Slutadiskussion, samt diverse för och mot KR, avstickare från Bytestråden

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare flashlight
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 187
  • Visningar Visningar 10 815
Sv: Byten

kanske en bra idé. :idea:

Men kan en sluta vara annat än en sluta? :confused: Kanske en dum fråga...

Jo man kan tycka det. Men jag har börjat undra i alla fall, och tänkte det är bäst att börja där. Hur rider man en sluta inom AR-ridning?
Rider vi dem på samma sätt?:confused:

Jo man kan tycka det. Men jag har börjat undra i alla fall, och tänkte det är bäst att börja där. Hur rider man en sluta inom AR-ridning?
Rider vi dem på samma sätt?:confused:

Jag tror att definitionen på sluta är mer rigid inom tävlingsdressyren; precis så ska en sluta se ut på den nivån för att ge höga poäng. Som jag skrev ovan så har jag olika grad av böjning och tvärning i skolorna beroende på vad jag behöver åstadkomma. Skolan är ett medel, inte ett mål. Styrketräning, inte uppvisning.

Jag förstår att du ser framför dig en sluta med stor böjning och tvärning. Det kanske man behöver i början, för att få in det yttre bakbenet under hästens tyngdpunkt innan hästen har byggt upp sin styrka.

Men jag ser det tvärtom då, att en häst som inte är så stark klarar inte så stor grad av böjning o tvärning. Den ska klara att bära och ändå behålla takt och samling och då kan den inte böja o tvära för mycket. Båda bak ska komma längre in och bära men inte så långt fram under tyngdpunkten som möjligt utan bära mer och mer. Däremot tänker jag inte tävlingsdressyr nödvändigtvis utan lösgjordhet, samling och även styrketräning. Böjer man för mycket kan inte hästen få med sig bakdelen eftersom den inre bogen blir blockerad.

Sluta på ditt vis ger styrketräning o lösgjordhet, men ingen samling.

När man tävlar krävs det allt mer samling vartefter svårighetsgraden höjs o att den är korrekt böjd i hela kroppen.
Sen ingår hästens lösgjordhet, schwung, takt o energi- att den rör sig i balans fast ändå brukar sin kropp maximalt o ändå ser lätt ut.
Samling kommer inte automatiskt för att man rider skolor o defintivt inte om man överböjer eller inte klarar av att föra över vikt till båda bakbenen.

Jo, det ger samling eftersom man tränar styrkan i båda bakbenen, bara det att man tränar ett i taget. Det gör båda bakbenen starka!

Samling kommer inte automatiskt av skolor, men styrkan i bakdelen ger förutsättning för högre samling.

Jag har fetstilat "när man tävlar". Jag diskuterar inte tävlingsdressyr, eller hur man tränar för att tävla dressyr. Vad som ingår i tävlingsdressyr och vägen dit är inte intressant för mig. Been there, done that, lost interest.

Om vi inte ens kan komma överens om att vi diskuterar olika sätt att rida, känns det lite meningslöst att fortsätta.
Jag rider som jag gör, för att jag vill rida enligt den läran. Det fungerar utmärkt, både jag och min häst utvecklas och har roligt. Hans mamma dog för drygt två månader sedan, 26 år gammal, riden enligt den akademiska ridkonstens principer sina sista fem år och hon utvecklades hon med. Det var häftigt att piaffera en 23-åring.
Du rider på ditt sätt, eftersom du vill tävla. Jag kan inte köpa att jag skulle göra "fel" eftersom jag gör "fel" enligt ditt sätt att se på ridning, men inte enligt mitt.
Notera att jag inte nånstans har skrivit att du gör "fel", utan bara att vi gör olika.

Men jag ser det tvärtom då, att en häst som inte är så stark klarar inte så stor grad av böjning o tvärning. Den ska klara att bära och ändå behålla takt och samling och då kan den inte böja o tvära för mycket. Båda bak ska komma längre in och bära men inte så långt fram under tyngdpunkten som möjligt utan bära mer och mer. Däremot tänker jag inte tävlingsdressyr nödvändigtvis utan lösgjordhet, samling och även styrketräning. Böjer man för mycket kan inte hästen få med sig bakdelen eftersom den inre bogen blir blockerad.

När jag rider skolor tränar jag styrkan i hästens fyra bakben; höger inner, höger ytter, vänster inner och vänster ytter. Ju närmre tyngdpunkten, desto mer bär bakbenet och desto starkare blir det. Böjningen och tvärningen är under det bästa av ridpass precis så stor som behövs för att åstadkomma detta. Det går inte att säga att böjningen ska vara exakt si och så och tvärningen exakt så och si eftersom det varierar beroende på vad jag behöver göra.

Jag tror jag har sagt vad jag vill säga i den här frågan nu :)

Ja, så ser jag det också, vilket faktiskt hästen talar om själv också, att den inte klarar så stor grad av böjning i början. Det kommer efter hand som hästen blir starkare. Försöker man börja med en stor böjning kommer man att få problem.

KL
Sedan funderar jag fortfarande varför man vill lära hästen en massa "krumelurer" innan den över huvudtaget går att rakrikta? Gäller det all AR? Tycker att det borde vara självklart att hästen är rakriktad innan man börjar med piaff, byte osv. Om hästen inte är rakriktad kan man knappast få någon schvung, utan schvung kan man inte få en samlad form.

Ja, så ser jag det också, vilket faktiskt hästen talar om själv också, att den inte klarar så stor grad av böjning i början. Det kommer efter hand som hästen blir starkare. Försöker man börja med en stor böjning kommer man att få problem.

KL
Sedan funderar jag fortfarande varför man vill lära hästen en massa "krumelurer" innan den över huvudtaget går att rakrikta? Gäller det all AR? Tycker att det borde vara självklart att hästen är rakriktad innan man börjar med piaff, byte osv. Om hästen inte är rakriktad kan man knappast få någon schvung, utan schvung kan man inte få en samlad form.

Nej knappast varken takt eller schwung:crazy: Överböjda hästar utan koppling mellan fram och bakdel i värsta fall.

Men jag vet inte om det är viktigt helller:confused: Jag försöker förstå precis som du, kanske att jag börjar föstå tänket lite mer men jag tycker det är lika märkligt som du tycker vad gäller ordningen bland annat.:confused:

KL

Obs, försöker förstå inte kritisera.

Ni tänker fortfarande att rakriktning innebär spikrak häst. Läs det jag skrivit innan.
Att börja med AR kan för många betyda att man får slakta en massa "självklarheter":

Jag tänker mig att en rakriktad häst är liksidig och spårar. Men man åstadkommer rakriktning genom att variera arbetet på böjt OCH rakt spår. Därför känner jag mig frågande till hur man menar att hästen är rakriktad efter att bara ha gått böjd, men den är ändå inte tillräckligt "stark" för att gå rakriktad på rakt spår. Och ändå vill man göra diverse svåra "krumelurer"? :confused:

Jag får kanske fortsätta vara undrande :crazy:

När hästen är liksidigt tillräckligt stark kan den gå på rakt spår. Men rakt spår är bara ett sätt att rida hästen, och det kommer sent i utbildningen.

Nu avslutar jag den här diskussionen, om det inte tillkommer något nytt.

När jag höll på med AR så fick man rida på rakt spår väldigt tidigt i utbildningen. Först red man hästen böjd på böjt spår, och sen red man böjd på rakt spår, det var liksom steg nummer två.

Ni tänker fortfarande att rakriktning innebär spikrak häst. Läs det jag skrivit innan.
Att börja med AR kan för många betyda att man får slakta en massa "självklarheter":

Nej rakriktnign är inte samma som spikrak häst. Men hästen ska kunna arbeta så liksidigt som möjligt även rakt fram.

Själklart är liksidighet (rakriktning) ett mål. Men det går inte att få hästen schvungfull utan detta och utan schvung ingen samling.

KL
Jag börjar tro att om man rider AR ska man koncentrera sig på att rida diverse svåra rörelser och ur det försöka stärka hästen. Har jag fel? :confused: Inom "vanlig" dressyr bygger man upp hästen först och ökar kravet på samling successivt.

Själklart är liksidighet (rakriktning) ett mål. Men det går inte att få hästen schvungfull utan detta och utan schvung ingen samling.

KL
Jag börjar tro att om man rider AR ska man koncentrera sig på att rida diverse svåra rörelser och ur det försöka stärka hästen. Har jag fel? :confused: Inom "vanlig" dressyr bygger man upp hästen först och ökar kravet på samling successivt.

Och man pratar inte om schwung heller tror jag. Det blir bakvänt för mej att gå den vägen med de rörelser som ställer stora krav först, men utan att då kunna ha de kraven på kvalité i rörelsen eftersom hästen inte är klar för det.
Men, ja, jag förstår det så i alla fall, samt att det är viktigt att trampa långt in under tyngdpunkten medan jag tänker bära.

Sen kanske slutmålet blir samma, jag vet inte (ja frånsett då om man inom ar har slutmålet skolro ovan mark :bump:) . Men jag antar det det finns delar att lära av åt båda håll i alla fall.

Det ingår inte byten i vartannat, men vill man rida ett av ringproven i riddarskapet så ska man behärska det. Då har man en häst som är väldigt högt utbildad.

Men det är inget självändamål.

Fast det känns ganska meningslöst att diskutera eftersom vi hela tiden talar förbi varann. Jag får väl försöka hitta en bild på en böjd och samlad häst.

Fast då kan man ju säga att ingenting ingår i akademisk ridkonst eftersom det är helt valfritt vad du vill träna på. Även om skolorna ovan mark är av stor betydelse så finns det ju ingen som tvingar dig att rida dessa bara för att du rider akademiskt. Likväl ingen som tvingar dig att göra seriebyten även om det är vanligt förekommande.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag ingår i en ledningsgrupp som vid ett tillfälle varje månad gör en team-övning tillsammans, primärt för att vi ska lära känna...
Svar
5
· Visningar
386
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 528
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
878
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 032
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka