eftersom han sett en dokumentär om det. Försökte på alla sätt avbryta harangen genom att berätta att det är mitt expertområde som jag har många års erfarenhet inom. Allt han sa var felaktigt.
Eller den gången en nära vän förklarade för mig hur min favoritsport funkar och vilka spelare som är bra på vad. Han vet mycket väl att jag följt ligan i flera år medan han har sett några enstaka matcher. Allt han sa var felaktigt.
Jag vet faktiskt inte hur jag hade kunnat upplysa tydligare om min egen expertis utan att bli direkt otrevlig. Men det är klart, hade de kollat av från början ifall jag ville ha informationen så...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp