Bukefalos 28 år!

smaksättning mat bebisar..kryddor??

Q

qrumelur

Bebis på 5 månader äter med god aptit allt hon får prova. :)
stod vid kryddskåpet nyss och funderade på smaksättning??
chilli kanske man ska vara försikyig med men....

hur gör ni?
 
Sv: smaksättning mat bebisar..kryddor??

Nu var min dotter äldre än vad din bebis är nu när jag började ge henne mat i den bemärkelsen. Vi körde mycket med naturliga kryddor ( som man kan odla själv om man vill ). Ex: Basilika, Timjan m.f samt lite peppar och vitlök och hon älskade verkligen vitlök redan som bebis
 
Sv: smaksättning mat bebisar..kryddor??

hur gammal var din?

jag tänker också på naturliga och rena kryddor.
vitlök är ju vansinnigt gott- när törs man introducera det?
 
Sv: smaksättning mat bebisar..kryddor??

Jag har kryddat med allt utom salt. Lite lugnt med chili, men annars fullt ös. Varför man skulle undvika kryddor är ett mysterium.
 
Sv: smaksättning mat bebisar..kryddor??

Från vilken ålder?

Jag tycker det känns så enformigt att "bara" smaka/äta neutrala smaker. Ska börja införa lite kött nu (kyckling) och det rycker ju i handen att sätta i lite curry ...
 
Sv: smaksättning mat bebisar..kryddor??

Jag använder örtkryddor i maten at min sexmanaders.
 
Sv: smaksättning mat bebisar..kryddor??

Jag glömmer aldrig när vi var i Thailand och det fanns såna små skålar med röd chili i som man kunde doppa ner riset/maten - det var vrålstarkt så jag kanske kunde doppa en yttepytte smula och sedan äta en hel tugga. Vid ett bord bredvid så satt en thailänska med sin bebis som kanske var 6-9 månader och matade med rejäla doppningar så man såg de röda starkingarna... och ungen åt som bara det.
Då undrade jag om det kanske är så att vi faktiskt HAR olika smaklökar...


För att återgå till frågan så skulle jag köra på i stort sett alla kryddor men vara lite försiktig med saltet
 
Sv: smaksättning mat bebisar..kryddor??

Från början:), smakportioner började vi med runt 6 mÅnader, sen långsamt framåt. Men kryddor från början, potatis med timjan, ris med curry osv
 
Sv: smaksättning mat bebisar..kryddor??

Vi har fått "direktiven" att alla kryddor är ok, men att man inte ska krydda för starkt (med chili t ex). Har man ammat är barnet van vid svag smak av kryddor eftersom det faktiskt övergår till mjölken.
 
Sv: smaksättning mat bebisar..kryddor??

:bow:

Tack för era svar! Då ska vi allt börja rota lite i kryddhyllan och sätta lite smak på maten. :)
Det är så svårt tycker jag, för i all "litteratur" står det ju bara om rena produkter- ren potatis, ren morot, rena ärtor etc.

Salt ska man ju som sagt var vara försiktig med men ...

Ja, det här blir kul! :)
 
Sv: smaksättning mat bebisar..kryddor??

jag använder alla kryddor utom salt! färska som torkade! och kokar jag kött å dyl så kokar jag med lök, de blir smak av det å min nu 8-månaders har inte reagerat på nåt..men jag vet när jag började med mat så kändes allt så tafatt utan salt å med lite kryddor...men sen om man tänker så vet juh deras smaklökar inte om så mycket :D..+ jag kör med sånna kryddor å smaker som vi använder hemma..de är ju det som hon ska äta när hon växer upp...
 
Sv: smaksättning mat bebisar..kryddor??

Om han inte gillade något så doftade vi chili över, då brukade det gå ned :laugh:

(BVC var lite dryga i föräldragruppen. Hade läst om hur de gör på gruppen för bebisar med aptitproblem på Akademiska. dvs ger dem mycket kryddad mat, parmesanost osv (det är lättare att få dem att äta då, de tycker det är roligare o godare). BVC snörpte på nosen och tyckte att det där med att krydda kunde man vänta med tills man fick problem.(hon sa aldrig varför egentligen))
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har gett vår katt Mjau våtfoder då hon fick det från förra ägaren, men hon tycker inte om det - förutom lamm i paté som hon verkar...
Svar
17
· Visningar
857
Senast: cherie
·
Övr. Hund Jag har köpt hem två korvar Pondus för att prova och ena korven verkade god men den ena hunden verkar tycka att den andra är helt...
Svar
11
· Visningar
814
Senast: snorp
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 648
Senast: cewe
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 658
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp