Slutartider

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Jenkan86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 916
J

Jenkan86

Hejhej!

Verkar vara många duktiga fotografer inne på forumet. Jag har försökt ändra slutartider på min Nikon D-60, men den vill liksom inte ända den så mycket som jag försöker. Är ngt speciellt man ska tänka på när man ändrar slutartiderna? Det står att det är för mörkt ibland, men ändå försökte jag fota i fullt solljus. Jag använder stativ och har bildstabilisator inbyggd i objektivet (som är 18-55). :confused:

Sv: Slutartider

På min kamera går det endast att ställa in slutartid 1/2 eller 1/3. Då har inte jag en nikon. Men avd säger bruksanvisningen då?

Hmm, är inte någon vidare duktig på min egen kamera så jag följer nu bruksanvisningen slaviskt ( efter att försökt fixa med vissa grejor i 1½ år) :D

Vad har du för ISO inställning? Vad har du för bländare? För att ha riktigt snabb slutartid behöver du ha större bländare (mindre siffra) och där hänger det ju på objektivet som sitter på.

Om du plåtar med stativ så stäng av VR, den letar efter vibration och hittar den inga (Med stativ skapar du minimala vibrationer) så rör sig VR elementet ändå och gör bilderna lite lite suddiga. Ps. VR käkar batteri till frukost, så stäng av VR när du inte behöver det så slipper du slösa på batteri.

Annars, gör som Madick säger! Det smidigaste för dig är kanske att ställa lägesväljaren (Den stora ratten) på A, så väljer du den minsta bländaren så får du automatisk den snabbaste slutartiden du kan ha!

Liknande trådar

IT & mobiler Jag vet att det finns många duktiga fotografer här så nu tänkte jag fråga om lite tips! Jag vanligtvis fotograferar enbart...
Svar
15
· Visningar
2 182
Senast: Madick
·
IT & mobiler Som jag skrivit i en tidigare tråd så har jag äntligen köpt en ny kamera, en Nikon D80 med kit objektivet 18-55. (ska införskaffa mig...
Svar
8
· Visningar
1 928
Senast: Irenes
·
IT & mobiler Hejsan. Har varit medlem länge men skriver inte så ofta, hoppas att alla som är duktiga på foto här kan hjälpa mig. Jag har ganska... 2
Svar
27
· Visningar
4 183
Senast: Nethril
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 951
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka