smal bomvidd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare oof
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 3 174
O

oof

av de ca 100 hästar jag någonsin ridit på har bara 1 enda häst kunnat ha smal bomvidd, och denna var ganska omusklad. så då är frågan,finns det hästar som kan ha smal bom/xsmal fast de är i bra hull o kondis?
isåfall vad för rastyper är det som ofta kan ha så smala sadlar?

Sv: smal bomvidd

Hej!

Ridskolehästar brukar kunna vara smala.. Fast många är det för att få plats i sadlarna och inte för att de var smala från början.. Tyvärr..

Annars har jag nog aldrig träffat en häst som passar i en smal sadel, iaf inte sen jag lärde mej att börjes billiga sadlar inte är värda att använda..:)

/Lavinia, rider barbacka eftersom hästen är så bred att sadel är halvt omöjligt att hitta..

Har faktiskt två hästar i stallet här som är mer mot det smala än vida (även i bra kondition). Dock är detta i Tyskland och här tycks det vara mycket vanligare med hästar som drar smal i bomvidden fastän de är musklade.

Vi pratade lite om det och kom fram till att det kanske beror på att hästarna aldrig (för det mesta) går ute på samma sätt som de gör i Sverige (det går nästan inte alls att jämföra, här är 2-3 timmar ute i "hagen" normalt) och därmed inte har chans att röra på sig som unga och därmed bredda sig på samma sätt. Bara en teori dock.

Hästar med smal bog/bål och hög manke kan kanske ha en smal bomvidd. Annars är det nog inte så många.

Jag tror att det är mer "modernt" med en kraftig häst idag än vad det var förr. Och vi har mer hästraser nu än nånsin, och förr var det kanske mer populär med halvbloden som kanske mer har kroppstyp för en smal sadel än alla grova hästraser idag. Jag tycker nog att ser man bilder från bara 20 år tillbaka så var ju kroppstypen på en häst mycket "ädlare" än dagens lite grövre ideal.. Min teori :)

jag har 2 hästar som har smal bomvidd på sina sadlar, ett arabkorsningsto 155cm, och ett eng.fullblodsto, båda har en stubbensadel som är 29 plus en tjock pad, så visst finns dom.

Jag håller aldrig reda på Wintec/Bates vidder men min häst har typ normal järn i med fårskinn under. Skulle det vara enbart hans sadel hade ett smalare (normal mot smal, kanske näst smalaste?) nog fungerat tror sadelutprovaren. I sin hoppsadel har han typ en 32:a breddad till 34:a, Prestige. Det är nog inte heller så brett? Den sitter som klistrad med tunnare schabrak och har så gjort i över ett år, nyligen kollad.

Han blev smalare som mer riden, helt enkelt för att han fick lite manke och mer musklad rygg i bemärkelsen att "unghästrundheten" försvann. Han tillhör fö de 10-20 % av hästarna som sadelutprovaren träffar som är bra i sin rygg och bra musklad, så det är inte så att han är som en giraff med inklämda stackars förtvinande muskler :D Dessutom åker sadlarna bak om de är för smala/för breda så det visar ju rätt tydligt att de är hyfsat ok på just den punkten.

Han känns VÄLDIGT smal att sitta på och har inte mycket bål alls, en del djup men annars är det "lite häst mellan benen" sas. Dock börjar han bli bredare i bogen och lite bak oxå, han är väl som resten av tjocka släkten - färdigvuxen och breddad och börjar sätta ponnymuskler framåt 8-9 års åldern. Nu ser han mest ut som en korsning av connemara/fullblod, tanig och gissningsvis 4-5 år. Han är 7 ;) Men som sagt, släkten är väldigt sen.

Senast ändrad:

En liknelse, rider man barbacka så känns det ungefär som att man står på marken med fötterna normalbrett isär :D Jag tror dock han är rätt bred egentligen, men han är liksom "hög-smal" på överdelen så det märks inte när man rider/för sadeln.

KL
Jag gillar att läsa i äldre hästböcker (60 talet och bakåt tex :P). Något som ofta står är att hästen tappar fölkött på manken. Tex ''På unga hästar bör man använda en förbygel eller brösta då de ännu har kvar fölköttet runt manken och sadlar ligger sämre på dem''. Man kan ju fråga sig om det här fölköttet inte är tappade muskler? Min häst blev av med lite fölkött av en sadel, sen bytte vi och han föryngrades och fick tillbaka fölköttet ;). Det verkar vara en gammal uppfattning att sadelläget förändras så att sadlarna passar när hästen börjat tränas. I kapitlen om sadeltillpassning nämns inte mycket om vidd, utan mer att det ska vara ljus genom kanalen på sadeln (vilket det naturligtvis blir mycket av på en smalare sadel). Har bl.a. sett bilder på en sadel som skulle vara ''baksutten'' eller ''felkonstruerad'' men där man tydligt såg att sadeln var för hög fram och därmed troligen för smal. Kanske är det helt enkelt det som gjort att smala sadlar passade bättre då?

Bilder är för övrigt roliga. Här är några bilder på en välrden häst från en engelsk handbok gjort 1938 (''Equitation'') Nu var väl detta i krigstider och stödfoder kanske inte var så himla vanligt, sådant kan ju också spela in. Men man ser ju tydligt hur hästen var musklad överlag.

http://www.elftown.com/stuff/exttrtDSC_0011.jpg
http://www.elftown.com/stuff/canterDSC_0014.jpg
http://www.elftown.com/stuff/trtrDSC_0012.jpg

Kanske det bara var de hästarna, men det känns troligt att det var en vanlig syn :)
Texten i boken är för övrigt helt underbar, mycket förståelse och en väldigt trevlig attityd mot hästen, även om vissa detaljer känns ovana (tex att alla hästar ska idas med kandar i grundutbildningen, efter de första månaderna då de bara ridits ut och tränat kondition och balans i terrängen).

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
619
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling... 2
Svar
21
· Visningar
1 230
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 357
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Träning och hälsa del 12
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur