Bukefalos 28 år!

Smarta tips för att skydda huden mot var?

Ja det är lurigt med vacciner, svårt att veta hur man ska göra.
På ett sätt är det ju en sund reaktion att kroppen vill kapsla in och göra sig av med en främmande patogen genom att forma en böld. Jag vet inte om det beror på ett för bra immunsystem eller för dåligt, tror mer på det förstnämnda då ett nedsatt immunförsvar leder till att vaccin inte fungerar alls och man får inte en reaktion. Varken immunitet eller biverkningar. Kanske är hästar som i liten grad utsatts för medicinering mer benägna att få en kraftig reaktion på vaccin?Det stämmer ju in på våra iaf. Eller så är de överlag känsligare.

Det finns många människor som fått hemska biverkningar, böldar och kroniska skador pga vacciner.
Men det verkar finnas väldigt få studier på hästar och biverkningar av vacciner, tror att veterinärer och ägare inte tänker på att rapportera det.

Ja det är jättesvårt! Sjukdomar som är dödliga vill jag ju absolut skydda ifrån men hur gör man i ett sådant här läge :(
Egentligen är det ju det! En av de (fyra!!) veterinärer jag har pratat med menade att det måste berott på nedsatt immunförsvar men jag ser ingen anledning till att hon skulle ha det? Hon har aldrig varit sjuk tidigare (peppar peppar). I vårt fall stämmer också din teori om liten grad av medicinering in. Nu är hon en känslig individ men frågan är varför reaktionen kom nu? Hon har bott hos mig i nio år och visst, en mindre reaktion fick hon vid tredje sprutan i grunden (lätt feber och lite hängig i 2 dagar) och då bytte vi vaccintillverkare och den reaktionen kom inte tillbaka förren nu när hon blev så fruktansvärt sjuk. Hon har alltid varit lätt påverkad efter vaccinationen men inte mer än vad hon blir om någon går på henne, dvs. grejar med henne utan att hon tycker att det är okej. Hon är en häst med stor integritet som tycker att det är jobbigt när människor hon inte har lärt känna och därmed bjuder in grejar med henne överlag. Hon reagerade likadant med hovslagaren första gången men när jag nästa gång bad henom ta det lite fint och vänta in att hon okejat honom så har det alltid gått bra sedan. Det är ju svårare med veterinären eftersom hon inte träffar henom så ofta utan som regel bara en gång/år (tack och lov). Det blir ju inte som med hovslagaren som kommer var sjätte vecka i snitt.

Ja tyvärr är det så. Både jag och min hemmaveterinär har letat efter information men det verkar inte finnas så mycket och inget om hur länge en stelkrampsvaccination håller "på riktigt" utan bara rekommendationer om vaccination var tredje år. Veterinären har anmält reaktionen som biverkning iallafall.
 
KL
Var ju ingen kul tråd att läsa det här, hästen fick en stor knöl nästan en vecka efter influensa + botulismvaccination...
Har inte haft temp eller reagerat på annat sätt förrän nu.
Sitter i telefonkö hos vet...
 
KL
Var ju ingen kul tråd att läsa det här, hästen fick en stor knöl nästan en vecka efter influensa + botulismvaccination...
Har inte haft temp eller reagerat på annat sätt förrän nu.
Sitter i telefonkö hos vet...

:cry: Håller tummarna för att det går bra! Min veterinär pratade om en antiinflammatorisk salva man kan stryka på bulan om den verkar störa/göra ont. Kanske kan det vara något att fråga om?
 
Kom fram till veterinären som nog tyckte att jag var lite pjoskig... ;)
"Så länge han inte är öm på bölden, verkar opåverkad och kan röra halsen och äta obehindrat från marken ska den inte öppnas"
Han trodde att det var en blödning som håller på att resorberas iom att den flyttar sig nedåt.
Jag kunde massera den med Radital eller Hirudoid för att påskynda.
 
Kom fram till veterinären som nog tyckte att jag var lite pjoskig... ;)
"Så länge han inte är öm på bölden, verkar opåverkad och kan röra halsen och äta obehindrat från marken ska den inte öppnas"
Han trodde att det var en blödning som håller på att resorberas iom att den flyttar sig nedåt.
Jag kunde massera den med Radital eller Hirudoid för att påskynda.

Nej öppnas ska den ju inte förren den är mogen. Min hästs bula tog ju flera månader på sig att bli en mogen öppningsbar böld och innan bölden är mogen finns det ingen anledning att öppna för det ger inget positivt.

Hoppas att svullnaden går tillbaka! Är svullnaden hård eller mjuk?
 
Kom fram till veterinären som nog tyckte att jag var lite pjoskig... ;)
"Så länge han inte är öm på bölden, verkar opåverkad och kan röra halsen och äta obehindrat från marken ska den inte öppnas"
Han trodde att det var en blödning som håller på att resorberas iom att den flyttar sig nedåt.
Jag kunde massera den med Radital eller Hirudoid för att påskynda.

Okunnig veterinär. Det var det samma jag fick höra i början. På min häst började också bölden "rinna" neråt, dvs den spred sig över ett allt större område. Det är INTE ett tecken på att den håller på att försvinna.

En stor böld resorberas ytterst sällan eftersom det är en inkapslad mängd var.

Det hjälper inte att smörja, dock kan det hjälpa lite på ömheten i muskulaturen. Men är det en böld så måste den öppnas när den har mognat. Om den är mogen kan man kolla med ultraljud. Det är ett farligt ställe att ha en böld eftersom den är nära nackkotorna om den utvecklas inåt, vilket de ju gör eftersom de utvecklar sig från nålspetsen. På ultraljud syntes det väldigt väl hur nålen stuckits in och vid spetsen började bölden.
 
:cry: Håller tummarna för att det går bra! Min veterinär pratade om en antiinflammatorisk salva man kan stryka på bulan om den verkar störa/göra ont. Kanske kan det vara något att fråga om?

Jag fick en stor tub som jag tror heter arthrivet eller något sånt. Var fenylbutazon i krämform. Jag använde den dock väldigt sparsamt pga att hästen inte tål NSAID och även salvor absorberas i blodbanan. Använde som sagt mest traumeel (det är otroligt effektivt!) och arnika liniment.
 
Ja det är jättesvårt! Sjukdomar som är dödliga vill jag ju absolut skydda ifrån men hur gör man i ett sådant här läge :(
Egentligen är det ju det! En av de (fyra!!) veterinärer jag har pratat med menade att det måste berott på nedsatt immunförsvar men jag ser ingen anledning till att hon skulle ha det? Hon har aldrig varit sjuk tidigare (peppar peppar). I vårt fall stämmer också din teori om liten grad av medicinering in. Nu är hon en känslig individ men frågan är varför reaktionen kom nu? Hon har bott hos mig i nio år och visst, en mindre reaktion fick hon vid tredje sprutan i grunden (lätt feber och lite hängig i 2 dagar) och då bytte vi vaccintillverkare och den reaktionen kom inte tillbaka förren nu när hon blev så fruktansvärt sjuk. Hon har alltid varit lätt påverkad efter vaccinationen men inte mer än vad hon blir om någon går på henne, dvs. grejar med henne utan att hon tycker att det är okej. Hon är en häst med stor integritet som tycker att det är jobbigt när människor hon inte har lärt känna och därmed bjuder in grejar med henne överlag. Hon reagerade likadant med hovslagaren första gången men när jag nästa gång bad henom ta det lite fint och vänta in att hon okejat honom så har det alltid gått bra sedan. Det är ju svårare med veterinären eftersom hon inte träffar henom så ofta utan som regel bara en gång/år (tack och lov). Det blir ju inte som med hovslagaren som kommer var sjätte vecka i snitt.

Ja tyvärr är det så. Både jag och min hemmaveterinär har letat efter information men det verkar inte finnas så mycket och inget om hur länge en stelkrampsvaccination håller "på riktigt" utan bara rekommendationer om vaccination var tredje år. Veterinären har anmält reaktionen som biverkning iallafall.

Jag har läst att även hästar som aldrig vaccinerats har antikroppar mot stelkramp. Och antagligen räcker vaccinet i mer än 3 år, men det är individuelt hur länge. Det är också möjligt att ge serum om de skulle drabbas. Så det är inte nödvändigtvis kört utan vaccin. Det krävs ett djupt smalt sår för att de ska få det också, tex spiktramp, och då kan man ju behandla om hästen får en skada som innebär hög risk för stelkramp.
 
Jag har läst att även hästar som aldrig vaccinerats har antikroppar mot stelkramp. Och antagligen räcker vaccinet i mer än 3 år, men det är individuelt hur länge. Det är också möjligt att ge serum om de skulle drabbas. Så det är inte nödvändigtvis kört utan vaccin. Det krävs ett djupt smalt sår för att de ska få det också, tex spiktramp, och då kan man ju behandla om hästen får en skada som innebär hög risk för stelkramp.

Jaha! Jag trodde att det var helkört om det hemska skulle hända men då finns det alltså en chans ändå! Tack så jättemycket för den informationen :bow::bow::bow: Det har jag inte hittat någonstans trots att jag har lusläst snart sagt överallt.
 
KL
Var ju ingen kul tråd att läsa det här, hästen fick en stor knöl nästan en vecka efter influensa + botulismvaccination...
Har inte haft temp eller reagerat på annat sätt förrän nu.
Sitter i telefonkö hos vet...

Måste bara tillägga att alla svullnader efter sprutor inte behöver vara en böld. Det kan röra sig om ett hematom också. Min ponny fick det efter en penicillinspruta (som vet gav). Han blev väldigt dålig och kunde inte böja huvudet, ville inte äta och var väldigt deprimerad. Men efter några dagar med Arnika på bulan började den gå ner och ponnyn blev sig själv igen.

Feber är dock ett symptom på att det är mer än ett blåmärke på gång.
 
Okunnig veterinär. Det var det samma jag fick höra i början. På min häst började också bölden "rinna" neråt, dvs den spred sig över ett allt större område. Det är INTE ett tecken på att den håller på att försvinna.

En stor böld resorberas ytterst sällan eftersom det är en inkapslad mängd var.

Det hjälper inte att smörja, dock kan det hjälpa lite på ömheten i muskulaturen. Men är det en böld så måste den öppnas när den har mognat. Om den är mogen kan man kolla med ultraljud. Det är ett farligt ställe att ha en böld eftersom den är nära nackkotorna om den utvecklas inåt, vilket de ju gör eftersom de utvecklar sig från nålspetsen. På ultraljud syntes det väldigt väl hur nålen stuckits in och vid spetsen började bölden.
Den här har flyttat sig 15 cm från injektionsstället och har från att i förrgår kväll varit 5 mm hög och ganska "utsmetad", tagit ihop och blivit mindre i omfång men högre och flyttat sig nedåt ännu mer.
Den är inte stenhård, men inte heller mjuk som en vattenballong.
Kommer givetvis att hålla stenkoll på den och se vad som händer.
Hästen har alltså inte reagerat med förhöjd temp efter vaccinationen hittills.
 
Min ena häst fick en allvarlig reaktion på vaccinationen i slutet av augusti. Kvar blev en rejäl svullnad vid vaccinationsstället. Den svullnaden har nu utvecklats till en böld som öppnades i fredags. Det rinner och såsar mängder så huden behöver verkligen skyddas. Jag provade att smörja med vaselin vilket veterinären tipsade om men jag tycker att det försvinner för fort, det skyddar inte ens en hel dag trots att det går åt en hel burk vid varje tillfälle utan pälsen är kletig av var och därmed även huden. Finns det något annat smart? Hon har tjock päls och jag vet inte vad som är bäst, klippa eller ha pälsen kvar? Jag tänker att pälsen kanske skyddar något? I dagsläget är bara det som var svullnaden klippt, dvs kanske 3-4 cm under öppningen som veterinären gjorde (8-10 cm snitt som ett kors). Kanske kan man sätta något under bölden så att det inte hamnar på huden utan droppar rakt ner? Snögg? Sitter det när det såsar så? Hästen är av den tillitsfulla typen som går med på det mesta. Hon tycker att jag är lite märklig med mitt sprutande av bölden, tvättande av hals och bog och bli blåst med hårfön (vilket bara det tar ca 40 minuter, som sagt, tjock päls) men hon tar det med ro.

Alla tips mottages tacksamt!

Den fetaste salvan du kan hitta. Nu står det still i huvudet och kan inte komma på namn, men det finns en salva för barnrumpor som vi använder mkt på jobb, till att skydda hud vid massiva sårskador eller bölder. Vitt vaselin är också ganska användbart.
 
Tack så jättemycket allihop för bra tips och råd :bow: Tack också lite extra till dig @Centaur som delade med dig av dina erfarenheter :bow: Det har lugnat sig med rinnandet betydligt nu. Nu rinner det bara en stund efter sköljningen och huden har klarat sig riktigt bra. Jag köpte jodopaxgel för att lägga på sårkanterna där det blev intorkat och svårt att få bort (det gjorde ont på henne :cry:) för att lättare få bort det och då stod det på den att den bildar en skyddande film så den har fått agera både som upplösare/mjukgörare och som skydd eftersom jag inte fick tag på det andra direkt och det har fungerat över förväntan bra. Hästen är vid gott mod och kommer längre och längre ner med huvudet så det går åt rätt håll :) Äntligen!

Jag skickade en bild på såret till min veterinär idag och hen var mycket nöjd :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 662
Senast: Åsa A
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 012
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 460
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 635
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp