Smal häst på boxvila - tips?

Rumpnissen

Trådstartare
Hästen har varit på gränsen till för tunn hela hösten men har hållt sig på rätt sida "gränsen" hela tiden. Nu har hon dock blivit FÖR smal, samtidigt som den värsta tiden kommer (i jan-feb brukar hon tappa som mest) och vi har kommit upp i maxmängd grovfoder det går att få i hästen på ett dygn. Ni kanske har några geniala idéer? Hon är redan orolig och väl taggad så jag är rädd att kraftfoder ska spä på de egenskaperna ytterligare. Hon är under igångsättning men den lilla motion hon får (under mycket kontrolerade former) är inte i närheten av vad hon hade velat motionera sig.

500 kg halvblod på boxvila får för närvarande:

9 kg hösilage (TS 74%, kvot 6,6)
3 kg hö (TS 88%, kvot 6,7)
0,3 kg müsli (enbart för att blanda ut 100 g mineraler)

Lusern hade ju varit en bra idé om det inte vore för att hästen ratar all blöt mat. Hack tror jag inte hon äter eftersom hon inte äter mer hö och hösilage.

Något kg müsli borde väll rimligtvis inte göra så hemskt mycket på temperamentet, eller? Olja till det? Hur mycket olja kan man ge vid ett och samma tillfälle? Krafft har ju lite olika former av proteinfoder, kanske det vore något?

Andra funderingar?
 
Sv: Smal häst på boxvila - tips?

Vår svårföda, kinkiga fullblods vallack får på kvällen 1kg lucern pellets + 1kg Rehab + betfor med massa vatten + Rapsolja en skvätt (man kan ge 1dl/100kg häst per dygn)
Lägger inte Lucern i blöt utan häller på olja/betfor/vatten (får lika på morgonen) för han äter inte om det är en gröt. Nu äter han väldigt väldigt långsamt, är inte så matglad så att han har bråttom å vräker i sig. Har gett honom så ett tag och det har inte hänt nåt med magen eller annat.
 
Sv: Smal häst på boxvila - tips?

Vad du ska fodra med beror ju på vad ditt grovfoder innehåller, men mitt halvblod brukar också tappa i början på året, dock lite senare, så februari-april så ökar jag på foderstaten. Skulle tro att det beror på att det är pälsfällningen som sätter igång.

Förra våren gick min häst på fri tillgång på hö, (med högt energivärde, och lite sämre protein) Krafft groov, krafft lusern mix (för att inte behöva överfodra med groov) samt foderjäst.
Lusern mix har ju melass i sig, så fungerar oftast på lite kräsna hästar.
 
Sv: Smal häst på boxvila - tips?

Alla näringsbehov är uppfyllda med råge, ffa finns det ett överskott av protein.

Lusernmix har jag ju inte provat. Men har det samma struktur som grovfoder? Har svårt att tro att hon äter det då, även om det är melass. Men det kan absolut vara värt att prova.
 
Sv: Smal häst på boxvila - tips?

Eftersom du redan har ett proteinöverskott skulle jag testat att lägga till olja (som du redan var inne på). Äter hon inte betfor heller? Annars ger ju det lite extra samtidigt som det kan vara bra att blanda oljan i.
 
Sv: Smal häst på boxvila - tips?

Det finns en musli på charlies häst och hund som är till för hästar som behöver gå upp i vikt eller har svårt att hålla...
Det är en orange och grön påse, kommer inte på vad den heter..

Jag ger det, olja och betfor till min häst, och så mycklet hö hon orkar och lite till..
Det funkar jätte bra och kan verkligen rekomendera det!

Köpte kraft groov 125 innan men tycker nog nästan att muslin är bättre då det innehåller vitaminer, miniraler och glukosamin (eller hur det stavas:grin:)
 
Sv: Smal häst på boxvila - tips?

Det första jag tänker är seniorfoder. Finns som müsli hos många fodertillverkare, Eggersmann, Dodson & Horell, spillers, mustang, dynavena etc.

Annars, om hästen ratar maten kan jag rekommendera Fruktmüsli från Eggersmann. Har haft svårt själv att inte äta upp den, luktar supergott och hästarna älskar det. Har dock låga näringsvärden men kan kanske passa att blanda med "äcklig" mat.
 
Sv: Smal häst på boxvila - tips?

Hej, ett tips från mig är att prova St Hippolyts Pre Alpin foder. Det är ett grovfoder som är koncentrerat (kanske fel uttryck, men du förstår nog vad jag menar) Du byter helt enkellt ut en del av ditt hö/silage, och ger en del Pre Alpin. Ska tydligen vara väldigt effektivt på smala/tunna hästar

Lycka till med Pållen!!
 
Sv: Smal häst på boxvila - tips?

Hur mkt MJ per kilo foder är det i grovfodret? För ett alternativ är att byta iaf en del av grovfodret mot ett hö med riktigt hög energi (och ok protein).
 
Sv: Smal häst på boxvila - tips?

Min förra häst stog på boxvila under en lång period, hade samma problem som du. Speedad häst som hade svårt att hålla hullet. Jag hade honom på fri tillgång på hö (han var inte så matglad), sedan 2,5 kg Krafft Rehab, 2 kg lucern och 0,5 kg soja utöver det. Han höll vikten bra på det, lyckades till och med få honom att gå upp sakta men säkert.

Många hade väldigt svårt att förstå hur jag kunde låta min boxvilande häst äta kraftfoder. Jag ansåg väl mer att om jag ger han en näve kraft eller låter honom stå på full giva har ingen betydelse han är precis lika pigg ändå :crazy: Så jag valde att mata på och låta honom behålla hullet så gott det gick.
 
Sv: Smal häst på boxvila - tips?

Tar upp Krafft Rehab jag också. Oslagbart bra för att få upp hullet på boxvilande hästar! Jag gav det tillsammans med olja, lusern och kornkross till min smala boxvilande treåring med lysande resultat.
 
Sv: Smal häst på boxvila - tips?

Riskli!!

Sätter sig inte i huvudet och är till största den baserat på olja.
Höga värden men skonsamt för både magen, plånboken och allas säkerhet hehe ;)
Man brukar bara behöva lägga i några dl per dag för att få bra resultat.

Annars olja.
Eller om du kan tänka dig kraftfoder så gillar jag Dodson & Horrels Stay Power, har en väldigt piggelin i huvudet häst som är skitsvår att hålla i hull, men det har funkat jättebra då det är långsam energi baserat på bland annat olja, fast höga värden.
Har fått upp honom 40kg på 5 veckor och sista 2 veckorna varit på boxvila men är inte värre än vanligt så har def. inte gått itll huvudet, utan kroppen :)

Men riskli skulle jag nog köra på först, det är lättare att få tag på ofta och snällare mot magen för dom.
 
Sv: Smal häst på boxvila - tips?

Pavo slubber masch ska vara bra för att få upp dem i vikt, har hemma om du vill testa ;)
 
Sv: Smal häst på boxvila - tips?

Kvoten är som sagt 6,6 respektive 6,7 och dessvärre har jag inte tillgång till något annat grovfoder.
 
Sv: Smal häst på boxvila - tips?

Min förra häst stog på boxvila under en lång period, hade samma problem som du. Speedad häst som hade svårt att hålla hullet. Jag hade honom på fri tillgång på hö (han var inte så matglad), sedan 2,5 kg Krafft Rehab, 2 kg lucern och 0,5 kg soja utöver det. Han höll vikten bra på det, lyckades till och med få honom att gå upp sakta men säkert.

Många hade väldigt svårt att förstå hur jag kunde låta min boxvilande häst äta kraftfoder. Jag ansåg väl mer att om jag ger han en näve kraft eller låter honom stå på full giva har ingen betydelse han är precis lika pigg ändå :crazy: Så jag valde att mata på och låta honom behålla hullet så gott det gick.

Jag är inte jätte glad i att chansa på att det ska fungera att öka kraftfodret. Hon har redan varit lös vid tre tillfällen och det är inget som får hända igen. Känns som risken ökar om hon får stora mängder kraftfoder.

Har köpt olja nu och ska utvärdera om några veckor. Som tur är har vädret blivit lite mildare så förhoppningsvis kan det också göra sitt.
 
Sv: Smal häst på boxvila - tips?

Vet ej om det är tillåtet att lägga in info men chansar.
http://www.pavo.nu/produkter/pavo+slobber+mash/116
Det kan säkert serveras kallt med huvudsaken är väl att det blötläggs med varmt/kokande vatten då det innehåller linfrö.
Jag serverar det ljummet moot varmt och de älskar det!
Som sagt vill du testa så kan du få lite,äter hon det inte så slipper du ju stå med en massa foder över!
 
Sv: Smal häst på boxvila - tips?

Hittade den sidan innan. Men vad innehåller det mer än linfrö?

Å andra sidan känns det ganska hopplöst eftersom det är en bit till närmsta återförsäljare. Eller kan man kanske köpa online?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 508
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 381
Senast: BIMM
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 129
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 282
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp