Banta häst och foderstatskåp...

cactuspower

Trådstartare
Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med att få till en bra foderstat till hästen pga mängder smältbart råprotein i fodret i år.

Enda sedan min häst kom hem från sommarbetet i år så har hon varit lite för rund och nu känns det som om det bara går i motsatt riktning - hon blir bara rundare/bukigare hela tiden. Jag försöker motionera så gott jag kan. Hon motioneras ca 5-6 dgr/veckan omväxlande ute i skog och mark samt i ridhus.

På grund av kraftigt kolikanfall i februari i år, återkommande mindre kolikkänningar samt en magsårsutredning (magsår grad 1 av 4, dvs lindrigt vilket hon behandlades för i våras) så vill jag försöka ge så mycket grovfoder som möjligt. Hästen får mestadels hösilage men även ca 2 kg hö/dag då hagkompisen får torrt hö och inte är vaccinerad mot boutlism.

Hon står även på halm vilket hon gjort de senaste 4 åren men jag upplever det som om hon äter väldigt mycket halm, hon står nonstop och tuggar i sig det när hö/hösilage är slut. Tror inte det är så bra då halmen tillför en hel del extra energi i foderstaten men samtidigt så vill jag att magen ska kunna jobba hela tiden. Har funderat lite kring om jag skulle byta strömedel och sedan ge halm tillsammans med det andra grovfodret i slow feeding nät i stället. Vad tror ni om det?


Analyser på grovfodret är följande:


TS 85%
Energi 7,9 MJ
Smbrp 31
Kalcium 2,9
Fosfor 1,5
Magensium 0,6

Hösilage
TS 72%
MJ 7,7
Smbrp 36
Kalcium 4,2
Fosfor 2,3
Magensium 1,1



Hästen är ett hbl sto 11 år, hon har en normal lagomvikt på ca 640 kg, är ca 168 cm i mkh - maffig i typen. Rör sig som sagt ca 5-6 dgr/vecka. Upplever henne även som rätt seg just nu i ridningen jämfört med vad hon brukar vara.. kan tänka mig att det är relaterat till övervikten.


Förslag?? Eftersom hon haft alla bekymmer med magen vill jag ju helst hålla mig på rent grovfoder som möjligt..i dag får hon lucern hack utöver ovanstående hö/hösilage och halm. Om kraftfoder med mer sbrp fundersam på soja, vetekli, lucern.....

Någon som har några idéer om hur jag bibehåller muskelmassan, men minskar magen på henne.
 
Sv: Banta häst och foderstatskåp...

Spontant så tänker jag att din idé är super. Då får hon jobba längre för att få i sig hösilaget och du kanske kan ha kvar halmet ändå som strö. Jag såg en häst som hade ett nät med MINImaskor med lusern i, kanske en idé? :) Om den haft lite trubbel med magen skulle jag öka på lusernet ist för att ge nått annat. Men det är jag det :)

Lycka till! :)
 
Sv: Banta häst och foderstatskåp...

Men hur mycket, rent mängdmässigt, käkar hästen idag? Reagerar lite på 2 kg hö dagtid, då det är väldigt lite för mig men det beror ju såklart på hur länge hästen är ute.
 
Sv: Banta häst och foderstatskåp...

Rättelse hon får 2,5 kg torrt hö om dagen


Just nu får hon:

07.00 1,5 kg hösilage + 1,2 kg lucern hack

11.30 1,5 kg torrt hö

15.30 1kg torrt hö + 1 kg lucern hack

Tidigast 19.30 5,5 kg hösilage i småmaskigt nät från Hööks
Hon får en liten skvätt vetekli med morötter, b-vitamin, e-vitamin, mineraler, loppfrö och bio premium. Måste ge lite kli för att få i det andra, men det handlar om typ 3 dl , en väldigt liten mängd..


Står som sagt på halm som strö och äter mycket utav denna också (bra hygienisk kvalité och tydligen smaklig med :smirk: )


Är inte riktigt nöjd med nätet från Hööks då det blivit flera hål i det , då hon rycker och sliter väldigt trots att jag försökt hänga det löst. Men har försökt knåpa ihop det så gott jag kunnat. Har dock beställt ett par nätet från caisasshop modell mini, samt ett litet också.
 
Sv: Banta häst och foderstatskåp...

Kan tillägga att vi även brukar dryga ut högivan med lite halm även ute så hästarna ska ha lite mer o pyssla med där med.

Angående utevistelsen så går de ut vid ca 7.30 och kommer in runt 15.30-16.30 någon gång
 
Senast ändrad:
Sv: Banta häst och foderstatskåp...

Kl

Hästen får alltså

7 kg hösilage
2,5 kg hö
2,2 kg lucernhack

Säg att hösilage t har en TS-halt på 60%

7 x 0,6 = 4,2 kg TS
2,5 x 0,84 = 2,1
2,2 x ,84 = 1,85

TOT ca 8,2 kg TS. Det är tillräckligt med TS. Sen äter hästen även flera kg halm.

1,2 x 6,4 = 7,68 (TS-behovet)

Jag hade bytt strö, gett kvällshöet på golvet och stoppat 2-3 kg halm i hönätet.
Sen hade jag sannolikt bytt ut lucernhacket mot mer hö eller hösilage och istället kompletterat med tex gräspellets eller kraffts proteinpellets för jag tycker att det är på tok för dyrt med lucernhack. (vet inte vad du har för värden så det är svårt att säga exakt hur jag hade gjort).

Min ponny, precis som en av mina tidigare hästar, blir bara fet av att stå på halm och prega i sig hela natten. Det är begränsad halmgiva som gäller för mig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 078
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 675
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 541
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 430
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp