Sluta med wooling

Du tänker på färdigheter som att hantera vapen? Eller att blint lyda order och gå dit överordnad pekar? Eller pennalismen? Vad i militärlivet var det som gjorde folk av de unga männen menar du?

Ok, du har en väldigt märklig uppfattning om det militära kan jag säga... och eftersom vi inte lär komma till någon gemensam hållpunkt här tänker jag inte diskutera det med dig.

Men var snäll och förvänta dig ingen hjälp från hemvärnet om sådant behov uppstår eftersom du anser att militära organisationer är så förkastliga.
 
Tillåt mig hånle, majoriteten av de män jag känner har gjort lumpen. :grin:

Det där är nog lite en generationsfråga, jag känner väldigt få män som gjort lumpen. Sen beror det säkert på vilken krets man umgås i också, men det blev ju lättare och lättare att slippa göra det även om mönstringen (?) var obligatorisk. Min sambo som är född 84 kunde bara säga att han inte ville, så var det väl inte riktigt tidigare.
 
Du tänker på färdigheter som att hantera vapen? Eller att blint lyda order och gå dit överordnad pekar? Eller pennalismen? Vad i militärlivet var det som gjorde folk av de unga männen menar du?

De fick lära sig bädda sängen, packa väskor, diska, ta hand om sin hygien, visa hänsyn till andra, bli en teamplayer, ta hand om utrustning osv osv. Känner många män som INTE gjort lumpen som saknar dessa färdigheter
 
Nä, sidospåret om hur lumpen påverkar oss hör definitivt inte hemma här. Däremot blir det lite svårt att göra en vettig utbrytning, så jag nöjer mig med att sätta stopp för den diskussionen här och uppmanar den som vill fortsätta diskutera ämnet att skapa en ny tråd! :)

/Mod
 
Jag har aldrig riktigt förstått poängen med "vilka" man får kritisera (dvs beroende på maktförhållanden), man borde väl kunna kritisera alla dåliga beteenden oavsett relativ maktstatus på inblandade personer? Sen kan man tolka händelserna om varför de sker genom maktförhållanden och eventuellt förklara saker men en dålig handling är en dålig handling oavsett vem som utför den (men kan vara förståelig beroende på kontext).
 
Jag har aldrig riktigt förstått poängen med "vilka" man får kritisera (dvs beroende på maktförhållanden), man borde väl kunna kritisera alla dåliga beteenden oavsett relativ maktstatus på inblandade personer? Sen kan man tolka händelserna om varför de sker genom maktförhållanden och eventuellt förklara saker men en dålig handling är en dålig handling oavsett vem som utför den (men kan vara förståelig beroende på kontext).

Fast nej. Det kan inte vara "lika okej" att sparka nedåt, som att sparka uppåt. Det blir helt enkelt orimligt sett till makt och privilegier. Ditt eget inlägg avslöjar nog en hel del kring dina egna privilegier.
 
1422974159tumThatbackfired.jpg

Bläddrade lite i mina album i mobilen och kom över den här, tänkte att det finns nog ändra på buke som kan uppskatta det :angel::p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp