Små, smala öronproppar?

cherie

Trådstartare
Finns det väldigt små och smala öronproppar, tex någon variant till barn? Jag skulle behöva ett par bra öronproppar till nätterna så jag får sova bättre, vaknar av minsta ljud. Men jag har extremt små öron och väääldigt smala hörselgångarna också, så vanliga skumgummi-öronproppar i storlek small är för stora/breda...
 
Finns det väldigt små och smala öronproppar, tex någon variant till barn? Jag skulle behöva ett par bra öronproppar till nätterna så jag får sova bättre, vaknar av minsta ljud. Men jag har extremt små öron och väääldigt smala hörselgångarna också, så vanliga skumgummi-öronproppar i storlek small är för stora/breda...
Jag har också mycket smala hörselgångarna, och har aldrig kunnat använda "granar" eller skumgummiproppar. Nu har jag gjutna, men innan dess använde jag silikonproppar, det funkade bra för mig! Dessa är alltså som en geléklump som du formar och trycker in så det sluter tätt vid öronen. Brukar finnas på apotek :)
 
Finns det väldigt små öronproppar, tex någon variant till barn? Jag skulle behöva ett par bra öronproppar till nätterna så jag får sova bättre, vaknar av minsta ljud. Men jag har extremt små öron och väääldigt smala hörselgångarna också, så vanliga skumgummi-öronproppar i storlek small är för stora/breda...

Gjutna är nog det bästa men jag vet inte om man kan köpa såna som privatperson? Jag fick mina genom jobbet.
 
Jag har också mycket smala hörselgångarna, och har aldrig kunnat använda "granar" eller skumgummiproppar. Nu har jag gjutna, men innan dess använde jag silikonproppar, det funkade bra för mig! Dessa är alltså som en geléklump som du formar och trycker in så det sluter tätt vid öronen. Brukar finnas på apotek :)

Jag tror jag använt silikonproppar en gång för länge sen, jag tror de var lite väl stora (alltså själva klumpen stack liksom ut från örat) men de kanske finns i olika storlekar också, eller går klumparna att dela på? Sedan har jag för mig att man behövde byta ut silikonpropparna ganska ofta, stämmer det? Tänker att om jag ska använda dem varje natt så blir det ganska dyrt för jag har för mig att de kostade lite mer än vanliga och dessutom behövde bytas oftare, men kan minnas fel.
 
Inte den typen jag menar, men du kan ju testa om du vill :) silikonpropparna jag använde bytte jag väldigt sällan. Sen är det väl ett eget val, men jag hade inget emot att det blev lite dammiga eller så. Tror nog du borde kunna dela dem om du inte hittar några tillräckligt små..

De gjutna jag har är sånna här: http://bellman.com/sv/vara-losninga...emeyer.com/pdf/midnightsun_partial_draft4.pdf sjukt bra, men är ju en investering helt klart!
 

Prova inte såna! När man gör avgjutningar professionellt sätter man först in pads i hörselgången så att massan inte kommer för långt in och skadar hörselgången och trumhinnan.
Man kan absolut göra formgjutna som privatperson. Bellman och Symfon har speciella sovproppar som är mjukare i materialet än dom Ceta har.
Sovpropparna har inte heller nåt filter som blir hårt att ligga på så i dom kan man inte välja vilken dämpning man ska ha.
Vill man däremot kunna använda hörselskydden på konserter eller så är dom bättre som man kan välja dämpning.
 
Jag har jätteproblem med öronproppar (smal och krokig hörselgång) men Bellman Noizezz sitter perfekt. Kostade 300:- så varför jag inte köpt ett par tidigare är för mig en gåta... Det är inte alla som tycker att de sitter så skönt att de vill sova med dem, och om det här inte funkar i framtiden kommer jag skaffa ett par Bellman Chill (mjuka formgjutna). De andra formgjutna jag tittade på när jag jobbade med musik var alldeles för hårda för att sova med.
 
Finns det väldigt små och smala öronproppar, tex någon variant till barn? Jag skulle behöva ett par bra öronproppar till nätterna så jag får sova bättre, vaknar av minsta ljud. Men jag har extremt små öron och väääldigt smala hörselgångarna också, så vanliga skumgummi-öronproppar i storlek small är för stora/breda...
Jag har också otroligt små öronproppar. Har du provat silikonpropparna? De finns i barnstorlek också, och de ska inte sitta i hörselgången. Ett litet tips!
 
Jag använder ohropax (de klassiska).

Det är typ som små vaxklumpar man formar precis som man vill ha dom, de går att göra mindre också. Täpper till 100% och sköna att sova med samt kostar billigt.

Jag kan inte använda vanliga öronproppar då mina öron är sjukt små. Har stora svårigheter med hörlurar/in-ears och sådant också.
 
@Malibu_Stacy Tack så mycket för tipset, låter bra om det fungerar för andra med lika struliga öron/hörselgångar. Är det vanliga apotek som säljer dem? Ska kika imorgon! Så skönt att slippa slita med att försöka trycka in skumgummiproppar utan framgång, och man sliter och drar i örat men inte går det bättre för det...

@Sassy Det är ju främst sova jag ska göra, men absolut ett tips att spara om de andra inte fungerar. Har du small då eller? Vanligtvis är ju small alldeles för stort för mig med i alla andra typer av öronproppar, men dessa kanske är extra små?

Ska även ge silikonpropparna en ny chans om vaxpropparna inte är bra. Och tack så jättemycket @Malin_L för informationen, jag ska inte köpa dem :)
 
På bredden då eller? Har svårt att man kan få samma rundade form så de fortfarande sluter tätt?

Ja, både på bredden och längden :) Går ju att klippa t ex till en boll om det är enklare att få en sådan att passa.
Köp ett 10-pack och testa dig fram, det kostar ju inte särskilt många kronor.
 
@Malibu_Stacy Tack så mycket för tipset, låter bra om det fungerar för andra med lika struliga öron/hörselgångar. Är det vanliga apotek som säljer dem? Ska kika imorgon! Så skönt att slippa slita med att försöka trycka in skumgummiproppar utan framgång, och man sliter och drar i örat men inte går det bättre för det...

@Sassy Det är ju främst sova jag ska göra, men absolut ett tips att spara om de andra inte fungerar. Har du small då eller? Vanligtvis är ju small alldeles för stort för mig med i alla andra typer av öronproppar, men dessa kanske är extra små?

Ska även ge silikonpropparna en ny chans om vaxpropparna inte är bra. Och tack så jättemycket @Malin_L för informationen, jag ska inte köpa dem :)

Jag har köpt mina ohropax i Tyskland då jag bodde där under studietiden. En förpackning innehåller tio stycken eller något sådant för typ 3 euro. Men när jag googlade på Ohropax kom jag till en svensk sida som sålde (får inte länka direkt till en säljsida).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har väldigt små/smala/trånga hörselgångar och har svårt att hitta in ear-lurar som håller sig kvar i öronen. Jag byter alltid till...
Svar
10
· Visningar
538
Senast: Murray
·
Kropp & Själ Jag måste verkligen ha tag på hörskydd som jag kan använda när det är mycket runtomkring mig för det blir helt öronbedövande, jag hör...
2
Svar
20
· Visningar
1 101
Senast: Lyan
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 257
Senast: Whoever
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 327
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp