Smal midja, mjukt säte vilka sadlar ??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 13 892
J

jjeg

:confused: Börjar på nytt :confused:
Blivit lite förvirrad av alla sadelmärken och typer.
En slutsats har jag dragit i alla fall
Passier Optimum Dressage och Zaldi Classic är 2 kandidater för mig (om jag fattat rätt ) att låna hem.
För jaguaren var inte smal i midjan och finns bara i en variant.Visst?
Albion var inte sköna och hade inte smal midja.
Men county connection och competitior ,finns även en modell som heter County fusion. Vad vet ni ....
Ska jag börja med att låna hem dessa sadlar Passier och Zaldin?Eller har ni nåt bättre förslag.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smal midja, mjukt säte vilka sadlar ??

Stubben, kieffer hur är dom

Jaguar har flera olika dressyrsadlar... Det finns en Jaguar i stallet, jag kan kolla midjan på den idag.
Har du provsuttit en Albion nu?
Stubben och Kieffer är betydligt hårdare i sätet än Passier, Jaguar, Albion och Zaldi.

Nej men ALLA säger att dom inte har speciellt smal midja....det finns en modell som heter Albion Ultima Aragon som har den smalaste midjan av Albionsadlarna.Men tror inte den finns här i sverige.Funderar på att måttbeställa en sadel....tänker bara vad det kommer att kosta med att få låna hem sadlar med frakt öppet köp mm mm innan man hittar rätt. Då känns det nästan lättare att special beställa efter häst och ryttare och med dom problem jag har.....Nej jag vet inte vad jag ska göra.....:(
Det verkar svårt att få en sadel som dels har smal midja dels har mjukt säte och inte långa kåpor som dessutom ska passa hästen....

Men täönk på att Albion INTE skräddarsyr sadlar, de kan bara måttbeställas. Det finns väldigt väldigt få sadelmakare/tillverkare som skräddarsyr, så om inte Albion passar din häst passar den inte din häst, för de tillverkar inte en speciell bom för din häst.

Men skit i vad alla säger, DU kanske tycker att de har smal midja. Innan du dömer ut ett märke så provsitt och helst ska du provrida.

Tror fortfarande på Passier optimum ......mycket pga av att mina egna problem med ryggen/bäckenet.Här kommer ett svar jag fick av en örsäljare ............................Jag vill rekommendera Passier Optimum till dig eftersom den bommen följer hästens rörelser och är skonsam för både din o hästens rygg samt att den har en smal midja och är mjuk o skön att rida i. Du hamnar i en perfekt välbalanserad sits. Låter väl bra

Jag rekommenderar Passier för den är inte lika stum i bommen som Zaldin. Tror den är skonsammare för din och hästens kropp.
Fundera på Optimum och om du har inbytessadel så ska jag lämna ett pris.

Det är ett försäljnings knep bara, jagt kan tycka att Globus är suverän för mig, medan andra hatar den och inte kan rida i den. Jag absolut ÄLSKAR Stubben Avalon, jag sitter så perfekt jag nånsin komemr sitta i en sadel, mean andra avskyr den som pesten. Så gå inte efter en försäljare säger till det ang det. För DU måste provsitta/provrida innan du tror att den funkar. Visst, Passier är ett erkänt bra märke, MEN om int du gillar den, så gör du inte det. För jag kan lova dig: Passier är INTE mjuka. De är jämförbara med Stubben, med undantag för sadlarna med syntetbom. De har mjukare säte, men de med PS bommen är ändå ganska hårda när man jämför med t.ex. Albion, Globus, County etc.

Diabolical_Kitten skrev:
Det är ett försäljnings knep bara, jagt kan tycka att Globus är suverän för mig, medan andra hatar den och inte kan rida i den. Jag absolut ÄLSKAR Stubben Avalon, jag sitter så perfekt jag nånsin komemr sitta i en sadel, mean andra avskyr den som pesten. Så gå inte efter en försäljare säger till det ang det. För DU måste provsitta/provrida innan du tror att den funkar. Visst, Passier är ett erkänt bra märke, MEN om int du gillar den, så gör du inte det. För jag kan lova dig: Passier är INTE mjuka. De är jämförbara med Stubben, med undantag för sadlarna med syntetbom. De har mjukare säte, men de med PS bommen är ändå ganska hårda när man jämför med t.ex. Albion, Globus, County etc.
Jag gillar min globus förutom att ....... det knakar och knastrar i mina stackars sittben....just för att den är för bred i midjan.Hur kan du gilla så olika sadlar Stubben har ju smalaste midjan eller hur och globusen har enligt mina sittben inte smal midja.

Jag hade önskat att tubben Avalon hade en lite bredare midja, men det funkar ändå.
Alla gilalr inte bara vissa typer av sadlar, jag älskar att rida dressyr i en dressyrsadel med helt flat säte (som en planka typ) med inga stöd, men ändå kan jag gilla att rida i min Globus Clic om är helt tvärtom.

Diabolical_Kitten skrev:

Vad menar du nu har dom olika bommar på sina sadlar ...syntetbom??
Men detta med att bommen är rörlig.....följer hästens rärelser osv....Det är ju bra.Och om man köper på öppet köp så......Jag bor lite tokigt till så jag kan inte flänga runt och prova sadlar till höger och vänster. 30 mil till närmaste sadelförsäljare.....och då har han bara ett antal märken...Det är ju just det jag menar med att mått beställa en sadel av vår sadelmakare Sonja Pålsson Wången. Då vet jag att det blir bra. Tror att det kan löna sig i längden.....
Tror bara det är du som sagt att Passiersadeln är hård

Ja, de har PS bom som är träbom som är stålfärstärkt och en syntetbom. Båda går att värma om.
Passier har OLIKA modeller som är OLIKA hårda. Men MJUKA är de INTE. Jag lovar dig, Albion och andraengelska märken har mkt mer stoppning i sätet.

Att Passierbommen skulle avra rörlig har jag inte hört nåt om. Att den är flexibel är en sak, men följer hästens rörelser? Tror inte det är mer än en vanlig sadel isf.
Men du behöver inte flänga runt och prova sadlar hit och dit, ta ut Ingdams så kommer dom till dig.

Jag avr också inne på att beställa en sadel från en enskild sadelmakare, men nackdelen då är att man inte vet nåt om hållbarheten, kvalitet på läder, garantier, komfort, osv. Specialbeställer man från en tillverkare med en bom som passar hästen och dina sittben kan de fixa till MKT.

Jo jag vet att det blir kvalitet när sonja påhlson /jonsson gör måttbeställda sadlar....Sonja har gesäll och mästarbrev inom sadelmakeriyrket och är även auktoriserad för inprovning och omstoppning av sadlar, Hon är en av 10-talet verksamma i hela landet som har mästarbrev i Sverige.
http://www.sadelmakeriet.com/
Tror du att ingdams kommer till MIG.....jo det skulle jag vilja se ;)) jag bor nämligen i en byhåla 13 mil från kiruna....Jo om jag betalar alla reskostnader mm men vad skulle det kosta.
Sen detta med att den följer hästens rörelser...flexibel bom eller vad har ingen aning men tror knappast att alla återförsäljare ljuger om detta....

fast man kan ju göra ett upprop och be flera komma när man beställer upp Ingdams. Jag vill också att de skall komma till mig som bor utanför Östersund, och visst, det är en bit till Kiruna men kan ju faktiskt diskutera med dem.
Hör dig för om det är fler i ditt län som vill ha upp Ingdams.

Jasså....skitfula, nej jag har aldrig sett dom ....värt att kolla.Men det viktigaste är ju trots allt att jag kan rida på sadeln.

Detta hittade jag om dom olika bommarna:
P.S. Saddle Tree-More than 1,200 steps are necessary to produce it. The main materials are wood and leather. In order to achieve the high degree of flexibility, several bamboo strips are worked into the saddle tree. The models with the PS saddle tree made of wood are available in up to seven different sizes from 16" to 19".

Synthetic Saddle Tree-The Passier synthetic saddle tree is made of an elastomere which was tested under space conditions. Its special advantage: a saddle tree made of this synthetic material cannot break under normal conditions.

Faktiskt har jag iaf blivit lite lurad av dom på ingdams och det finns billigare alternativ om man vill beställa en passier sadel som även kan mäta häst. Jag hade inte valt i-s igen!

Jag funderade oxå på det ....det finns ju många återförsäljare av Passier sadlar. Så man kan likaväl kontakta någon av dem.B

En Jensen Amiral kan du få måttbeställd efter både hästen och dig själv!
Jag har en häst med mycket bred rygg, men tack vara Amiralens smala midja känns det inte att man sitter på en bred häst.

Immer

Liknande trådar

Hoppning Behöver lite uppslag! Efter en steloperation av min rygg behöver jag en ny hoppsadel! Min gamla Prestige Black Star som jag älskat...
Svar
2
· Visningar
2 093
Senast: MoQ
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur