Smal häst på boxvila - tips?

Sv: Smal häst på boxvila - tips?

Hej,
Jag har i alla år alltid givit vetekli till hästar som ska upp i vikt.
Blötlägg helt korn i varmt vatten(bättre effekt än krossat), i ett dygn.
Blanda med1-2 liter vetekli(tillvänj i mindre mängder först),och dela upp det på två gånger /dag. När hon börjat vänja sig och börja tycka om maten kan du öka till det dubbla så pass länge att hästen börja ta sig i vikt. Sedan kan du minska (halvera) så att normalvikten bibehålles.
Du ska inte ge mer vete kli än nödvändigt då det innehåller mycket fosfor (dock kan dom inte utnyttja allt)
Har dom väl vant sig så brukar dom flesta hästar, även kinkiga älska detta,då det är både en aptitretare och ett bra dietfoder och bra för magen. Tilllsätt lite mineraler med extra kalk. Du kan även blanda i lite olja om det skulle behövas.
England, till fullblodshästarna ,fodrade man med en liknande variant (gröpe)fast man kokade helt korn slog det över kliet och lät det svalna.
 
Sv: Smal häst på boxvila - tips?

kl

Jag skulle aldrig våga ge kraftfoder till en häst på boxvila, enligt mig är det som att be om problem.... Faktum är att man förmodligen skulle undvika många sjukdomar och beteendeproblem om man slutade ge kraftfoder öht till vanliga ridhästar, det är helt onödigt om man kompletterar höet med lusern/betfor. Endast extremt hårdpresterande hästar behöver kraftfoder. Att ösa på med kraftfoder på en tunn häst (som ofta är tunn just pga dåligt näringsupptag orsakat av störningar i GI trakten) kan vara som att släcka eld med tändvätska.

Det finns många sorters lusern, och alla smakar olika samt har olika form. Testa alla. Häll lite olja över maten. Byt hösilage mot hö (mer ts per kg=mer näring). Köp olika örter som smakar gott, mynta och anis brukar vara mkt populära. Nyttigt och bra om hästen tröttnar på smaken av lusernet. :)

Att ge kraftfoder måste vara absolut sista utväg, efter att man testat ALLT annat.
 
Sv: Smal häst på boxvila - tips?

Jag har ju haft en "sprättpelle" på boxvila i månader.
Dock hade jag honom i "uteboxhage" ett par timmar/dag som utökades med tiden och så gick jag promenader (fast det var emot rekommendation från vet i början.)

Jag lär honom äta obegränsat med hö/hösilage i början. Mest för att han skulle hålla sig sysselsatt och stå ut.
Hade han inte stått ute, eller om jag inte hade gått med honom hade jag inte vågat ge det så pga ev kolikrisk.

Han fick Dynavenas mash 2 ggr/veckan, och sedan Dynavenas rehabfoder, endast ½ liter/dag, men höll sig fint musklad de första 6 månaderna.
Därefter började han blir smal men då kom våren och jag kunde beta honom.

Nu rids han ju ordentligt, men står fortfarande begränsat vilket gör att jag måste hålla balans till att inte ge kraftfoder. Så han står på ½ l havrefri müsli och 1 l krafft rehab och svarar bra på det efter att han tunnade ut rejält.

Förra vintern hade jag ett hösilage med kvot 10, då var han smällfet och fick inget annat alls i kraftfoderväg förutom lite rehab som skrammel.

Jag håller med ovan att man ska försöka ge så lite kraftfoder som möjligt, och kanske stå ut med att de tunnar ur. De måste klara konv med sinnet och benen i behåll.
 
Sv: Smal häst på boxvila - tips?

Det finns många sorters lusern, och alla smakar olika samt har olika form. Testa alla. Häll lite olja över maten. Byt hösilage mot hö (mer ts per kg=mer näring). Köp olika örter som smakar gott, mynta och anis brukar vara mkt populära. Nyttigt och bra om hästen tröttnar på smaken av lusernet. :)

Att ge kraftfoder måste vara absolut sista utväg, efter att man testat ALLT annat.

Det ska ju vara praktiskt genomförbart också. Häromkring finns bara två olika sorters lusern, provat båda, hästen ratar båda. Jag kan nog inte påstå att det hjälper att byta till hö. Hsilaget är smakligare och går fortare att äta. Hade nog varit svårt att få i henne motsvarande mängd enbart hö.

Örter har jag inte funderat på, kan vara en idé att prova framöver. Ska kolla in utbudet online.

Ja, jag bor i en avkrok :angel:.
 
Sv: Smal häst på boxvila - tips?

Min står också i "utebox", fungerar fint. Egentligen får hon stå i lite större "hage" också, men hon får inte springa. Så det skiter sig lixom.

Dynavena har ingen återförsäljare häromkring. Förvisso säljer min tränare det, men det finns ju perioder då man inte tränar. Som de senaste 5 månader ;).

Här omkring finns bara (mig veterligen) salsa, krafft och eggersmann.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 508
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 381
Senast: BIMM
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 129
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 282
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp