Smart sätt att hålla utkastaren isfri?

Bukefalos 30 år!

bettysmatte

Trådstartare
Vi tar hästarnas vatten från en utkastare på utsidan av boningshuset. Att slangen fryser det kan jag leva med, men det underlätter ENORMT om jag slipper ta vatten inifrån huset. Det blir skitigt, man spiller vatten, osv. Hur kan jag bäst hålla utkastaren isfri? Nu har vi satt ungefär som en vadderad vante utanpå utkastaren, och det har klarat ett par minusgrader. Men de ska bli kallare, och jag är rädd för att det fryser ihop då. Kan man stoppa något i "vanten", och i så fall vad? Har kikat lite på vantvärmare, men det blir ju lite dyrt i längden med engångsvärmare, tänker jag. Jag har dock sett att det finns uppladdningsbara handvärmare som man kanske kunde tänka sig. Eller om någon har något annat smart förslag :) ?

Kan du bygga en isolerad liten låda som du häktar på med krokar i överkant mot väggen?

Annars finns det ju elslingor som man kan ha runt vattenledningar i stallet tex.

Tex: https://www.motonet.se/produkt/emax-heating-frostskyddskabel-10-wm?product=90-01721&variant=90-01715

Vi har en värmekabel och en isolerad låda över vattenkranen på den gamla ladugården.
Det har fungerat ner till minus 20 grader.
Kallare har vi inte haft det så vi vet inte när det fryser ihop.
Isolerad låda låter som en bra idé, förutom att vi ju har träväggar med lockläkt. Kan inte riktigt föreställa mig hur jag skulle behöva bygga lådan så den passar på en sådan vägg :confused: (alltså det GÅR ju säkerligen men riktigt så händig är jag nog inte 🤪)?

Montera en frostfri utkastare, där inget vatten ligger kvar i utedelen när man stängt av den.
För att den ska fungera bra måste man lossa vattenslangen, men det är ändå bra mycket enklare än att bära inifrån.
Det har jag haft svårt att få att fungera.
De frös ändå.
Så det fick bli en låda med värme utanpå.

Montera en frostfri utkastare, där inget vatten ligger kvar i utedelen när man stängt av den.
För att den ska fungera bra måste man lossa vattenslangen, men det är ändå bra mycket enklare än att bära inifrån.
Jag är nästan säker på att vi har en sådan.

Jag har också en "frostfri", som ändå fryser så att det inte går att snurra på kranen om det blir för kallt. I mitt fall har jag huset nära, så jag tar en plastpåse med varmvatten från huset och håller runt kranen så att kranen tinar.

Jag har också en "frostfri", som ändå fryser så att det inte går att snurra på kranen om det blir för kallt. I mitt fall har jag huset nära, så jag tar en plastpåse med varmvatten från huset och håller runt kranen så att kranen tinar.
Ja, så är det ju. De fryser ändå. Men jag tror inte att poängen med frostfri är att man ska kunna använda dem på vintern utan att de inte ska frysa sönder. Det vi har nu runt den är någon slag frostskydd (köpt av maken på amazon). Det verkar ju funka till viss del i alla fall :) . Men ännu bättre hade nog varit att stoppa något i den också när det är riktigt kallt.

Ja, så är det ju. De fryser ändå. Men jag tror inte att poängen med frostfri är att man ska kunna använda dem på vintern utan att de inte ska frysa sönder. Det vi har nu runt den är någon slag frostskydd (köpt av maken på amazon). Det verkar ju funka till viss del i alla fall :) . Men ännu bättre hade nog varit att stoppa något i den också när det är riktigt kallt.
jag har oxå en "tossa" köpt på samma ställe, vet ännu inte om den fungerar för den sitter på skånehuset.

jag har oxå en "tossa" köpt på samma ställe, vet ännu inte om den fungerar för den sitter på skånehuset.
Jag kan meddela att den hittills funkar över förväntan :) . Det har varit ner till -5 grader och än så länge inga problem alls. Utkastaren funkar precis som vanligt när man plockar av "vanten"/"tossan". Nu ska det snart bli ÄNNU kallare, så vi får se om den har en lägstagräns!

Jag kan meddela att den hittills funkar över förväntan :) . Det har varit ner till -5 grader och än så länge inga problem alls. Utkastaren funkar precis som vanligt när man plockar av "vanten"/"tossan". Nu ska det snart bli ÄNNU kallare, så vi får se om den har en lägstagräns!
Kanon!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat