Sluta med wooling

"misslyckas med att avbryta mäns allvetande monologer om saker de inte vet något om"
"Du måste ta ansvar för mäns oförmåga att förstå sin omvärld"
"Absolut! Jag tror det har något med penis att göra. "
"Men därifrån till att det är kvinnors fel att män så pass ofta har uppblåsta egon"
"mäns i min mening helt omotiverade hybris"
Tänk om man skulle byta ut ordet "man" mot rullstolsbunden, invandrare, jude etc :(
 
Jag tycker inte det. Jag tycker det är generaliserande på ett nedsättande sätt.
Jo, det är absurt. Du jämför den grupp som i samhället och världen har mest makt med utsatta, förföljda och systematiskt diskriminerade grupper. Det är löjeväckande att du sitter och skriver gråtiga inlägg och jämför män (som grupp) med invandrare och judar (som grupp).
 
"misslyckas med att avbryta mäns allvetande monologer om saker de inte vet något om"
"Du måste ta ansvar för mäns oförmåga att förstå sin omvärld"
"Absolut! Jag tror det har något med penis att göra. "
"Men därifrån till att det är kvinnors fel att män så pass ofta har uppblåsta egon"
"mäns i min mening helt omotiverade hybris"
Tänk om man skulle byta ut ordet "man" mot rullstolsbunden, invandrare, jude etc :(

Fullkomligt orimlig jämförelse. Det måste få vara okej att sparka uppåt.
 
Jag har länkat den förr men nu passar den igen, som påminnelse om orimligheten i resonemanget kring att det skulle vara problematiskt att göra en feministisk analys, genom att peka ut män.

 
"misslyckas med att avbryta mäns allvetande monologer om saker de inte vet något om"
"Du måste ta ansvar för mäns oförmåga att förstå sin omvärld"
"Absolut! Jag tror det har något med penis att göra. "
"Men därifrån till att det är kvinnors fel att män så pass ofta har uppblåsta egon"
"mäns i min mening helt omotiverade hybris"
Tänk om man skulle byta ut ordet "man" mot rullstolsbunden, invandrare, jude etc :(

Sen heter det rullstolsBUREN såvidare personen inte är fastbunden i rullstolen
 
Du har missat något centralt i den här diskussionen. Läs hela och se om det klarnar.

Ett av problemen med det fenomen som diskussionen i övrigt handlar om (om vi bortser från den parallella diskussion om dig själv som du försöker dra igång) är alltså att de där gubbgissande och mansplainande männen är i princip omöjliga att avbryta, för kvinnor, när de lägger ut texten inför kvinnor.
Det är ingen parallell diskussion om mig själv jag "försöker starta" utan bara ett konstaterande att vissa måste hävda sin brist på självförtroende så fort dom får tillfälle till det med alla tillgängliga medel och då är ju ett bra sätt att aldrig låta motparten få en syl i vädret. Det händer lika ofta att det är både kvinnor och män som bara vill göra sig hörda genom att "veta" utan att veta och därför gissar vilt och babblar på. Alltid är det kanske nån som går på svamlet och "den enda sanningen".
 
Inget gemensamt men jag tycker det är tråkigt med generaliseringen av män.

Och med det har du visat att du missat hela poängen med tråden. Istället för att omedelbart dra till med "inte alla män"-stuket så skulle det gagna dig att faktiskt läsa ordentligt och tänka efter vad fan du sitter och skriver egentligen.

/Mvh funktionshindrad person som är sjukt jävla äcklad av att du drog in bland annat den samhällsgrupp jag tillhör i din dåliga jämförelse :wtf:
 
Det händer lika ofta att det är både kvinnor och män som bara vill göra sig hörda genom att "veta" utan att veta och därför gissar vilt och babblar på. Alltid är det kanske nån som går på svamlet och "den enda sanningen".

...men tråden handlar ju om mansplaining samt mäns reaktioner på kvinnors respons utifrån det :confused::confused::confused: Om du vill diskutera besserwissermentalitet i allmänhet bör du kanske starta en tråd om ämnet specifikt?
 
Jag tycker det är märkligt med denna tråd med alla dessa generaliseringar av män som skrivs. Jag undrar om det hade varit ok att skriva andra grupper i samhället på samma sätt.
Det är så tragikomiskt det här. Kvinnor har i alla tider betraktats, analyserats, beskrivits, behandlats som grupp. Aldrig som individer eller separata personer. När män hanteras som grupp blir det ett jävla liv.
 
Det är så tragikomiskt det här. Kvinnor har i alla tider betraktats, analyserats, beskrivits, behandlats som grupp. Aldrig som individer eller separata personer. När män hanteras som grupp blir det ett jävla liv.

Fast det blir ju ett jävla liv nu för tiden när kvinnor buntas ihop :p Med all rätt, inte en dag för sent. Jag är nog en av de som skriker högst när det sker. Sen kan jag tycka att allt för grova generaliseringar oftast hindrar en bra debatt, oavsett vad som generaliseras, men det är en annan sak. Det blir ju även svårt att göra vettiga analyser om man inte generaliserar.

För att svara på trådstarten, utan att kunna läsa den låsta artikeln så är det ju helt orimligt att en kvinna ska ansvara för att avbryta en man som drar iväg kring sina briljanta kunskaper. Vem får för sig att helt spontant och oombett börja förklara för någon hur en kamera fungerar? Det låter ju helt sjukt, faktiskt. Ni som känner igen er i att låta detta ske, ni är sannolikt inte ensamma. Jag känner igen mig i att ha blivit fostrad in i att inte göra någon obekväm. Jag anser inte att det är mitt jobb att uppfostra en mansplainare, eller någon "splainare" alls, men jag jobbar på att våga vara obekväm så det kan hända att jag avbryter personen bara därför.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp