Bukefalos 28 år!

Slutet på året utmaning!

Jag har gjort min dagens, det märktes att musklerna var lite mer på noterna idag än vad de var igår. :D
Jag med! Kände mig ovanligt trött och var lite yr på min lunchpromenad. Så jag ställde in gymmet och tränade hemma istället. Tänkte först att jag bara skulle köra ett varv. Insåg att jag skulle överleva två. Körde ett tredje varv på ren tjurighet. Avslutade med tre varv mage. Så det blev ändå drygt en halvtimmes träning! 💪🏻
 
Jag hakar på med två saker:
  • Uppnå målet jag satte i början av året, nämligen att ha tränat 150 pass innan nyår. Jag kommer att få lägga på ett extra kol nu under de här sista sju veckorna eftersom jag varit sjuk och skadad oväntat mycket under året (bl.a. i borrelia och 2x magsjuka) och därmed ligger lite back. Men jag är motiverad och har lagt det på en väldigt rimlig nivå som innebär att det inte behöver vara världens svettigaste träningspass för att räknas utan även saker som hemmayoga och power walks kvalar in. Kravet är väl att det ska vara något som är ansträngande på något sätt och som jag medvetet gör under minst 20 minuter för den fysiska hälsans skull, typ.
  • Telefonen sätts i flygplansläge innan jag lämnar soffan för att gå och göra mig i ordning för natten. På så vis undviker jag att förkorta sovtiden genom att slöscrolla i sängen, och samtidigt blir det att jag läser mer böcker vilket jag älskar men sällan tar mig tid till.
 
Jag läste lite om att en del hade börjat med "15 minuter om dagen", då med städning (kanske va nån mer som hade gjort nått annat som jag missade, jag såg det nämnas i en tråd) så jag tänkte att jag skulle göra det med träning! Målet är att jag ska komma igång med löpningen igen, så 15 minuter och dagen ska jag köra nu - tänker att får man feeling så är det ju bara att köra längre, men minst 15 minuter OCH att jag måste tänka att det är bra med "bara" 15 minuter också! Annars har jag vart lite sådär att jag inte vill träna för kort tid - då är det ingen idé, och så blir det inte av alls. Men 15 minuter är faktiskt gott nog och bättre än ingenting!

Sen har jag denna vecka sett till att lägga mig närmare kl 23 än 00. Det känns redan bättre faktiskt, så det ska jag också ha som mål!
 
Jag hänger på med att läsa 15 minuter om dagen. Gärna på kvällen, i sängen. Då kan jag samtidigt passa på att sluta med en ovana, att ta med telefonen till sängen och skrolla eller spela mobilspel alldeles för länge...
Jag tänker försöka prova på (efter idé från psykologen) ha en skärmfri kväll i veckan. Då blir det nog en del läsning. Annars hade jag hakat på 15 min om dagen, men tror jag ska passa mig för att dra igång för mycket på en gång nu.
 
Har återgått till 10 000 steg om dagen sedan drygt en månad så det får vara det viktigaste målet att hålla i igen men styrke- och rörlighetsträning måste också inkluderas mer regelbundet. Ska testa appen Strong rider och se om det kan vara något, men lite svårt att formulera det som mål innan jag prövat på upplägget. Och så tror jag att jag hakar på Ica-klassikern igen från och med december, det är en utmaning som passar mig med delmål och någon variation men ändå ett långsiktigt upplägg.
 
Jag och min sambo har precis flyttat till Spanien och i samband med det gjort en uppryckning vad gäller träning. Älskar mat alldeles för mycket för att kunna hålla igen allt för mycket så det får bli träning för min del.
Har slarvat väldigt länge och det har straffat sig med en kass rygg så nu har jag bestämt att jag skall gå 3 ggr/vecka till gymet.
Är överlycklig över att ha hittat ett trevligt gym som inte känns skrämmande att gå till (har alltid haft svårt att känna mig hemma på gym annars), de har en bra 60 minuters cirkelträning 4 ggr/dag (2 cardio/2 styrka) så det finns gott om tider att välja på.
Känner mig jättepepp för första gången på länge. Har kört 5 pass hittills och träningsvärken håller på att ta död på mig men vad fasen😅
 
Jag har nyligen gjhort tva sma sma forandringar i min miljo som haft pinsamt stor effekt

1) Deletat Twitter appen fran forsta sidan pa telefonen. Jag har inte tagit bort appen, loggat ut, men den ar inte langre det forsta jag ser nar jag haller telefonen. Twitter anvandandet ner till typ 1 ggr/dag
2) Flyttat mobilladdaren till bokhyllan istallet for sangbordet - klassiskt, enkelt tips som funkar fantastiskt. Maste fixa en riktigt klocka dock, sa att jag vet vad tid det ar.

Siktar nog bara pa att fortsatta med dessa tva och "detoxa" mina digitala ovanor
 
Jag behöver skriva ett schema för när/var/hur jag ska träna känner jag, men jag körde ett kort pass yoga igår i alla fall. Och jag är på G med mina shakes.

Jag har tappat räkningen på hur många kapitel det blev idag, men ca en halv bok.
 
Jag och två kompisar gör 30 day challenge i november. Idag är alltså dag 18/30. Egentligen är det att man ska springa en mile, dvs 1,6 km, varje dag, men då går vi sönder. Vi har testat det med och aldrig lyckats fullfölja pga benhinneinflammationer, knäskador etc. Så nu har vi ett annat upplägg med 5 st aktiviteter vi får göra och så måste vi filma eller visa upp det i någon app att vi har gjort det.

Det är riktigt bra för det sociala tvånget är starkt och man vill inte vara den som är lat och maskar.
 
Jag tror jag måste justera min utmaning eftersom det slog mig att det snart är december och jag har köpt en massa chokladkalendrar till mig själv :angel:

Ska satsa mer på min träning istället, så det verkligen blir av som jag tänkt. Eftersom jag har en massa besvär med kroppen hela tiden bestämde jag mig för att köra en ny omgång av 30 dagars yoga (inkl. vilodagar) för att komma igång. Så idag blev det en halvtimmes yoga. Efteråt hade jag inte alls ont i kroppen, så det hjälpte.

Resten av dagen har bestått av att skissa/teckna, sedan ska det färgläggas.
 
Jag hakar på med två saker:
  • Uppnå målet jag satte i början av året, nämligen att ha tränat 150 pass innan nyår. Jag kommer att få lägga på ett extra kol nu under de här sista sju veckorna eftersom jag varit sjuk och skadad oväntat mycket under året (bl.a. i borrelia och 2x magsjuka) och därmed ligger lite back. Men jag är motiverad och har lagt det på en väldigt rimlig nivå som innebär att det inte behöver vara världens svettigaste träningspass för att räknas utan även saker som hemmayoga och power walks kvalar in. Kravet är väl att det ska vara något som är ansträngande på något sätt och som jag medvetet gör under minst 20 minuter för den fysiska hälsans skull, typ.
  • Telefonen sätts i flygplansläge innan jag lämnar soffan för att gå och göra mig i ordning för natten. På så vis undviker jag att förkorta sovtiden genom att slöscrolla i sängen, och samtidigt blir det att jag läser mer böcker vilket jag älskar men sällan tar mig tid till.
Veckan slutade på 4 träningspass vilket är helt enligt plan. Jag har lagt upp en plan för hur många pass jag ska göra per vecka de här sista veckorna, där jag tar hänsyn till andra händelser som kan försvåra, så det blir allt mellan 3-5 pass per vecka beroende på vad annat som händer.

Telefonvanan har jag hållit alla dagar utom igår, då jag kom med någon halvdan ursäkt om att det inte var så viktigt på helgerna när jag kan sova länge på morgonen. Tveksamt om jag godkänner min egen ursäkt, men det fick gå för igår i alla fall ;)
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 442
Senast: zassoo
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 337
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
668
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 313
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp