småhundsägare noll respekt?

bengeten

Trådstartare
Nu har jag mött en hel del småhundsägare som har noll respekt för omgivningen på kort tid. De verkar tinat fram nu då snön börjar försvinna... Det innebär visst att man kopplar lös hundarna och låter de springa fram till varenda hund/människa de ser...:mad:
hon stod bara och glodde (ingen tendens till inkallning) medans hennes lösa golvmopp sprang fram till min schäfermix och attackerade. Givetvis svarade min hund på tilltal då hon inte var berädd på att hunden hoppade på henne bakifrån men min hund lugnade ner sig och var under kontroll trots att golvmoppen inte sluta att attackera...

Vad skulle ni gjort i denna situation? Det är ju inte första gången de händer...

Sv: småhundsägare noll respekt?

Nu har jag mött en hel del småhundsägare som har noll respekt för omgivningen på kort tid. De verkar tinat fram nu då snön börjar försvinna... Det innebär visst att man kopplar lös hundarna och låter de springa fram till varenda hund/människa de ser...:mad:
hon stod bara och glodde (ingen tendens till inkallning) medans hennes lösa golvmopp sprang fram till min schäfermix och attackerade. Givetvis svarade min hund på tilltal då hon inte var berädd på att hunden hoppade på henne bakifrån men min hund lugnade ner sig och var under kontroll trots att golvmoppen inte sluta att attackera...

Vad skulle ni gjort i denna situation? Det är ju inte första gången de händer...

Och det är alltså bara småhundar menar du? :grin:

Om du vänder på det hela då och tänker på för oss med småhundar då, när store bamsehundar kommer lösa. Det är inte heller så kul kan jag lova.
Men Självklart så ska man ha hunden i koppel och inte låta springa lös, och fram till vem som helst. :crazy:
Nu har ju jag sån tur att Maja (dvärgpudel) är så liten så för mig är det bara att snabbt lyfta upp henne om det kommer någon.

Dra bara inte alla oss småhundägare över en kam. Storhundsägare finns det också gott om som ställer till det :d

Jag skulle ha skrikit: KOPPLAR DU INTE HUNDEN SÅ ÄR DEN DÖD SNART!!!

sant ;) men ser jag en hundägare med stor lös hund eller flex eller bara ser att de har noll koll går jag en annan väg..men småhundar springar fram som en kanonkula och du ser dom inte lika lätt..man blir lätt överaskad :crazy:

De finns smådjursägare som visar respekt även storhundsägare som inte gör de men där jag befinner mig r mest majoriteten småhundsägare men noll respekt..

Och det är alltså bara småhundar menar du? :grin:

Om du vänder på det hela då och tänker på för oss med småhundar då, när store bamsehundar kommer lösa. Det är inte heller så kul kan jag lova.
Men Självklart så ska man ha hunden i koppel och inte låta springa lös, och fram till vem som helst. :crazy:
Nu har ju jag sån tur att Maja (dvärgpudel) är så liten så för mig är det bara att snabbt lyfta upp henne om det kommer någon.

Dra bara inte alla oss småhundägare över en kam. Storhundsägare finns det också gott om som ställer till det :d

:bow: :bow:

Kan vi inte bara kollektivt säga att vi avskyr hundägare som släpper sina hundar utom kontroll OAVSETT storlek!

Jag blir lika irriterad/förbannad oavsett om det kommer en JR-terrier eller om det kommer en schäfer!

Däremot kan ju skadorna rent krasst bli MYCKET större om det är en stor hund som kommer med "onda avsikter" än om det kommer en "4 kilos skrutt" med samma inställning.

/Swat

Håller med... Jag blir absolut inte lika rädd om en liten pudel hänger i kopplet och morrar, än om en stor schäfer gör det. Inte Lovis heller uppenbarligen, då hon glatt höjer svansen och ser stöddigt på de "små råttorna" (för hon är ju själv så stor) men om det kommer en bamsehund är det inte alls lika kul längre...

Jag kan dock hålla med lite om att (just här i Uppsala centrum) är det fler mindre hundar som får gå vind för våg. Oftast äldre damer som har ett par miniatyrhundar som hänger i flexikopplet och skäller och morrar. De har liksom noll koll på sina hundar. Sen finns det lika många stora hundar som beter sig så, men där försöker ägarna iaf gå omväg/hålla i hunden med kort koppel/säga åt/sätta ner etc.

Upplever dock personligen inte att det är några problem här, men det kanske mest är för att det är väldigt få personer som har sina hundar lösa :). Det är i princip jag och en granne med en stor pudel.

sant ;) men ser jag en hundägare med stor lös hund eller flex eller bara ser att de har noll koll går jag en annan väg..men småhundar springar fram som en kanonkula och du ser dom inte lika lätt..man blir lätt överaskad :crazy:
Småhundar är snabba ja. Men storhundar är Stoora ;) Även om jag tar upp Maja i min famn så kan jag lova att när en stor best kommer fram, så blir man fortfarande skitnervös och rädd att den ska hoppa på mig. Småhundar kan bita tag i mina ben typ på sin höjd och lättare ändå att stoppa.
Jag lovar - tro mig. Stora hundar är INTE kul. Jag vet! Jag vart nerbiten och omkullslängd av en för något år sen. Mitt ben var inte fint på många veckor.

Men som sagt, man ska ha Alla hundar kopplade. Oavsett storlek. :)

Det är inte roligt att möta lösa hundar överhuvudtaget men nu befinner jag mig att äga en stor hund så jag kan bara utgå från mitt perspektiv.
Jag har varit på kurser med blandade storlekar och det är de med små hundar som visar minst respekt. Ska man ha sina hundar lös och alla är i slyngelåldern så "skrattar" de med små hundar när deras gör tvärt om och kanske springer iväg till större hundar. Vi som då har större hundar som också har svårt att stanna vid ens sida blir ju väldigt störda när några får rusa runt och att det inte gör något. Nu är ju ens hundar inte i slyngelåldern i all evighet utan tillslut så lär ju alla sig att stanna men det är ett fenomen som jag upplevt fler än en gång på kurser som jag har gått på.

Sen har jag ägt små hundar också och mycket som jag tänker på nu med stor hund hade jag inte respekt för då, tex att om någon hade problem med sin hund så gick man ändå förbi för att man bestämt det, man tänkte aldrig på vad som kunde hända om den andre tappade sin hund. Man är väldigt utsatt med en liten hund egentligen om det sker en olycka.

Jag har även varit med om en "avmätning" när jag stått med min hundar utanför en affär och det kommer en ung människa men en liten jr och går så nära som möjligt för att kolla reaktionen på mina. Varför gör man så? Fanns inte tanken på vad som kunnat hända om mina inte suttit kvar utan slitit sig.

Men en lös golvmopp är väl ingen fara? Hade varit värre om det hade varit en hund;)

Jag blir ärligt lite trött på dessa uttryck om småhundar. Räcker det inte att kalla en småhund för just en småhund? Det är väl lika illa vilken hund som än springer omkring lös utom kontroll, liten elle stor?

Man kan ju onekligen undra med vissa som har små hundar om de inte förstår vad som faktiskt kan hända när de släpper fram dem till betydligt större, okända hundar. Själv tycker jag att det är väldigt obehagligt när det springer fram stora hundar till min fem-kilos vovve och då har jag själv inte valt att hamna i den situationen.

<snip>
Däremot kan ju skadorna rent krasst bli MYCKET större om det är en stor hund som kommer med "onda avsikter" än om det kommer en "4 kilos skrutt" med samma inställning.

/Swat

Inte nodvandigtvis... Om en liten hund kommer och attakerar min Rottis (vilket har hant flera ganger) och jag inte ser vad som ar pa gang att handa langt i forvag och har full kontroll pa min nar den lilla attakerar kan den mycket val bli dodad i ett forsvars hugg fran min.
Det hande faktiskt i hissen hos min mamma soder om Stockholm. En granne med stor rottis var pa vag ut ur hissen nar liten ulltuss morrande kastade sig mot rottisen, som svarade genom att bita nar attacken kom och den lilla dog.

For att inte tala om agaren till den lilla som kom skrikande till mig att inte sparka hennes hund nar jag forsokte halla undan den fran min rottis med foten nar den forsokte attakera henne. Jag fragade om hon hellre sag att min hund at upp hennes:crazy:

Senast ändrad:

Men en lös golvmopp är väl ingen fara? Hade varit värre om det hade varit en hund;)

:rofl: :rofl:

kl

Jag är med er, det är inte trevligt när någon hund springer fram helt utom all kontroll, men helt klart värre när det springer fram stora hundar.
Här i stan där jag bor har det dock aldrig sprungit fram någon större hund (TACK OCH LOV!) men desto fler av den mindre modellen. Som någon påpekade är det det fina vårvädret som lockar ut dom verkar det som, för jag har då inte sett röken av dom under hela vintern... :confused:

Häromdagen kom jag med min kopplade hund och såg på avstånd en kä**ing med en dvärgschnauzer okopplad komma gåendes på vägen. Jag stannar, lite avvaktande, då jag inte ser några tendenser från hennes sida att ta fram kopplet, vägen var smal och vi skulle passera dem för att komma vidare på vår promenad.
"SKA DU GÅ NER HÄR?!" ropar hon till mig och saktar in, hennes hund blåser upp sig till den dubbla storlek och börjar så smått bjäbba, fast står kvar vid hennes sida.
"Ja, jag hade tänkt det, men jag kan gå runt stolpen här så du kan gå förbi" försökte jag, väldigt sympatisk för att vara mej får jag väl lov att säga.
"Men är det okej att dom hälsar eller är din inte snäll??" frågar hon då.
"Näe, jag vill inte att dom hälsar, han kan bli lite ilsk när främmande hundar springer fram till honom"

.......

Så börjar hon gå och hennes j*vla hund kommer flygande som ur en kanon och gör världens hopputfall mot min hund.
Min hund, som ju som sagt inte gillar när oartiga hundar bara springer rakt på, speciellt inte skällande åbäken, skäller så klart tillbaka.
"Det är ingen fara, han brukar göra så!!" skrattar k*rringen, och gör inte ens en ansats att försöka komma och hämta sin hund. "Dom är visst lika rädda båda två!!" säger hon sedan.

Behöver jag säga att jag ångrar att jag inte sparkade till hunden när den kom farandes? Jag var arg resten av kvällen. Sablar att folk inte kan hålla bättre koll på sina hundar!? Jag var så chockad över hennes bekymmerslösa beteende att jag inte ens kom mej för att skälla ut henne!! Gick bara helt mållös därifrån, ilskan kom efter femtio meter men då var hon ju redan puts väck. GAAAAA

Med risk för att få på nöten, nog är det mer små hundar som tillåts uppföra sig hur de vill? De senaste tre åren kan jag minnas en stor golden som uppspelt skällt mot min hund och en dobberman som gjort någon slags halvhjärtat utfall, samt en lös golden som kommit farande. (+ den staff som bet min). Bland mindre raser (DP, blandisar, dvärgpudlar, JR osv osv så kan jag inte ens börja räkna. Lösa får vi fram minst en i veckan, utfall i koppel tror jag att jag ser dagligen.) Jag tror stenhårt på att de med stora hundar jäkligt snabbt märker att det är ett problem att hunden gör utfall och antingen jobbar på det eller köper en halti och kliver av vägen en bit. De FLESTA med småhundar håller bara i snöret och skyndar vidare.

Vi har några duktiga på promenadrundad som kör skvaller och klicker med sina små dock. Det är kul att se.

Fast jag kan tycka att det är MITT problem om min lilla hund hänger som en rabiat cujo i kopplet och DITT problem om din stora hund svarar upp! Så länge min hund är kopplad och hindras från att komma i närheten av din hund ser jag inte varför du ska anmärka på det.

Om jag måste träffa på en lös hund väljer jag all gånger en liten framför en stor och den lilla skulle få sig en känga om den tog sig friheten att hoppa på min. En stor hund skulle jag inte alls var lika kaxig mot :P

Alla verkar tro att lydnaden kommer samtidigt som våren, har mött väldigt mycket lösa hundar den sista veckan. Kanske hundar och ägare börjar tina fram nu när snön börjar smälta bort. Extra rädd är jag nu eftersom att kennelhostan börjar sprida sig här :(

/Swat

jo de har jag själv erfarnhet då min förta hund(sheltie) blev påhoppad av en lös hanhundsaggressiv BC-blandning inomhus..de slutade med lång rehabilitering och ett bakben fattigare:(

Men min nuvarande hund av model schäfermix är osäker på hundspråk pga sitt tidigare liv och flera ägare före mig innan hon kom till mig då hon var 8månader. Hon låter som hon vill döda hunden som kommer men är i själva verket jätteglad och vill hälsa men blir frustrerad att inte kunna hälsa. Jag tror inte hon skulle attacker men jag vet att måste hon kommer hon försvara sig. Jag vill ej heller att hundar kommer framspringande för sådanna hundar förstör mkt av vår träning. Jag vill välja vilka hundar som verkar ok att träffa.

Har träffat flera hundägare som skiter i vad deras hund gör, ägare 700m bort hunden som de har noll koll på springer fram till oss. Skriker "ropa in hunden" får till svar "det är lungt min hund är snäll" går sakta fram och hämtar hunden för att den ej kunde inkallning (detta var på en gräsplätt mellan 2 bilvägar som var hårdtrafikerade)
En aggressiv BC-blandistik attackerade min hund, vi hann bara höra hur den kom springande och morra och gläfste sen rök hundarna ihop. Ägarens kommentar var "ja tappa kopplet då jag knöt skon" minns ej att de fanns ett koppel... skälld ut henne och sa att hon sa ha munkorg på hennes tik...de visade sig att hon visste att hennes tik hatade min och hon bode i huset mittimot... Min hund fick bett över nosen, hennes skadades ej. så visst har storleken betydelse hur mkt skadad ens hundar blir vid möten...

Fast jag kan tycka att det är MITT problem om min lilla hund hänger som en rabiat cujo i kopplet och DITT problem om din stora hund svarar upp! P

I förlängningen blir det lätt ditt problem om du måste använda bajspåsarna för att kunna frakta din hund till veterinären, men visst håller jag med.

Om hunden BARA hänger som Cujo i kopplet och kopplets ankare har parkerat tillräckligt långt ifrån mig och min hund, dvs kopplets längd + några centimeter till så bryr jag mig inte särskilt och det gör inte min hund heller.
Om hunden når fram trots kopplet eller inte sitter fast i änden på det blir det lite krångligare.

Nu ska vi kanske inte gå in på detaljer men inte skulle jag låta min hund stå kvar på backen om det kom en stor best mot honom som var sugen på ett mellanmål. Nej min hund skulle illa kvickt bli upphalad i famnen och då är sannolikheten mkt stor att besten skulle få tag på någon av mina kroppsdelar = mycket större chans att den andra hundens ägare får rättsliga och andra konsekvenser. Men jag förstår ditt resonemang.

Jag och hunden var med om en otäck sak i skogen idag. Från ingenstans (som alltid) brakar ett rådjur fram på vägen ett par meter bakom oss och jag ser hur hunden laddar för att dra efter. En arg skarp tillsägelse och han kommer på bättre tankar, men det gjorde den stora svarta rottisen som jagade rådjuret oxå :S Där står jag mitt ute i skogen med min 5 kilos hund och en best som börjar trava mot oss! Långt borifrån hörs bestens mattes ljuva stämma som snällt och uppfordrande ropar på sin hund. Fort som satan upp med min hund i famnen och sen skrek jag argt över hela skogen att "nu får du röra på röv*n och hämta din hund". Som tur är räckte det för att få rottisen på andra tankar och den lommade tillbaka in i skogen. Men vad ska man egentligen ta sig till i en sån situation om den andra hunden inte hade kommit på bättre tankar?

Jag som har liten hund tar genast åt mig -

Min lilla hund går ALLTID lös, utom när vi är i stadsliknande bebyggelse.
Hon är lydig - oftast. Men idag hände en nästan incident.

Vi bor alldeles i närheten av en hundklubb och det kom två tjejer gående med sina hundar på vägen, min hund brukar aldrig reagera, men idag så flög fan i henne och hon började skälla (världens löjligaste skall) och stod vid vägkanten på andra sidan vägen från dessa tjejer och bjäbbade. Jag själv hörde henne (var inne i en byggnad på samma sida vägen som min hund) och hörde också de andra säga åt min hund att stanna och hon stannade, så fort jag kunde kallade jag på hunden och hon kom till mig. Tur att hon inte bara lyder mig utan även inser att stanna betyder stanna även om ngn annan säger det.

Jag är glad åt att min är säker på inkallning, men undrar som flera andra vad GÖR man om det kommer en stor rackare lös som verkar herrelös ?

Jag kom faktiskt på en incident till förutom de jag nämnde ovan, där två stora svarta blandraser kom farande över stock och sten mot mig och min hund som var ung. De kanske var jättesnälla, vad vet jag, men de var rejält stora och hetsade av varandra så jag reagerade instinktivt och mötte den främsta med en spark mellan frambenen. Jag tog honom på halvvolley kan man säga och det räckte för att båda herrarna skulle komma på bättre tankar.

Ägaren såg jag aldrig då, men några veckor senare kom det fram en byggjobbare för att beundra min hund och då berättade han samtidigt att han hade två liknande blandrashanar som han brukade låta springa lösa i skogen. Aha.:crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker... 23 24 25
Svar
492
· Visningar
39 116
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag och min sambo har ett för mig STORT problem med vår BC på 3 år fyllda. Vi har väldigt mycket promenadvägar härikring där vi bor och... 2
Svar
31
· Visningar
5 403
Senast: lil-sis
·
Övr. Hund Hur gör man egentligen när man möter en lös hund? Visst är det lag på att man måste hålla hunden kopplad? Iallafall i bostadsområden...
Svar
13
· Visningar
1 624
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Stora shoppingtråden III