Små tjejer

Ja, visst är det det!
Min hund kan skälla på kommando fast man märker att hon tycker det är lite olustigt. Jag har prövat att säga skall när en annan hund kommer mot henne men hon verkar ha glömt att det var olustigt innan och skäller av hjärtans lust. Dessutom tittade hundägaren på mig ganska argt när hon hörde vad jag sa, hon trodde väl att jag uppmuntrade min hund att bråka! :D
Efter det har jag slutat säga skall när det kommer andra hundar för då kanske hon får för sig att jag uppmuntrar henne. :crazy:

Tror du fattade lite fel.... :confused: Du skall självklart inte använda 'skall' i den situationen. Detta skall du träna hemma först och främst. Det är först när hunden verkligen vet vad ett 'skall' är, som man kan få den att hålla tyst. När du sen möter andra hundar får du då använda dig av 'tyst' eller vad du nu hittar på för kommando.
 
Nej då, jag förstår rätt bra vad du menar.
Fast inlägget gäller väl inte mig och min hund utan rent allmänt?
För annars ser jag inget samband.
 
tjena, här kommer jag och smiter emellan. hur lär man sin hund att skälla utan att det går överstyr? jag har aldrig vågat lära mina jyckar det, men det kanske man skulle göra i alla fall. så, hur gör man?
 
Jo, jag föstod dig nog fel.
Måste påpeka att min hund vet vad tyst betyder och lyder det i sådan situationer då posten kommer(då hon ibland blir lite vild)
Men som sagt jag tror min älskade hund :love: har en sorts blockering i skallen när det kommer hundar som hon inte känner.
 
Ditt inlägg var till Sony men jag rycker in och svarar iaf. :)
Detta är taget från Min Bästa Vän av Marie Hanssson Hallgren:

Inlärandet:
Vi kan inte visa hunden vad den ska göra. Det är den tvungen att komma på själv. Men vi kan locka den till att skälla på olika vis. Det viktiga är att man sammanknippar ordet med ett skall av glädje eller uppfordran. Man får inte lära in att skälla när hunden är upprörd över något, tex när den vaktar. Då kan den lära in den upprörda känslan samtidigt.
Pröva med att fresta med en godbit. Eller med att binda den i kopplet och börja gå ifrån den.(Använd inte stryphalsband!) Du får försöka hitta den situation som gör att just din hund skäller glatt och uppfordrande.
När hunden börjar skälla så säger du ordet du valt och blandar det med beröm. Tex "Skall?...Braaa...Skall? Duktig hund!...Skall?...Fiiint!" När du börjar försöka tysta hunden måste du lugna, dämpa. Och belöna tystanden förstås.

Så där ja..*pust*, hoppas du uppskattar det för det var jobbigt att skriva! ;)
 
Jag har läst och den står i bokhyllan. Dock kräver jag viss vardagslydnad av mina hundar och det ska hållas oavsett om de vill det eller ej.
Att inte skälla ser jag inte som ett moment utan ren hyfs precis som att man inte biter på mattan och liknande.
 
Att trycka ned hunden i backen kan många gånger ge en hund som svarar emot, speciellt om hunden är osäker. En dominant hund kan också ge tillbaka.
Ger man sig in i en sådan fysisk kamp ska man vara helt bombsäker på att man går vinnande ur striden.

På vissa hundar fungerar trycka-till-metoden mycket bra. Med andra hundar kan man få ge en snabb smäll istället. Att vara fysisk mot sin hund är inte alltid fel, men det gäller att veta varför man är fysisk och hur man ska vara det. Annars är det bara ren misshandel.
 
Skulle gärna vilja veta vilka hundböcker du läst och vem i föreningen du pratat med som säger att Cardigans är skälliga :confused:? Påhopp eller inte- hävdar fortfarande bestämt att det brister i allmänlydnaden om en hund skäller ut folk, oavsett hur rar hon verkar i övrigt. Om hon t ex blockerar sig så finns det sätt att bryta blockeringen. Man ska aldrig acceptera ett sådant beteende oavsett ras. Tycker det är dumt att skylla på "att rasen bara är sådan". Detta ger rasen dåligt rykte helt i onödan, därför jag reagerade så starkt (ber om ursäkt om du tog illa upp). Jag är föresten själv aktiv i föreningen och har fött upp och sålt valpar (som inte har haft några problem med överdrivet skällande) så jag är väl insatt i rasen och cardigans små egenheter...
 
har noll koll på corgis, men mina hundar ( dock av väldigt tyst ras) får sig en känga om de skäller utan anledning. Lyssnar de inte på tyst så blir det en smäll.

Om din hund har en stor benägenhet att skälla kan det krävas mer än att bara ta tag i hunden. Ju större motivation en hund har att utföra ett beteende, desto kraftigare korrigeringar krävs det för att bryta beteendet.

Håller fulltsändigt med :bow:
 
Jag vet inte vad människan hette, men innan vi skaffade corgis(år -95) så ringde vi och rådfrågade dem(jag tror det var någon från stockholm).
Hon(det var en kvinna) sade att corgisar är rätt svåra hundar att uppfostra och att de kan vara mycket skälliga.

Dessutom min hund skäller inte ut folk, bara hundar hon inte känner. Och hur skulle du föreslå att man bryter blockeringen? :confused:
Jag Vägrar att sparka henne eller slå henne! Som sagt mig stör det inte och hon morrar inte eller håller på och skrämmer andra.
Det jag störde mig så enormt på var att du sa: Att vi hade ingen uppfostran för vi lät ett barn hantera henne.

så eran hund verkar ha tagit över totalt (vilket i och för sig kanske inte är så konstigt om den hanteras av barn?)

Jag tog verkligen illa upp och blev/är förbannad över att du kan säga en sådan sak. Att vår hund har tagit över helt? Hur kan du veta det? Hur vet du hur det barnet är som hanterar min hund? Det har jag förstås redan berättat men du verkar slå dövörat till.
 
Som sagt mig stör det inte och hon morrar inte eller håller på och skrämmer andra.

Nu kunde jag inte vara tyst längre.

Som hundägare blir jag mäkta besviken på att det finns sådan hundägare som du.

Du skriver att det inte stör dig när hon skrämmer andra.

Spelar ingen roll om du menar hund eller människa, det är lika illa.

Finns dom som har hundar som är rädda för andra hundar, inte blir det bättre av att möta dig, en människa som tycker det är ok för hennes hund att skrämmas.

Finns dom människor som redan är mycket rädda för hundar, inte blir det bättre av att dom möter sådana som dig.

Varför skaffade du en corgis? du viste vad du gav dig in på, men tydligen klarar du inte av jobbet riktigt fullt ut!

Det är inte hunden som är farlig här utan du.

Förlåt om jag är hård, men 17 så besviken man blev att det finns sådana hundägare.
 
Jag bor långt ute på landet och har inte drabbats av det mer än en gång och då löste hunden det: Hon vägrade gå med!
Hade det varit i stan eller min förra hund "nej tack aldrig i l ivet."
 
Jag menade självklart inte så!!!:eek:
Jag menade att hon inte skrämmer andra hundar för
hon skäller bara ljust inte dovt och hon morrar inte, har inga hotfulla signaler "ute".
Jag känner mig nu rätt förolämpad men jag förstår om du förstod mig fel jag kanske var rätt otydlig?! :D
 
Vill sammanfatta allt det här med följande inlägg:

Min hund skäller på okända hundar, hon ger inga hotfulla signaler. Hon skäller som sagt bara ljust och inte dovt och morrande. De som stör sig på detta är inte andra hundar, de brukar oftast inte kasta en blick på henne. Det är vissa andra hundägare som blänger på mig och tycker de är bättre än jag. Sådan attityd irriterar jag mig lite på.
Som sagt, ta hand om min hund, ha henne i 1 år eller mer och se om ni kan få tyst på henne(utan att slå henne!) sedan ska vi se vad ni säger. :D
Jag har växt upp med hundar i hela mitt liv, likaså min mamma, diverse hundpsykologer, kursledare + andra människor har försökt hjälpa oss, men det går bara inte.
Så där ja, har vi allt det här avklarat nu eller ska det bli mer klagande på mig? :angel:
 
Det ska jag göra, men när jag blir upprörd blandar sig ofta orden med varandra. :o Om jag såg någon som menade som du trodde jag menade med mitt inlägg skulle jag bli förbannad jag också! :devil:
 
Som sagt, ta hand om min hund, ha henne i 1 år eller mer och se om ni kan få tyst på henne(utan att slå henne!)

Man behöver inte slå in en hund respekt för att lyssna.

Men man måste vara så stark att man kan ta tag i hunden utan att få dåligt samvete.

Min hane kan fortfarande få ett återfall av kaxighet och då måste jag trycka ner honom. :smirk:
Och stitta honom i ögonen och morra.

Ja folk brukar stirra på mig undra va :devil: jag håller på med, men det rör mig inte i ryggen. Fäster han det betende att han får skälla och morra på andra hundar så har jag misslyckats som ledare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 143
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 678
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
10 437
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 867
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp