Bukefalos 30 år!

Jag måste bara få gnälla lite, musklerna i min bröstrygg krampar :cry: har varit till naprapat två gånger och efter första gången blev det faktiskt bättre några dagar, men efter andra besöket blev det inte någon förbättring alls :cry: känner till och med av ryggen när jag andas. kan inte säga att övriga kroppen är smärtfri heller.

Har varit i kontakt med fysioterapeut, det enda jag fick där ifrån är att jag behöver träna vilket jag absolut behöver. Men så fort jag kör lite hårdare så blir det ännu värre.

Slut på gnäll.

Jag har börjat författa ett mejl, men det var svårt att formulera sig! Har inte heller några direkta skador som orsakar smärtan.

Jag har fått lära mig (av vården själv) att det initialt snarare är viktigt att lyfta hur stor påverkan mina problem har på vardagen och min förmåga att sköta mitt jobb. Såklart även symptom men de måste ju också alltid prioritera vem de hjälper först. Tyvärr har det för mig också känts som att vården i vissa fall prioriterat mig för att det alltid gått att hålla mig över gränsen för sjukskrivning. Det känns för mig orättvist men de måste ju såklart också visa hur de bidrar till produktiviteten i samhället vi lever i tyvärr. Jag har alltså lyft hur mina problem bidragit till min sjukfrånvaro, hur stora problem jag känner av 24/7 och hur låg min gräns pga detta är för att få en hel helgdag förstörd efter en jobbvecka och hur ofta det händer. Istället för att bara söka för ont i ryggen tex så hjälper de vården att veta exakt hur mycket och i vilka situationer det påverkar dig såpass mycket att du säker vård. Jag brukar också ta med vad jag redan vidtagit för åtgärder men just det minns jag inte vården bett mig om. Men ovanstående har de förklarat vilket jag är mycket tacksam för för det tar emot mycket (iaf förr) att söka hjälp och jag upplever att min autism ofta gör det svårt att få fram hur stora problem är om jag känner mig till besvär liksom. Så att ha tänkt igenom relevanta saker innan jag söker är avgörande för mig för att inte få kalla fötter vid minsta motstånd.

Jag är inte förvånad att pilates hjälpt dig, den har ju flera saker gemensamt med modern yoga.

Jag har som sagt märkt en enorm skillnad på min kropp sedan jag började med yoga och det var ju i början av mars, dvs inte lång tid alls. Det har varit bra för insidan av skallen också kan jag säga...

Jag hade också mitt första pass i mars, 4 😁 Och så härligt att höra 😍 Jag kände ju mer och mer att jag behövde ha mer av gynnsam rörelse i kroppen iom yogan hemma och verkligen få hjälp med det. Så otroligt tacksam! Min instruktör säger alltid att hon är inte förvånad av mina framsteg för hon vet att det funkar men det brukar inte gå så fort. Jag tror nog det blir en platå snart men det gör inget för här kan jag ju leva och inte bara överleva liksom! 🥳

Det är INTE ok! Min naprapat hade varit förstörd om något sådant hänt. Han är enormt lyhörd, jag hade inte kunnat gå hos någon behandlare som inte lyssnar på mig. Jag har gått hos honom så länge att han vet att han törs ta i lite mer på mig än de flesta andra men han är ju fortfarande försiktig.

Min naprapat är otroligt lyhörd, när jag en gång blev sämre efter en behandling fick jag komma tillbaka och få en ny behandling gratis för att rätta till så jag blev bättre för som hon sa man ska inte bli sämre av en behandling.
Förklaringen jag fick var att det blir värre när musklerna slappnar av.

Har aldrig reagerat så på en behandling innan!

Förklaringen jag fick var att det blir värre när musklerna slappnar av.

Har aldrig reagerat så på en behandling innan!
Jag går till min naprapat för att få just bort spänningar så mina muskler kan slappna av. Jisses :wtf:den där skulle jag inte gå tillbaka till:cautious:

Nog för att man som jag kan få huvudvärk nån dag efter för att alla spänningar släpper men sen blir jag ju bra lixom.

Jag har fått lära mig (av vården själv) att det initialt snarare är viktigt att lyfta hur stor påverkan mina problem har på vardagen och min förmåga att sköta mitt jobb. Såklart även symptom men de måste ju också alltid prioritera vem de hjälper först. Tyvärr har det för mig också känts som att vården i vissa fall prioriterat mig för att det alltid gått att hålla mig över gränsen för sjukskrivning. Det känns för mig orättvist men de måste ju såklart också visa hur de bidrar till produktiviteten i samhället vi lever i tyvärr. Jag har alltså lyft hur mina problem bidragit till min sjukfrånvaro, hur stora problem jag känner av 24/7 och hur låg min gräns pga detta är för att få en hel helgdag förstörd efter en jobbvecka och hur ofta det händer. Istället för att bara söka för ont i ryggen tex så hjälper de vården att veta exakt hur mycket och i vilka situationer det påverkar dig såpass mycket att du säker vård. Jag brukar också ta med vad jag redan vidtagit för åtgärder men just det minns jag inte vården bett mig om. Men ovanstående har de förklarat vilket jag är mycket tacksam för för det tar emot mycket (iaf förr) att söka hjälp och jag upplever att min autism ofta gör det svårt att få fram hur stora problem är om jag känner mig till besvär liksom. Så att ha tänkt igenom relevanta saker innan jag söker är avgörande för mig för att inte få kalla fötter vid minsta motstånd.
Problemet är att jag kanske pressar mig för mycket? Har aldrig varit sjukskriven pga smärtan. Går och får behandling, en funkar det någon vecka igen och så rullar det på. Hade kontakt med vården förra sommaren, men det hjälpte mig inte något. (Har sökt tidigare också, men inte fått något stöd). Vilket gör att jag drar mig för att söka igen.

Jobbade inte under period i vintras och vad mycket bättre det kändes så! Ryggen försämrades direkt jag började jobba igen

Problemet är att jag kanske pressar mig för mycket? Har aldrig varit sjukskriven pga smärtan. Går och får behandling, en funkar det någon vecka igen och så rullar det på. Hade kontakt med vården förra sommaren, men det hjälpte mig inte något. (Har sökt tidigare också, men inte fått något stöd). Vilket gör att jag drar mig för att söka igen.

Jobbade inte under period i vintras och vad mycket bättre det kändes så! Ryggen försämrades direkt jag började jobba igen
Vad jobbar du med?

Fattar, det är så drygt att behöva kämpa så för att hålla sig över ytan och dessutom känna sig missförstådd av vården. Jag har lyckligtvis häst och resonerar som så att jag ska inte behöva ta smärtstillande för att kunna jobba och måste ju orka göra det basala i stallet dagligen också (är ensam i stallet så allt jobb är mitt). Nu gör jag ju det en del ändå men det är alltid ett medvetet val och bara tillfälligt och jag vet alltid vad som felat för att jag hamnat över gränsen igen. Och jobbar såklart alltid på att hålla mig på rätt sida.

Sitter på kontor, allt arbete utförs på dator.

Funderar på att studera för att kunna byta yrke, just för att inte bli sittandes still framför en dator 8 timmar per dag.

Kan du få hjälp via företagshälsovården? En ergonom kanske behöver gå igenom er arbetsmiljö? Eftersom du tydligt försämras av att arbeta borde du absolut ha rätt till det. Har du inte redan gjort det så hade du också.såklart behövt lyfta det till din chef och skyddsombud samt skicka in i ert interna system hur ni nu rapporterar potentiella risker och skador.

Kan du få hjälp via företagshälsovården? En ergonom kanske behöver gå igenom er arbetsmiljö? Eftersom du tydligt försämras av att arbeta borde du absolut ha rätt till det. Har du inte redan gjort det så hade du också.såklart behövt lyfta det till din chef och skyddsombud samt skicka in i ert interna system hur ni nu rapporterar potentiella risker och skador.
Jag skulle ta tag i det i höstas, men då blev vi uppsagda. Fick inte något stöd från min förra chef. Nu har jag en tidsbegränsad anställning, så det är inte lång tid kvar på nuvarande anställning så det känns krångligt att dra igång något nu.

En del av problemet är att jag stresskänslig och bli uppsagd från jobbet hjälpte inte det direkt. Är EXTREMT nojig över min ekonomi, livrädd att aldrig få jobb igen osv. Samtidigt som om jag börjar plugga i höst har jag csn i två år plus A-kassa i drygt ett år. Utbildningen jag helst vill läsa är vald för att det finns en efterfrågan i mitt närområde!

Jag skulle ta tag i det i höstas, men då blev vi uppsagda. Fick inte något stöd från min förra chef. Nu har jag en tidsbegränsad anställning, så det är inte lång tid kvar på nuvarande anställning så det känns krångligt att dra igång något nu.
Det var ju typiskt...
Ställ ett larm en gång i timmen och kör pausgympa för nacke och axlar när du jobbar.
Googla, det finns flera enkla som inte tar många minuter.
Försök att stå emellanåt om du har höj- och sänkbart bord, även om det känns obekvämt gör den extra rörelsen när du byter ben ;) eller liknande att du får bättre cirkulation i hela kroppen.

Helt random idé, men jag får liknande problem när jag blir tajt i bröstmuskulaturen. Jag får alltså inte ont i bröstet, utan i musklerna i ryggen. Ja så pass att andningen påverkas.

Jag som är överrörlig kan inte riktigt stretcha mot en vägg som man brukar göra. Det bästa sätter för mig är att hitta ett bord. Och sedan lägger jag båda underarmarna på bordet. Efter det tar jag hela kroppen neråt så att huvudet hamnar under bordskanten. Det brukar stretcha duktigt i bröstmuskulaturen, och efteråt släpper det onda i ryggen direkt.

OBS! Gör inte detta när du är ensam första gången, man kan behöva hjälp att ta sig loss om man liksom fastnar lite.

Tog en random bild från google som visar ungefär hur jag menar.
1779260299524.webp

Helt random idé, men jag får liknande problem när jag blir tajt i bröstmuskulaturen. Jag får alltså inte ont i bröstet, utan i musklerna i ryggen. Ja så pass att andningen påverkas.

Jag som är överrörlig kan inte riktigt stretcha mot en vägg som man brukar göra. Det bästa sätter för mig är att hitta ett bord. Och sedan lägger jag båda underarmarna på bordet. Efter det tar jag hela kroppen neråt så att huvudet hamnar under bordskanten. Det brukar stretcha duktigt i bröstmuskulaturen, och efteråt släpper det onda i ryggen direkt.

OBS! Gör inte detta när du är ensam första gången, man kan behöva hjälp att ta sig loss om man liksom fastnar lite.

Tog en random bild från google som visar ungefär hur jag menar.
Visa bifogad fil 185545
Att stretcha bröstmusklerna var en av grejerna som senaste naprapaten pratade om. Tror också att jag är överrörlig.

Det var ju typiskt...
Ställ ett larm en gång i timmen och kör pausgympa för nacke och axlar när du jobbar.
Googla, det finns flera enkla som inte tar många minuter.
Försök att stå emellanåt om du har höj- och sänkbart bord, även om det känns obekvämt gör den extra rörelsen när du byter ben ;) eller liknande att du får bättre cirkulation i hela kroppen.
Försöker att tänka på att röra mig mer! Ett annat problem är att jag har problem med fötterna också ;) tror knappt det finns en kroppsdel jag inte har problem med :o men det är överkroppen som påverkar mig mest i vardagen

Försöker att tänka på att röra mig mer! Ett annat problem är att jag har problem med fötterna också ;) tror knappt det finns en kroppsdel jag inte har problem med :o men det är överkroppen som påverkar mig mest i vardagen
Tänk lite som om du vore en häst ;) , är skoningen/verkningen åt fanders blir ju hästen skev i resten av kroppen förr eller senare. På länken jag lade in tidigare finns även fem minuters fot-yoga. 😇

Det är ju svindyrt att gå till diverse terapeuter (zonterapi vore häftigt att prova) men som de flesta andra hästmänniskor lägger jag bra mycket mer pengar på hästens friskvård än min egen... :angel:

Tänk lite som om du vore en häst ;) , är skoningen/verkningen åt fanders blir ju hästen skev i resten av kroppen förr eller senare. På länken jag lade in tidigare finns även fem minuters fot-yoga. 😇

Det är ju svindyrt att gå till diverse terapeuter (zonterapi vore häftigt att prova) men som de flesta andra hästmänniskor lägger jag bra mycket mer pengar på hästens friskvård än min egen... :angel:
Jag var den hästägaren som la mer på min friskvård än hästens :o för kan inte jag jobba, så kan jag ju inte betala för hästen ;)

Försöker se till att alltid använda bra skor, för att det inte ska bli värre.

Något som inte botar men som ofta lindrar är VÄRME.
Jag älskar värmeplåster ❤️ men en varm dusch/bad, bastu eller vetekudde kan också lindra. Du kanske har för stora besvär för att känna att den lindringen gör nåt men ibland kan att bara få slippa smärtan medan värmen är det som känns (nervsystemet är ganska knepigt med att när man känner värme, eller kyla, ibland sortera bort smärtan) kan göra skillnad tycker jag.

Liknande trådar

• Min resa till läkning - ny gnista!
  • Mamma
  • Min resa i depressions, utbrändhets och NPF träsket
  • Ofrivillig ensamhet

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat