småhundsägare noll respekt?

Sv: småhundsägare noll respekt?

Själv har jag bara varit med om detta med stora hundar när vi är ute och går och börjar bli ruskigt less på alla "småhundsägare gör si och så..."

Med risk för att få på nöten, nog är det mer små hundar som tillåts uppföra sig hur de vill? De senaste tre åren kan jag minnas en stor golden som uppspelt skällt mot min hund och en dobberman som gjort någon slags halvhjärtat utfall, samt en lös golden som kommit farande. (+ den staff som bet min). Bland mindre raser (DP, blandisar, dvärgpudlar, JR osv osv så kan jag inte ens börja räkna. Lösa får vi fram minst en i veckan, utfall i koppel tror jag att jag ser dagligen.) Jag tror stenhårt på att de med stora hundar jäkligt snabbt märker att det är ett problem att hunden gör utfall och antingen jobbar på det eller köper en halti och kliver av vägen en bit. De FLESTA med småhundar håller bara i snöret och skyndar vidare.

Vi har några duktiga på promenadrundad som kör skvaller och klicker med sina små dock. Det är kul att se.

Visst är lösa hundar som springer fram ett problem. Hundar som drar i kopplet tycker jag dock inte man ska vara för snabb med att döma ägaren för. Man vet aldrig bakgrunden eller hur mycket ägaren jobbar med problemet.

Sen har jag ägt små hundar också och mycket som jag tänker på nu med stor hund hade jag inte respekt för då, tex att om någon hade problem med sin hund så gick man ändå förbi för att man bestämt det, man tänkte aldrig på vad som kunde hända om den andre tappade sin hund. Man är väldigt utsatt med en liten hund egentligen om det sker en olycka.

Fast alltså. Man måste ju få gå var man vill?

Visst är lösa hundar som springer fram ett problem. Hundar som drar i kopplet tycker jag dock inte man ska vara för snabb med att döma ägaren för. Man vet aldrig bakgrunden eller hur mycket ägaren jobbar med problemet.

?

För mig får de dra hur mycket de vill, men man ska som hundägare vara medveten om vilka signaler ens hund skickar ut när den ligger som en rem över marken och vrålar tio centimeter ifrån en annan hund vars ägare (tex jag) också jobbar satan för att hon ska gå förbi avspänt och med fokus på mig.
När ägarna dessutom missbedömer avståndet eller för tusende gången tänker att "IDAG springer hon nog inte ända fram" så att hunden når min, då blir jag heligt förbannad oavsett VARFÖR den andra gör så.

De som TRÄNAR med sina hundar och skvallrar, klickar eller något annat tycker jag är jätteduktiga och det har jag faktiskt skrivit i den här tråden.

Haha jo men hade jag kommit i kontakt med matten hade hon nog fått höra helt andra ramsor än en snäll upplysning *evil*

Sen tycker jag att misstag kan hända! Men om man märker att ens hund drar så springer väl varje normalt funtad människa efter? Eller åtminstone gör någon form av ansträngning för att ta tillvara på sitt vilddjur, stort som litet! Ropa snällt på hunden kan man gott göra när man tränar men inte i "skarpt läge". Hade denna hunds matte kommit efter sin best hade jag inte brytt mig på samma sätt som nu. En vacker dag får hon väl plocka upp resterna efter sin hund från den stora, hårt trafikerade vägen som går inte alltför långt från detta lilla skogsparti. Ne nonchalanta hundägare retar gallfeber på mig! Eller som hundägaren här i stan som sätter sig på ett fik och låter hunden springa vind för våg i centrum :S

Du läste uppenbarligen inte mitt inlägg i tråden. Jag bor i centrala Göteborg. En tvärgata till Kungsgatan för att vara exakt.

Folk borde inte ha lösa hundar i stan. Men folk borde absolut inte ha lösa hundar de inte klarar av att kontrollera i stan. Det är ju farligt för deras egen hund och de själva också.

Visst läste jag ditt inlägg:)

Tycker bara det är konstigt att folk går med lösa hundar i stan eftersom jag aldrig har sätt att folk gör det här, men det är väl skillnad på storstad och byhåla:D
Det är så mycket mer människor i Göteborg än här jag bor.

Hade aldrig vågat ha mina hundar lösa mitt i stan,pga av andra hundar , trafik osv..
Förstår att du blir upprörd av alla lösspringande hundar,hade jag med blivit..!!

Här möter man också hundar i stan som tvunget ska gå okopplade, visserligen oftast lydiga. Är en hund som brukar komma 20 meter innan sin ägare, den ska tvunget gå lös mitt på stan på gatorna och går alltid först, alltid får jag stanna med min hund och väntar tills ägaren gått ifatt sin hund och kopplat den för den stannar lydigt om husse säger det men vill gärna fram till min och hälsa. Men en sak jag har svårt att förstå är dessa som har hunden lös vid sin sida gående okopplade, om hunden ändå inte ska springa av sig utan gå jämte i stan så varför inte sätta fast kopplet? Är det för att visa, se vilken lydig hund jag har eller:)?

Vad skulle ni gjort i denna situation?

Jag är en sådan där hemsk människa som vrålar högt, viftar med armarna, går med hotfull kroppsspråk mot hunden och riktigt stampar i marken :devil:

Dvs skrämmer bort den lösa hunden oavsett den är stor eller liten. Har hittills inte träffat på nån hund som fullföljer impulsen att komma fram till mig i det läget :cool:

Om hunden BARA hänger som Cujo i kopplet

Nu blir jag ju lessen på ögat när ni baktalar min lilleman :(

Cujo som går så fint på slakt koppel och inte gör en fluga förnär, vad har han gjort för att förtjäna sådana påhopp?

Kunde bara inte motstå frestelsen iom att jag faktiskt har en Cujo i min ägo :D

Jag känner igen det där, iofs så är det i mitt fall hundar av varierande storlek som kommer springandes då och då lösa. I dom allra flesta fall har JAG skrämt bort den lösspringade hunden medans mina hundar suttit vid min sida bort från den andra hunden. Det kan vara svårt med hundar som gärna springer runt en men som sagt jag brukar kunna srkämma iväg lösa hundar ganska fort tack och lov.

Sist det hände var för nån månad sedan på kvällen när det var mörkt. En ung amstaff kom springandes och ville leka med min unghund. Min unghund som just nu är i slyngelåldern ville skälla men jag lyckades lugna ner honom och skrämma bort amstaffen också. När ägaren till amstaffen hunnit ifatt sin hund ursäktar han sin hund med att den bara vill leka. Då fick han veta att så vill inte min hund och att han bör öva inkallning med hunden för att slippa problem längre fram.

Jag kan tycka att det är riktigt otäckt när hundar kommer springandes på det viset, man måste försöka att inte själv hetsa upp sig även om det kan vara svårt.

Besök Humlegården mitt i Stockholm så skall du få se på hundägaranarki!! :mad:

Här släpper ALLA sina hundar vind för våg, utan någon som helst respekt för andra hundägare, promenderande, föräldrar med små barn osv.
Detta gäller oavsett om vi pratar om stora eller små hundar!

Ingen lyssnar dessutom om man ber dem kalla in/ta reda på sin hund...
Inte förrän man börjar sparka på allt för närgångna individer! Och då blir ägarna arga över att man försöker freda sina egna hundar...
Helt galet!

/Swat

Ja det kanske jag ska göra för att få mer erfarenhet av lösa hundar.:D

Att folk vågar släppa sina hundar,bara sådär:( ,hundar är djur och även om man har världens snällaste hund blir det inte alltid perfekt när denne träffar andra hundar både av samma och det motsatta könet.

Jag hade klöst ögonen ur den som börjat sparka på min hund..!!:D:D

Jag hade klöst ögonen ur den som börjat sparka på min hund..!!:D:D

Om min hund hade kommit lös och av någon anledning fått för sig att springa fram till någon annan hund/människa hade jag nog mest blivit tacksam för hjälpen, eftersom jag mest troligt varit så förbannad att jag inte ens kan kolla på hunden :D

Här möter man också hundar i stan som tvunget ska gå okopplade, visserligen oftast lydiga. Är en hund som brukar komma 20 meter innan sin ägare, den ska tvunget gå lös mitt på stan på gatorna och går alltid först, alltid får jag stanna med min hund och väntar tills ägaren gått ifatt sin hund och kopplat den för den stannar lydigt om husse säger det men vill gärna fram till min och hälsa. Men en sak jag har svårt att förstå är dessa som har hunden lös vid sin sida gående okopplade, om hunden ändå inte ska springa av sig utan gå jämte i stan så varför inte sätta fast kopplet? Är det för att visa, se vilken lydig hund jag har eller:)?

Ja jag går ofta med mina fyra lösa samtidigt för att visa hur odrägliga dom är:D

Det har jag varit med om däremot att människor har haft för lång lina på hunden / hundarna, inte heller bra:(..
Äldre damer som inte ser mer än en meter framför sig och har hunden några mil framför sig,det snackar jag om att ha koll:D:D

Jag har varit med om en lös hund i stan ska jag erkänna ,den jag mötte på kappahl när jag shoppade lite, jo det är sant jag shoppade samtidigt som en stor pitbull som inte hittade sin matte bland alla människor.
Visade sig efter ett tag att det var ett drogpoverkat par som glömt binda hunden,sedan glömt bort honom, efter två timmar hittade vi ägarna till den stackars hunden.

Om min hund hade kommit lös och av någon anledning fått för sig att springa fram till någon annan hund/människa hade jag nog mest blivit tacksam för hjälpen, eftersom jag mest troligt varit så förbannad att jag inte ens kan kolla på hunden :D

Jo du har en poäng i det hela:D, bättre än slagsmål eller att något annat inträffar..

Något som jag funderat över är varför jag aldrig har sett en småhundsägare tillrättavisa sin hund (som bara peka "fuck u" åt sina förare och fortsatt göra som de velat) som en storhundsägare ofta gör: trampar fram med tunga beslutsamma steg, mörk röst och sedan sugit tag i kinderna och läst lusen av den olydiga hunden? Småhundsägare går ofta fram till sina hundar, lyfter upp dem och går iväg eller helt sonika efter en evig tid lyckas hala in dem med ett (flexi)koppel. De här hundarna lär sig aldrig att deras utfall, smitningar, o d är fel. Varför uppfostras de på olika sätt? Ingen hund ska tillåtas springa fram på eget bevåg eller göra utfall mot vare sig hundar eller folk!

Något som jag funderat över är varför jag aldrig har sett en småhundsägare tillrättavisa sin hund (som bara peka "fuck u" åt sina förare och fortsatt göra som de velat) som en storhundsägare ofta gör: trampar fram med tunga beslutsamma steg, mörk röst och sedan sugit tag i kinderna och läst lusen av den olydiga hunden? Småhundsägare går ofta fram till sina hundar, lyfter upp dem och går iväg eller helt sonika efter en evig tid lyckas hala in dem med ett (flexi)koppel. De här hundarna lär sig aldrig att deras utfall, smitningar, o d är fel. Varför uppfostras de på olika sätt? Ingen hund ska tillåtas springa fram på eget bevåg eller göra utfall mot vare sig hundar eller folk!

Jodå både funderat och konstaterat att vissa människor borde nog lära sig mer om sina små älsklingars beteende. Det som är det tragikomiska i eländet är att de ofta ställer de kraven som de borde ha på sin egen hund, på andras. :cool:

Senast ändrad:

Jag hutar åt min lilla sötnos om hon är olydig på precis samma sätt som jag skulle ha gjort med min stora hund. Nu är hon 17 gånger så envis som min BC så effekten blir ärligt talat inte densamma. Jag kanske är i minoritet dock..

Säkert tillhör du en minoritet. För som jag skrev; jag har aldrig sett någon hundförare ta tag i kinderna på sin lilla hund och läsa lusen av den under de 16 år som jag har haft egen hund. Men har jag sett det åtskilliga gånger vid korrigeringar av stora hundar. Däremot skiljer sig inte berömmandet och belöningen av olika storlekar på hundar.

Säkert tillhör du en minoritet.
Det tror jag inte. Jag tillrättavisar mina små hundar om det behövs. Även ifall folk tittar etc. Många småhundsägare är rädda för vad andra människor ska säga ifall de tar tag i sin lilla hund, men det skiter jag fullständigt i.

Dessutom kan jag lova dig att min chihuahua har mer social kompetens än de flesta stora hundar jag träffat.

Det tror jag inte. Jag tillrättavisar mina små hundar om det behövs. Även ifall folk tittar etc. Många småhundsägare är rädda för vad andra människor ska säga ifall de tar tag i sin lilla hund, men det skiter jag fullständigt i.

Dessutom kan jag lova dig att min chihuahua har mer social kompetens än de flesta stora hundar jag träffat.

Samma här faktiskt. Men jag brukar dra mig för att säga åt min vovve på skarpen om andra människor finns omkring. Men det har blivit automatiskt ibland ändå, och men gud vad jag fått höra då... "var snäll med lilla hunden" osv...gaaah vad ännu mer förbannad man har blivit då. Men att behandla min vovve som storhund har gett resultat, jag har knappast kunnat få en lydigare hund, mer charmig och mer glad och trevlig mot allt och alla hon möter.

Kinderna? Med pincett då eller?;)

Nej, det gör jag inte på mina små. Och ev det simpla skälet att de skulle dö av fasa om någon gick på dem så hårt. Det räcker med att man skärper rösten lite och spänner blicken i dem så vet de att nu är det ngt riktigt illa.
De är väldigt veka och vill göra rätt.
Hade jag haft terriers kanske det hade behövts mer. Men nu har jag Pappisar.

Jag kan som småhundsägare dock hålla med om att många små hundar får göra mer som de vill än stora får. Här omkring är det gott om bjäbbhundar som hänger i kopplet och bjäbbar så de nästan stryper sig själva. Vissa kan bjäbba sig hesa så de tappar rösten i dagar.:eek: Och inte en enda tillsägelse. Inte ens då de gör utfall mot människor eller hundar.:eek:
Det hade ju aldrig gått att ha tex en bullmastiff som hänger med hela sin tyngd i kopplet ståendes mot det och skällandes i 40 min som promenaden kan ta. Det blir så mycket mer med en stor hund. Så folk stoppar dem nog lite tidigare. Små hundar märks inte lika mycket för allmänheten om de är olydiga.
Mina hundar ska vara tysta, gå där jag säger och inte ge sig iväg. Det gäller oavsett storlek.

Jag föredrar trots det att möta en lös och agressiv lillskit än en stor sak. En liten kan jag själv freda mig och mina små mot lättare än en stor. Mina har faktiskt bara blivit attackerade av stora lösa runt hemmet.
Det värsta var då två lösa vallhundar gav sig på mina och vallade den ena mellan sig medan de högg och kastade runt henne. Hon fick inga större fysiska skador som tur var. Men båda är totalförstörda mentalt vid hundmöten. De blir väldigt rädda trots träning med stora snälla hundar. Det går med de hundar de känner. Men med nya är det fasa varje gång. Inte roligt alls! Men de vet att de bara väger 3 kg och inte har något att sätta emot. Så möter vi stora hundar är de tryckta mot mig alt ålar sig mot mig så fort de kan.

Att låna buke-Cessans amstaff är bästa försvar. Som någon sa, då håller folk och hundar sig undan. De vet ju inte att hon är den kärvänligaste vovven i världen när de ser kampundsyttret.;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker... 23 24 25
Svar
492
· Visningar
39 113
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag och min sambo har ett för mig STORT problem med vår BC på 3 år fyllda. Vi har väldigt mycket promenadvägar härikring där vi bor och... 2
Svar
31
· Visningar
5 403
Senast: lil-sis
·
Övr. Hund Hur gör man egentligen när man möter en lös hund? Visst är det lag på att man måste hålla hunden kopplad? Iallafall i bostadsområden...
Svar
13
· Visningar
1 624
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka