Slutet med häst som inte fick säljas

H

Hästen

Efter att ha gjort en rejäl paus från denna historia, så återkommer jag nu.För er som inte läst tidigare trådar handlar detta om en överlåtelse av en häst för 8 år sedan och som enligt avtal ej fick säljas vidare PGA vandringsrisken som gäller för främst varmbloden.
Enligt förra ägaren skulle hästen avlivas den dagen som jag inte kunde tillhanda ha den längre.
(detta stod ej i kontraktet utan var ett muntligt uttalande från dennes sida)

Då jag nu inte kan ha hästen kvar har jag tagit upp diskussionen med förra ägaren vad som skall göras då jag inte ville låta avliva hästen.
Det blev en jobbig diskussion som jag mådde mycket dåligt över.Jag var därför tvungen att ta en paus och fundera över vad jag verkligen ville, vad detta egentligen handlade om, hur jag ville bli bemött och vad jag stod för.

Med samlad kraft från mig själv och mina vänner (ännu ingen terapeft ;))så tog jag kontakt igen.Jag hade beslutat mig för att inte ge med mig angånde att behålla hästen i min ägo vilket jag gav med mig vid förra samtalet och jag ville ge det en chans att får sälja.

Förra ägaren vill nu inte det och man kan säga att en konflikt uppstod.Jag stod på mig
(vilket jag nu kunde göra eftersom jag visste vad JAG ville ;)).
Jag kan inte gå emot kontraktet och vill heller inte, utan ambitionen var den att jag ville att min häst skulle få ett fortsatt liv och därmed ge förra ägaren en chans att på egen vilja upphäva kontraktet eftersom hästen är fullt frisk, i sina bästa år och dessutom en mkt trevlig individ.
Nu lyckades jag inte och det finns inte så mkt mer för mig att göra än att behålla hästen eller att låta avliva den.

Egentligen har jag redan bestämt mig , eftersom jag inte beslutat att inte ha hästen kvar...., det är bara det att det är så oerhört svårt, hästen är och kommer alltid vara min älskling ,även om jag om nu gör ett val att inte ha den kvar.
Livet är hårt.

Hälsningar
Hästen

PS-----Kontraktet gäller juridiskt.
 
Vadå!?! :confused:...beror ju på om det finns ett vitesföreläggande i avtalet ;)...finns inte det så...nog för man vill följa avtal, men det här är ju i det närmsta löjligt. :mad:

En frisk häst ...hur grym får man vara? :devil: :devil:

Det FINNS GODA HEM...och är man NOGA så FINNER MAN DEM OCKSÅ...fattar hon inte det!?! :mad:
 
Trist då det är ont om välridna travare.
Men då är det nog bäst som sker!
Starkt beslut!
 
Jag är så ledsen för att det slutade så här tragiskt,

:cry:


//
Hästen
 
Måste kännas jättehemskt!
Men det är bättre att ta bort honom än att du som faktiskt älskar honom men inte vill ha honom har kvar honom.
Synd att förra ägaren inte gick att övertyga=(
 
Ett tråkigt beslut, men det verkar ändå som det känns rätt för dig.

Lycka till med din blivande häst :)
 
Tack Lobelia,
just nu känns det tyvärr inte alls aktuellt att köpa ny häst, men jag hoppas glädjen kommer tillbaka såsmåningom.
När jag höll på med allt detta kom jag även på att det inte enbart handlade om att jag ville gå vidare med en ny häst , utan reda upp ngt oklart i mitt liv, ta tag i ett problem som funnits där väldigt, väldigt länge.Att jag en gång för länge sedan ingått ett kontrakt som höll på att ta kål på mig och mitt samvete, och att ta tag i en relation till förra ägaren som faktigst var onaturligt underlägsen.
Som du sa vid ngt tillfälle, antingen tar man ut spökena ur garderoben och vädrar eller så sopar man dom under mattan.
Jag :bow: för den insikten.
Soppa under mattan går bra för en tid men förr eller senare kryper de ut.

Jag vet ju ändå vad jag gör och varför, vilka alternativ och möjligheter jag har och att jag måste göra ett val i livet.Jag försöker tänka på det och stå upp med fötterna på jorden och att inte klandra mig själv för detta.
Jag kan inte tvinga förra ägaren att sälja hästen.

Det är bara så oerhört smärtsamt, känns fruktansvärt overkligt.

//
Hästen
 
Re: Strö inte salt i såren

o tack alla ni andra för att ni angagerar er,
:bow:

//
Hästen
 
Du verkar vara en klok människa, det var ett svårt beslut du har tagit och även om det känns hårt just nu och en tid framöver så kommer du säker att hitta ut någon stans på andra sidan ganska snart. Jag antar att gardroben inte är tom än (vems är det :angel:) men lite mer ordning verkar det vara :).

Ta hand om dig vänen
Kram
Helena
 
Får man avliva en häst som är frisk och kry?

Finns det ingen chans till avlivning om man inte slår sönder ett framben (läst för många serier) eller ngt annat, så måste du kunna få sälja hästen?!

Veterinären avgör om hästen skall avlivas, det gör inte dom förra ägarna. Vore det inte bättre att dom köpte tillbaka hästen?

Hoppas att det löser sig och lycka till!!

Kram Favina :bump:
 
Självklart får man avliva en häst som är frisk, finns inget hinder för det.
 
Får man?? :eek:

Vi hade problem m en ridskoleponny som skulle avlivas pga fång, korsförlamning och det gick nästan inte igenom. Men då var det försäkring med och rörde och grejade. Problem m försäkringspengarna eller ngt, var det.

Kram Favina :bump:
 
Ja du får inte ut några försäkringspengar om du vill avliva en frisk häst, det är ju självklart, det är som att skrota en hel och fungerande bil och vilja ha ut värdet på försäkringen.

men att avliva den om man vill det så är det fritt fram, men nåon mer ersättning än själva slaktvärdet (från slakteriet) får du inte.
 
Om det på pappret är DIN häst är det även upp till dig vad du vill göra med den. Dvs rent juridiskt är hästen din egendom vilket inte någon eller något avtal kan ändra. Däremot om ni skrivit vite kunde du ev råkat ut för det. Det går alltså INTE att som fd ägare att kräva förköpsrätt el dyl med kontrakt eftersom när man väl sålt har du inten bestämmanderätt över egendomen. Vill du hellre sälja än avliva så tycker jag att du ska göra det. Ev låta fd ägaren få tillbaka hästen.
 
Ordet "löjligt" var inte riktat mot "HÄSTEN"...

...utan mot den som sålt hästen med sådana förbehåll. ;)

Visst det finns hästar som kan fara illa pga av dålig omvårdnad och varmblod ligger högt i riskfaktorn.Men att skriva med något sådant i kontraktet och inte ha förtroende för den som haft hästen i sin omvårdnad i 8 år att hitta en nya bra ägare...ja det tycker jag är för jävligt.

Att stå för sitt ord är starkt gjort :bow:,men att göra som säljare vidhålla kontraktet var däremot magstarkt :crazy:.För jag är helt säker på att hon hade funnit ett nytt bra hem åt honom. ;)

Till "HÄSTEN" vill jag bara säga...att du har gjort allt du kunnat och jag önskar att jag på något vis kunde hjälpa både dej och hästen! Ta till dej i ditt hjärta att han haft åtminstone 8 bra år hos dej...det är inte alla förunnat. ;)
 
Jag vet inte vad jag ska säga men jag är väldigt tacksam för att ni alla angagerar er så,

//
Hästen
 
Jag tycker att du fattat rätt beslut. Om hon inte ger sig så är det inte mycket att göra... Du ska absolut inte ha några samvetskval för att förra ägaren är dum i huvudet. Lycka till med ditt hästeri framöver, det blir bättre även om det inte känns så just nu!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 467
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 524
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 954
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 735
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Skatt
  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp