småhundsägare noll respekt?

Sv: småhundsägare noll respekt?

Jag och hunden var med om en otäck sak i skogen idag. Från ingenstans (som alltid) brakar ett rådjur fram på vägen ett par meter bakom oss och jag ser hur hunden laddar för att dra efter. En arg skarp tillsägelse och han kommer på bättre tankar, men det gjorde den stora svarta rottisen som jagade rådjuret oxå :S Där står jag mitt ute i skogen med min 5 kilos hund och en best som börjar trava mot oss! Långt borifrån hörs bestens mattes ljuva stämma som snällt och uppfordrande ropar på sin hund. Fort som satan upp med min hund i famnen och sen skrek jag argt över hela skogen att "nu får du röra på röv*n och hämta din hund". Som tur är räckte det för att få rottisen på andra tankar och den lommade tillbaka in i skogen. Men vad ska man egentligen ta sig till i en sån situation om den andra hunden inte hade kommit på bättre tankar?

Vi är nu inne i den perioden på året då man som hundägare är skyldig att se till att hunden inte stör viltet. Min hund är alldeles för het på att jaga för att få vistas lös i skog och mark. Det är koppel eller spårlina som gäller för hans del.

Tillbaka till ämnet: Jag har helt slutat bry mig på folk och deras hundar som jag möter oavsett storlek. Härom kvällen mötte vi en tant med något i mellanstorlek i koppel. Hennes hund hängde i kopplet och bjäbbde. Min hund gick ner på frambenen och gjorde en lekinvit utan att lämna min sambons sida (han höll i kopplet) och tanten började skrika i högan sky att sambon skulle hålla ordning på vår aggressiva best till hund....

Jag riktar min fokus på min hund och ställer krav på hans uppförande. Kommer det något farande så träffas det av min fot. Min hund är långt ifrån någon ängel men oftast så håller han sig på mattan om inte mötande hund bjuder upp. Han har en bit kvar innan jag är nöjd men för 12 månader sedan stod jag med en 14 månaders hund i handen som hade haft koppel på sig färre gånger än jag har fingrar på en hand.

Den enda fördelen med att småhundar som är ouppfostrad och kommer farande är att man kan lyfta upp dem i nackskinnet innan de hinner fram :devil:

Min lilla hund går ALLTID lös, utom när vi är i stadsliknande bebyggelse.
Hon är lydig - oftast. Men idag hände en nästan incident.

men idag så flög fan i henne och hon började skälla (världens löjligaste skall) och stod vid vägkanten på andra sidan vägen från dessa tjejer och bjäbbade.

Jättebra att din hund är lydig och kommer på inkallning!

Men här är ett problem; vi människor tycker att den lilla hunden bjäbbar löjligt men signalerna den sänder ut är inte sådana. Andra hundar uppfattar det som de sänds ut: kaxiga och hotande! Och kan reagera därefter.

Maja är faktiskt helt otroligt duktig på inkallning hon med och jag vågar nog påstå att jag litar på henne ang. det till 110 % (har arbetat hårt med den biten sen hon var valp)
Men även om JAG vet att min hund stannar och inte attackerar andra osv, så betyder ju inte det att andra i min omgivning vet samma sak. Därför får Maja Aldrig vara okopplad förutom tex. i sommarstugan osv där man vet att andra okända människor dyker upp hur som helst. Jag tycker att det är oansvarigt gentemot sin omgivning att ha sin hund okopplad. Väluppfostrad eller ej - det vet inte vi andra alltid om

Vi är nu inne i den perioden på året då man som hundägare är skyldig att se till att hunden inte stör viltet. Min hund är alldeles för het på att jaga för att få vistas lös i skog och mark. Det är koppel eller spårlina som gäller för hans del.

Varför du berättar det där för mig vet jag inte. Min hund skulle nog gärna jaga vilt om tillfälle gavs. Men tack vare hans låga medfödda jaktlustar (dock inte ickeexisterande) och det faktum att stopp kommandot fungerar idiotsäkert får han mer än gärna traska runt lös i skogen. Vi tillämpar frihet under ansvar vilket fungerar utmärkt för oss :)

Nu kom jag på mig själv med att ta det du skrivit personligt. Det kanske inte alls var så du menade...

Jag skulle bli asförbannad och se till att få bort den andra hunden från min egen.
Sedan skulle ägaren få sig en redig utskällning.

Vill dock påpeka att det även finns ägare till stora hundar som verkligen är totalt respektlösa mot andra människor

Varför du berättar det där för mig vet jag inte. Min hund skulle nog gärna jaga vilt om tillfälle gavs. Men tack vare hans låga medfödda jaktlustar (dock inte ickeexisterande) och det faktum att stopp kommandot fungerar idiotsäkert får han mer än gärna traska runt lös i skogen. Vi tillämpar frihet under ansvar vilket fungerar utmärkt för oss :)

Nu kom jag på mig själv med att ta det du skrivit personligt. Det kanske inte alls var så du menade...

Nä det var en allmän upplysning som man kan använda när man träffar på just de mindre begåvade människor som låter sina hundar springa lösa och jaga vilt såhär års. Jag visste inte om du visste och tänkte ge dig lite verbal ammunition om du råkade ut för samma händelse igen ;)

Skulle min hund av jaktras, ränna runt i skogen och jaga såhär års så skulle jag få huvudet avbitet verbalt alternativt bli anmäld, just för att det är en jaktras. Samma regler verkar inte gälla för hundar av bruks- sällskap- & blandras, åtminstonde inte enligt en del hundägare - men jag är inte bitter.... :p

Vill dock påpeka att det även finns ägare till stora hundar som verkligen är totalt respektlösa mot andra människor

De finns nog överallt oavsett hundens storlek. Tycker att jag har mött det mesta under det senaste året. Alltifrån hundar som börjar göra utfall på 15m håll till tanter som sliter upp sina morrande hundar och håller dem högt över huvudet och gallskriker (true story) för att man passerar med en stor hund.

Tycker det finns hundägare med även större hundar som ej har respekt för övriga individer.
Har inte märkt någon tendens till att just småhundsägare skulle vara ett större problem än andra hundägare.:confused:

Jag håller med, tycker det är respektlöst vare sig man har en liten eller stor hund. Men min erfarenhet är att det oftast är mindre hundar som kommer farandes. Kanske det är lättare att se mellan fingrarna om man har en liten hund, har man en stor hund "måste" man liksom göra något åt om hunden inte lyder. Jag vet inte men klart det finns småhundsägare som har jättebra koll och storhundsägare som har dålig koll.

Finns 2 hundar som jag inte gillar där jag brukar promenera, den ena är en pudel som alltid är lös och alltid springer fram och stannar några meter från min hund och står där och skäller..Ägarna gör aldrig något annat än att stå en bit ifrån och säga kom nu..kom nu (hunden lyssnar inte :angel:) Men var ganska kul jag hade med mig en kompis en dag när vi var ute och promenerade, vi mötte den här hunden och den kom farandes och vägrade gå därifrån. Jag har aldrig sagt något (för mesig kanske :o) men hon vrålar till ägarna "håll koll på hunden även om den är liten!!" Kan säga att de hämtade den ganska snabbt. Så kanske man slipper de framöver. :)

En annan mötte jag för någon dag sen, hans hund hoppar på min (ganska aggresiv) och han är rätt långt borta så jag tar helt enkelt tag i hans hunds halsband och lyfter bort den från min hund. Får sen stå och hålla i hunden tills han kommit fram..då får jag en utskällning för att jag tagit tag i hans hund :confused:

Det är ganska jobbigt när man försöker lära sin hund att man inte får hälsa på allt och alla och så kommer det hela tiden fram hundar som antingen är aggressiva eller så vill de "bara hälsa" :crazy:

Jag har nästan alltid min hund okopplad där det är tillåtet.
Jag tycker att man kan agera ansvarsfullt även om man har hunde okopplad. Vi möte med folk och fä går han antingen fot eller sitter fot. Men jag försöker läsa av den jag möter. Skulle jag ana hundrädsla i deras ögon lägger jag en hand på hundens halsband för att demonstrera att han inte kan komma åt dem. Möter jag barn så lägger jag alltid en hand på halsbandet.

Nu har jag mött en hel del småhundsägare som har noll respekt för omgivningen på kort tid. De verkar tinat fram nu då snön börjar försvinna...

hon stod bara och glodde (ingen tendens till inkallning) medans hennes lösa golvmopp sprang fram till min schäfermix och attackerade.
Men du, hur många är "en hel del" småhundsägare? Det intressanta är ju att du bara ger ett exempel såsom tråden egentligen bara handlade om en kvinna och hennes hund.

Jag är en småhundsägare och jag låter inte mina hundar attackera andra hundar. Däremot har jag på senaste tiden mött två stycken storhundsägare som gärna låter sina hundar attackera, inte bara mina små hundar, utan även mig. En bordercollie och en rottweiler. Båda hundarna fick känna på min högerfot och båda ägarna blev ifrågasatta. Det "värsta" är att detta var två hundar som var lösa mitt i stan. Hur tänker folk då??

Jättebra att din hund är lydig och kommer på inkallning!

Men här är ett problem; vi människor tycker att den lilla hunden bjäbbar löjligt men signalerna den sänder ut är inte sådana. Andra hundar uppfattar det som de sänds ut: kaxiga och hotande! Och kan reagera därefter.

Exact! Och om min Rottis svarar pa en liten hunds "lojliga" bjabbande med en rottis aggretion kan det ga riktigt illa. Som den lilla som bjabbade mot en rottis i min mammas hiss... och rottisen svarade med att bita EN gang... det var nog for att bita ihjal den lilla.

Tycker det finns hundägare med även större hundar som ej har respekt för övriga individer.
Har inte märkt någon tendens till att just småhundsägare skulle vara ett större problem än andra hundägare.:confused:

du kanske bor på fel ställe;) Här har var och varannan granne småhundar och faktiskt var de mer problem med stora lösa hundar då jag bodde mitt i stan :eek:

Jag hade nog försökt schasa bort hunden utan att röra den, så man inte åker på en anmälan, nu har jag inte läst alla inlägg som vanligt men jag kom att tänka på den här tråden nu imorse.
Var ute o gick med mina två hundar, kopplade då eftersom jag insett att jag måste ha den äldre kopplad enligt kommunstadgan. Valpen är alltid kopplad då han hittar på diverse bus.
Jag kom från en backe o från en "avtagssväg" (trottoar) kommer en kvinna med tre hundar en stor sak kopplad, o två små pudlar LÖSA. Okej jag säger inget om dom är lösa eftersom jag haft min stora lös fram till nu om man har pli på dom. Ena lilla pudeln sprang emot mina men stannade ca1 meter ifrån dom o visade hela garnityret.. Min valp har fått för sig att man måste resa ragg o skälla när man träffar andra hundar o denna situation gjorde det inte lättare att be honom sluta, han slutade men helt plötsligt hade jga tre hundar att hålla koll på för matte bara fortsatte att gå. jag var tvungen o ropa på henne att kalla in sin hund!! Jag kom ingenstans o jag hade precis börjat på vår promenad så vända var inget alternativ heller...Sen blir hon arg på mig för att jag försökte skrämma iväg hunden genom att stampa i backen o schasa...hmm
Så det finns folk till allt...behövde bara skriva av mig..hihih

KL!!

Tips till alla "småhundsägare"!

Det finns faktiskt en sak som snabbt och snyggt förhindrar näst intill alla "fula påhopp" på ens lilla hund!
Oavsett om påhoppen sker av främmande hundar ELLER främmande personer som "bara vill klappa den lilla, söta hunden!"

Nämligen: MINST TVÅ EGNA STORA HUNDAR! :D :) :D

Vid ett par tillfällen har främmande hundar - iof med vänlig inställning - "tagit sikte" på min lilla hund. Dessa hundar har dock ALLTID avbrutit sina "närmanden" när två, tre eller fyra 30+ kilos hundar slutit upp vid hennes sida ;)

Och exakt samma effekt brukar det faktikst bli på "Nej-men-vilken-liten-söt-man-vill-ju-bara-äta-upp....."-personerna! :D

/Swat

du kanske bor på fel ställe;) Här har var och varannan granne småhundar och faktiskt var de mer problem med stora lösa hundar då jag bodde mitt i stan :eek:

Isåfall tror jag att jag bor på rätt ställe ,eftersom det inte springer runt massa lösa hundar:D
Ok, då frågar jag mig har folk sina hundar lösa i stan??
Har nästan aldrig lösa hundar här, om dom inte är lite avsides ,ute i skogen osv..

Besök Humlegården mitt i Stockholm så skall du få se på hundägaranarki!! :mad:

Här släpper ALLA sina hundar vind för våg, utan någon som helst respekt för andra hundägare, promenderande, föräldrar med små barn osv.
Detta gäller oavsett om vi pratar om stora eller små hundar!

Ingen lyssnar dessutom om man ber dem kalla in/ta reda på sin hund...
Inte förrän man börjar sparka på allt för närgångna individer! Och då blir ägarna arga över att man försöker freda sina egna hundar...
Helt galet!

/Swat

Besök Humlegården mitt i Stockholm så skall du få se på hundägaranarki!! :mad:

Här släpper ALLA sina hundar vind för våg, utan någon som helst respekt för andra hundägare, promenderande, föräldrar med små barn osv.
Detta gäller oavsett om vi pratar om stora eller små hundar!

Ingen lyssnar dessutom om man ber dem kalla in/ta reda på sin hund...
Inte förrän man börjar sparka på allt för närgångna individer! Och då blir ägarna arga över att man försöker freda sina egna hundar...
Helt galet!

/Swat

Ush vad förbannad man skulle bli. Så otroligt oansvarigt. :eek:
Vi har lag på att man måste ha kopplad hund av en anledning....

Ok, då frågar jag mig har folk sina hundar lösa i stan??
Du läste uppenbarligen inte mitt inlägg i tråden. Jag bor i centrala Göteborg. En tvärgata till Kungsgatan för att vara exakt.

Folk borde inte ha lösa hundar i stan. Men folk borde absolut inte ha lösa hundar de inte klarar av att kontrollera i stan. Det är ju farligt för deras egen hund och de själva också.

KL
Jag har liten hund, som är aggresiv (det bottnar sig i att hon är rädd pga att hon har blivit jagad av X antal stora hundar). Men, jag har pli på henne! Hon går jämt lös, jag äger faktiskt inte ens ett koppel till henne. Är vi någonstans där det är mer folk eller trafik så går hon automatiskt fot och är max 5 cm från mig. Möter vi en stor hund så brukar jag ta upp henne.

Problem som jag har haft har varit med blandade storlekar, men det är BARA med stora hundar som man måste oroa sig även om de är kopplade. Det har hänt mig ganska många ggr att aggressiva stora hundar har anfallit, ägaren har tappat hunden, och där står jag. Min hund är tackolov väldigt snabb och smidig så hon springer lite sick sack runt mig.

Sist så fick jag tag på den stora hunden med båda händerna i nackskinnet och knäade honom i buken, sedan kastade jag honom ca 2 meter. Han såg ut som nån labbe/rottis/nåt mer grövre blandning... När jag hade gjort detta så satt han snällt och stilla där jag hade kastat honom medans jag kände igenom min lilla hund. Jag rådde sedan ägaren att söka hjälp med hunden... hon sa att han var hanhundsaggressiv så det var därför... yeah right... min hund är en tik upplyste jag henne om då!

summa sumarum är väl igentligen att det är ägarna det är fel på. Inte hundarna :cool:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker... 23 24 25
Svar
492
· Visningar
39 113
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag och min sambo har ett för mig STORT problem med vår BC på 3 år fyllda. Vi har väldigt mycket promenadvägar härikring där vi bor och... 2
Svar
31
· Visningar
5 403
Senast: lil-sis
·
Övr. Hund Hur gör man egentligen när man möter en lös hund? Visst är det lag på att man måste hålla hunden kopplad? Iallafall i bostadsområden...
Svar
13
· Visningar
1 624
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka