Sluta rida?

Vad i resonemanget blir absurt?
Jag bor strax utanför Stockholm och har min häst på lösdrift.. Just nu har vi inte ridhus men det tar ca 3 min med transport, vi har dock ridbana, det är även nära busshållplats. Men ska man tävla så måste man ju ha tillgång till både bil och transport annars blir det svårt.

Men nu igen vem har sagt att hästen bara får tillsyn två dagar i veckan? Fördomarna bara haglar.. Jag vände mig mot att lösdrift var lika med skogsmulle och drog därför upp Anna Hassö, för ingen kan ju påstå att hon är skogsmulle.

Du verkar ha väldigt bestämd uppfattning om hur man ska hålla tävlingshäst och allt utanför det är fel. Jag försöker bara peka på möjligheter att ha häst på annat vis.
Jag har haft häst i ca 30 år och i alla former, både med liten hage med kort utevistelse och lösdrift. Mina hästar har trivts absolut bäst på lösdrift, det krävs dock bra mark och att den är välplanerad.
Dom har även trivts bäst med att gå ungefär varannan dag men då rider jag alltid ordenligt, ingen liten skrittrunda utan vi jobbar ordentligt oavsett om vi rider ut eller jobbar på banan så återhämtning behövs för att bygga muskler etc.
Jag har tillgång till bil för tävling, men inte till vardags. Men ja, efter 20+ år av ridning i alla möjliga olika stall med olika förutsättningar har jag en rätt bestämd uppfattning om hur jag skulle vilja ha det när och om jag skaffar egen häst. Jag har ridit hästar som stått på lösdrift, hästar som gått i hage två timmar om dagen, hästar som stått i stall med tre hästar och i stall med 50 hästar, stall där det inte ens finns en ridbana, och stall som är rena träningsanläggningar, med galoppbana, preparerade, upplysta ridvägar och terrängbana utöver ridhus och ridbanor. Hästar som rids två gånger om dagen, och hästar som rids två gånger i veckan - alla möjliga förutsättningar. Jag vet att det finns många olika sätt att ha häst, för jag har provat dem. Det stämmer att jag vid det här laget har en rätt bestämd uppfattning om hur jag vill ha det för att trivas, men det är ju baserat på en massa erfarenhet.

Med "tillsyn" menar jag inte att man kollar att hästen står på alla fyra och verkar frisk, ev visiterar, jag menar att man ryktar igenom den, och håller den putsad. Återigen - det är inget fel på lösdrift, men jag vill inte. Det passar inte för mig.
 
En välskött lösdrift med bra faciliteter för träning är väl optimalt men handen på hjärtat, hur många sådana finns på vettigt pendlingsavstånd från Stockholms innerstad med kollektiva färdmedel?

Och visst kan man arbeta sin häst två dagar i veckan för att hålla den i kondition ja, men de flesta av oss behöver slipa på dressyr, hoppning och vad det nu kan vara, om inte för vår egen skull?
Jag behöver iaf rida mer än så för att hålla min egen ridning igång och om inte annat så är det väl roligt att rida mera om man bara har en häst?

@Mabuse - jag säger som andra, försök hitta en annan ridskola, kanske kan det finnas något på andra sidan stan som inte tar för lång tid att åka till? Och stäng inte dörren för medryttarhästar, det finns absolut "dressyrtanter" som gärna ser att deras hästar hopptränas och -tävlas. :)
 
Läst i tråden och det låter som att du ska försöka hitta nån annan förutsättning som passar bättre för dig hur du är i livet och dina önskemål. Medryttare eller med egen häst. Skulle nog mer rekommendera en mer vanlig inhysning med möjligheter att träna ordentligt dvs ridhus och bra ridvägar och nära tränare med möjlighet att köpa till tex mockningshjälp om du inte kan komma ut någon dag.
 
@LenaH Precis, jag vill ju inte ha en häst på lösdrift som jag träffar två gånger i veckan, ska jag ha en egen vill jag träna mer än så, för min egen skull om inte annat. Och just nu finns inte tid eller ork eller pengar för en egen.

När det gäller att stänga dörren för medryttarhäst - jag har ju alltså haft medryttarhästar av olika slag i tjugo års tid. Jag känner mig lite klar med det. Absolut, om jag hittade den perfekta medryttarhästen så skulle jag inte tacka nej, men de är inte lätta att hitta. Verkligen inte. Jag har inte stängt dörren, men jag har varit med om tillräckligt många medryttarhästar där man lägger ner sin själ i hästen, varpå den flyttar eller säljs eller försvinner på annat sätt att jag helt enkelt är lite bränd.

Det är ju därför rubriken på tråden är "Sluta rida?", inte "Köpa häst?" eller "Hitta medryttarhäst?".
 
Senast ändrad:
@LenaH Nej, det är ju därför jag har nån egen häst. Det är här det absurda kommer in - jag säger ju att jag inte har tid, råd eller ork med en egen häst, och får höra att det har du visst det, skaffa häst och ställ den på en lösdrift med bra träningsmöjligheter, och så åker du dit två gånger i veckan och rider den, och så har du en häst i tävlingskondition. När jag då säger att

1) sådana anläggningar finns inte inom räckhåll och
2) ska jag ha egen häst vill jag träffa den oftare än så,

då får jag till svar att
1) är du inte orealistisk nu, sådana aläggningar finns inte inom räckhåll och
2) vill du inte rida oftare än två gånger i veckan om du har egen häst?

Jo, det är ju precis det jag vill! Jag vill inte alls ha en häst på lösdrift som rids två-tre pass i veckan, jag vill ha en uppstallad häst som jag rider sex dagar i veckan. Och eftersom jag inte har tid, råd eller ork med en uppstallad häst som jag rider sex dagar i veckan, så har jag ingen egen häst. Jag vill inte ha ansvaret för en häst ovanpå familj och jobb och allt annat, jag orkar inte. Jag håller med andra ord helt med om att jag inte borde ha en egen häst. Annars hade jag ju skaffat en för länge sen. Det är ju inte precis så att tanken inte slagit mig att man kan ha egen häst...

När det gäller att stänga dörren för medryttarhäst - jag har ju alltså haft medryttarhästar av olika slag i tjugo års tid. Jag känner mig lite klar med det. Absolut, om jag hittade den perfekta medryttarhästen så skulle jag inte tacka nej, men de är inte lätta att hitta. Verkligen inte. Jag har inte stängt dörren, men jag har varit med om tillräckligt många medryttarhästar där man lägger ner sin själ i hästen, varpå den flyttar eller säljs eller försvinner på annat sätt att jag helt enkelt är lite bränd.

Det är ju därför rubriken på tråden är "Sluta rida?", inte "Köpa häst?" eller "Hitta medryttarhäst?".
Jag tror att det bara är du själv som kan svara på den frågan. Ingen annan.
Vi andra kan bara komma med inputs och idéer.
Skriv en lista med alternativ och plus och minus och sov på saken.
Lycka till 🐴
 
Om du vill ta en paus från ridningen, bara ta det då. Sluta rida ett tag, och känn efter. Saknar du ridningen går det ju alltid att ta upp det igen, visa ta en paus på 6 månader-1 år, andra i flera år. Det går ju alltid att ta upp ridningen igen om man känner för det :)
 
Jag tycker villkoren på din nuvarande ridskola låter helt absurda. Är det vuxna människor som sätter upp de där reglerna? Helt galet!

En vän till mig har tagit upp ridning efter 20 års uppehåll. Hon bor och rider i en norrförort. Verkar vara jättetrevligt i stallet och jag tror att hon nu rider i dressyrgrupp och även tävlar en del med lektionshästarna. Visst tillbringar hon mycket tid i stallet, delvis för att även hennes dotter rider. Men det är inte fråga om några krav som du har.

Annan ridskola är mitt förslag.
 
Om du vill ta en paus från ridningen, bara ta det då. Sluta rida ett tag, och känn efter. Saknar du ridningen går det ju alltid att ta upp det igen, visa ta en paus på 6 månader-1 år, andra i flera år. Det går ju alltid att ta upp ridningen igen om man känner för det :)
Det är ju som sagt det där med att träna upp sig igen, rida in sig på nya hästar, få plats/möjlighet att rida någonstans. Det är rätt lång uppstartsfas om man pausar, så man vill väl inte göra det för lättvindigt.
 
Jag tycker att de attraktiva medryttarhästarna ofta verkar kunna få ”Lisa, 27, tävlingsmeriter upp till 1,30, tidigare arbetat som professionell beridare i Tyskland”, och där ligger man ju i lä. Men jag kanske är för pessimistisk. Det finns ju dock enormt många skickliga och högt meriterade ryttare utan egen häst i Stockholm som letar medryttarhäst, alla de där som gjort riktiga tävlingssatsningar som juniorer och YR, och sen klivit av för att plugga och jobba med annat än hästar som seniorer.
Det är lite samma här, kring Lund/Malmö. Många studenter med tidigare tävlingskarriärer, hippologer från Flyinge osv. Jag har noll och inga tävlingsmeriter, men är bra på att provrida nya hästar i en avslappnad form :D och, antar jag, bra på att skriva en trevlig annons för jag brukar få komma till provridning! Jag tror att med bara lite is i magen och kanske inte leta medryttarhäst kring terminsstarter, så går det alldeles säkert att hitta en häst där du bor med. Men jag tror absolut att det kan ta ett tag att hitta rätt häst. Kanske underhålla ridningen på ridskolan under tiden i så fall, för att inte känna att du tappar för mycket?
 
Det är lite samma här, kring Lund/Malmö. Många studenter med tidigare tävlingskarriärer, hippologer från Flyinge osv. Jag har noll och inga tävlingsmeriter, men är bra på att provrida nya hästar i en avslappnad form :D och, antar jag, bra på att skriva en trevlig annons för jag brukar få komma till provridning! Jag tror att med bara lite is i magen och kanske inte leta medryttarhäst kring terminsstarter, så går det alldeles säkert att hitta en häst där du bor med. Men jag tror absolut att det kan ta ett tag att hitta rätt häst. Kanske underhålla ridningen på ridskolan under tiden i så fall, för att inte känna att du tappar för mycket?
Det kan jag tänka mig! Då vet du ju hur det är. Jag har faktiskt aldrig provridit en häst utan att få erbjudande om att börja rida den, så det kan väl inte se helt förjävligt ut antar jag. Det är väl fördelen med att vara ridskoleryttare - man blir van att hitta knapparna relativt snabbt på en ny häst, i alla fall på nivån att hästen inte hatar att ha en på ryggen. Jag har dessutom jobbat som stallskötare tidigare, vilket verkar locka de som gillar när det är ordning och reda i stallet.
 
Det kan jag tänka mig! Då vet du ju hur det är. Jag har faktiskt aldrig provridit en häst utan att få erbjudande om att börja rida den, så det kan väl inte se helt förjävligt ut antar jag. Det är väl fördelen med att vara ridskoleryttare - man blir van att hitta knapparna relativt snabbt på en ny häst, i alla fall på nivån att hästen inte hatar att ha en på ryggen. Jag har dessutom jobbat som stallskötare tidigare, vilket verkar locka de som gillar när det är ordning och reda i stallet.
Ja jag förstår precis. Jag har också jobbat i stall i olika former, upplever precis som du att det tilltalar en del (tex den typen av hästägare jag gärna rider hästar för).
 
@Mabuse tycker det upplägget som finns på din ridskola faktiskt låter helt osunt från början till slut. Det låter på din beskrivning som det finns massa "småpåvar" som njuter av att domdera och bestämma över andra, att säga till att du inte får åka hem när du vill om du inte har något att göra det är ju helt sjukt ärligt talat. Det är varken friskt eller sunt och att tvinga dig att stanna när du har en 5-åring som fyller år häpnar över detta faktiskt.

Det låter som att du behöver sondera terrängen lite över vilkal möjligheter som finns och jag tycker du har fått ett bra förslag i tråden att maila några olika ridskolor och höra dig för om möjligheterna. Var tydlig med dina ambitioner.

Om vaccineringen för covid kommer igång ordentligt över sommaren så kommer ju säkert restriktioner att släppa en del till hösten. De flesta ridskolor brukar ju erbjuda att man tar en provlektion utan att binda upp sig till något. Då har du möjlighet att själv bilda dig en uppfattning om hästar, ridlärare och hur hästarna har det.
 
Nej, inte på rimligt avstånd från där jag bor. Och jag är ju ingen skogsmulle riktigt. Vill man ha en häst i full kondition så kräver det tid och träning. Egen häst är inte ett alternativ, inte med mina förutsättningar.
Jag red min häst fyra dagar i veckan, i skogen, tävlade LA dressyr och han hade lätt tävlat 1 m, 110 hoppning på den träningen också. Köper du en häst i bra grundkondition så kan du bibehålla den genom genomtänkt träning 4-5 dagar i veckan, så länge den får röra på sig ordentligt i hagen varje dag utöver det (lösdrift är himla bra i den bemärkelsen).
 
Jag har ridit sen jag var liten, aldrig haft egen häst utan alltid ridit andras hästar, på
ridskola och som medryttare. Under alla år
har jag alltid ridit på samma ridskola, det har blivit 35 år nu på samma ställe. Senaste åren har det inte känts så kul längre, jag har insett att jag är en förgivettagen inventarie där. Ridklubben kräver mycket engagemang och arbete, men ger inte så mycket tillbaka. Jag blir bättre behandlad och får mer respekt och uppskattning på mitt jobb, där jag får betalt, än på ridskolan där jag betalar. Medryttarhäst känner jag mig också rätt klar med av olika skäl.

Efter så lång tid känns det ändå som ett svårt steg att ta, att sluta. Jag har ju alltid varit där, liksom.

Är det nån här som har erfarenhet av att ha ridit länge och sen slutat? Alltså utan att ha egen häst då, jag tänker att saken då hamnar i ett annat läge. Hur har det gått? Ångrar ni er?

Jag har slutat och ja, det var en riktigt jobbig sak att göra. Sen jag var fem år har jag varit hästgalen och velat rida, fick inte möjligt att göra det förrän jag var femton, har gjort hela svängen med lektionsridning, medryttarhästar och kurser. För min del var det kroppen som sa stopp pga sjukdom. Det var ledsamt och frustrerande att inte kunna rida på samma nivå som tidigare, förutom att det gjorde ont förstås. Men det var rätt beslut att sluta, jag började med en annan sport istället och fick nya upplevelser istället 🙂 Det var också väldigt sorgligt, ridningen var så mycket en del av min identitet, men man tar sig igenom det med.

Utifrån det du berättar tycker jag det låter rätt att sluta, även om det kommer att vara en sorgeprocess att ta sig igenom. Det ska ju vara roligt att komma till stallet, inte något som ger obehagskänslor i magen! Och betala massa pengar och inte visas respekten att få fira ditt barns födelsedag, nejtack.

(Sen började jag rida igen ett antal år senare, men det är en helt annan historia. Rätt häst och rätt förutsättningar dök plötsligt upp 😍)
 
Jag red min häst fyra dagar i veckan, i skogen, tävlade LA dressyr och han hade lätt tävlat 1 m, 110 hoppning på den träningen också. Köper du en häst i bra grundkondition så kan du bibehålla den genom genomtänkt träning 4-5 dagar i veckan, så länge den får röra på sig ordentligt i hagen varje dag utöver det (lösdrift är himla bra i den bemärkelsen).
Det är ju för all del en viss skillnad på två dagar i veckan och fem. Jag har tid att åka till stallet 2-3 dagar i veckan, vissa veckor kanske bara en eller ingen dag. Låter det rimligt, tycker du? Jag har dessutom inte råd att ha en egen häst.

Jag skulle inte vilja ha en häst som jag bara såg 2 gånger i veckan, det skulle kännas alldeles för osäkert. Antingen skulle den då stå väldigt mycket, eller så fick jag ha en medryttare som red och träffade hästen mer än jag. Ingetdera känna lockande, och värt att försaka familjens ekonomi för. Egen häst är liksom inte meningsfullt när man har så lite tid.
 
Inget svar på din fråga - men jag är förvånad över att så många tycker att en egen häst borde vara självklart för dig fast du upprepade gånger skriver att du varken har tid eller råd.
Att lägga så mycket pengar på en hobby gör att iallafall jag vill kunna göra det 100% mer eller mindre. Så jag sålde min häst 🙄 ibland ångrar jag mig, oftast inte. Idag kan jag dela häst med min syster. Vissa veckor rider jag inte alls och andra veckor varje dag. Vi kommer överens. Ekonomiskt mycket bättre också.

Du verkar ha hittat det bästa från två värdar och att ge upp det förstår jag inte är enkelt. Men jag hade sett om det hade gått att byta ridskola, om jag inte kunnat komma överens med dom på den nuvarande. Att rida ska vara kul och som du beskriver verkar det som om saker runt om tar bort glädjen som man får av hästarna. Du betalar väl säkert också endel pengar för att rida som du gör utöver det ideella arbetet och jag förstår inte hur man som förening inte är mer mån om sina medlemmar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 788
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
571
Senast: valy
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 991
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 760
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp