Bukefalos 28 år!

Smarta tips för att skydda huden mot var?

TinyWiny

Trådstartare
Min ena häst fick en allvarlig reaktion på vaccinationen i slutet av augusti. Kvar blev en rejäl svullnad vid vaccinationsstället. Den svullnaden har nu utvecklats till en böld som öppnades i fredags. Det rinner och såsar mängder så huden behöver verkligen skyddas. Jag provade att smörja med vaselin vilket veterinären tipsade om men jag tycker att det försvinner för fort, det skyddar inte ens en hel dag trots att det går åt en hel burk vid varje tillfälle utan pälsen är kletig av var och därmed även huden. Finns det något annat smart? Hon har tjock päls och jag vet inte vad som är bäst, klippa eller ha pälsen kvar? Jag tänker att pälsen kanske skyddar något? I dagsläget är bara det som var svullnaden klippt, dvs kanske 3-4 cm under öppningen som veterinären gjorde (8-10 cm snitt som ett kors). Kanske kan man sätta något under bölden så att det inte hamnar på huden utan droppar rakt ner? Snögg? Sitter det när det såsar så? Hästen är av den tillitsfulla typen som går med på det mesta. Hon tycker att jag är lite märklig med mitt sprutande av bölden, tvättande av hals och bog och bli blåst med hårfön (vilket bara det tar ca 40 minuter, som sagt, tjock päls) men hon tar det med ro.

Alla tips mottages tacksamt!
 
@TinyWiny Ja, inte helt säkert att alla apotek har större flaskor. Men de kan ta hem dunkar (glidslem används vid semineringar bla och det går åt en del). Småflaskorna räcker inte så länge. Om det inte finns, eller om du bara vill prova i fall det funkar så kan vanligt hederligt glidmedel vara ett alternativ :p.
 
@TinyWiny Ja, inte helt säkert att alla apotek har större flaskor. Men de kan ta hem dunkar (glidslem används vid semineringar bla och det går åt en del). Småflaskorna räcker inte så länge. Om det inte finns, eller om du bara vill prova i fall det funkar så kan vanligt hederligt glidmedel vara ett alternativ :p.

Tack! Får fixa det :) Glidmedel har jag inget men det kanske fungerar med kokosolja? Det blir ju glidigt.
 
Silonsalva eller liknande finns på apotek och används inom sjukvården till att skydda känslig hud mot fukt/väta eller i det här fallet var.
Jag har använt det både till föl med diarré och hästar med vätskande sår t ex en med ett sticksår på halsen. Beroende på hur känslig hästen är smörjer man på en eller två gånger per dygn.
 
Cavilon. Det skapar en skyddande film, som en extra hud. Vet dock inte hur bra den fäster i tjock päls, jag hade klippt hela området runt. Mycket enklare att hålla det rent då.

Min häst har haft det samma fast mycket värre, var rädd han inte skulla klara sig...
Han fick inga problem med huden runt, han var slätrakad på hela området och smordes med vitt vaselin på tub eller cavilon flera ggr per dag. Han hade även drän i bölden i början.
 
Både silonsalva och cavilon låter intressant. Inotyolsalva tror jag är bra runt själva såret men det hade blivit jättekladdigt om jag hade tagit det hela vägen där det rinner.

@Centaur min häst höll på att stryka med dagen efter vaccinationen :cry: Hög feber, skållhet i alla fyra benen, kunde inte röra huvud/hals alls varken upp/ner eller åt sidorna och hon hade väldigt svårt att äta och dricka. Hela kroppen var helt stel, ljud, ljus och beröringskänslig och det höll i sig i flera dagar. Det enda hon var bekväm med var att stå med pannan lutad mot mitt bröst. Efter tio dagar kom svullnaden på vaccinationsstället fram när resten av svullnaden på båda sidor om halsen la sig. Veterinären beskrev det som stelkrampssymptom. Det var helt fruktansvärt och ingen veterinär (jag pratade både med hemmahästveterinären och två klinikveterinärer i omgångar) vågade göra något eller ge något då hon är så känslig och inte tål någon smärtlindring (hon har fått reaktioner på metacam, equioxx och fenylbutason). De var rädda att om de gav något så skulle risken vara stor att det slog ut henne helt. Det enda jag kunde göra för henne var att kyla benen med kylbandage flera gånger/dag för att få ner febern. Det tog flera veckor innan hon fick ner mulen till marken igen och nu dagen innan bölden kom var det samma sak igen. Hon är rörligare nu men ner till marken når hon inte. Vaccinationen var alltså i slutet av augusti och först nu mognade bölden. Eftersom hon är så känslig har alla veterinärer jag har pratat med rått mig att bara vänta ut eländet.

Jag trodde att veterinären skulle sätta drän men veterinärens erfarenhet är att det är bättre att öppna stort så att man verkligen kan spola ur allt.

Hur har du gjort med vaccinationer? Hästinfluensa går bort helt men stelkrampen känns jättejobbigt att inte ge, särskilt nu när jag har sett med egna ögon hur illa det kan bli. Samtidigt vill jag ju aldrig mer behöva utsätta henne för risken att få en sådan reaktion igen :cry:
 
Min gammelman fick också en böld efter en injektion med pencillin på fel ställe (inte jag som sprutade)
Fick bölden flera månader efteråt. Varken Vetten eller jag kopplade det ihop med injektionen först, utan det tog ett tag innan vi kom på det. Hen tömde bölden (stor på halsen) på var. Sen skulle jag hålla det rent. Inget annat vad jag kommer ihåg
 
Usch det låter exakt som min förutom att förloppet var snabbare. Han blev också jättesjuk dagen efter, exakt samma symptom som din. Såg ut som stelkramp. Efter några dagar verkade han tillfriskna men så började bölden växa. Han hade feber till och från, problem att böja halsen, blev bättre och sämre om varann. Bölden blev större och hårdare. Distriksveterinären ville inte göra något utan avvakta och se typ. Jag bad om ultraljud och det enda jag fick ut av det var att han sa "hmm det är svårt att se", en domosedan-drogad häst som fått alltför stor dos, och så försökte vet att ge hästen iv sulfa! Det var en jäkla tur att jag precis läst om en häst som dött av den kombinationen (den orsakar hjärtstans!) och att jag var uppmärksam och hann stoppa honom.

Min häst blev allt sämre och fick hög feber, kunde inte böja halsen alls och jag åkte till klinik ca 1 månad efter vaccinationen (3 timmar, halka och häst som inte reser bra, annars hade jag åkt långt innan). Där visade ultraljudet en enorm böld, den var betydligt större på insidan än utsidan och kapseln var jättetjock. Öppnades och tömdes, det var vidrigt. Sen ville de ha kvar honom i en vecka och ge honom intravenöst penicillin+flunixin trots att jag sa att han var väldigt känslig för mediciner, men de menade det skulle gå bra.

Det gick inte bra. Han fick kolik på kliniken redan första natten, kolik som de inte kunde häva samma hur mycket de slangande och höll på med honom. :cry: Jag var där från 7 -23, vaktade och promenerade honom. Vi gick och vi gick. Han ville inte äta och blev bara sämre. Jag tog hem honom på kvällen dag 3 och slutade ge båda penicillin och flunexin. Jag behandlade med akupunktur istället och gav dropp (Ringers) samt Gastrogard. Då vände det äntligen och han började tillfriskna. Jag skulle aldrig tillåtit dem att medicinera honom och ha kvar honom på kliniken, skulle tagit hem honom samma dag och behandlat på mitt eget sätt. Då hade han aldrig fått kolik och magsår i tillägg till bölden.

Han hade båda stort hål (vet hade hela handen inuti...) och drän. Jag tog bort dränet efter 5-6 dagar tror jag. Smörjde med Traumeel runt såret, gav homeopatisk calendula och arnica, och smörjde med calendula salva när det börjat läka ihop. Han har ett hål i muskeln, ca 1 cm brett och 10 cm långt, men annars syns inget i dag.

Jag kommer aldrig mer vaccinera honom. Det var stelkrampssprutan han reagerade på, influensa hade jag redan slutat med då pga biverkningar.

Gjordes odling på varet från bölden och de hittade mängder av bakterien pasteurella, som i vanliga fall finns i munnen. Veterinären hade grejat med tänderna innan han vaccinerade, och inte tvättat sig innan han hanterade sprutan. :mad: Det erkände han för oss. Pratade med veterinärer på flera kliniker som sa att det är idioti att ta tänderna innan man vaccinerar, alla vet att det finns massa bakterier i munhålan. Anmälde till Jordbruksverket med då hade veterinären plötsligt ändrat sig och påstod att han inte hade gjort något fel. Totalt gick hans slarv på nästan 30.000 kr och obeskrivligt stort lidande för båda min häst och mig.
 
Usch det låter exakt som min förutom att förloppet var snabbare. Han blev också jättesjuk dagen efter, exakt samma symptom som din. Såg ut som stelkramp. Efter några dagar verkade han tillfriskna men så började bölden växa. Han hade feber till och från, problem att böja halsen, blev bättre och sämre om varann. Bölden blev större och hårdare. Distriksveterinären ville inte göra något utan avvakta och se typ. Jag bad om ultraljud och det enda jag fick ut av det var att han sa "hmm det är svårt att se", en domosedan-drogad häst som fått alltför stor dos, och så försökte vet att ge hästen iv sulfa! Det var en jäkla tur att jag precis läst om en häst som dött av den kombinationen (den orsakar hjärtstans!) och att jag var uppmärksam och hann stoppa honom.

Min häst blev allt sämre och fick hög feber, kunde inte böja halsen alls och jag åkte till klinik ca 1 månad efter vaccinationen (3 timmar, halka och häst som inte reser bra, annars hade jag åkt långt innan). Där visade ultraljudet en enorm böld, den var betydligt större på insidan än utsidan och kapseln var jättetjock. Öppnades och tömdes, det var vidrigt. Sen ville de ha kvar honom i en vecka och ge honom intravenöst penicillin+flunixin trots att jag sa att han var väldigt känslig för mediciner, men de menade det skulle gå bra.

Det gick inte bra. Han fick kolik på kliniken redan första natten, kolik som de inte kunde häva samma hur mycket de slangande och höll på med honom. :cry: Jag var där från 7 -23, vaktade och promenerade honom. Vi gick och vi gick. Han ville inte äta och blev bara sämre. Jag tog hem honom på kvällen dag 3 och slutade ge båda penicillin och flunexin. Jag behandlade med akupunktur istället och gav dropp (Ringers) samt Gastrogard. Då vände det äntligen och han började tillfriskna. Jag skulle aldrig tillåtit dem att medicinera honom och ha kvar honom på kliniken, skulle tagit hem honom samma dag och behandlat på mitt eget sätt. Då hade han aldrig fått kolik och magsår i tillägg till bölden.

Han hade båda stort hål (vet hade hela handen inuti...) och drän. Jag tog bort dränet efter 5-6 dagar tror jag. Smörjde med Traumeel runt såret, gav homeopatisk calendula och arnica, och smörjde med calendula salva när det börjat läka ihop. Han har ett hål i muskeln, ca 1 cm brett och 10 cm långt, men annars syns inget i dag.

Jag kommer aldrig mer vaccinera honom. Det var stelkrampssprutan han reagerade på, influensa hade jag redan slutat med då pga biverkningar.

Gjordes odling på varet från bölden och de hittade mängder av bakterien pasteurella, som i vanliga fall finns i munnen. Veterinären hade grejat med tänderna innan han vaccinerade, och inte tvättat sig innan han hanterade sprutan. :mad: Det erkände han för oss. Pratade med veterinärer på flera kliniker som sa att det är idioti att ta tänderna innan man vaccinerar, alla vet att det finns massa bakterier i munhålan. Anmälde till Jordbruksverket med då hade veterinären plötsligt ändrat sig och påstod att han inte hade gjort något fel. Totalt gick hans slarv på nästan 30.000 kr och obeskrivligt stort lidande för båda min häst och mig.

Fy tusan :cry: Hur längesedan är detta? Jag tänker om det var pga att din häst blev så dålig och att den kunskapen har spridit sig som gjorde att ingen var villig att ta risken att medicinera min häst. Jag var själv totalt emot det eftersom jag var livrädd för vad det kunde ställa till med men jag frågade veterinärerna förutsättningslöst vad jag/de kunde göra för henne och det enda var att kyla benen och på det sättet få ner febern. Min hästs feber var helt borta efter tre dagar och redan efter första kylningen märktes det skillnad men stelheten och övriga symptom satt i längre.

Vilken enorm tur att du hade koll på att de krockar! Herregud, hur slarvig kan man vara som veterinär :banghead:

Jag förstår att du inte hade valt att medicinera på kliniken om du hade vetat men du gjorde ju det du trodde var bäst då och hur skulle du kunna veta? Man litar ju ändå på veterinärerna och tror att de har tillräcklig kunskap för att kunna behandla på ett för hästen bra sätt. Det är ju samma med vaccinationer, man gör det ju för att man tror att det är för hästens bästa också blir det så fel så fel :cry:

Det märkliga är att bulan (som hela tiden har varit stenhård) gick ner i tio dagar och blev platt men fortfarande lika hård. Den fick då också "horn" som gick i stråk ut från den. Sedan svullnade den upp igen och blev en böld.

Så himla onödigt :cry: Hygienen är ju så enormt viktig! Det är ju inget man får slarva med :crazy:

Min hemmaveterinär sa att det är 1 på 1000 hästar som får en så allvarlig reaktion på vaccin. En är en för många och att din fick det pga veterinärens slarv är ju helt oförsvarligt.
 
Det var december och januari 2011/12 så det är möjligt.

Det vi tror hände med min var att han dels blev infekterad av en smutsig nål och dels reagerade väldigt starkt mot själva vaccinet. Det var en fruktansvärd tid. :(
 
Det var december och januari 2011/12 så det är möjligt.

Det vi tror hände med min var att han dels blev infekterad av en smutsig nål och dels reagerade väldigt starkt mot själva vaccinet. Det var en fruktansvärd tid. :(

Ja då är det möjligt.

För min häst var det nog "bara" en reaktion på vaccinet. Min veterinär är enormt noga, hen tar aldrig på själva kanylen med händerna utan tar av skyddet och sticker direkt.

Jag förstår precis vad du menar :cry: Det är helt vidrigt att se sin häst lida så och dessutom för att man gjort något man trodde var bra för henom :cry:
 
Ja då är det möjligt.

För min häst var det nog "bara" en reaktion på vaccinet. Min veterinär är enormt noga, hen tar aldrig på själva kanylen med händerna utan tar av skyddet och sticker direkt.

Jag förstår precis vad du menar :cry: Det är helt vidrigt att se sin häst lida så och dessutom för att man gjort något man trodde var bra för henom :cry:

Ja det är lurigt med vacciner, svårt att veta hur man ska göra.
På ett sätt är det ju en sund reaktion att kroppen vill kapsla in och göra sig av med en främmande patogen genom att forma en böld. Jag vet inte om det beror på ett för bra immunsystem eller för dåligt, tror mer på det förstnämnda då ett nedsatt immunförsvar leder till att vaccin inte fungerar alls och man får inte en reaktion. Varken immunitet eller biverkningar. Kanske är hästar som i liten grad utsatts för medicinering mer benägna att få en kraftig reaktion på vaccin?Det stämmer ju in på våra iaf. Eller så är de överlag känsligare.

Det finns många människor som fått hemska biverkningar, böldar och kroniska skador pga vacciner.
Men det verkar finnas väldigt få studier på hästar och biverkningar av vacciner, tror att veterinärer och ägare inte tänker på att rapportera det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 553
Senast: Åsa A
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 989
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 436
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 623
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp