Små tjejer

Om din hund och Cattis har ett förtroende för varann och de litar på varann och du på dem, så är det väl bra för dig att få omväxling. :smirk:

Mitt problem är att jag har en SiberianHusky, som har svårt att ha förtroende för främmande. Främmande är i detta fall personer som inte bott med henne i ett år. Hon är väldigt reserverad och försiktig. Hon är självständig och knyter sig inte an till många människor. Det är t o m lättare att älska bollar än människor, i hennes värld. :crazy:
Av denna anledning vill jag inte att hon psykiskt ska bli lidande och bli tvungen att bli "hanterad" av en främling, bara för att jag inte har tid, ork eller lust, eller för att den personen vill "leka att den har en hund".
Jag placerar här min hund först och främst.
(Sen att jag är väldigt..."egoistisk" gör inte saken värre tror jag...) :smirk:
 
Nu måste jag protestera; Corgisar är INTE skälliga hundar :mad:! De ska visserligen skälla på korna när de vallar men inte i vardagen! Vet för jag har flera stycken och dom säger inte ett pip. Skulle mina skälla på folk när vi är ute och går hade dom åkt på hurving :o! Corgisar är mjuka hundar och väldigt lätta att fostra så eran hund verkar ha tagit över totalt (vilket i och för sig kanske inte är så konstigt om den hanteras av barn?)

Svar på huvudfrågan; skulle ALDRIG låta något barn rasta mina hundar trots att dom är väluppfostrade. Tycker det är fruktansvärt oansvarigt. Kan uppstå tusen oväntade händelser. Att de blir påhoppade av andra hundar, påkörda av mopeder eller bilar m.m. m.m. Har även sett hur småungar med hundar beter sig då grannen brukar skicka ut sina hundar med barn. De drar i hundarna, skriker, leker och hetsar dem. Nä tack...
 
Det har inte hänt än så länge men jag skulle säga nej.
Min hund går under speciella "vardagskommandon" måste göra vissa procedurer vid vissa tillfällen osv, massa att lära nån bara för en promenad, dessutom finns risken att det blir mer onytta än nytta av det hela.
Så nej tack.
 
Jag är realist. Jag vet vad som kan hända och tar ingen onödig risk bara för att roa någon unge.

Emellanåt är det lite trist att läsa och skriva här... ;) .. Jag är inte lika snabb på att uppdatera mig som du. Kan ju inte annat än håll med dig. :) :bow:
 
Ingen utanför familjen får gå ut och gå med hunden (grannarna med hundens "pojkvän" brukar ibland ta med henne ut)...
 
Då är allt jag läst i hundböckerna fel då?
Jag har frågat Welsh Corgi-klubben i Sverige innan vi skaffade corgisar och de sa själva att de är skälliga hundar. Uppfödaren har sagt det liksom flera rasböcker.
Corgisar är mjuka hundar och väldigt lätta att fostra så eran hund verkar ha tagit över totalt (vilket i och för sig kanske inte är så konstigt om den hanteras av barn?)

Och jag blir riktigt j-vla FÖRBANNAD när DU kommer och kritiserar min hundhållning och att min hund har tagit över familjen för att vi låter ett barn gå ut ibland med henne!!
Du är ju inte riktigt klok som kläcker ur dig såna saker, du vet inte ett skit om hur hon är annars! :mad: :mad:
Dessutom har vi ingen lekstuga hos oss, vi låter inte massa ungar hålla på henne, bara en som vi känner väl och hon började först gå ut när Xena var 2 år.

De drar i hundarna, skriker, leker och hetsar dem.

Det finns sådana ungar ja, men Cattis är inte sån.
*suck* Jag orkar inte på dina påhopp här bara för jag har en egen åsikt. Jag överväger faktiskt på att gå ut ut buke för man blir ledsen när man läser sådant här. :cry: :mad:
 
Bara för att rasen ha en högre benägenhet att skälla betyder inte det att man ska låta dem skälla.

Jag tycker det låter som om det brustit någonstans i uppfostran.
 
Jag vet isåfall inte var det brister. Jag har jättebra kontroll på henne annars och det spelar ingen roll om man tar tag i henne, försöker avleda henne med godis eller något annat som hon älskar.
Men jag tycker att Druvan kommer med rätt rejäla påhopp.
Ni vet inte hur vår relation ser ut, hon lyder mig i allt annat.
Jag hävdar rätt bestämt att vissa får väldigt lätta hundar att uppfostra och går omkring och "mallar" sig och ser ner på andra "ouppfostrade" hundar.
Xena har varit skällig enda sen valpstadiet, kommer alltid att vara och jag undrar just vad ni skulle åstadkomma om ni fick försöka "uppfostra" henne. :rofl: Jag skrattar för mig själv vid blotta tanken! :D
Vill dessutom påpeka att Xena inte på långt är vår första hund(vi har haft 2 innan)+ att min mamma har haft hundar i hela sitt liv) och att kunniga människor(hundpsykologer, uppfödare) har försökt få bort skällandet men det är omöjligt. Hon verkar ha någon blockering i huvudet men jag älskar henne ändå!! :love:
 
Jag kan gissa mig till var det brister och det är att få hunden och förstå att skällande inte är tillåtet. Iövrigt lyder ju hunden.

Jag har noll koll på corgis, men mina hundar ( dock av väldigt tyst ras) får sig en känga om de skäller utan anledning. Lyssnar de inte på tyst så blir det en smäll.

Om din hund har en stor benägenhet att skälla kan det krävas mer än att bara ta tag i hunden. Ju större motivation en hund har att utföra ett beteende, desto kraftigare korrigeringar krävs det för att bryta beteendet.
 
Jag vill iaf inte slå min hund, om hunden ska lyda mig i ett moment vill jag att hon gör det för att hon litar på mig inte för att hon är rädd för att jag ska slå henne igen.
Hellre får hon skälla! Det är inte mig det stör och ingen skadas ju av det iaf. Fast vissa verkar irritera sig på det rätt mycket.
Jag följer Kontaktkontraktet av Ewa Bodfeldt, det är en jättebra bok som jag rekommenderar dig att läsa!
 
Jag hävdar rätt bestämt att vissa får väldigt lätta hundar att uppfostra och går omkring och "mallar" sig och ser ner på andra "ouppfostrade" hundar.

Just i detta kan jag hålla med dig. Jag har själv en hund som många misstar sig på i flera avseenden. Även instruktörer och andra hund-kunniga människor har felbedömt honom. Jag är rätt nöjd ändå, så länge jag vet jag har rätt och vet hur jag ska hantera situationen. Nu är han dessutom rätt gammal så de problem jag haft är nästan helt borta i dag. Men det är rätt jobbigt när de med avsevärt 'fogligare' hundar kommer och mer eller mindre skall 'läxa upp' en som hundägare. Fast å andra sidan - när de själv får prova så tar de oftast tillbaka vad de nyss sa. :smirk:

När det gäller skällande hundar så håller jag delvis med Jadzia (jag vet att jag är tråkigt lika i uppfattning) men har även upptäckt att det är som det sägs: att man måste lära hunden att skälla på kommando innan man får ett bra sätt att få tyst på densamma. Det kanske kan vara ett tips när det gäller din hund?! :confused: Det fungerade bra på en av våra hundar.
 
Hejsan!

Men det är rätt jobbigt när de med avsevärt 'fogligare' hundar kommer och mer eller mindre skall 'läxa upp' en som hundägare. Fast å andra sidan - när de själv får prova så tar de oftast tillbaka vad de nyss sa
Ja, visst är det det!
Min hund kan skälla på kommando fast man märker att hon tycker det är lite olustigt. Jag har prövat att säga skall när en annan hund kommer mot henne men hon verkar ha glömt att det var olustigt innan och skäller av hjärtans lust. Dessutom tittade hundägaren på mig ganska argt när hon hörde vad jag sa, hon trodde väl att jag uppmuntrade min hund att bråka! :D
Efter det har jag slutat säga skall när det kommer andra hundar för då kanske hon får för sig att jag uppmuntrar henne. :crazy:
 
Jag säger inget om dina metoder är bra eller ej. Men jag vill bara inflika att alla hundar är individer och man kan inte förvänta sig att man kan lägga samma 'mall' på alla hundar och hundägares relationer. Det mesta som fungerar är bra, så länge hund och ägare har en bra relation. Att ta i med hårdhandskarna som Jadzia skriver, behöver nödvändigtvis inta vara negativt. Allt beror på hund och ägare.
 
Sen beror det ju på vad man menar med att "ta i med hårdhandskarna" Det längsta jag kan sträcka mig är att ta tag i hunden, tvinga henne att titta på mig tills hon undergivet börjar pussa mig. Detta fungerar i allt övrigt iaf. Men jag vill inte slå till min hund eller sparka henne.
Fast om man har en väldigt dominant hund, kanske man kan trycka ner han/henne i backen, fast det kanske är det du och Jadzia menar, inte att man ska slå eller sparka?
 
Min åsikt är att inte använda mer våld än nödvändigt, men samtidigt inte sätta gränser för hur mycket man skall ta i. Skulle en situation uppstå där jag av någon anledning t ex misslyckats med mitt ledarskap och där hunden kanske blir våldsam så gäller det att kunna och våga använda mer våld än vad man kanske först tänkt sig - OCH att inte tveka på den punkten. Tvekar man och hunden vinner den 'kampen' så har man långt mycket större problem än innan.

Sen skall man självklart se till att undvika extrema situationer och man skall jobba med att uppnå och förbättra sitt ledarskap. Vad jag ville med detta uttalande var att man bör inte vara rädd att ta till våld om så behövs. För det orsakar kanske mindre lidande för de inblandade än om man inte använder våld. Därmed inte sagt att man regelrätt och bokstavligt skall slå en hund med knytnävarna eller sparka den med kängorna på. Det gäller naturligtvis också att verkligen känna sin hund och veta vad man gör och när, samt vilken effekt man uppnår och varför. Återigen får jag ju inflika att man måste förstå hunden och dess språk. Det är absolut viktigast för en hundägare anser jag. Därigenom undviker man också till mycket stor del att komma i situationer där man skulle behöva använda våld.

Hoppas jag inte snurrade till det allt för mycket.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 143
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 678
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
10 435
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 866
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp