Instälningar för Nikon D80

Merwen

Trådstartare
Som jag skrivit i en tidigare tråd så har jag äntligen köpt en ny kamera, en Nikon D80 med kit objektivet 18-55. (ska införskaffa mig ett telezoom så fort jag får råd.)

Nu är det så att jag ska fota under hästveckan i bollnäs, tävlingar i hoppning,dressyr,fälttävlan,körning och massa mer skojj.

Grejen är dock att jag inte vet vilka inställningar jag ska använda mig av för att fota just hästar i rörelse.

Jag har försökt mig på de manuella inställningarna men tyvär inte lyckats något vidare bra ännu, trots konstant läsning av manualen, jag är väl lite seg antar jag ;)

Så jag tänkte att någon här kanske skulle kunna hjälpa mig med vilka inställningar jag kan använda mig av och hur jag gör för att ställa in dom.

Jag har försökt ändra slutartid/bländare men misslyckats totalt.

Om man nu ska fota manuelt, vilket läge ska man ha på "ratten"? M, A, S eller P ?

Välldigt tacksam för all hjälp jag kan få! :)

Senast ändrad:
Sv: Instälningar för Nikon D80

Är själv "Canonist" så jag vet inte riktigt hur D80 ser ut, men du borde ha någon fotograferingsmetod som heter "sport" eller liknande?

Annars finns det dom halvautomatiska lägena (A och S) kan du ta och fota med slutarprioritet (heter TV på Canon, och borde kanske heta S på Nikon, rätta mig någon om jag har fel?)

Då väljer du själv slutartiden så väljer kameran en lämplig bländare, och det är en fördel om du ska fota snabba rörelser, så välj en snabb slutartid som möjligt.
M:et på ratten = Manuella inställningar

Någon "Nikonist" som är mer haj på nikon kan gärna fylla i ;)

Senast ändrad:

Det du skall försöka uppnå är så snabba slutartider som möjligt för att frysa rörelser. Det får du genom att antingen ställa in manuellt, men det behöver du inte göra, för du har ett utmärkt semiautomatiskt läge i A på ratten. A står för Aperture priority där du väljer bländare och kamera väljer slutare åt dig anpassat efter bländare. Då väljer lägsta siffran du kan på bländartalet, ratten ovanför den röda strimman, där du har pekfingret. Då får du snabbast möjliga slutartid. Om den inte är snabb nog för att frysa rörelser så hög iso några snäpp. Du har isoknappen till vänster om skärmen. Håll in den och vrid med tumhjulet tills du når iso 400, räcker inte det så höj till 640 och sen till 800 osv.

Tack så jätte mycket! Jag får öva på syster imorn på hennes ridläger;)
Har du några andra tips sådär allmänt?:laugh:

Det du skall försöka uppnå är så snabba slutartider som möjligt för att frysa rörelser. Det får du genom att antingen ställa in manuellt, men det behöver du inte göra, för du har ett utmärkt semiautomatiskt läge i A på ratten. A står för Aperture priority där du väljer bländare och kamera väljer slutare åt dig anpassat efter bländare. Då väljer lägsta siffran du kan på bländartalet, ratten ovanför den röda strimman, där du har pekfingret. Då får du snabbast möjliga slutartid. Om den inte är snabb nog för att frysa rörelser så hög iso några snäpp. Du har isoknappen till vänster om skärmen. Håll in den och vrid med tumhjulet tills du når iso 400, räcker inte det så höj till 640 och sen till 800 osv.

du har inte fundarat på att anmäla dig som nikonlärare ;)
Ett alternativ till är att köra med P* läget fast rulla vrida på ratten på baksidan så att man får lägsta bländare som prioritet, borde ge samma effekt som A, men lite mer automatik från kameran sett.
Måste fråga någon på nikon om detta...

Dom behöver inte mig, det där klarar ju Janne så bra ;)

Är det inte bara slutartiden man kan shifta på P?

Dom behöver inte mig, det där klarar ju Janne så bra ;)

Är det inte bara slutartiden man kan shifta på P?
JO, men det blir ju många nya nikonister och Janne kan inte vara överallt...

Du drar ju ner bländaren till minsta på P läget och på så sätt så får du ju snabbast möjliga bild.
Eller är jag påverkad av lunchen nu...

Det måste varit jag som var påverkad av lunchen, för du hade rätt, man ändrar bländaren.

Dessutom har jag fullt upp med fotojobb för att hinna med att köra nikonlärare vid sidan av :D

Liknande trådar

T
IT & mobiler Funderar på om jag ska köpa ett ljusstarkt objektiv till min D60, hittat en här: http://www.dustinhome.se/pd_5010046445.aspx verkar... 2
Svar
21
· Visningar
2 625
Senast: via
·
IT & mobiler Hejsan. Har varit medlem länge men skriver inte så ofta, hoppas att alla som är duktiga på foto här kan hjälpa mig. Jag har ganska... 2
Svar
27
· Visningar
4 183
Senast: Nethril
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 951
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka