SM -fårvallning 2023

Finns ingen banskiss, trots stor TV så är det otroligt svårt att se hur hämten faktiskt ser ut?
Vad var problemet med första banan?
(Precis satt mig vid tvn efter att ha tillbringat förmiddagen i fårhagen).

Konstigt att hela sex ekipage fick köra innan man kom på att banan behövde åtgärdats, man tycket en domare skulle ha snappat upp efter typ två - tre ekipage?
 
Finns ingen banskiss, trots stor TV så är det otroligt svårt att se hur hämten faktiskt ser ut?
Vad var problemet med första banan?
(Precis satt mig vid tvn efter att ha tillbringat förmiddagen i fårhagen).

Konstigt att hela sex ekipage fick köra innan man kom på att banan behövde åtgärdats, man tycket en domare skulle ha snappat upp efter typ två - tre ekipage?
Enligt uppgift var det TL som till slut tvingade fram ett banbyte.

Jag är på jobbet nu, utvecklar det lilla jag vet när jag kommer in om en stund.
 
Dubbelhämtsbanan ligger så att första hämtet är till höger.

Andra hämtet låg på ett annat fält, med ett litet dike mellan och en staketlinje där de plockat ner eltråden som brukar sitta där. Stolparna står kvar, både hundar och får uppfattar det alltså som en staketlinje. Hunden är dold för föraren på vänsterhämtet, och måste jobba självständigt på en utgång som kräver att den -byter fält-. En vallhund som spontant går igenom staket och hämtar flockar bortanför staket är inte särskilt praktiskt. Vi måste kunna styra dem igenom, men de ska INTE gå över såna gränser i landskapet på eget initiativ. En sådan utgång är alltså helt opraktisk, för att inte säga rent idiotisk. Dessutom är det en stark stress för fåren att pressas mot vad de tror är sitt elstaket. Inte god djurhantering.

Nu är vänsterhämtet lagt på samma fält som resten av banan.

(Jag kan tillägga att det där med att korsa staketlinjer osv kan vara helt annorlunda på hemmaplan där hunden vet att det går snabbare att hoppa staketet för att ta sig ut än att springa runt till en grind tex. Men det är inte så de ska göra spontant på ny plats)
 
Jag väntar (troligen förgäves) på att få se domarnas olika poäng. Igår var det en extremt stor skillnad, skulle vara intressant att se dagens.
 
Jag har inte kollat SM alls men följt det som skrivs, verkar det inte ha avgjorts väldigt orättvist?
Det är ju såklart alltid lättare att vara på utsidan och tycka.
 
Jag har inte kollat SM alls men följt det som skrivs, verkar det inte ha avgjorts väldigt orättvist?
Det är ju såklart alltid lättare att vara på utsidan och tycka.
Hur menar du orättvist?

Jag reagerar på att domarna dömt så extremt olika, och att de vägrar publicera bedömningarna för topp 5... 😬
 
Hur menar du orättvist?

Jag reagerar på att domarna dömt så extremt olika, och att de vägrar publicera bedömningarna för topp 5... 😬

Vägrar? Dom hade väl top fem dolda för spänning inför prisutdelningen? Tänker att dom kanske lägger ut bedömningarna om det finns någon som har tid sen. :)
 
Jag har inte kollat SM alls men följt det som skrivs, verkar det inte ha avgjorts väldigt orättvist?
Det är ju såklart alltid lättare att vara på utsidan och tycka.

Jag tänkte på att flera av de hundar som fick gå om en gång till efter banändringen såg väldigt slut ut vid sorteringen. Men de kanske hade varit det ändå och det var säkert en avvägning på plats hur man skulle göra :)
 
Vägrar? Dom hade väl top fem dolda för spänning inför prisutdelningen? Tänker att dom kanske lägger ut bedömningarna om det finns någon som har tid sen. :)
De poängen är inte en del av det som läggs ut på vallreg, där syns bara varje hunds total.
 
Jag tänkte på att flera av de hundar som fick gå om en gång till efter banändringen såg väldigt slut ut vid sorteringen. Men de kanske hade varit det ändå och det var säkert en avvägning på plats hur man skulle göra :)
Jag håller med. Tyvärr svårt att göra nått åt när skadan väl är skedd. Det kloka hade ju varit att ha en ordentlig banläggning från start när det är en så stor tävling.
 
För mig som varit domare i styrkelyft (där man är tre domare i olika vinklar) och tävlat i bedömningssporter med mer än en domare tycker inte att det konstigt att bedömningarna skiljer sig åt.
Däremot ska de vara konsekventa, en domare som är hård är det genom hela startfältet och släpper inte plötsligt på sin bedömning för enstaka personer. Är man i lite olika vinklar kan det se ganska olika ut men nu vet jag inte hur domare i vallning sitter. Sen så ser olika domare olika saker, i lydnaden vet jag domare som drar för dubbelkommando stenhårt och så domare som knappt ser sånt om det inte övertydligt..
 
För mig som varit domare i styrkelyft (där man är tre domare i olika vinklar) och tävlat i bedömningssporter med mer än en domare tycker inte att det konstigt att bedömningarna skiljer sig åt.
Däremot ska de vara konsekventa, en domare som är hård är det genom hela startfältet och släpper inte plötsligt på sin bedömning för enstaka personer. Är man i lite olika vinklar kan det se ganska olika ut men nu vet jag inte hur domare i vallning sitter. Sen så ser olika domare olika saker, i lydnaden vet jag domare som drar för dubbelkommando stenhårt och så domare som knappt ser sånt om det inte övertydligt..
Det är väldigt ovanligt med så stora skillnader och som dessutom går åt olika håll. De två domarnas topp sex dag två var -väldigt- olika. Därför hade det varit intressant att se deras olika topp fem dag tre.
 
Det är väldigt ovanligt med så stora skillnader och som dessutom går åt olika håll. De två domarnas topp sex dag två var -väldigt- olika. Därför hade det varit intressant att se deras olika topp fem dag tre.

Vi brukade ha en överläggning efter tävling om vi tyckte att det var nåt konstigt med bedömningen. Det var inte ofta det var några konstigheter och de enstaka gånger bedömningen var helt uppåt väggarna fanns det oftast en enkel förklaring (tex funkis som skymt sikten i ett kritiskt skede eller att man suttit helt fel vinkel eller helt enkelt den mänskliga faktorn).

Det låter ju dock konstigt, även om ena domaren bedömer hårt så brukar ju ändå poängen överenstämma med den andras om än ligga lite lägre genom startfältet (det jag sett av andra grenar där det två domare eller fler domare).
 
Jag tänkte på att flera av de hundar som fick gå om en gång till efter banändringen såg väldigt slut ut vid sorteringen. Men de kanske hade varit det ändå och det var säkert en avvägning på plats hur man skulle göra :)
@Mig

Precis detta som kändes orättvist.
 

Liknande trådar

Hundträning Första start är kl 08:30, totalt är det 15 ekipage som ska gå den stora internationella finalbanan med dubbelhämt (2 olika flockar med...
Svar
6
· Visningar
1 170
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp