Julig mat som inte är julbord

Såg precis ett recept på hel laxsida med apelsin, granatäpple och så fetaostkräm till. Till äts potatis och brysselkål.
Potatis, lax och brysselkål kan ju inte bli juligare. :D

Edit, igår gjorde jag dutch baby pannkaka för första gången, hade lingonsylt på smeten när det skulle in i ugnen. Otroligt gott och blir lätt en trevlig efterrätt som går fort att göra. Det går ju tex att ha saffran i smeten.
 
Man vet att man ätit ett riktigt julbord när man festat loss på bläckfisk, jackfruit och musslor med en red stripe lager och avslutat med en kokos-creme brulée! ;)

Det paminner mig om jular pa beachen i Jeddah. Forst var de som scuba dok ute en vanda (eller tva!) under tiden fiskade Spanjorerna blackfisk och tillagade densamma.
Andra hade med allt fran (vi) skinkan (som koptes pa "svara marknaden" for den var olaglig) till anka och kalkon ... sarskilt puddingen fran Syd Afrika var god, tamales minns jag ocksa. Massor av saffrans ris och desserter som var "out of this world".
 
Jag gillar inte julmat, men vet också det är viktigt för de flesta. Jag hade börjat med en landgång/plocktallrik med de mest klassiska sakerna som julskinka,köttbullar+rödbetssallad, sill...Handlar man i en delidisk får man bättre kvalitet och kan själv välja mängd. Det ger möjligheten att man inte behöver vara lika klassisk i varmrätten.
Någon av dessa kanske jag valt om det ska vara förbeett:

https://www.pinterest.se/pin/640496378237649522/
https://alltommat.expressen.se/recept/rostad-vinterfrukt-med-kyckling/

https://www.koket.se/tagliata-med-rostad-potatis-basilikasas-och-vitloksfraiche
 
Jag gillar inte julmat, men vet också det är viktigt för de flesta. Jag hade börjat med en landgång/plocktallrik med de mest klassiska sakerna som julskinka,köttbullar+rödbetssallad, sill...Handlar man i en delidisk får man bättre kvalitet och kan själv välja mängd. Det ger möjligheten att man inte behöver vara lika klassisk i varmrätten.
Någon av dessa kanske jag valt om det ska vara förbeett:

https://www.pinterest.se/pin/640496378237649522/
https://alltommat.expressen.se/recept/rostad-vinterfrukt-med-kyckling/

https://www.koket.se/tagliata-med-rostad-potatis-basilikasas-och-vitloksfraiche
Vet inte hur många gånger jag läste den sista och undrade vad skuret ött hade med pasta tagliatellie hade med bilden att göra.
 
Väldigt bra tips i tråden, tack!

Jag är nog lite inne på @manda tema. Dock är jag inte helt förtjust i lamm så just nu står en gryta med högrev och puttrar i köket. Jag tänkte att jag skulle testa detta recept. I stället för tillbehören i receptet funderar jag dock på att syra rödkål med äppelbitar i som tillbehör? Det vore dock trevligt med torkad frukt, sitter och funderar på om man kan få in torkade aprikoser på något hörn..

Till förrätt funderar jag på någon grön gazpacho. Inte jättejuligt, men såg något recept med äpple i. Det kanske duger. Jag tänker att en frisk och fräsch förrätt med lite bubbel till är en trevlig kontrast till annars rätt tung mat på jul, och socker. Vad tror ni?
 
Väldigt bra tips i tråden, tack!

Jag är nog lite inne på @manda tema. Dock är jag inte helt förtjust i lamm så just nu står en gryta med högrev och puttrar i köket. Jag tänkte att jag skulle testa detta recept. I stället för tillbehören i receptet funderar jag dock på att syra rödkål med äppelbitar i som tillbehör? Det vore dock trevligt med torkad frukt, sitter och funderar på om man kan få in torkade aprikoser på något hörn..

Till förrätt funderar jag på någon grön gazpacho. Inte jättejuligt, men såg något recept med äpple i. Det kanske duger. Jag tänker att en frisk och fräsch förrätt med lite bubbel till är en trevlig kontrast till annars rätt tung mat på jul, och socker. Vad tror ni?
Det låter gott! :d

Att hacka i några aprikoser i den syrade rödkålen tror jag blir bra. Bra också med lite extra kolhydrater i för att skynda på syrningen när det är lite kort fram till jul nu. (Jag har också kanel, nejlika och kardemumma i min syrade julrödkål.)

Om du vill ha aprikoser i grytan tror jag det också funkar bra.

I fjol gjorde jag dessa underbara saffransbollar med aprikos i om du vill flytta aprikoserna till kaffet/avecen. Rullas med fördel i mandelmjöl/-spån för att slippa kokossmak. (Obsobs triggervarning för alla som blir besvikna av rått godis!)

Hur du beskriver förrätten, inklusive lätt osäkerhet om gazpachon (?) får mig att tänka att laxtartar vore ett alternativ. Något lätt låter perfekt!
 
Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott, men jag tycker oftast att det blir alldeles för mycket mat med alla olika saker som ska fram. Vi funderade på att göra en boeuf, men det kanske finns någonting juligare? Någon saffransgryta? Eller annan rätt med lite juligare kryddor?

Till efterrätt blir det nog bara julgodis och kaffe, men tar gärna emot tips på förrätt och efterrätt. Gärna rätter som går att förbereda dagen innan så vi slipper stå i köket på julaftonskvällen.
Välj en av rätterna på julbordet som ni gillar och servera den enbart? Det mesta på julbordet går ju att äta som middag. T ex revbensspjäll, eller köttbullar, eller sill, eller gravad lax, eller vad ni nu tycker om.

Att servera alla rätterna så att det blir ett helt julbord är ju valfritt.

Själv tycker jag t ex att skinka, grönkål och kokt potatis är en utmärkt middag.
 
Välj en av rätterna på julbordet som ni gillar och servera den enbart? Det mesta på julbordet går ju att äta som middag. T ex revbensspjäll, eller köttbullar, eller sill, eller gravad lax, eller vad ni nu tycker om.

Att servera alla rätterna så att det blir ett helt julbord är ju valfritt.

Själv tycker jag t ex att skinka, grönkål och kokt potatis är en utmärkt middag.

Det är absolut en utmärkt middag. Men.. det finns roligare saker att laga tänker jag? När det är fest och allt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 279
Senast: Calmiche
·
Äldre Tjo! Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han...
2
Svar
23
· Visningar
2 275
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ På Lördag kommer det över lite folk till oss, vi kommer bli 6 vuxna och en 7åring. Vi har kommit så långt som att vi vill ha...
Svar
3
· Visningar
706
Senast: Raderad medlem 94602
·
Äldre På fredag ska jag för första gången bjuda hem en ny bekantskap på middag, hon är vegan och laktosintolerant och jag vill naturligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
1 843
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp