Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag förstår hur du menar.Men det är ändå viktigt att det större problemet här är hur män beter sig. Att, som Beckman, inte trycka på det utan istället kritisera kvinnor som drabbas av mäns i min mening helt omotiverade hybris, blir ju också att stötta just mäns uppblåsta egon.
Det hon gör i texten är i min läsning att till varje pris undvika att säga något negativt om män, för att inte riskera att stöta sig med dem. (På sitt sätt en förståelig försiktighetsåtgärd eftersom kränkta män är farliga, men.)
Sedan är dock frågan hur väl "förklararen" lyssnar på dig.Jag har aldrig riktigt förstått poängen med att låta någon -oavsett kön- stå och förklara något som man själv vet mer om, än vad den som förklarar gör. Slöseri med min och deras tid, så jag låter ingen "hållas" utan upplyser tämligen direkt att det där vet jag redan.
Jodå. Och för att överleva i en galen värld utan att själv bli galen behöver en de strategier en kan komma på.Jag förstår hur du menar.
Samtidigt så är den enda jag kan ändra just mig själv.
För att klara att se mig själv i spegeln utan att skämmas så vill jag vara uppmärksam på hur jag beter mig. Inte i reltaion till någon annans beteende utan just för min egen skull.
Det är väl där det brukar kärva lite. Dels att få en syl i vädret, dels att få mansplainern att fatta att det är honom jag pratar till och fatta vad jag säger.Sedan är dock frågan hur väl "förklararen" lyssnar på dig.
Sedan är dock frågan hur väl "förklararen" lyssnar på dig.
Vad vill han att man ska göra då? Hålla upp ett plakat där det står HÅLL KÄFTEN?
Brukar inte vara något problem.
Min erfarenhet är att det brukar vara nästan omöjligt om inte kvinnan drar till med något otrevligt, eller om en man i närheten säger ifrån.
Eller så tar han huvudet ur röven och slutar mansplaina? Varför tror han att han ska förklara kamerafunktionerna för henne till att börja med?Intressant krönika av Åsa Beckman i DN. Kände mig träffad.
Hon skriver om fenomenet när kvinnor hur kvinnor ofta skyddar mäns uppblåsta självkänsla. Hon skriver om ett mail hon fått från en man.
"Egentligen hade jag inte tänkt fortsätta att skriva om det här kvinnliga beteendet men så fick jag ett underbart mejl från Henrik i Uppsala. Det liksom spottade och fräste om varje bokstav. Han var utled på kvinnor som håller på så här. Han kallade det för wooling, en blandning av women och fooling.
Hur många gånger, skrev Henrik ilsket, har man inte stått där och förklarat något för en kvinna som ”i det närmaste verkar ha någon grav kognitiv nedsättning”. Han exemplifierade: ”Ta en kamera, man berättar om bländare, slutare, ja tar god tid på sig. Sen i efterhand får man reda på att HON ÄR EN JÄVLA FOTOGRAF PÅ NATIONAL GEOGRAPHIC OCH VUNNIT ÅRETS BILD TIO GÅNGER! Varför säger inte människan det på en gång???”
Erkänner mig skyldig. Jag har gjort så många gånger.![]()
Ni andra. Ägnar ni er åt att woola?
https://www.dn.se/nyheter/asa-beckman-nu-ar-det-hog-tid-att-sluta-woola-kvinnor/
Eller så tar han huvudet ur röven och slutar mansplaina? Varför tror han att han ska förklara kamerafunktionerna för henne till att börja med?
Men nejdå, lägg återigen ansvaret för mäns beteende på kvinnor!![]()
Jag vårdar inga manliga egon, jag har ett mansdominerat yrke och jag sticker inte under stol med mina åsikter eller färdigheter varken privat eller professionellt. Jag har inget intresse av att skriva någon på näsan men är inte heller intresserad av att någon ska förklara för mig saker jag redan kan/vet.
Han trodde nog att du tog anteckningar eftersom det han sa var så braEn grej jag testade en gång var att ta upp telefonen och lägga all fokus på den istället. Passa på att svara på mail eller vad som helst.
Det funkade inte, människan var nog inte bara döv utan även blind![]()
Han trodde nog att du tog anteckningar eftersom det han sa var så bra![]()
Precis. Jag har åtskilliga gånger varit med om att någon ska "föreläsa för en" och ens försök att avbryta är helt lönlösa.Sedan är dock frågan hur väl "förklararen" lyssnar på dig.