Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Med risk för att få på nöten, nog är det mer små hundar som tillåts uppföra sig hur de vill? De senaste tre åren kan jag minnas en stor golden som uppspelt skällt mot min hund och en dobberman som gjort någon slags halvhjärtat utfall, samt en lös golden som kommit farande. (+ den staff som bet min). Bland mindre raser (DP, blandisar, dvärgpudlar, JR osv osv så kan jag inte ens börja räkna. Lösa får vi fram minst en i veckan, utfall i koppel tror jag att jag ser dagligen.) Jag tror stenhårt på att de med stora hundar jäkligt snabbt märker att det är ett problem att hunden gör utfall och antingen jobbar på det eller köper en halti och kliver av vägen en bit. De FLESTA med småhundar håller bara i snöret och skyndar vidare.
Vi har några duktiga på promenadrundad som kör skvaller och klicker med sina små dock. Det är kul att se.
Sen har jag ägt små hundar också och mycket som jag tänker på nu med stor hund hade jag inte respekt för då, tex att om någon hade problem med sin hund så gick man ändå förbi för att man bestämt det, man tänkte aldrig på vad som kunde hända om den andre tappade sin hund. Man är väldigt utsatt med en liten hund egentligen om det sker en olycka.
Visst är lösa hundar som springer fram ett problem. Hundar som drar i kopplet tycker jag dock inte man ska vara för snabb med att döma ägaren för. Man vet aldrig bakgrunden eller hur mycket ägaren jobbar med problemet.
?
Du läste uppenbarligen inte mitt inlägg i tråden. Jag bor i centrala Göteborg. En tvärgata till Kungsgatan för att vara exakt.
Folk borde inte ha lösa hundar i stan. Men folk borde absolut inte ha lösa hundar de inte klarar av att kontrollera i stan. Det är ju farligt för deras egen hund och de själva också.
Vad skulle ni gjort i denna situation?
Om hunden BARA hänger som Cujo i kopplet
Besök Humlegården mitt i Stockholm så skall du få se på hundägaranarki!!
Här släpper ALLA sina hundar vind för våg, utan någon som helst respekt för andra hundägare, promenderande, föräldrar med små barn osv.
Detta gäller oavsett om vi pratar om stora eller små hundar!
Ingen lyssnar dessutom om man ber dem kalla in/ta reda på sin hund...
Inte förrän man börjar sparka på allt för närgångna individer! Och då blir ägarna arga över att man försöker freda sina egna hundar...
Helt galet!
/Swat
Jag hade klöst ögonen ur den som börjat sparka på min hund..!!![]()
Här möter man också hundar i stan som tvunget ska gå okopplade, visserligen oftast lydiga. Är en hund som brukar komma 20 meter innan sin ägare, den ska tvunget gå lös mitt på stan på gatorna och går alltid först, alltid får jag stanna med min hund och väntar tills ägaren gått ifatt sin hund och kopplat den för den stannar lydigt om husse säger det men vill gärna fram till min och hälsa. Men en sak jag har svårt att förstå är dessa som har hunden lös vid sin sida gående okopplade, om hunden ändå inte ska springa av sig utan gå jämte i stan så varför inte sätta fast kopplet? Är det för att visa, se vilken lydig hund jag har eller?
Om min hund hade kommit lös och av någon anledning fått för sig att springa fram till någon annan hund/människa hade jag nog mest blivit tacksam för hjälpen, eftersom jag mest troligt varit så förbannad att jag inte ens kan kolla på hunden![]()
Något som jag funderat över är varför jag aldrig har sett en småhundsägare tillrättavisa sin hund (som bara peka "fuck u" åt sina förare och fortsatt göra som de velat) som en storhundsägare ofta gör: trampar fram med tunga beslutsamma steg, mörk röst och sedan sugit tag i kinderna och läst lusen av den olydiga hunden? Småhundsägare går ofta fram till sina hundar, lyfter upp dem och går iväg eller helt sonika efter en evig tid lyckas hala in dem med ett (flexi)koppel. De här hundarna lär sig aldrig att deras utfall, smitningar, o d är fel. Varför uppfostras de på olika sätt? Ingen hund ska tillåtas springa fram på eget bevåg eller göra utfall mot vare sig hundar eller folk!
Det tror jag inte. Jag tillrättavisar mina små hundar om det behövs. Även ifall folk tittar etc. Många småhundsägare är rädda för vad andra människor ska säga ifall de tar tag i sin lilla hund, men det skiter jag fullständigt i.Säkert tillhör du en minoritet.
Det tror jag inte. Jag tillrättavisar mina små hundar om det behövs. Även ifall folk tittar etc. Många småhundsägare är rädda för vad andra människor ska säga ifall de tar tag i sin lilla hund, men det skiter jag fullständigt i.
Dessutom kan jag lova dig att min chihuahua har mer social kompetens än de flesta stora hundar jag träffat.