SM- finalen i fårvallning livestreamas på youtube 12 september!

Migo

Trådstartare
Första start är kl 08:30, totalt är det 15 ekipage som ska gå den stora internationella finalbanan med dubbelhämt (2 olika flockar med 10 djur i varje flock), drivning och sortering (fem märkta djur och 15 omärkta. De omärkta ska sorteras bort och de kvarvarande fem ska sen fållas in). Varje ekipage har 30 minuter på sig, men det tar sällan så lång tid.

Bland de 15 ekipagen finns både pappa till min Tass (Maria Winbergs Morse) och morbror till lilla Zoe (Mariette Östbergs Zizzt, som även vann unghunds-SM på nöt för en vecka sedan!) så vi kommer sitta bänkade och heja.

Om nån är intresserad av att titta så är det på den här youtubekanalen de kommer sända: https://youtube.com/channel/UCWai1ke0B0LPklIJQ6lFHsA

Jag kommer kunna svara på frågor här i tråden löpande under dagen, om det är nån som undrar över något 😁
 
Roy tyckte det var väldigt spännande när halvbrorsan gick till startpinnen! :D
241816257_4620444024672466_399461709166110912_n.jpg
 
Här låg alla och sov... 🙄 Pinsam nivå på flera rundor, med tydliga regelbrott som inte diskas (föraren får inte hjälpa till att ta djuren till fållan!!).

Ztills runda 😍
Ingen har brytt sig här eller förrän Sizzt började gå in, då blev det mkt spännande enligt Roy! :D

Jag har inte sett alla ekipage men reagerade också på att nån hjälpte till väldigt mkt. Men domarna verkar ju hårda, många som blivit diskade!
'
Vad som förvånat mig väldigt var delningen igår då så många förare gick med hunden mot djuren som delats av, det är ju för mig ett tecken på att hunden inte räcker till.
 
Ingen har brytt sig här eller förrän Sizzt började gå in, då blev det mkt spännande enligt Roy! :D

Jag har inte sett alla ekipage men reagerade också på att nån hjälpte till väldigt mkt. Men domarna verkar ju hårda, många som blivit diskade!
'
Vad som förvånat mig väldigt var delningen igår då så många förare gick med hunden mot djuren som delats av, det är ju för mig ett tecken på att hunden inte räcker till.
Ja, de diskade hårt på dålig djurhantering idag, och hunden som blev för trött. Jätteskönt att se!

Jag tycker över lag att det safeades mycket i både delning och sortering i helgen. En del fållade ju tom in fåren i princip helt utan hunden... Tråkigt att se att de inte litar på och vågar använda sina hundar!

Värdig vinnare, fåren älskade honom och rundan var kanonfin ❤
 
Ja, de diskade hårt på dålig djurhantering idag, och hunden som blev för trött. Jätteskönt att se!

Jag tycker över lag att det safeades mycket i både delning och sortering i helgen. En del fållade ju tom in fåren i princip helt utan hunden... Tråkigt att se att de inte litar på och vågar använda sina hundar!

Värdig vinnare, fåren älskade honom och rundan var kanonfin ❤
Ja de var väldigt värdiga vinnare! Överläget bäst!

Jag är inte så imponerad av vallningen som många visar på ik2-nivå, framförallt tycker jag det är så dåligt att fåren får tokgaloppera genom hela banan utan att man ens försöker sakta ner tempot, tycker inte det är god djurhantering och det borde ge poängavdrag. Inte för att jag får så lysande resultat på tävling, jag kan inte fråndriva rakt så tappar alla poäng där men mitt mål är alltid att det ska gå lugnt till utan att fåren släpar fötterna efter sig, sen blir det ju inte alltid som man tänkt sig men man måste försöka!
 
Ja de var väldigt värdiga vinnare! Överläget bäst!

Jag är inte så imponerad av vallningen som många visar på ik2-nivå, framförallt tycker jag det är så dåligt att fåren får tokgaloppera genom hela banan utan att man ens försöker sakta ner tempot, tycker inte det är god djurhantering och det borde ge poängavdrag. Inte för att jag får så lysande resultat på tävling, jag kan inte fråndriva rakt så tappar alla poäng där men mitt mål är alltid att det ska gå lugnt till utan att fåren släpar fötterna efter sig, sen blir det ju inte alltid som man tänkt sig men man måste försöka!
Ja, ffa vissa domare släpper igenom väldigt hårda drivningar tyvärr :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 894
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp