Smalt och långt hinder

G

Gisburne

Jag tävlar inte fälttävlan, men jag har ridit några korta terrängritter även om det var några år sedan. Men jag designar och bygger gärna hinder och provhoppar dem med mina hästar. Nu har jag däremot stött på ett litet problem! :o

Efter att ha sett ett flertal väldigt smala men långa hinder på olika banor, beslöt jag mig för att bygga ett själv. Det blev en vedtrave som är ungefär 80 cm hög, en meter brett och en meter långt i hoppriktningen. Det är ett maffigt nästan helt fyrkantigt hinder, men inte helt fast, utan slår hästen i det så rullar de översta vedträna av och skulle man totalkrascha välter hela konkarrongen. Jag har inte byggt på några infångare, utan har bara ställt fyra stycken slanor mot hindret, en i varje hörn, för att rama in hindret litegrann. :D

Problemet således, är att en av mina hästar vill inte hoppa över själva vedtraven, utan siktar på "infångarna". Lägger jag ner dem på backen försöker han hoppa över närmaste hörnet på vedtraven och alltså fuska den vägen. Jag har fått honom över precis mitt på ett par gånger, men bara genom totalt tvång, så sprången har inte blivit jättebra, utan han slår då i längst bak på vedtraven. :(

Ni som kan det här, hur ska man lära en häst att hoppa långa språng på smala hinder, eller hinder överhuvudtaget? Till saken hör att han hoppar breda gravar med hinder både framför och bakom med beröm godkänt, så jag hajar inte liksom vad skillnaden är egentligen, i hans ögon! :)
 
Det är för smalt för hans utbildningsgrad och/eller så är han inte ärligt mellan skänkel och hand.
Hästen skall ju vara rak och söka hindren själv helst.
Du får sätta upp infångare som är högre än hindret tex granar eller riktiga banhoppningsinfångare, fast det bästa är att bygga det bredare i början.
 
http://f2.pg.photos.yahoo.com/ph/borgasen9/vwp?.dir=/My+Photos&.dnm=Hille+inhopp+i+vatten.jpg&.view=t

Förlåt snuffsan, skall bara visa bredden på hindret

Detta är jag i internationell tvåstjärning klass, här är hindret ca 1.30 smalt , fast inte brett (finns ju dom oxå) här finns infångare bestående av granris som är mkt högre än hindret.

Du har byggt ett svårklasshinder så jag förstår att din häst försöker bryta ut!

Sedan är anridningen mot hindret minst lika viktigt om språnget skall lyckas, kom inte på för långa galoppsprång utan mer coffin galopp, dvs kort och energisk galopp.
 
Självklart är det ett svårt hinder, det fattar ju jag också! :D Men min andra häst som är hälften så gammal och inte har någon erfarenhet alls av hinder hoppar det galant, så jag tycker ju nästan att min "gamling" ska kunna göra't också. Men visst är det ett svårt hinder, det är det.

Hmm, ja infångare som är högre är ju en tanke. Hade det som idé från början att bygga som ett U, alltså högt till höger och högt till vänster, mindre högt i mitten. Men jag hade inte tillräckligt med material då, ska leta i skogen imorgon... tack för tipset, det är knasigt vad blind man blir ibland! :p
 
Hoppade ett jättesmalt (men lågt och smalt) litet hinder på ca. 70 cm. bredd och utan infångare men bara runt 50 cm. högt och det tog runt 20 försök innan det gick...
 
Hehe, ja, i början bröt min ut rätt mycket, och som jag sa, hoppade över ena hörnet. Har inte hoppat på vedtraven sedan dess, det har regnat på banan... :( Men jag tror nog att lite träning kommer göra susen. Som sagt, han hoppar allt annat galant, så nån gång måste man ju börja höja kraven, tycker i alla fall jag. :p
 
Fast när vi tränar svårklass hästarna så har även vi infångare på smalhindren i början av passet :smirk: Så kanske skall man med hästar som är mindre rutinerade ALLTID använda infångare ;)

Med tanke på att vi tränar ju för att lära inte för att utmana. Utmana kan man göra på tävling :D
 
Men hästen har ju uppenbart visat att han tycker det är svårt. Varför inte bredda på det ordentligt och sen minska bredden efter hand han hoppar. :confused: En hästs sjävförtroende på hinder är lätt att förstöra, men mycket svårare att bygga upp...

/Maria
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 520
Senast: Sirap
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 367
Anläggning Jag ska (äntligen) få en ridbana! Nu funderar jag över vilka mått jag vill ha. Dessa tre står jag och väljer mellan: 30 x 50 m 25 x 60...
Svar
7
· Visningar
2 099
Senast: mackan
·
Hoppning jag har köpt ett åttaårigt halvbldssto som har dressyrpappa Bocelli och ett fullblodssto som mamma. Mamman har tävlat fälttävlan. hästen...
Svar
3
· Visningar
1 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp